debian 12 - är detta en bra guide för ställa in ntp server?

Permalänk
Medlem

debian 12 - är detta en bra guide för ställa in ntp server?

Hej,

Jag undrar om denna guide går bra för att sätta systemets NTP-servrar?:
https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/85670/how-to-...

Fungerar bra för Raspberry Pi men nu har jag ett rent Debian 12-system och vill gärna använda mig av dessa servrar (jag bor i Stockholm):
https://www.netnod.se/swedish-distributed-time-service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

nu har jag ett rent Debian 12-system och vill gärna använda mig av dessa servrar

Testa?

Men ja, båda verkar köra timesyncd så proceduren borde vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Testa?

Men ja, båda verkar köra timesyncd så proceduren borde vara samma.

Testar...

Permalänk
Medlem

Testar Med Dessa Servrar

Jag tog servrarna för Stockholm från denna sida:
https://www.netnod.se/swedish-distributed-time-service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Jag tog servrarna för Stockholm från denna sida:
https://www.netnod.se/swedish-distributed-time-service

<Uppladdad bildlänk>

Av nyfikenhet; varför gör du detta?
debian.pool.ntp.org är redan distribuerad så att du möjligtvis redan hamnar på netnods servrar, eller för den delen en som kanske är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Av nyfikenhet; varför gör du detta?
debian.pool.ntp.org är redan distribuerad så att du möjligtvis redan hamnar på netnods servrar, eller för den delen en som kanske är snabbare.

Ok, så om jag kommenterar ut ändringarna i bilden så bör systemet falla tillbaka på debian.pool.ntp.org?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Ok, så om jag kommenterar ut ändringarna i bilden så bör systemet falla tillbaka på debian.pool.ntp.org?

Inte nödvändigtvis. Hur såg konfigurationsfilen ut innan du ändrade den?

Jag har inte ändrat min fil och den har Time.NTP och Time.FallbackNTP satt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Inte nödvändigtvis. Hur såg konfigurationsfilen ut innan du ändrade den?

Jag har inte ändrat min fil och den har Time.NTP och Time.FallbackNTP satt iaf.

# This file is part of systemd. # # systemd is free software; you can redistribute it and/or modify it under the # terms of the GNU Lesser General Public License as published by the Free # Software Foundation; either version 2.1 of the License, or (at your option) # any later version. # # Entries in this file show the compile time defaults. Local configuration # should be created by either modifying this file, or by creating "drop-ins" in # the timesyncd.conf.d/ subdirectory. The latter is generally recommended. # Defaults can be restored by simply deleting this file and all drop-ins. # # See timesyncd.conf(5) for details. [Time] #NTP= #FallbackNTP=0.debian.pool.ntp.org 1.debian.pool.ntp.org 2.debian.pool.ntp.org 3.debian.pool.ntp.org #RootDistanceMaxSec=5 #PollIntervalMinSec=32 #PollIntervalMaxSec=2048 #ConnectionRetrySec=30 #SaveIntervalSec=60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Ok, så om jag kommenterar ut ändringarna i bilden så bör systemet falla tillbaka på debian.pool.ntp.org?

Kör ingen Debian 12 än så har dålig koll på hur den är default, det jag menade med frågan är varför du vill ändra från standardpoolen. Det är en väldigt specifik ändring att göra så om du inte har ett rakt svar på varför är det mer att du gör det i onödan.

Det är inte fel att du ändrar heller, som sagt är det bara lite som att köpa en bil, öppna skuffen och vrida reservhjulet 90 grader medsols. Det är inte fel men man blir fundersam varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kör ingen Debian 12 än så har dålig koll på hur den är default, det jag menade med frågan är varför du vill ändra från standardpoolen. Det är en väldigt specifik ändring att göra så om du inte har ett rakt svar på varför är det mer att du gör det i onödan.

Det är inte fel att du ändrar heller, som sagt är det bara lite som att köpa en bil, öppna skuffen och vrida reservhjulet 90 grader medsols. Det är inte fel men man blir fundersam varför.

Ok, trodde att om jag var specifik med vilka servrar på det ovan visade sättet så skulle jag vara säker på att närmaste och då förhoppningsvis bästa servern anropas för tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Ok, trodde att om jag var specifik med vilka servrar på det ovan visade sättet så skulle jag vara säker på att närmaste och då förhoppningsvis bästa servern anropas för tid.

Jo det stämmer, är du specifik med servrarna så kommer du troligtvis får en geografiskt närmre server.
Men utan väldigt specifika krav så löser du inget problem och förbättrar ingen funktion.

Jag hör att jag låter kritisk men det är i all välmening. Gör man alla inställningar som går att göra i Debian, bara för att det går att göra, så kommer man sitta och peta i conffiler resten av livet. De defaults som finns är oftast väldigt väl utvalda för att fungera bra och passa 99.99% av användarna.

Men för att lära sig och om man tycker det är kul.. kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jo det stämmer, är du specifik med servrarna så kommer du troligtvis får en geografiskt närmre server.
Men utan väldigt specifika krav så löser du inget problem och förbättrar ingen funktion.

Jag hör att jag låter kritisk men det är i all välmening. Gör man alla inställningar som går att göra i Debian, bara för att det går att göra, så kommer man sitta och peta i conffiler resten av livet. De defaults som finns är oftast väldigt väl utvalda för att fungera bra och passa 99.99% av användarna.

Men för att lära sig och om man tycker det är kul.. kör hårt!

Ok, jag ändrade tillbaka till default: