nybygge drabbas av BSOD och har slut på ideer

Permalänk
Medlem

nybygge drabbas av BSOD och har slut på ideer

Hej!

Jag köpte en dator från Inet (MSI Pro B650M-A WIFI, Corsair RM750e ATX 3.0 750W, Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB, Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengean, AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB, Arctic Liquid Freezer II 360, Gigabyte GeForce RTX 4070 12GB Windforce OC)

tog min gamla dators SSD med windows 10 på och satt in med som extra minne .
Först var problemet att jag var tvungen att välja mellan Win10 eller 11 vid start och vart inte bättre med en formatering utav den gamla SSD:n . Sen började CoD MW2 krascha i tid och otid och jag försökte få till det men icke. började med att ominstallera windows, gick utan problem men sen skulle jag blåsa min nya SSD. då började problemen, den ville inte hitta M2 disken . när jag fått till det så började den strula med installations USB:n och när jag väl fick till (vet inte hur) så började det. BSOD efter BSOD. Flashade BIOS och då vart det bra en dag sen började det igen. Felen som kommer brukar heta "IRQL NOT LESS OR EQUAL, KMODE EXCEPTION NOT HANDLED, SYSTEM SERVICE EXCEPTION (win32kbase.sys) SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED , PAGE FAULT IN NONPAGED AREA och CRITICAL PROCESS DIED.

vet inte vad jag ska göra längre, testat allt jag kan men får faaaaaaaaan inte till det. någon som haft liknande problem eller har några tips?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hej! nej det har jag inte! ska göra det genast!

gjort allt utom sista steget, men ibland så kan sfc /scannow reparera ibland inte. DISM.exe gav Error: 0x800f081f när jag körde /restorehealth....

kollat länken med tips
Permalänk
Medlem

Har något liknande problem med jag fick ett felmedelande BSOD på min dator sen hamnade den bara i reparationsläge när jag skulle starta och där hängde den sig bara när man skulle ominstallera windows eller försöka reparera. Så jag tänkte att jag gör en helt clean install och rensar m2 hårdisken helt och hållet. Men nu kan jag inte installera windows 11 alls oftast kommer den in en bit i installation och så blir det BSOD med något felmedelande oftast olika varje gång. Någon gång har den kommit så långt så installationen är färdig men när den ska starta om så kommer BSOD tillbaka och man hamnar på reparationsscreenen igen.

Jag köpte en ny M2 för jag trodde det var den som hade gått sönder men det gjorde ingen skillnad, jag har kört memtest och de hittar inga fel på ram-minnena samt flyttat ram-minnen i de olika slottarna och provat ett av varje. Jag har inga feldioder som lyser på moderkortet eller grafikkortet och allt ser ut som det ska i BIOS.
Jag har även fått några felkoder son innehåller kernel det såg jag inte hos trådskaparen.

Jag har provat med att ändra tmp lite fram och tillbaka och secure boot men det är inget som hjälper. Jag har bara haft en M2 disk i åt gången. Det börjar bli väldigt frustrerande att inte få igång detta nu, den har fungerat felfritt i ca 8 månader tills nu.

Här är mina grejer:
Rog Strix B660-G Gaming wifi, Corsair PSU RM850e 850W, Kingston KC3000 M.2 NVMe 1024G, Samsung 980 PRO M.2 SSD, Kingston 32GB 6000MHZ Fury Beast RGB DDR5, GK ASUS PCie TUF-RTX-4080-016G, CPU intel core I7 13700KF 3,4GHZ, Arctic Liquid Cooler II.

Permalänk
Medlem

Är det lika motigt om du installerar och kör en Linux (tex. Ubuntu) - får du problem där också så luktar det HW-problem och har du grafik-kort, prova byt till annan (enklast tänkbara, bara man vet att den fungerar) eller eller använda CPU:s iGPU om den har någon och rensa bort eventuellt alla andra PCIe-kort du inte behöver under denna process.

när du kör RAM-test - har du kört i minst 24-48 timmar ?? - det räcker med ett enda fel under den tiden för att göra RAM-minntet misstänkt

När du gör installation av windows på nytt på din boot-lagring (och har bara en enda lagring inkopplat) - har du verkligen rensat disken innan dvs. fylla den i början med bara '0' så att det inte fins någon MBR/GPT och någon UEFI-partition kvar som windows försöker återanvända igen.

provat att klocka ned minnena i fart - om det går i BIOS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är det lika motigt om du installerar och kör en Linux (tex. Ubuntu) - får du problem där också så luktar det HW-problem och har du grafik-kort, prova byt till annan (enklast tänkbara, bara man vet att den fungerar) eller eller använda CPU:s iGPU om den har någon och rensa bort eventuellt alla andra PCIe-kort du inte behöver under denna process.

när du kör RAM-test - har du kört i minst 24-48 timmar ?? - det räcker med ett enda fel under den tiden för att göra RAM-minntet misstänkt

När du gör installation av windows på nytt på din boot-lagring (och har bara en enda lagring inkopplat) - har du verkligen rensat disken innan dvs. fylla den i början med bara '0' så att det inte fins någon MBR/GPT och någon UEFI-partition kvar som windows försöker återanvända igen.

provat att klocka ned minnena i fart - om det går i BIOS etc.

Jag har inte provat något annat operativ system då jag inte är hemma på något annat än windows, men det är väl en till sak att göra. Ena m2 disken var ju helt ny från affären när jag provade den så den måste ju vara helt nollad eller vad man ska säga, den andra gjorde jag en helt återställning av i bios verktyget som finns för återställning av diskar. Jag körde ramminnena i standard testet i mem86 som finns i asus bios det tog lite över en timme så inga 24h. Jag har bara haft en m2 disk och USB minnet för installationsmedium anslutet samt grafikkortet. Jag har inte klockat ner minnena men har inte aktiverat så de går på max heller. De går på 4800 nu och max är 6000mhz.
Jag provade med iGPUn och då får jag ingen bild alls.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat att installera Ubunti men det hänger sig bara på laddningskärmen där man ser ubunti loggan när jag försöker installera det. Jag har även provat att byta till ett annat grafikkort det hjälpte inte heller. Så det borde ju då vara moderkortet eller CPUn som är felkällan? Eventuellt att båda ramminnen har gått sönder samtidigt, någon som vet om såna fel brukar förekomma?

Lyckades installera windows 11 efter att jag ställt ner antalet cores CPUn ska använda jag kan max köra på 5 av sju annars blir det bsod, ju mindre jag väljer desto större chans verkar det som att datorn startar korrekt. Datorn fryser dock lite då och då utan bsod när jag är inne i windows och fönster och annat laggar när man öppnar och stänger. Betyder detta att CPUn är skadad eller kan det vara trasig PSU så den inte orkar ge tillräckligt med watt till processorn.