Värmepumpsberedare. Köpa själv och leja VVSfirma eller köpa direkt från dem?

Permalänk
Medlem

Värmepumpsberedare. Köpa själv och leja VVSfirma eller köpa direkt från dem?

Fick superbt tips om att söka bidrag från Boverket nu när jag ska installera luftvärmepump. Nämnde det på annat ställe och fick i och med det tips om att man även kan söka bidrag för värmepumpsberedare. Tror man kan spara en hel del i energikostnad på att byta ut vår gamla varmvattenberedare till en sån.

Men.

Pratade med länsstyrelsen som ansökan hamnar hos via Boverket och fick veta att bidraget gäller endast om man köper både och. Alltså både luftvärmepump och värmepumpsberedare. Går inte att söka för en och en.

Försöker nu sätta mig in i hur och var man köper värmepumpsberedare och hur man får den installerad. Kan köpa t.ex https://www.polarpumpen.se/varme-och-vvs/varmepumpsberedare/n... men då får jag väl anlita lokal rörpulare....

Någon som vet om dessa spar in energikostnader till en? Måste reda ut det innan mitt huvud springer iväg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kolla först om någon hantverkare är intresserad av att installera egenköpt utrustning.
Brukar vara lika populärt som kunder som tar med sig egen olja till verkstaden.

Permalänk
Medlem

Vi installerade en värmepumpsberedare i slutet på maj.
Under juni hade vi väldigt liknande mönster som förra året, (bortresta lika mycket, ingen uppvärmning av huset).
230 kWh sparade på en månad, det blir en del på ett år om det håller i sig.

Såg i veckan samma bidrag från Boverket och skickade in en ansökan på chans. Vi får se vad det säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kolla först om någon hantverkare är intresserad av att installera egenköpt utrustning.
Brukar vara lika populärt som kunder som tar med sig egen olja till verkstaden.

Pratade med lokal rörpulare. Han fick mig råsnurrig för han pratade om att man ska ha bra ventilationssystem för att kunna skicka ut värmen från den i huset annars är det värdelöst. Trodde ett tag att han om han pratade om luft/luftvärmepump men sen började han prata om sån utrustning. Inte rett ut än vad han sa.

Skrivet av Katarath:

Vi installerade en värmepumpsberedare i slutet på maj.
Under juni hade vi väldigt liknande mönster som förra året, (bortresta lika mycket, ingen uppvärmning av huset).
230 kWh sparade på en månad, det blir en del på ett år om det håller i sig.

Såg i veckan samma bidrag från Boverket och skickade in en ansökan på chans. Vi får se vad det säger.

Tack. Ringt runt och verkar inte vara så många som vet hur de fungerar.

-----------------------------------------------------------------------------

Mitt problem är att jag vet inte om kostnaden är värt en eventuell besparing då vi inte gör av med så mycket varmvatten per dag. Men tanken är där. Kunna ansöka om bidrag för både luft/luftvärme och värmepump i samma veva och få tillbaks 50% upp till en kostnad av 30.000kr på material när man "ändå är igång" med luft/luft.

Varmvattenberedaren står i ett annat hus på tomten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Pratade med lokal rörpulare. Han fick mig råsnurrig för han pratade om att man ska ha bra ventilationssystem för att kunna skicka ut värmen från den i huset annars är det värdelöst. Trodde ett tag att han om han pratade om luft/luftvärmepump men sen började han prata om sån utrustning. Inte rett ut än vad han sa.

Tack. Ringt runt och verkar inte vara så många som vet hur de fungerar.

-----------------------------------------------------------------------------

Mitt problem är att jag vet inte om kostnaden är värt en eventuell besparing då vi inte gör av med så mycket varmvatten per dag. Men tanken är där. Kunna ansöka om bidrag för både luft/luftvärme och värmepump i samma veva och få tillbaks 50% upp till en kostnad av 30.000kr på material när man "ändå är igång" med luft/luft.

Varmvattenberedaren står i ett annat hus på tomten.

Det han nog menar är att den där Värmepumpsberedaren kopplas på boendes frånluftskanaler.

Så den varma frånluften som sugs ut, passerar en värmeväxlare där den varma luften används för att värma vattnet i beredaren.

Den där pumpen kan man dock använda utan att koppla på frånluften och bara använda luften i rummet där den står.

Största besparingen görs om du kan återanvända frånluften.

Hur bor du idag? Vad har du för ventilationssystem?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Mitt problem är att jag vet inte om kostnaden är värt en eventuell besparing då vi inte gör av med så mycket varmvatten per dag. Men tanken är där. Kunna ansöka om bidrag för både luft/luftvärme och värmepump i samma veva och få tillbaks 50% upp till en kostnad av 30.000kr på material när man "ändå är igång" med luft/luft.

Varmvattenberedaren står i ett annat hus på tomten.

Vi har den också i ett isolerat förråd som står vägg i vägg med huset.

De är inte så vanliga så det verkar som många rörisar inte har koll. Fick förklara för vår firma att det var en inbyggd värmepump och att jag ville ta luften utifrån som inluft. Den kommer att tappa ganska mycket i effektivitet när det blir minusgrader men för vår del tror vi att det kommer vara värt det (frugan gillar varma bad). Den VVB vi hade var nästan 30 år gammal och värmde väldigt långsamt i slutet så den kan ha sjungit på sista versen.
Får vi bidraget blir prisskillnaden väldigt liten mot att ha köpt en traditionell som vi hade gjort annars ändå. Köpte den via rörfirman för i stort sett samma pris som det hade blivit online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katarath:

Vi installerade en värmepumpsberedare i slutet på maj.
Under juni hade vi väldigt liknande mönster som förra året, (bortresta lika mycket, ingen uppvärmning av huset).
230 kWh sparade på en månad, det blir en del på ett år om det håller i sig.

Såg i veckan samma bidrag från Boverket och skickade in en ansökan på chans. Vi får se vad det säger.

Sparade ni in 230kWh på bara varmvatten under 1 månad, hur mycket varmvatten gör ni åt egentligen!?

Jag förbrukade själv (med familj) 257kWh totalt i Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Sparade ni in 230kWh på bara varmvatten under 1 månad, hur mycket varmvatten gör ni åt egentligen!?

Jag förbrukade själv (med familj) 257kWh totalt i Juni.

Som jag skrev i ett senare inlägg, vår gamla höll på att ge upp och orkade knappt värma alls. En 5 minuters dusch på morgonen och varmvattnet var slut på kvällen efter att att vanligt badkar hade fyllts upp, inte riktigt normalt med en 300 liters VVB. Därför det vart en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katarath:

Som jag skrev i ett senare inlägg, vår gamla höll på att ge upp och orkade knappt värma alls. En 5 minuters dusch på morgonen och varmvattnet var slut på kvällen efter att att vanligt badkar hade fyllts upp, inte riktigt normalt med en 300 liters VVB. Därför det vart en ny

Att en 300L beredare är slut efter att ha fyllt ett badkar är nog standard om du räknar på volymen,
men det kanske är så att ni badar extremt mycket och då gör man ju såklart åt en hel del ström.

Permalänk
Medlem

Varit semestrar på firman jag ska köpa luftvärmepump ifrån så inget är gjort än.

Är fortfarande obeslutsam till värmepumpsberedare eller ej. Om det blir av så blir det från samma firma.

Pratat runt med olika firmor och energirådgivning i kommunen. Tillverkaren av beredaren i fråga påstår att man kan spara in 70-80% och självklart är det säljtugg. I brist på annat så ringde jag dem och berättade om premisserna här. Vi gör inte av med så mycket varmvatten. Av nuvarande volym på 300liter så gör vi knappt av med en fjärdedel. Han konstaterade att det i så fall skulle röra sig om en besparing på elkostnad på ungefär 25% vilket iofs var lite högre än jag trodde.

Energirådgivningen konstaterar att en värmepumpsberedare kan spara in på elkostnad men inget mer än så vilket jag förstår.

Mitt dilemma är att om det inte vore för energieffektiviseringsstödet från länsstyrelsen (50% tillbaks på materialkostnad upp till 30.000kr på luftvärmepump och samma för värmepumpsberedare. Måste köpas i paket, kan inte söka separat senare. Så upp till 30.000 tillbaks på båda inköpen) så hade jag inte köpt. Känns som jag borde passa på om man nu kan spara på uppvärmning av vatten och stödet betalas ut när jag ändå ska köpa luftvärmepumpar..

Jag vandrar i en cirkel i resonemang med mig själv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Kolla först om någon hantverkare är intresserad av att installera egenköpt utrustning.
Brukar vara lika populärt som kunder som tar med sig egen olja till verkstaden.

Haha blir verkstäder verkligen triggade av egen olja?
Är ju bara common sense efter som man aldrig vet vilken billig sörja dom häller i.
Sorry for off-topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Sparade ni in 230kWh på bara varmvatten under 1 månad, hur mycket varmvatten gör ni åt egentligen!?

Jag förbrukade själv (med familj) 257kWh totalt i Juni.

230 kWh - 30 kWh (värmeberedareläckage 1 kWh/dygn [1] ) = 200 kWh varmvatten per månad

200kWh/20 arbetsdagar med morrondusch = 10 kWh/dag och på 2 personer blir det 5 kWh/person - duschar man också i 1 ggr på helgen @ 2 personer aka totalt 24 dagar så är man nere på 4.16 kWh/person.

Man brukar räkna med 4 kWh för en 10-minutersdush, handdiskar man och tvättar händer under jummen vatten kan det blir mycket väl 5 kW/dag/person

5 kWh räcker för att värma 123 liter vatten från 5 grader till 40 grader C eller om man vill ca 24.6 liter 35 grader C temperaturhöjd vatten per kWh.

Byter man en 10-12 l/minut duschmunstycke till en 5-6l/min utan att det upplevs allt för mycket försämring komfortmässigt så kan man spara en hel del varmvatten och därmed elström och ändå samma duschtid.

Själv har jag en fast bredstrålade duschmunstycke (som efter en del letande och viss förvåning visade sig vara biltema Artnr. 86-8410) som jag tycker bli bra mycket 'blötare' och varmare av än många som drar nära dubbelt med vatten, typiska på hotell och hos bekanta - ofta de med flera lägen och ger hårda konc. strålar kan vara riktigt ordentligt vattenslösande. - kort sagt duschmunstycken är ofta inte så dyra så man kan prova olika och kanske den vägen kan minska sitt vattenförbrukning utan för mycket avkall på komforten/upplevelse om den befintliga är ineffektiv och vattenslukande .

[1]
Löjligt svårt att hitta någon uppgift om det i beredartillverkarnas datablad och istället hänvisar till olika standarder där man måste betala för att se var det innebär... just denna värde är ju väldigt enkelt att få fram, en sticksproppsmätare ansluten på en redan värmd beredare vid ca 20 graders C omgivning och noterar förbrukningsvärdet och dela med antal timmar mätningen pågick och sedan multipliceras med 24 för dygnsförbrukning - men detta enkla mätning verkar uppenbart vara känsligt uppgift bland tillverkarna...

100 liters beredare som Nibe Eminent drar drygt 1kWh/dygn ( ~43 W effektförbrukning i genomsnitt) i förluster vid 60 grader C men det fins andra, gärna billigare märken/tillverkare som kan ligga på det dubbla, alltså 2 kWh/dygn i förluster för samma storleksklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

230 kWh - 30 kWh (värmeberedareläckage 1 kWh/dygn [1] ) = 200 kWh varmvatten per månad

200kWh/20 arbetsdagar med morrondusch = 10 kWh/dag och på 2 personer blir det 5 kWh/person - duschar man också i 1 ggr på helgen @ 2 personer aka totalt 24 dagar så är man nere på 4.16 kWh/person.

Man brukar räkna med 4 kWh för en 10-minutersdush, handdiskar man och tvättar händer under jummen vatten kan det blir mycket väl 5 kW/dag/person

5 kWh räcker för att värma 123 liter vatten från 5 grader till 40 grader C eller om man vill ca 24.6 liter 35 grader C temperaturhöjd vatten per kWh.

Byter man en 10-12 l/minut duschmunstycke till en 5-6l/min utan att det upplevs allt för mycket försämring komfortmässigt så kan man spara en hel del varmvatten och därmed elström och ändå samma duschtid.

Själv har jag en fast bredstrålade duschmunstycke (som efter en del letande och viss förvåning visade sig vara biltema Artnr. 86-8410) som jag tycker bli bra mycket 'blötare' och varmare av än många som drar nära dubbelt med vatten, typiska på hotell och hos bekanta - ofta de med flera lägen och ger hårda konc. strålar kan vara riktigt ordentligt vattenslösande. - kort sagt duschmunstycken är ofta inte så dyra så man kan prova olika och kanske den vägen kan minska sitt vattenförbrukning utan för mycket avkall på komforten/upplevelse om den befintliga är ineffektiv och vattenslukande .

[1]
Löjligt svårt att hitta någon uppgift om det i beredartillverkarnas datablad och istället hänvisar till olika standarder där man måste betala för att se var det innebär... just denna värde är ju väldigt enkelt att få fram, en sticksproppsmätare ansluten på en redan värmd beredare vid ca 20 graders C omgivning och noterar förbrukningsvärdet och dela med antal timmar mätningen pågick och sedan multipliceras med 24 för dygnsförbrukning - men detta enkla mätning verkar uppenbart vara känsligt uppgift bland tillverkarna...

100 liters beredare som Nibe Eminent drar drygt 1kWh/dygn ( ~43 W effektförbrukning i genomsnitt) i förluster vid 60 grader C men det fins andra, gärna billigare märken/tillverkare som kan ligga på det dubbla, alltså 2 kWh/dygn i förluster för samma storleksklass.

Men om du sparade 230kWh så måste du med andra ord gjort åt betydligt mer än så på varmvatten innan bytet v beredare. Vilket låter väldigt mycket.