Försökte uppgradera CPU, men nu lyser CPU-LED:n

Permalänk

Försökte uppgradera CPU, men nu lyser CPU-LED:n

Hej,

Fick i förra veckan en bättre CPU av en vän, AMD Ryzen 5 3600XT istället för min nuvarande Ryzen 5 2600X. Visst, ingen större skillnad, men ändå, ville uppgradera. Så jag började med att uppdatera BIOS, det gick så vitt jag vet bra. Fick inga bekymmer med datorn efter det. Däremot började det sen när jag tog isär datorn, så att säga.

Först blev det problem med min (stock) AMD-kylare, så fick köpa en annan. Satte den på CPUn, kopplade in allt och trodde det var frid och fröjd. Icke. Nu lyser "CPU"-LEDen på EZ Debug på mitt MSI B450M GAMING PLUS-moderkort. Okej, jag provar med 2600Xan igen, tänkte jag. Nej, fortfarande samma bekymmer. Sen blev det även att min RX 590 FATBOY-grafikkort inte heller visade någon bild på skärmen (provade flera olika skärmar, bara för att vara säker).

Provar allt jag kan tänka på och hitta på Reddit och Google - olika komponenter inkopplade, provade ett annat grafikkort (men dess fläktar snurrade bara på som tusan och gav inte heller någon bild), flashar annan BIOS-version, ända bak till den första versionen för moderkortet. Ingenting tycks hjälpa. Jag vet att komponenterna får ström, genom LEDs som lyser och även att datorn i sig startar när jag trycker på "power"-knappen.

Vad jag nu har gjort är att beställa ett nytt moderkort, men vet inte om det är så att jag kan ha missat någonting. Att det kanske var för tidigt att köpa ett nytt moderkort. Någon idé eller tanke eller råd? Tack på förhand!

Rubrik
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xScaryKidx:

Hej,

Fick i förra veckan en bättre CPU av en vän, AMD Ryzen 5 3600XT istället för min nuvarande Ryzen 5 2600X. Visst, ingen större skillnad, men ändå, ville uppgradera. Så jag började med att uppdatera BIOS, det gick så vitt jag vet bra. Fick inga bekymmer med datorn efter det. Däremot började det sen när jag tog isär datorn, så att säga.

Först blev det problem med min (stock) AMD-kylare, så fick köpa en annan. Satte den på CPUn, kopplade in allt och trodde det var frid och fröjd. Icke. Nu lyser "CPU"-LEDen på EZ Debug på mitt MSI B450M GAMING PLUS-moderkort. Okej, jag provar med 2600Xan igen, tänkte jag. Nej, fortfarande samma bekymmer. Sen blev det även att min RX 590 FATBOY-grafikkort inte heller visade någon bild på skärmen (provade flera olika skärmar, bara för att vara säker).

Provar allt jag kan tänka på och hitta på Reddit och Google - olika komponenter inkopplade, provade ett annat grafikkort (men dess fläktar snurrade bara på som tusan och gav inte heller någon bild), flashar annan BIOS-version, ända bak till den första versionen för moderkortet. Ingenting tycks hjälpa. Jag vet att komponenterna får ström, genom LEDs som lyser och även att datorn i sig startar när jag trycker på "power"-knappen.

Vad jag nu har gjort är att beställa ett nytt moderkort, men vet inte om det är så att jag kan ha missat någonting. Att det kanske var för tidigt att köpa ett nytt moderkort. Någon idé eller tanke eller råd? Tack på förhand!

Jag har lite svårt att följa med. Till att börja med, vad var bekymret med kylaren? Menar du att du fick igång systemet med kylaren men att temperaturen inte var bekväm och du därför uppgraderade kylaren eller menar du att kylaren gick sönder?

Den ska ju uppenbarligen fortsätta passa på moderkortet.

Den första BIOS-versionen lär inte fungera med 3600-CPU:n så rimligen vill du ha senaste versionen.
Har du kopplat strömkabel i GPU och skärmkabel i GPU? Det är klassiker att missa.

Jag justerade rubriken, vi håller inte på med klick-bait-artiklar om det går att undvika. Se §3.1 i forumreglerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS till senaste så nya prollen stöds.
Dubbelkolla CPU Power kabel, 8 pin uppe till vänster.
Kör en clear CMOS

Att du inte får någon bild är inte så konstigt om den fastnar på CPU

Edit: från manualen

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har lite svårt att följa med. Till att börja med, vad var bekymret med kylaren? Menar du att du fick igång systemet med kylaren men att temperaturen inte var bekväm och du därför uppgraderade kylaren eller menar du att kylaren gick sönder?

Den ska ju uppenbarligen fortsätta passa på moderkortet.

Den första BIOS-versionen lär inte fungera med 3600-CPU:n så rimligen vill du ha senaste versionen.
Har du kopplat strömkabel i GPU och skärmkabel i GPU? Det är klassiker att missa.

Jag justerade rubriken, vi håller inte på med klick-bait-artiklar om det går att undvika. Se §3.1 i forumreglerna.

Ber om ursäkt för titeln. Ska hålla det i åtanke för framtiden.

Kylaren nådde inte ner till moderkortets backplate, så den gick inte att fästa med andra ord. Gick som mest att få till en skruv. Oavsett om jag provade den som jag hade till 2600Xan eller den som kom med 3600XTan (helt ny och oanvänd sedan tidigare). Därför behövde jag beställa en ny kylare. Den nya passar däremot perfekt.

Japp, alla strömkablar är i - GPU, CPU, moderkortet. Kollade flera gånger och satt dit flera gånger likaså.

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Uppdatera BIOS till senaste så nya prollen stöds.
Dubbelkolla CPU Power kabel, 8 pin uppe till vänster.
Kör en clear CMOS

Att du inte får någon bild är inte så konstigt om den fastnar på CPU

Edit: från manualen
https://i.ibb.co/zswpgJ2/Screenshot-20230808-201407-PDF-Reader.png

Ska prova med detta under morgondagen. Har ingen jumper, men ska väl gå att göra med en skruvmejsel?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xScaryKidx:

Ber om ursäkt för titeln. Ska hålla det i åtanke för framtiden.

Kylaren nådde inte ner till moderkortets backplate, så den gick inte att fästa med andra ord. Gick som mest att få till en skruv. Oavsett om jag provade den som jag hade till 2600Xan eller den som kom med 3600XTan (helt ny och oanvänd sedan tidigare). Därför behövde jag beställa en ny kylare. Den nya passar däremot perfekt.

Detta kan omöjligen stämma om den var monterad tidigare. Det är samma toleranser på kylarna iom det är en standard.
Jag gissar på att du skruvade för mycket på en av skruvarna istället för att dra korsvis en gänga i taget. Stockkylarna kan vara lite svåra montera då de kräver hand bakpå backplate + lite kraft för att pressa samman fjädrarna.

Vad är det för ny kylare som är monterad?

Skrivet av xScaryKidx:

Japp, alla strömkablar är i - GPU, CPU, moderkortet. Kollade flera gånger och satt dit flera gånger likaså.

Sitter skärmkabeln i grafikkortet då?

Vad är det för BIOS och CPU i datorn idag? <- Detta skrev jag i första inlägget. Gissningsvis är detta felet från vad du skrivit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Ska prova med detta under morgondagen. Har ingen jumper, men ska väl gå att göra med en skruvmejsel?

Allt som leder ström går bra

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är det för ny kylare som är monterad?

Sitter skärmkabeln i grafikkortet då?

Vad är det för BIOS och CPU i datorn idag? <- Detta skrev jag i första inlägget. Gissningsvis är detta felet från vad du skrivit.

Kylaren är Arctic Freezer A35.

HDMI-kabeln sitter i. Har även provat med Displayport, med samma resultat.

BIOS är det senaste (7B87v1G) och just nu sitter 3600XT i, men det ger samma resultat med 2600Xan.

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Allt som leder ström går bra

Jumpa JBAT_1 gjorde ingen skillnad, inte heller att ta bort batteriet i några minuter.

Permalänk
Medlem

Så du får igång bilden på datorn även med och utan processor? Hur vet du annars vilken version som moderkortet har?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Så du får igång bilden på datorn även med och utan processor? Hur vet du annars vilken version som moderkortet har?

För jag flashade den versionen av BIOSet, genom moderkortets "BIOS Flashback"-funktion och det ska ha fungerat som det ska. Men nej, får ingen bild, varken med eller utan CPU, CPU-LEDen lyser oavsett.

Permalänk
Medlem

Mest troligt så har du förstört CPU socketlen på mammakortet när du monterade om kylaren vid första bytet av CPU'n och med lite otur båda processorerna med.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xScaryKidx:

HDMI-kabeln sitter i. Har även provat med Displayport, med samma resultat.

Jag väljer att vara övertydlig då det faktiskt är ett problem. Du svarar på en annan fråga än den jag ställer och det förekommer ofta att det faktiskt är det som är problemet.

Sitter skärmkabeln i grafikkortet?

Skrivet av xScaryKidx:

Kylaren är Arctic Freezer A35.

BIOS är det senaste (7B87v1G) och just nu sitter 3600XT i, men det ger samma resultat med 2600Xan.

Kan vi få en bild på moderkortssockeln? Tycker det låter som att du pajat moderkortet iom du verkade haft problem att montera en kylare som är kompatibel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sitter skärmkabeln i grafikkortet?

Kan vi få en bild på moderkortssockeln? Tycker det låter som att du pajat moderkortet iom du verkade haft problem att montera en kylare som är kompatibel.

Tyckte jag besvarade frågan men ja, den sitter i, i både GPU och skärm.

Bild 1 och Bild 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det går inte att se något uppenbart i sockeln. Inte ovanligt att de spricker vid fjädermekanismen men här ser det ok ut.

Inga krossade ledningar runt montagehålen för kylaren?
Ingen kortslutning med den nya kylaren mot något på baksidan av moderkortet?

För att testa kortet så krävs:
CPU
1 sticka RAM
Kylare liggande på CPU
Grafikkort
Nätagg

Den äldsta processorn ska ju fungera oavsett om det är det gamla bios:et i moderkortet eller det nyare så jag hade fokuserat på att försöka få den CPU:n att fungera först.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Som sagt ovan. Fokusera på din gamla CPU först!

Saker att tänka på sett till vilken s.k 'boot-training' som moderkortet försöker med när du försöker starta upp.
- Cmos-reset är NR1 för varje ändring du gör CMOS-reset. Du kan bli låst om du inte resetar. Ut och i med batteriet bara.
- Är de fysiska delarna intakta så 'ska' som sagt din 2600X starta. Om den inte gör de så 'kanske' inte flashningen gått genom.
- CPU-fläktens uppstart eller omstartsfaser kan också ge en indikation i vilken 'state' moderkortet befinner sig i.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Blev till slut att jag beställde ett nytt moderkort och det kom igår. Med det fungerade datorn som det ska, med 3600XTan i systemet. Alla ska ändå ha ett stort, STORT tack för all hjälp och tålamod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Blev till slut att jag beställde ett nytt moderkort och det kom igår. Med det fungerade datorn som det ska, med 3600XTan i systemet. Alla ska ändå ha ett stort, STORT tack för all hjälp och tålamod!

Då lyckades du bricka det gamla, kanske tog bios för rev 1 när du har rev 2