Permalänk
Avstängd

Elite i Vive pajade allt

Måste gnälla lite. Köpte ett (well två, auktioner är oförutsägbara) VR headset som jag hämtade igår, Vive Pro. Installationen gick relativt smidigt, förutom placeringen av basstationerna tog det väl en kvart kanske med installationer, uppmappning av ytan och så. Allt funkade utmärkt och kvaliteten var klart bättre än jag mindes från original-Vive. Körde lite enklare spel jag redan hade, Fruit Ninja, Superhot, Valves Lab och så, inga som helst problem.

Sen försökte jag få igång Elite Dangerous som jag hade i Epics launcher. Jag hade inte startat det på denna dator tidigare men jag installerade det innan jag fick hem headsetet, dock utan att sätta igång spelet. Spelets launcher, efter en lång installationsprocess med DirectX och så (som jag förstås redan hade) meddelade att jag var tvungen att skapa ett konto för att kunna spela, fine, skapade ett konto, men jag behövde klicka på aktiveringslänken i ett mail. Detta gjorde jag på telefonen för mailen är mer lättillgänglig där, men det var fel val för det kom upp att jag skulle stänga fliken så borde launchern nu vara redo, men den kan förstås inte känna av att jag stängt en flik på telefonen. Nåväl, jag startade om launchern, skulle logga in igen, och behövde skriva in en engångskod som kom via mail. Gjorde det och då kom det upp typ "Du måste aktivera eller köpa Elite för att kunna spela", vilket jag förstås hade gjort och det var kopplat till mitt Epic-konto och allt. Men sen hamnade jag tillbaka utan att vara inloggad igen, försökte logga in igen, nytt mail med engångskod, så fortsatte det några gånger. Till slut lyckades jag starta spelet, och det tog ett bra tag för den skulle optimera diverse saker och så innan det kunde starta, men det startade inte i VR. Stängde av, la till spelets *.exe i Steam och försökte den vägen enligt diverse instruktioner jag hittade online, samma skit. Sökte mer och tydligen ska man kunna starta det direkt i VR från Epic, vilket jag gjorde. Då blev bilden helt vit i headsetet men jag såg liksom en VR-vy på skrivbordet. Mekade lite, startade om spelet, datorn och så men det hjälpte inte. Så jag tänkte att jag kan vänta med Elite, jag kan nog få igång det med lite felsökning och så, men nu ville jag bara tillbaka till VR. Men nej, det spelar ingen roll vad jag gör, headsetet visar bara blank bild. Bytte kablar, bytte "kopplingsdosan", testade det andra headsetet som jag råkade köpa, samma sak.

Så hur i helvete lyckades Elite paja VR-installationen? Till slut kom jag tillbaka till ett fungerade läge genom att avinstallera Steam VR, starta om och installera det igen.

Permalänk

troligen installerade den någon drivare för kompabilitet som inte fungerade som den skulle med ditt headset så när du avinstallerade steamVR försvann även denna.

VR är allt utom användarvänligt enligt min erfarenhet och kräver ofta mycket mekkande innan det fungerar som det ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen installerade den någon drivare för kompabilitet som inte fungerade som den skulle med ditt headset så när du avinstallerade steamVR försvann även denna.

VR är allt utom användarvänligt enligt min erfarenhet och kräver ofta mycket mekkande innan det fungerar som det ska.

Jo säkert något sånt. Men jag lånade Vive när det var rätt nytt några månader utan något strul, och samma nu i början var det rätt smärtfritt. Inget mekande alls mer än att koppla in, sätta upp baserna, installera och peka ut ytan. Å andra sidan så har jag inte försökt köra något utanför Steam VR tidigare. Segt ifall det ska vara så struligt för planen var ju att göra det en hel del.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo säkert något sånt. Men jag lånade Vive när det var rätt nytt några månader utan något strul, och samma nu i början var det rätt smärtfritt. Inget mekande alls mer än att koppla in, sätta upp baserna, installera och peka ut ytan. Å andra sidan så har jag inte försökt köra något utanför Steam VR tidigare. Segt ifall det ska vara så struligt för planen var ju att göra det en hel del.

är just där problemet ligger sålänge du håller dig i steams bibliotek med headset och kontroller gjorda för det så fungerar det relativt smärtfritt.

men så fort du ska blanda in något utanför det typ ett headset som använder något annat typ Windows mixed reality headset eller ett spel utanför steam så får man börja mekka för att få det att vilja lira med steam vr

tror jag satt i 3 dagar innan jag fick mit WMR headset att funka skapligt i Steam VR och vill ändå inte varje gång och ibland kan steam VR behöva startas om 3-5 ggr innan det äns vill komma in i steam vr som det ska och inte bara som du fick erfara fastna på en vit bild i headsetet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

är just där problemet ligger sålänge du håller dig i steams bibliotek med headset och kontroller gjorda för det så fungerar det relativt smärtfritt.

men så fort du ska blanda in något utanför det typ ett headset som använder något annat typ Windows mixed reality headset eller ett spel utanför steam så får man börja mekka för att få det att vilja lira med steam vr

tror jag satt i 3 dagar innan jag fick mit WMR headset att funka skapligt i Steam VR och vill ändå inte varje gång och ibland kan steam VR behöva startas om 3-5 ggr innan det äns vill komma in i steam vr som det ska och inte bara som du fick erfara fastna på en vit bild i headsetet.

Jo absolut. Det är inte direkt en superpolerad upplevelse. Samtidigt så gnäller varenda recensent lite väl mycket tycker jag, att det tar timmar att få igång det och så när det ändå är rätt enkelt med pedagogiska instruktioner liksom. Däremot så fort man går utanför plattformens grejer så känns det mycket värre.

Ska ge mig på No mans sky idag tänkte jag. Det verkar vara rätt straight forward att få igång, via Gamepass och XB-appen. SW Squadrons kanske kan vara något med, dock en tredje launcher att försöka med.

Nästa grej är väl att ge mig på icke-vr spel, det finns någon moddare som verkar riktigt bra med mods för rätt många spel, man behövde bara gå med i hans Patreon för att kunna ladda ner dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Det är inte direkt en superpolerad upplevelse. Samtidigt så gnäller varenda recensent lite väl mycket tycker jag, att det tar timmar att få igång det och så när det ändå är rätt enkelt med pedagogiska instruktioner liksom. Däremot så fort man går utanför plattformens grejer så känns det mycket värre.

Ska ge mig på No mans sky idag tänkte jag. Det verkar vara rätt straight forward att få igång, via Gamepass och XB-appen. SW Squadrons kanske kan vara något med, dock en tredje launcher att försöka med.

Nästa grej är väl att ge mig på icke-vr spel, det finns någon moddare som verkar riktigt bra med mods för rätt många spel, man behövde bara gå med i hans Patreon för att kunna ladda ner dem.

Du tänker på luke ross.
Har du inget problem med att spela med vanlig handkontroll så är det bara köra. Men kom ijåg att GTAV och RDR2 är borttagna, dom mpste man skaffa på annat håll.

Finns många fler VR moddar. Rekomenderar sig att kolla in Flat2vr om du är ibtresserad ac VR moddar.

https://discord.gg/V77yWheC

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Du tänker på luke ross.

Yes precis. Blandar hela tiden ihop honom med Jeff Ross i huvudet.

Citat:

Har du inget problem med att spela med vanlig handkontroll så är det bara köra. Men kom ijåg att GTAV och RDR2 är borttagna, dom mpste man skaffa på annat håll.

Jo jag misstänkte det. Handkontroll funkar väl fast det blir förstås inte riktigt samma inlevelse. Å andra sidan är det väl inte riktigt hållbart att köra ett 100-timmars-spel stående och viftande med armarna liksom, om man inte tar det i många korta sjok.

Citat:

Finns många fler VR moddar. Rekomenderar sig att kolla in Flat2vr om du är ibtresserad ac VR moddar.

https://discord.gg/V77yWheC

Jo absolut. Det är svårt att hitta vad som är bäst, det mesta jag hittar är några år gammalt nu och jag tänker mig att det ändå har hänt en del, i alla fall inom VR-mods. VorpX verkar en del gilla, Virtual Desktop också exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Yes precis. Blandar hela tiden ihop honom med Jeff Ross i huvudet.
Jo jag misstänkte det. Handkontroll funkar väl fast det blir förstås inte riktigt samma inlevelse. Å andra sidan är det väl inte riktigt hållbart att köra ett 100-timmars-spel stående och viftande med armarna liksom, om man inte tar det i många korta sjok.
Jo absolut. Det är svårt att hitta vad som är bäst, det mesta jag hittar är några år gammalt nu och jag tänker mig att det ändå har hänt en del, i alla fall inom VR-mods. VorpX verkar en del gilla, Virtual Desktop också exempelvis.

Resident evil spelen i VR är 👌
Kan verkligen rekomendera.

Spelade in lite när jag körde Re2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Resident evil spelen i VR är 👌
Kan verkligen rekomendera.

Spelade in lite när jag körde Re2
https://youtu.be/PwMDYtIzo4k

Ser riktigt grymt ut.

De senaste åren har jag mestadels spelat på XB, så risken är att jag får lägga en del pengar på PC-spel jag redan har på XB nu.

RE2 remaken har jag exempelvis, Hogwarts, RRD2 och så vidare. De verkar alla funka rätt bra i VR vad jag förstår (Hogwarts kanske inte jättebra än). CP 2077 har jag dock i Epics launcher så det borde gå att komma igång med rätt fort, samma med SW Squadrons. Ångrar att jag inte köpte Alyx bland annat på Steams sommarrea, €60 känns lite mycket pengar, men det kanske reas snart igen. Skyrim VR för samma pris känns väl inte så kul heller, det är förstås ett grymt spel men gammalt och jag har redan kört en hel del, och det krävs ju ganska omfattande moddning för att det ska nå acceptabel nivå vad jag förstår (exakt samma med Fallout 4 VR).

No Mans Sky funkade bra i alla fall. Startade ett nytt spel och det var riktigt coolt. Dock lite skumt att stå inne i rymdskeppet rätt genom stolen liksom, när jag kom in i det, men jag har inte kommit så långt att jag faktiskt kan flyga iväg än så det kanske känns bättre då, eller så får jag plocka fram en stol när det är dags för flygning.