Permalänk
Relik 📜

Datorhållare för montering under skrivbord

Jag ska skaffa nytt skrivbord och behöver därför en ny datorhållare. I dagsläget har jag ett IKEA Galant med Summera under, men båda har ju som bekant utgått från sortimentet. Det jag letar efter är därför en mer flexibel variant som skruvas fast i vilken skiva som helst.

Jag har sökt lite och hittat alternativ, men många verkar vara begränsade till cirka 200 mm som maxbredd. Mitt nuvarande NZXT H2 är bredare än så, och det vore fint med i alla fall några centimeters marginal för framtida uppgraderingar.

Någon som har bra tips eller egen erfarenhet? Att bygga eget vore ju trevligt, men jag har tyvärr varken verktyg, tid eller möjlighet just nu. Köpa färdigt är det som gäller med andra ord.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

detta hade ja på jobbet innan det vart dockad bärbart kanske kan funka!
http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Offic...

observera beskrivningen är i klass med Ikeas namn "cpu hållare"

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem

Skepp o hojj! Här har du white-trash lösningarna konung. Jag sitter själv med ett galant skrivbord och jag gick en dag till Jula för att ordna en "hänganordning" till burken. Det jag kom hem med var:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakri... och http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakri....

Tro det eller ej, men det blev mycket bättre än vad jag hade trott.
SSkruva fast fästena och dra åt remmarna! jag har visserligen ett fyrkantigt Lian-Li chassi med totalvikt på ca 7kg, så jag har inte svårigheter med att få det balanserat. Kan hända att man lätt får det på sniskan med en tower?
Anyhow! Jag fixerade chassit så det sitter ca 3mm under stålramen på skrivbordet, så det hänger fritt och inte trycks mot något. O sen är det bara att använda små möbeltassar på kanterna för att inte rispa upp remmarna. Tack vare att det hänger fritt i två remmar så är vibrationerna från det obefintliga, men det hänger ändå stabilt. (lyckas alltid knäa till den, men är aldrig orolig att allt ska rasa)

Där har du en mycket billig fix, som dämpar vibrationer och du kan slänga upp det under nästan vilken bordsskiva som helst

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag ska skaffa nytt skrivbord och behöver därför en ny datorhållare. I dagsläget har jag ett IKEA Galant med Summera under, men båda har ju som bekant utgått från sortimentet. Det jag letar efter är därför en mer flexibel variant som skruvas fast i vilken skiva som helst.

Jag har sökt lite och hittat alternativ, men många verkar vara begränsade till cirka 200 mm som maxbredd. Mitt nuvarande NZXT H2 är bredare än så, och det vore fint med i alla fall några centimeters marginal för framtida uppgraderingar.

Någon som har bra tips eller egen erfarenhet? Att bygga eget vore ju trevligt, men jag har tyvärr varken verktyg, tid eller möjlighet just nu. Köpa färdigt är det som gäller med andra ord.

Hallå där, jag kollade upp ditt chassi och det är 215 brett.
den här kommer passa perfekt åt dig.
Jag kollade även höjden och det är inga problem alls.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kade89:

detta hade ja på jobbet innan det vart dockad bärbart kanske kan funka!
http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Offic...

observera beskrivningen är i klass med Ikeas namn "cpu hållare"

Haha, hårddisken ska man inte ha på skrivbordet alltså.. Jag tror dock jag hellre vill ha en variant där datorn inte "hänger" helt omsluten.

Skrivet av jonte.snovit:

Skepp o hojj! Här har du white-trash lösningarna konung. Jag sitter själv med ett galant skrivbord och jag gick en dag till Jula för att ordna en "hänganordning" till burken. Det jag kom hem med var:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakri... och http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakri....

Tro det eller ej, men det blev mycket bättre än vad jag hade trott.
SSkruva fast fästena och dra åt remmarna! jag har visserligen ett fyrkantigt Lian-Li chassi med totalvikt på ca 7kg, så jag har inte svårigheter med att få det balanserat. Kan hända att man lätt får det på sniskan med en tower?
Anyhow! Jag fixerade chassit så det sitter ca 3mm under stålramen på skrivbordet, så det hänger fritt och inte trycks mot något. O sen är det bara att använda små möbeltassar på kanterna för att inte rispa upp remmarna. Tack vare att det hänger fritt i två remmar så är vibrationerna från det obefintliga, men det hänger ändå stabilt. (lyckas alltid knäa till den, men är aldrig orolig att allt ska rasa)

Där har du en mycket billig fix, som dämpar vibrationer och du kan slänga upp det under nästan vilken bordsskiva som helst

Tack för tipset! Något sådant går ju alltid att lösa.

Skrivet av Lifooz:

Hallå där, jag kollade upp ditt chassi och det är 215 brett.
den här kommer passa perfekt åt dig.
Jag kollade även höjden och det är inga problem alls.

Det där ser lovande ut! Enda jobbiga är just att den verkar beroende av att "klämma ihop" datorn för att stå stadigt. En av fördelarna med IKEA-varianten är att burken står fritt, så man kan ta av sidopanel och göra mindre skruvinsatser på plats i hållaren. Det kanske jag kan överleva utan, dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det där ser lovande ut! Enda jobbiga är just att den verkar beroende av att "klämma ihop" datorn för att stå stadigt. En av fördelarna med IKEA-varianten är att burken står fritt, så man kan ta av sidopanel och göra mindre skruvinsatser på plats i hållaren. Det kanske jag kan överleva utan, dock.

Då skulle du se mitt chassi (HAF X) vid det här laget, min polare fick en ""bra"" idé. Han lade upp min dator på en av mina PA-högtalare.
Problemet med hans ""snilleblixt"" var att det sitter hörnskydd på dessa pjäser. Och dom sitter fast med skruvar.
Hur mitt chassi ser ut efter det, kan du nog räkna ut på egen hand. 0_0

Och en annan gång placerade han typ halva sitt bohag på just denna stackars sate till maskin.
Så att få på chassi-sidan nu är sin lilla utmaning. Men med lite ((bestämd behandling)) så går det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Skepp o hojj! Här har du white-trash lösningarna konung. Jag sitter själv med ett galant skrivbord och jag gick en dag till Jula för att ordna en "hänganordning" till burken. Det jag kom hem med var:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakri... och http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakri....

Tro det eller ej, men det blev mycket bättre än vad jag hade trott.
SSkruva fast fästena och dra åt remmarna! jag har visserligen ett fyrkantigt Lian-Li chassi med totalvikt på ca 7kg, så jag har inte svårigheter med att få det balanserat. Kan hända att man lätt får det på sniskan med en tower?
Anyhow! Jag fixerade chassit så det sitter ca 3mm under stålramen på skrivbordet, så det hänger fritt och inte trycks mot något. O sen är det bara att använda små möbeltassar på kanterna för att inte rispa upp remmarna. Tack vare att det hänger fritt i två remmar så är vibrationerna från det obefintliga, men det hänger ändå stabilt. (lyckas alltid knäa till den, men är aldrig orolig att allt ska rasa)

Där har du en mycket billig fix, som dämpar vibrationer och du kan slänga upp det under nästan vilken bordsskiva som helst

Nu kör jag lite necromancer här på en gammal tråd men vill bara meddela att du inspirerade mig nu 9 år senare och denna lösningen fungerar riktigt bra! Skruvade upp mitt Fractal Design North chassi under mitt IKEA Bekant igårkväll, supernöjd!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Nu kör jag lite necromancer här på en gammal tråd men vill bara meddela att du inspirerade mig nu 9 år senare och denna lösningen fungerar galant! Skruvade upp mitt Fractal Design North chassi under mitt IKEA Bekant igårkväll, supernöjd!

Jag får tacka dig för att du skrev i denna tråden så att även jag kunde hitta detta tipset. Det blir att fixa detta hemma

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag får tacka dig för att du skrev i denna tråden så att även jag kunde hitta detta tipset. Det blir att fixa detta hemma

Underbart ju!

Tips är att köp med dig ett par rejält tjocka men korta skruv hem, bordsskivan på Bekant är bara 16mm så sikta in dig på några tjocka goa 15mm. Jag hade några liggandes som tur var efter att jag letat alldeles för länge

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Underbart ju!

Tips är att köp med dig ett par rejält tjocka men korta skruv hem, bordsskivan på Bekant är bara 16mm så sikta in dig på några tjocka goa 15mm. Jag hade några liggandes som tur var efter att jag letat alldeles för länge

Jag kommer nog köra på en fuling och montera det på dörren som mitt skrivbord står emot, så jag har lite mer än 16mm att gå på Dörren leder till en matkällare som inte används så tänker att jag kan lika gärna hänga burken där

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Nu kör jag lite necromancer här på en gammal tråd men vill bara meddela att du inspirerade mig nu 9 år senare och denna lösningen fungerar riktigt bra! Skruvade upp mitt Fractal Design North chassi under mitt IKEA Bekant igårkväll, supernöjd!

Det är inte var dag man är en inspirationskälla. Härligt att kunna hjälpa till!
Ja, nu sisådär 9-10 år senare, efter två bostadsflyttar, tre chassibyten och två skrivbordsbyten så använder jag samma lösning. Faktiskt så är det samma fästen och remmar som jag än idag använder, så de där 150kr har betalat av sig själv!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow