Permalänk
Medlem
Skrivet av gronk:

Är det någon som vet varför SLA (resin) printrar alltid har avlånga i stället för fyrkantiga (FDM) byggplattor?

Inte 100% säker på att det är anledningarna men hört två orsaker;

1. När SLA budget skrivarna börja slå igenom användes skärmar för mobiltelefoner som var ett par år gamla, så det var ingen utvecklings kostnad eller ens omställning av maskiner kombinerat med att de inte behövde klara någon kvalitetskontroll förutom för döda pixlar. Det har fortsatt för att skärmar som produceras gör i format för att delas optimalt med minsta möjliga svinn till avlånga skärmar.

2. Utskriftstekniken drar/rycker utskriften från botten FEPen, så en längre arm till mitten gör det mer troligt att den drar ojämnt och rubbar byggplattans inställning, att bara ha problemet i en axis istället för två, och det är lättare att få platten parallel med skärmen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Om jag har en plastdel till en bordssåg som gått sönder, och skulle vilja ha biten inskannad och utskriven. Var kan man vända sig? Det blir säkerligen inte ekonomiskt försvarbart att gå till en firma utan jag hoppas kunna hitta någonstans där man kan få hjälp av hobbyentusiaster mot säg, en låda bira eller liknande. Bor mitt i Stockholm om det spelar roll.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rs__:

Om jag har en plastdel till en bordssåg som gått sönder, och skulle vilja ha biten inskannad och utskriven. Var kan man vända sig? Det blir säkerligen inte ekonomiskt försvarbart att gå till en firma utan jag hoppas kunna hitta någonstans där man kan få hjälp av hobbyentusiaster mot säg, en låda bira eller liknande. Bor mitt i Stockholm om det spelar roll.

Vi (makerspace) har skanner, ganska ny, för ändamålet. Att köpa tjänsten finns det många medlemmar som kan tipsa om. Både i våra slack-kanaler och på facebook.

Har du kollat om det går att få fram cad-ritningar på delen?

Jag kan hjälpa till så gott jag kan (Solidworks, Prusa mk4) mot att du blir medlem och köper minst 3 månaders labaccess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronk:

Är det någon som vet varför SLA (resin) printrar alltid har avlånga i stället för fyrkantiga (FDM) byggplattor?

Rektangulära istället för kvadratiska menar du? (tror alla är fyrkantiga)

Det beror på att det är displayer i botten som kurerar resinet, visst finns det kvadratiska men utbudet är skralt på högupplösta.

Permalänk
Medlem

Försöker få ordning på mina prints på min Sovol SV06 Plus.
Använder Clabbans vita PLA.
Har gjort en bra kalibrering av bädden och ser nu jämt och fint ut.
Men får konstiga lager när jag skriver ut cuben.
Hur löser jag detta?
Den till vänster är den innan jag lyckades med en bra kalibrering.

Permalänk

Testa lägre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Testa lägre hastighet.

Har testat lite nu ikväll och testade lägre hastighet och även lägre temp och en ny svart rulle.
Kanske blev lite bättre men inte mycket.
Justerade även gentryt så det står 90grader vilket det inte riktigt gjorde innan.
Har även spänt remmarna lite.

Nån som har fler tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rs__:

Om jag har en plastdel till en bordssåg som gått sönder, och skulle vilja ha biten inskannad och utskriven. Var kan man vända sig? Det blir säkerligen inte ekonomiskt försvarbart att gå till en firma utan jag hoppas kunna hitta någonstans där man kan få hjälp av hobbyentusiaster mot säg, en låda bira eller liknande. Bor mitt i Stockholm om det spelar roll.

Är det jätteavancerad geometri? Ofta kan man CADa upp ganska mycket enkelt med hjälp av ett bra skjutmått.

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Har testat lite nu ikväll och testade lägre hastighet och även lägre temp och en ny svart rulle.
Kanske blev lite bättre men inte mycket.
Justerade även gentryt så det står 90grader vilket det inte riktigt gjorde innan.
Har även spänt remmarna lite.

Nån som har fler tips?

Svårt att se på bilden. Kan du klippa ut enbart den högra kuben?
Hörnen blir nog bättre med Linear Advance.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Försöker få ordning på mina prints på min Sovol SV06 Plus.
Använder Clabbans vita PLA.
Har gjort en bra kalibrering av bädden och ser nu jämt och fint ut.
Men får konstiga lager när jag skriver ut cuben.
Hur löser jag detta?
Den till vänster är den innan jag lyckades med en bra kalibrering.
<Uppladdad bildlänk>

Inte riktigt säker på vad som orsakar ojämnheterna men de utbuktande hörnen borde du kunna minska om du kalibrerar linear advance och/eller höjer accelerationen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

[Micro-SD-förlängningskabelhållare]

Skrivet av Björn Endre:

Länken är vad som behövs för att skriva ut den där delen. Jag tror PETG duger bra. Vill du ha en utskriven?

Lite uppdatering, det blev riktigt bra! Satte en liten Dremel i mitt Amiga 500-chassi och fick in micro-sd-uttaget under tangentbordet, mkt trevligt. Plasten var aningen vek så efter att ha tagit bilder satte jag på lite tejp så kabeln inte kan "snäppa ur.
Tack för hjälpen!

För den som är intresserad : Amiga 500, jag har satt in en Pistorm-accelerator med Pi 3a+ samt en RGB2HDMI-konverterare med Pi Zero nånting. Från dessa drar jag 2 HDMI-kablar ut (vanlig Amigagrafik + RTG-hires-grafik), fick sätta ena uttaget på snedden får att få plats, det störde mig lite. Över kablarna sätter jag senare diskettstationen, som inte är täckt under, så kablarna får inte ta i den.
Drog även ut en micro-usb-förlängare för att koppla in tangentbord till Pi Zero för att underlätta konfigurering. Från Pistorm (CPU-accelerator, micro-sd-"hårddisk", RAM-expansion, nätverk etc) förlänger jag ut Micro-SD-kortet för att slippa öppna datorn när jag ska uppdatera osv. (Går att göra över nätverk, men jag vill göra image av kortet osv)
Hade tänkt leda ut Micro SD från RGB2HDMI Pi Zero också, men vet inte riktigt var jag ska komma ut, blev lite trångt med alla kablar Inte lika viktigt heller, den ska inte uppdateras ofta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Svårt att se på bilden. Kan du klippa ut enbart den högra kuben?
Hörnen blir nog bättre med Linear Advance.

Lite svårt att hitta en bra vinkel men detta är rätt så tydligt.
Är nog också inne på Linear Advance dock nått helt nytt för mig så får läsa på lite.

Permalänk

Fel tråd kanske, men provar.
Var kan man vända sig eller hitta någon som är seriös som kan 3d skriva en liten del på beställning?

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Och där var den klar

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Och där var den klar
<Uppladdad bildlänk>

Neon Genesis e-Voron-elion?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Lite svårt att hitta en bra vinkel men detta är rätt så tydligt.
Är nog också inne på Linear Advance dock nått helt nytt för mig så får läsa på lite.
<Uppladdad bildlänk>

Linear Advance kommer definitivt att ge dig skarpare hörn. Det är ett konstigt lager någon mm ifrån toppen. Kan vara under extrusion dvs extrudern lyckas inte trycka ut tillräckligt med plast. De kan bero på många olika saker så jag kan inte säga vad det är. Det kan vara en partiell clogg i munstycket. Om man matar ut plasten i luften så ska den gå rakt ner. Om den böjer av åt något håll är munstycket förmodligen delvis igensatt. Då får man göra en "cold pull" men det kan vara lite knepigt så du får söka lite på nätet om det.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Lite svårt att hitta en bra vinkel men detta är rätt så tydligt.
Är nog också inne på Linear Advance dock nått helt nytt för mig så får läsa på lite.
<Uppladdad bildlänk>

Det där ser bedrövligt ut. Har du gjort Ellis guide? https://ellis3dp.com/Print-Tuning-Guide/

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Neon Genesis e-Voron-elion?

Njae, NGE är inte min grej. Tänkte först använda Prusa-orange ASA men den var slut i lager så det fick bli något annat. Eftersom designen har ett ryskt namn så fick det bli gult och blått. Alltid retar det någon.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Något aktuellt tips för någon som vill doppa tårna i 3d-skrivarvärlden? Börjar en utbildning där vi kommer jobba en del med CAD så ser det som stort + att pyssla med det på fritiden också och få med den praktiska biten. Tänker mig en rätt lättanvänd skrivare till att börja med, för diverse småprojekt runt hemmet osv. Budget runt 2-3 tusen.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Något aktuellt tips för någon som vill doppa tårna i 3d-skrivarvärlden? Börjar en utbildning där vi kommer jobba en del med CAD så ser det som stort + att pyssla med det på fritiden också och få med den praktiska biten. Tänker mig en rätt lättanvänd skrivare till att börja med, för diverse småprojekt runt hemmet osv. Budget runt 2-3 tusen.

En begagnad ender 3/pro/v2 låter ju som perfekt för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

En begagnad ender 3/pro/v2 låter ju som perfekt för detta.

Kanon tack för tipset! Är det "säkert" att köpa dessa begagnat? Ska kolla blocket lite, bor tyvärr i obygden så kan va svårt att hitta nåt lokalt. Några tankar om det här paketet annars, verkar det bra?

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/3d-skrivare/filame...

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Kanon tack för tipset! Är det "säkert" att köpa dessa begagnat? Ska kolla blocket lite, bor tyvärr i obygden så kan va svårt att hitta nåt lokalt. Några tankar om det här paketet annars, verkar det bra?

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/3d-skrivare/filame...

Creality har nyligen släppt Ender 3 v3, https://store.creality.com/eu/products/ender-3-v3-se-3d-print... 220€, eller 260€ med torklåda (är bra att ha en sån, filament ska ju gärna vara torrt) och en rulle PLA. Kommer från start med många av de uppgraderingar man antagligen vill göra så småningom i alla fall. Skulle köra på den över det länkade paketet åtminstone. Men det finns ju förstås andra märken också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Creality har nyligen släppt Ender 3 v3, https://store.creality.com/eu/products/ender-3-v3-se-3d-print... 220€, eller 260€ med torklåda (är bra att ha en sån, filament ska ju gärna vara torrt) och en rulle PLA. Kommer från start med många av de uppgraderingar man antagligen vill göra så småningom i alla fall. Skulle köra på den över det länkade paketet åtminstone. Men det finns ju förstås andra märken också.

Bra tips, tänkvärt... Verkar skeppas ut i mitten på september dock. Egentligen ingen stress men när man blir lätt otålig när man väl kommit på tankar att skaffa en sån här maskin haha

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Bra tips, tänkvärt... Verkar skeppas ut i mitten på september dock. Egentligen ingen stress men när man blir lätt otålig när man väl kommit på tankar att skaffa en sån här maskin haha

Du kommer garanterat att ångra att inte ha köpt den när du printat en månad eller två och inser vilka uppgraderingar du skulle vilja göra (iomed att priset ser ut att vara typ samma)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du kommer garanterat att ångra att inte ha köpt den när du printat en månad eller två och inser vilka uppgraderingar du skulle vilja göra (iomed att priset ser ut att vara typ samma)

Okidok får ta till mig av råden från er erfarna... Tackar ödmjukast

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du kommer garanterat att ångra att inte ha köpt den när du printat en månad eller två och inser vilka uppgraderingar du skulle vilja göra (iomed att priset ser ut att vara typ samma)

Jag som ännu inte är insatt i alla termer och vad som är buzzwords kontra vad man faktiskt behöver, har du lust att utveckla lite vilka uppgraderingar som gör det värt att vänta?

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Jag som ännu inte är insatt i alla termer och vad som är buzzwords kontra vad man faktiskt behöver, har du lust att utveckla lite vilka uppgraderingar som gör det värt att vänta?

https://worldoflilliputs.com/ender-3-v3-se-vs-ender-3-v2-vs-e...

Här går de igenom de olika modellerna, och deras skillnader.
Spontant sticker full auto-level, direct drive och dual z-axis ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tips

Skrivet av Hujeta:

Något aktuellt tips för någon som vill doppa tårna i 3d-skrivarvärlden? Börjar en utbildning där vi kommer jobba en del med CAD så ser det som stort + att pyssla med det på fritiden också och få med den praktiska biten. Tänker mig en rätt lättanvänd skrivare till att börja med, för diverse småprojekt runt hemmet osv. Budget runt 2-3 tusen.

Börja med en enkel Ender 3a. Version oväsentligt till en början. Men inte under V2 iaf. Där blev dom lite bättre.

Printa med den ett par månader. Då kommer du märka vilka uppgraderingar du behöver. För tro mig, när du väl är inne i det här, då kommer du vilja uppgradera allt. Inte för att du behöver, utan för att du vill.

Jag började med en Ender 3 för 2 år sedan, blev en Voron 0,1 och sen en Voron 2,4R2.

Man går ner sig helt i träsket.

Dock började jag jobba med det så då åkte alla skrivare ut förutom en. Lycka till och hojta om du undrar över något.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

https://worldoflilliputs.com/ender-3-v3-se-vs-ender-3-v2-vs-e...

Här går de igenom de olika modellerna, och deras skillnader.
Spontant sticker full auto-level, direct drive och dual z-axis ut

Ok från vad jag förstod var det betydligt högre print speed (spelar det egentligen någon roll för hobbyskrivning?) samt att det faktiska formatet var väsentligt mindre, framförallt stor skillnad mellan V2-V3. Vad direct drive osv har för betydelse i praktiken är väldigt abstrakt för mig då jag ännu inte är insatt i allting.

Skrivet av Vethut:

Börja med en enkel Ender 3a. Version oväsentligt till en början. Men inte under V2 iaf. Där blev dom lite bättre.

Printa med den ett par månader. Då kommer du märka vilka uppgraderingar du behöver. För tro mig, när du väl är inne i det här, då kommer du vilja uppgradera allt. Inte för att du behöver, utan för att du vill.

Jag började med en Ender 3 för 2 år sedan, blev en Voron 0,1 och sen en Voron 2,4R2.

Man går ner sig helt i träsket.

Dock började jag jobba med det så då åkte alla skrivare ut förutom en. Lycka till och hojta om du undrar över något.

Tycker det låter som en rimlig inställning. Svårt att avgöra på förhand vilka funktioner som är viktiga, känns som det mesta är "villhöver". Brukar va lätt att hamna i träsket gällande hobbyprylar haha. Tack för input.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb