Permalänk
Medlem

Egen design TV-Stativ

Hemmabyggt och egendesignat TV-Stativ med hyllor för förstärkare och högtalare

Tanken i designen är:
Enkel och passande i rummet
Lätt att hålla rent utan kabelhärvor då vi har hundar som fäller.

Stativet är byggt i bockad 5mm Aluminiumplåt med 16mm rör för hyllor
Hyllorna är byggda av tillsågad och borrad massiv gran.

TV : LG OLED77CS6
Förstärkare : Sony STR-DN1080
Högtalare center: Q Acoustics 3090Ci
Högtalare surround: 4st Q Acoustics 3020i
högtalarkabel: 2x2.5mm ren flertrådig koppar kabel

Omdömen, för och nackdelar mm lägger jag på sista bilden.

Skulle det finnas frågor, eller ni tycker att ni saknar något så ställ frågan i kommentarerna.

Jag blev riktigt nöjd med mitt bygge och hoppas att även ni gillar det.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Väldigt fint resultat! Jag gillar hur rent allt ser ut.
Tack för att du delade!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Jag beställer ett

Så enkelt i utseende med väldigt snyggt!

Bra jobbat.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt! Bra jobbat!

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Bort med klisterlappen på receivern bara

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Musikälskare

Sjukt snyggt, du borde sälja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hej
Riktigt kul att ni gillar mitt bygge.

Jag tänkte kort lägga till bakgrunden till att jag började fundera på mitt bygge alls.

Då vi har hundar försökte jag hitta ett TV-Stativ som dels är hela vägen in till väggen men som även
får bort kablar och annat från golvet så att det blir lätt städat.
Sedan tyckte jag att det hade varit toppen att ha ett ställ som gömmer alla kablar.
Dessutom föredrar jag att att ha TVn ganska högt så att den hamnar rakt i blickfånget när man sitter
tillbakalutad i soffan.

Efter att utan framgång ha letat någon månad från Aliexpress till Amazon och allt där i mellan efter något ställ
som motsvarade mina önskemål, med en del klagan och åsikter om hur de befintliga TV-Ställen var konstruerade,
kom jag till min frus bestörtning fram till att jag får designa och bygga det själv.

Fruns utbristande "Ska vi ha ett hemmabygge i vardagsrummet!" var underbart, men hon är nöjd med resultatet idag.

Skulle det finnas intresse kan jag göra om en ritning på papper och lägga in bild på det, dock får man mäta så att det passar i mått med egen utrustning på tex mellanrum mellan högtalare och tv mm.

Ha det gott
Mvh
Petri

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots ganska tunga grejor på TV-Stativet är inte kraften att tippa från väggen speciellt stor, golvet tar upp hela vikten och de enda väggskruvarna är två st högst upp och de behöver inte vara speciellt starka.

Nja, i och med att allt hänger på sidan av stället så kommer kraften på de två skruvarna vara rätt så hög, dock inte hängande, utan att stället kommer att försöka dra dem ur väggen, och ju längre du drar ur TVn från stativet ju mer kommer kraften att bli.
Och dragande kraft kan vara svårare att hantera beroende på vad det är för material i väggen, sitter den i en regel/solid betong så är det ju lätt, men att fästa i enkelgips är svårare.

Annars är det ju riktigt snyggt!!
Samt smart lösning på borrproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nja, i och med att allt hänger på sidan av stället så kommer kraften på de två skruvarna vara rätt så hög, dock inte hängande, utan att stället kommer att försöka dra dem ur väggen, och ju längre du drar ur TVn från stativet ju mer kommer kraften att bli.
Och dragande kraft kan vara svårare att hantera beroende på vad det är för material i väggen, sitter den i en regel/solid betong så är det ju lätt, men att fästa i enkelgips är svårare.

Annars är det ju riktigt snyggt!!
Samt smart lösning på borrproblemet.

Hej
Jag gjorde ett halvt vetenskapligt test där jag skruvat ut skruvarna ca10mm från väggen och
sedan pressat med en digital badrums våg för att se hur många kilo som krävdes för att pressa tillbaka
stativet med all utrustning i läget enligt bilden nedan.

Tyvärr klarar jag ej av att ta en bild samtidigt som jag
håller upp och pressar vågen mot stativet.

"Vikten" på vågen hamnar mellan 13 och 14 kilo för att pressa tillbaka TV-Stativet

En av skruvarna sitter i en regel i väggen , men andra med moly/metallexpander gipsplugg.

Mvh
Petri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petir2:

Hej
Jag gjorde ett halvt vetenskapligt test där jag skruvat ut skruvarna ca10mm från väggen och
sedan pressat med en digital badrums våg för att se hur många kilo som kvävdes för att pressa tillbaka
stativet med all utrustning i läget enligt bilden nedan.

Tyvärr klarar jag ej av att ta en bild samtidigt som jag
håller upp och pressar vågen mot stativet.

"Vikten" på vågen hamnar mellan 13 och 14 kilo för att pressa tillbaka TV-Stativet

En av skruvarna sitter i en regel i väggen , men andra med moly/metallexpander gipsplugg.

Mvh
Petri

<Uppladdad bildlänk>

Borde verkligen inte vara några problem alls. En lång skruv i en regel håller väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petir2:

Hej
Jag gjorde ett halvt vetenskapligt test där jag skruvat ut skruvarna ca10mm från väggen och
sedan pressat med en digital badrums våg för att se hur många kilo som kvävdes för att pressa tillbaka
stativet med all utrustning i läget enligt bilden nedan.

Tyvärr klarar jag ej av att ta en bild samtidigt som jag
håller upp och pressar vågen mot stativet.

"Vikten" på vågen hamnar mellan 13 och 14 kilo för att pressa tillbaka TV-Stativet

En av skruvarna sitter i en regel i väggen , men andra med moly/metallexpander gipsplugg.

Mvh
Petri

<Uppladdad bildlänk>

Låter som mycket väl utfört experiment och gav dig givande resultat dessutom.
En Mollyplugg skall tåla 10-16 kg dragkraft beroende på storlek i enkelgips enligt tillverkare (dubbelgips har bättre värden), och en skruv i regel ligger på mer än 50 kg, så då bör det ju vara lugnt i ditt fall.

Så två tummar upp från mig!!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Schluug:

Snyggt jobbat! Bort med klisterlappen på receivern bara

Såg den direkt och skrek inombords. Sååå snyggt bygge men med klisterlappar på elektronik så försvinner en stjärna direkt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Snyggt jobbat! Bort med klisterlappen på receivern bara

Skrivet av Printscreen:

Såg den direkt och skrek inombords. Sååå snyggt bygge men med klisterlappar på elektronik så försvinner en stjärna direkt!

Tjeenare

Klisterlappen på förstärkaren är borta numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petir2:

Tjeenare

Klisterlappen på förstärkaren är borta numera

Skönt att höra! Nu kan jag sova bättre.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -