Hur rengör man bäst sidor och kanter på CPU?

Permalänk

Absolut Vodka och toapapper sist lol

Visa signatur

Phanteks Enthoo 719. I7 13700k . ASUS ROG Strix Z790-F . EK-Nucleus AIO CR360 .
MSI RTX4080 . Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 FURY . WD Black SN850X 1TB Gen 4 .
Be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W.

Mastercase5 pro. I7 6700k @4,8GHz .Z170 ASUS Max Hero VIII. Kraken X62 . ASUS 1080ti Strix oc. 32Gb Corsair Vengeance LPX 3200MHz. Samsung 950 pro 256GB. EVGA SuperNova 850 G2.

Permalänk
Medlem

Rakblad, inbäddat i luddfritt papper och mjuk hantering samt isopropanol. Vissa förespråkar någon form av alkohol med hexan, vilket löser upp bättre, men jag har inte testat.

Man kan faktiskt blöta ner CPU men det är noga med att se till att den blir torr. Varmvatten tar det mesta, sedan någon typ av varmluftfläkt. Låt ligga någon timme efter det så allt avdunstar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite husållspapper bara. Funkar tillräckligt bra för att få bort MX-4. Det är inte SÅ himla noga ändå.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara icke-ledande pasta, men begagnade saker vet man ju inte vad det varit på.

Kör med lite Loctite 7063 på en trasa, då jag ändå har sådant stående. Upplever den som bättre än Biltemas som jag också har. Speciellt mot vissa tejprester, men det är kanske inte aktuellt i detta fall.

Tror det är Loctite 7063 iaf. De har så många produkter. Enda felet på denna är priset (norr om 200kr för en burk vanligen)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kör med t-spit eftersom det var det som hade på Ica. Torkar med två längder skithuspapper (oanvänt) och får bort åtminstone 95% av allt inklusive det som lagt sig på sidorna

Visa signatur

Coller Master Elite 430|Asus M5A78L | AMD Phenom x4 3.2Ghz BE | 2x 4GB ddr3 1333Mhz | Gainward gtx 560 |

Permalänk

Tandpetare tandborste vodka och så då den där birran Nejdå, Tops duger gott och väl. Man kommer långt med bara 1st.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...
https://youtu.be/lBn6gwWuBpw

Smälter pasta så fungerar bra när pasta är där man ej vill ha det.

Dock bör man nog vara försiktig med processorer med ej löd IHS, i fall det letar sig in där.

Perfekt att göra rent DIMM platser och LGA socklar när folk klabbat ner dom.

Körde biltema elektronikrengöring över en cpu i en alienware lapptop för väldigt många år sedan, pinnarna lossnade från cpun.... snacka om att man blev förvånad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ett trick jag kör för göra rent är ta som andra rekommenderat Isopropanol och ge en generös dos på en örontops (utan öronvax på) och sedan skrubba bort det sista av kylpastan.

Min CPU blev som ny.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Körde biltema elektronikrengöring över en cpu i en alienware lapptop för väldigt många år sedan, pinnarna lossnade från cpun.... snacka om att man blev förvånad.

Dom är ju lödda så hur det kan ske framstår för mig som omöjligt.
jag lagar desutom elektronik titt som tätt och aldrig sett nåt sånt.
Har även lött på nya ben på en hel CPU en gång med, det var kul det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dom är ju lödda så hur det kan ske framstår för mig som omöjligt.
jag lagar desutom elektronik titt som tätt och aldrig sett nåt sånt.
Har även lött på nya ben på en hel CPU en gång med, det var kul det.

Ja där av förvåningen.
Ingen aning hur det gick till, jag höll den i handen och sprayade när jag märker hur det släpper pinnar, när jag sedan nuddade någon av dom andra pinnarna släpte dom direkt. Detta var runt 2008, datorn var nog från 2006-2007

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.