Grafikprestanda i Starfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Konsumenter har kort minne som jag hörde sägas idag angående att Volkswagen fortfarande konkurrerar med Toyota om att vara världens största biltillverkare, trots utsläppsskandalen för några år sen.

Det är inte en analogi men ett exempel på att vi konsumenter lätt glömmer var ribban borde sitta, och nya generationer av spelare ser definitivt inte om spel håller en hög optimeringsnivå över tid om allt de är vana vid rullar som skit.

Jag vet inte om jag kommer köpa ett Bethesda spel igen på kort sikt. Det är ungefär samma historia varje gång, en konsolport som rullar som skräp och måste moddas för att bli en trevlig upplevelse.

Man gör klokt i att vänta 2-3 år med köp av många spel, de är i princip aldrig bra från början, är väl bara Rockstars spel som är bra direkt från början.
Då har även hårdvaran kommit ikapp så man kan köra spel som är gjorda i buggiga spelmotorer.

Permalänk

Spännande prestandatest! - Känns som ganska låg fps just i detta test dock?! Jag kör Ultra och 1440p med fsr2 och 100 i resolution (Skruvades upp automatiskt när jag startade spelet idag?!) och ligger på ca 115-120 fps konstant. Dippar ned till drygt 85-90 i vissa städer dock. Sitter med ett 6950XT Merc parat med en ryzen 7600.

(Edit: Har skruvat ned crowd density till medium och shadow quality till high)

Fel inställningar i text
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det kommer bli intressant att se hur ett 4090 kommer att driva elder scrolls 6 i 4k.

Det lär väl komma först runt 2030 ändå, så ett 4090 kommer vara som ett Titan X i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt optimerat spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smokebury:

Här är SteamdeckHQ’s första titt på det. Sammanfattningsvis tycker de man ska avvakta.
https://steamdeckhq.com/news/starfield-on-the-steam-deck-firs...

Jag får helt enkelt avvakta, finns andra spel i backloggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

@JonasT hur har du lyckats testa detta, jag kör ett Red Devil AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB) och mina drivrutiner kraschar 5 min in i spelet HELA tiden...

Har du mer än en skärm?

Testa isf att koppla ur alla utom en och se om det hjälper.

Jag har själv problem med AMD och två skärmar vilket får drivarna att krascha i diverse spel om man gör något på andra skärmen samtidigt.

Hade det inte varit för detta hade jag varit toknöjd med mitt 7900 XTX.

Permalänk

Uj uj. Blir inget köp med ett 3070 helt klart. Väntar på massiv rea eller prestanda patch. Blir nog BG3 istället.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk

5800X och RX 6900XT allt på High med 3440x1440 utan Vsync eller FSR och fps pendlar mellan 60 - 160, men ligger oftast runt 100 fps.
Inga krascher än, efter 11 timmars spelande.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

Det fungerar dugligt med mitt i5-6600k och RTX 3050. Visst fryer det lite då och då, men det är spelbart.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Har du mer än en skärm?

Testa isf att koppla ur alla utom en och se om det hjälper.

Jag har själv problem med AMD och två skärmar vilket får drivarna att krascha i diverse spel om man gör något på andra skärmen samtidigt.

Hade det inte varit för detta hade jag varit toknöjd med mitt 7900 XTX.

Yes har en på CPUn med, ska testa, återkopplar!

EDIT: Jag kom tre steg sen krascha drivrutinen även med en skärm. Körde memtest86, 0 errors.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Uj uj. Blir inget köp med ett 3070 helt klart. Väntar på massiv rea eller prestanda patch. Blir nog BG3 istället.

Jag spelar det med 3070 och har inga problem med DLSS(67%) + Hardware Unboxed Optimized settings. Jag lirar på 1440p och har en i7 8700k(som är ganska gammal nu). Men jag är inte så känslig för fps drops och G-sync hjälper väl lite. Men visst, vill man ha låst 60 fps så kanske man ska avvakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

<Uppladdad bildlänk>

Kör minnen i Expo, Red Devil är OC by default, 7800X3D i standardutförande.

Hur krachar det?
Stängs hela datorn av eller är det bara ut i windows?

Permalänk
Medlem

Varför är Starfield så tungdrivet? Det är verkligen långt ifrån ett visuellt monster till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hur krachar det?
Stängs hela datorn av eller är det bara ut i windows?

AMD drivrutinen krachar, får upp deras krasch-notis. Hamnar i Windows, ibland går inte drivrutinen igång utan att gå in i enhetshanteraren och disable/enablea dispaly card. Och ibland även blåskärm...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Asså, på vissa ställen så märks det att det är ett Bethesda spel..
NPC kommentarer är samma ifrån Fallout.
Grafiken på NPC är ibland riktigt jävla ful. Var är AAA grafiken?
Sen en massa jävla skräp loot överallt..

Nä, detta är verkligen inget för mig.

Noll inlevelse när man pratar med de olika npc etc.

Är absolut inte värt full priset.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag erkänner att jag känner mig lite besviken på flera nya titlar då de inte levererar grafikmässigt när man ser till prestandan som krävs för att driva dem.

Jag fick tag i ett begagnat RTX 4080 till bra pris och kan med det köra Cyberpunk med maxade psycho inställningar med RT utan problem (frame-gen osv) Spelar på en 1080p skärm (har 4st) då datorn mestadels används till annat än spel.
Men tycker jag det ser våldsamt snyggt ut för det? Nej det gör jag faktiskt inte...
Som flera andra här säger så finns flera äldre spel som är riktigt snygga, så vad hände med den utvecklingen? Utseende Vs prestandakrav.

Jag tycker de demos som visas i Unreal Engine under senaste åren ser stiliga ut, men finns det några spel som är lika fina?

Jag ska tillägga att jag inte testat massor med moderna spel, så kanske ska jag bara vara tyst och inte klaga 😂

Minns att jag tyckte Doom 3 var snyggt när det kom 2004 och Bioshock 2007.
Fanns några till som jag inte minns nu.

Bland moderna spel tycker jag Gran Turismo 7 och Ratchet & Clank Rift Apart på PS5 ser snyggt ut i 4K på 65" OLED 👍

Ser jag långt tillbaka i tiden så minns jag grafiska demos programmerade i assembler som kunde utnyttja den tunna prestandan i gamla Amiga datorer på den tiden. Det var optimerat!
Kanske kan man ta hjälp av AI för att optimera modern spelkod 👍😎

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Dayum, mitt GTX 1080 kanske funkar för upplösningen 1024x576 😅 Jag får gå vidare i livet och ansluta till detta spel med bättre hårdvara om något år.

Hoppas de kan hitta lite optimeringar här och där framöver.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Dayum, mitt GTX 1080 kanske funkar för upplösningen 1024x576 😅 Jag får gå vidare i livet och ansluta till detta spel med bättre hårdvara om något år.

Hoppas de kan hitta lite optimeringar här och där framöver.

Jag har ett vanligt 1080 och en gammal i7a, kör default medium läge och hittills har det flytit på bra

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Jag erkänner att jag känner mig lite besviken på flera nya titlar då de inte levererar grafikmässigt när man ser till prestandan som krävs för att driva dem.

Jag fick tag i ett begagnat RTX 4080 till bra pris och kan med det köra Cyberpunk med maxade psycho inställningar med RT utan problem (frame-gen osv) Spelar på en 1080p skärm (har 4st) då datorn mestadels används till annat än spel.
Men tycker jag det ser våldsamt snyggt ut för det? Nej det gör jag faktiskt inte...
Som flera andra här säger så finns flera äldre spel som är riktigt snygga, så vad hände med den utvecklingen? Utseende Vs prestandakrav.

Jag tycker de demos som visas i Unreal Engine under senaste åren ser stiliga ut, men finns det några spel som är lika fina?

Jag ska tillägga att jag inte testat massor med moderna spel, så kanske ska jag bara vara tyst och inte klaga 😂

Minns att jag tyckte Doom 3 var snyggt när det kom 2004 och Bioshock 2007.
Fanns några till som jag inte minns nu.

Bland moderna spel tycker jag Gran Turismo 7 och Ratchet & Clank Rift Apart på PS5 ser snyggt ut i 4K på 65" OLED 👍

Ser jag långt tillbaka i tiden så minns jag grafiska demos programmerade i assembler som kunde utnyttja den tunna prestandan i gamla Amiga datorer på den tiden. Det var optimerat!
Kanske kan man ta hjälp av AI för att optimera modern spelkod 👍😎

Är väl för jobbigt att göra ett spel som är lika snyggt som grafikdemosarna antar jag. Hade behövts att Tecmo släpper ett nytt Dead or Alive för att vi ska få se vad dagens hårdvara kan göra.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag har ett vanligt 1080 och en gammal i7a, kör default medium läge och hittills har det flytit på bra

Ser att du har en 1440p-skärm och kör du medium och inte rör övriga inställningar så är din upplösning 1280x720 vilket FSR2 sen skalar upp till 1440p. Informerar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Och vilken prestanda fick man precis när cyberpunk släpptes?

Skrivet av Rixxz:

Så om A gör fel borde B, C, D, E, F, G osv. kunna göra samma fel utan att få kritik för det?
Sedan var väl inte riktigt dålig prestanda CPs främsta problem (förutom på PS4/Xb1), det var ju att det drogs med en massa konstiga buggar.

Starfield dras med väldigt konstiga buggar och har en prestanda som är under all kritik, även på system med komponenter såsom R9 7950X + RTX 4090 är det inte helt ovanligt att det sjunker under 50 eller t.om 40FPS.

Exakt, Cyberpunk flöt på avsevärt mycket bättre på mitt GTX1070 än Starfield vid release, och det såg bättre ut på alla sätt och vi, det va fullt spelbart. En sak jag lagt märke till här är att Starfields inställningar för detaljninvå i princip inte gör någon skillnad för spelets framerate, det enda som gör någon större skillnad är just rendering scale, och jag har hört andra med annan hårdvara än mig nämna samma sak.

Cyberpunk flyter säkert ännu bättre idag efter ett antar patchar, det tvivlar jag inte på, men jag spelade igenom hela spelet på mitt gamla 1070 vid release och det funkade, jag hade däremot mycket andra problem, som uppdrag som va buggade osv.

På konsolerna va det ju en helt annan historia, att man ens släppte dom på PS4 och XBONE va fel val i det fallet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att varken 3080 Ti eller 3090 är med på testet. Relativt nya toppkort som inte finns med, av vilken anledning har man skippat det? Finns ju inte 4070 Ti heller som är snarlik i prestanda med 3080 Ti och 3090.

För övrigt, riktigt bra test och kul att se hur olika GPU klarar sig i Starfield

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

AMD drivrutinen krachar, får upp deras krasch-notis. Hamnar i Windows, ibland går inte drivrutinen igång utan att gå in i enhetshanteraren och disable/enablea dispaly card. Och ibland även blåskärm...

Det låter mer som gpu problem än cpu. Prova klocka ner grafikkortet lite (framförallt minne) och ta bort eventuella undervoltningar om du har sånna.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur det fungerar på min laptop.
Ryzen 7 3750h (4st zen+ kärnor med SMT) 16GB ram och RTX 2060. Hoppas det blir stabilt över 30 Fps annars kan jag lika gärna köra på xboxen och slippa fläktljudet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

AMD drivrutinen krachar, får upp deras krasch-notis. Hamnar i Windows, ibland går inte drivrutinen igång utan att gå in i enhetshanteraren och disable/enablea dispaly card. Och ibland även blåskärm...

Skrivet av Maximo:

Det låter mer som gpu problem än cpu. Prova klocka ner grafikkortet lite (framförallt minne) och ta bort eventuella undervoltningar om du har sånna.

Japp hade ett grafikkort för ett tag sedan som var stock instabilt men endast i Assetto Corsa. Fick dra ner maxfrekvensen men bibehålla spänningen så vart det stabilt.

Permalänk

PC som spelplattform är kaos... DLSS, FSR, VRR, HDR, DVD, MP3...

Permalänk
Medlem

Och varför är inte 4070Ti med?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Måste gå in i prefs.ini och lägga bborderless=0 bfullscreen=1 så kommer spelet köras i äkta fullscreen med lite bättre prestanda.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Och varför är inte 4070Ti med?

Jag gissar ingen ville låna ut sitt kort 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

@JonasT hur har du lyckats testa detta, jag kör ett Red Devil AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB) och mina drivrutiner kraschar 5 min in i spelet HELA tiden...

Den enda gången jag har haft problem med Radeon mjukvaran/drivrutinerna är när jag har haft mjukvaran för mitt moderkort installerat... installera senaste drivrutinerna och avinstallera alla verktyg som inte behövs skulle jag säga. Det ska fungera.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC