Epic Games varslar personal – har spenderat för mycket pengar

Permalänk
Melding Plague

Epic Games varslar personal – har spenderat för mycket pengar

I ett meddelande från VD:n Tim Sweeney framgår att Epic levt över sina tillgångar och därför skär ned personalstyrkan med 16 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde man inte sparka Sweeney som misslyckats så hårt med att ta hand om företaget?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske för att de betalat för för många exklusivitetsavtal?

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att det leder till färre exklusivitetsköp, eller helst inga alls.

Permalänk
Medlem

Dyrt att bråka med Apple 👍😆

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Slut med gratisspelen då 🧐

Permalänk
Medlem

Det känns som fel tillfälle nu när unity gjorde sin grej, borde ju börja spinna upp en del business kan man tänka sig

Permalänk
Medlem

Synd om anställda. Men får hoppas som sagt att det betyder mindre exklusiva spel så vi konsumenter får välja vart vi vill köpa spel.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Det känns som fel tillfälle nu när unity gjorde sin grej, borde ju börja spinna upp en del business kan man tänka sig

Gissningsvis är det inte tillräckligt mycket eller snabb tillväxt för att väga upp för att Fortnite till synes blöder pengar sedan en längre tid tillbaka. Även om Unreal Engine omsätter mycket kan jag tänka mig att det kostar rätt ordentligt att utveckla också, så spontant känns det som att de helt saknar "kassako".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Borde man inte sparka Sweeney som misslyckats så hårt med att ta hand om företaget?

Han äger >50% så det är upp till honom om han vill bli sparkad.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Han äger >50% så det är upp till honom om han vill bli sparkad.

Kanske blir svårövertalad då.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Gissningsvis är det inte tillräckligt mycket eller snabb tillväxt för att väga upp för att Fortnite till synes blöder pengar sedan en längre tid tillbaka. Även om Unreal Engine omsätter mycket kan jag tänka mig att det kostar rätt ordentligt att utveckla också, så spontant känns det som att de helt saknar "kassako".

Ja och motorn lär ju inte så snabbt komma igång och tjäna pengar hos nya kunder. Och är ju inte alls tänkt att väga upp för alla andra utgifter bolaget har. Kanske de hade räknat med egna appstores på iOS vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Borde man inte sparka Sweeney som misslyckats så hårt med att ta hand om företaget?

Ganska svårt med tanke på att han personligen äger en majoritet av företaget. Och att Unreal Engine är så pass tekniskt i framkant och så användarvänligt är dessutom hans förtjänst, så jag tror inte att Epic hade velat göra sig av med honom om han så bara ägde en minoritet.

Epic är inte ensam om detta. Det är ett vanligt fenomen bland företag som växer snabbt (Klarna, Norwegian osv), och det är en ganska sjuk tillväxt som Epic såg i och med Fortnite, och nu när antalet spelare har minskat så har även intäkterna minskat, och då är det adjö med personalen. Sen har vi ju en massa andra orsaker som påverkar hela världsekonomin som spelar in, och vi ser även hur företag sparkar anställda för att ersätta dem med AI. Det kan ligga något liknande i detta som Epic inte delar med sig om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Går han ner i lön? Dåligt hanterat att gambla så där och sen låta andra få ta konsekvensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja och motorn lär ju inte så snabbt komma igång och tjäna pengar hos nya kunder. Och är ju inte alls tänkt att väga upp för alla andra utgifter bolaget har. Kanske de hade räknat med egna appstores på iOS vid det här laget?

Fast jag vet inte om Tim vill ha sin egen App Store heller. Hade det varit grejen borde han ju redan fixat en EGS på Android där man kan göra sin egen butik utan problem. Det känns som han vill ha sina spel i de officiella appbutikerna men inte behöva betala några procent på förtjänsten genom IAP. För även om han fick igenom att tillåta länkning till alternativ butik från appen så är ju det ett extra steg där kunden har mer tid att hinna ångra impulsköp jämfört med ett klick och klar i appen.

Permalänk
Avstängd

Har chefen gått och köpt sig en massa dyra sportbilar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Går han ner i lön? Dåligt hanterat att gambla så där och sen låta andra få ta konsekvensen

Hade ingen gamblat hade det inte funnits något företag och ingen hade haft något jobb.
Kanske inte det bästa läget, men det hade varit 100% rättvist.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Förståeligt med tanke på att de *ger* bort spel för 150-600:-/månad så bara där blöder de pengar samt försöka få så mycket exklusiva titlar som möjligt till plattformen kostar nog en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa VDn däremot gjorde rekordvinst

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Slut med gratisspelen då 🧐

Nej haha låt dom fortsätta

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen att jag behöver kolla vad de har för gratis spel denna vecka.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Bandcamp får en kompetent ägare. Det är ett mycket trevligt inslag i musikvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Gissningsvis är det inte tillräckligt mycket eller snabb tillväxt för att väga upp för att Fortnite till synes blöder pengar sedan en längre tid tillbaka.

Sen när blöder Fortnite pengar? Har all in-game köp blivit olagligt i hela världen? Eller är det något som jag har missat. Vet att det är förbjudet i Nederländerna och Belgien.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mörksuggan:

Sen när blöder Fortnite pengar? Har all in-game köp blivit olagligt i hela världen? Eller är det något som jag har missat. Vet att det är förbjudet i Nederländerna och Belgien.

Det är vad som framgår i meddelandet i iaf

"While Fortnite is starting to grow again, the growth is driven primarily by creator content with significant revenue sharing, and this is a lower margin business than we had when Fortnite Battle Royale took off and began funding our expansion. Success with the creator ecosystem is a great achievement, but it means a major structural change to our economics"

Typ, den nya varianten med ett "ekosystem" innebär också att marginalerna går ned och att de inte tjänar lika stora pengar på det. Om de samtidigt pumpar in pengar i det utan att faktiskt få tillbaka tillräckligt för att gå runt är det något jag skulle betrakta som att blöda pengar. Sen spelar jag inte Fortnite själv, så det kanske är ett påstående som känns underligt i relation till hur spelet faktiskt verkar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Fast jag vet inte om Tim vill ha sin egen App Store heller. Hade det varit grejen borde han ju redan fixat en EGS på Android där man kan göra sin egen butik utan problem. Det känns som han vill ha sina spel i de officiella appbutikerna men inte behöva betala några procent på förtjänsten genom IAP. För även om han fick igenom att tillåta länkning till alternativ butik från appen så är ju det ett extra steg där kunden har mer tid att hinna ångra impulsköp jämfört med ett klick och klar i appen.

Det finns en Epic Games Store på Android, det är bara det att ingen använder den. Folk är väl rädda för allt utom Play Store, antar jag.

Skrivet av Klumpeduns:

Tack för påminnelsen att jag behöver kolla vad de har för gratis spel denna vecka.

Nåt Mario Kart-liknande med Disney-figurer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är vad som framgår i meddelandet i iaf

"While Fortnite is starting to grow again, the growth is driven primarily by creator content with significant revenue sharing, and this is a lower margin business than we had when Fortnite Battle Royale took off and began funding our expansion. Success with the creator ecosystem is a great achievement, but it means a major structural change to our economics"

Typ, den nya varianten med ett "ekosystem" innebär också att marginalerna går ned och att de inte tjänar lika stora pengar på det. Om de samtidigt pumpar in pengar i det utan att faktiskt få tillbaka tillräckligt för att gå runt är det något jag skulle betrakta som att blöda pengar. Sen spelar jag inte Fortnite själv, så det kanske är ett påstående som känns underligt i relation till hur spelet faktiskt verkar fungera.

Som jag tolkar det är det bara det gamla vanliga, att trots att Fortnite växer (och alltså inte blöder pengar) så växer det inte lika mycket som de bortskämda gnällspikarna till aktieägare fantiserar om, varpå de börjar böla som pepparsprejade krokodiler.

Det som rimligen borde blöda pengar är de förbannade exklusivitetsavtalen, jag kan ju alltid hoppas de slutar med det fanskapet - jag kommer fortsatt aldrig att köpa ett enda spel (eller ta emot en enda gratisspelsmuta) från Epic Fails butik så länge som det fortsätter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Seriöst undrar jag vad närmare 5500 personer gör på ett sånt bolag.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Tack för påminnelsen att jag behöver kolla vad de har för gratis spel denna vecka.

#20205351

Följ den tråden så kommer svart-isen påminna dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Hoppas att Bandcamp får en kompetent ägare. Det är ett mycket trevligt inslag i musikvärlden.

Är faktiskt hyfsat lättad över att det inte är epic som har det iallafall. Hade säkert kunnat sluta i något försök att integrera tjänsten i deras launcher eller så.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av backfeed:

Som jag tolkar det är det bara det gamla vanliga, att trots att Fortnite växer (och alltså inte blöder pengar) så växer det inte lika mycket som de bortskämda gnällspikarna till aktieägare fantiserar om, varpå de börjar böla som pepparsprejade krokodiler.

Det som rimligen borde blöda pengar är de förbannade exklusivitetsavtalen, jag kan ju alltid hoppas de slutar med det fanskapet - jag kommer fortsatt aldrig att köpa ett enda spel (eller ta emot en enda gratisspelsmuta) från Epic Fails butik så länge som det fortsätter.

Haha, ja, så kan man såklart också se det

De verkar dock fokusera en del på att tillväxten drivs av "creator content" med "revenue sharing" och att det är skälet till de låga marginalerna. Från det antar jag att det nya ekosystemet tillåter "creators" att skapa grejer och få betalt för det, men är inte tillräckligt insatt i hur Fortnite funkar numera.