Microsoft Word fyller 40 år

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Word fyller 40 år

Det är tårtdags hos Microsoft då den populära mjukvaran Microsoft Word fyllt 40 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem

Wet inte om det är en annan versionssiffra som avses men word 2.0 körde jag på Windows

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken version av Word var egentligen bäst?

5.1a. Men det var delvis för att 6.0 var den sämsta, och den har tuff konkurrens från 3.0 (för Mac).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Wet inte om det är en annan versionssiffra som avses men word 2.0 körde jag på Windows

Tror snarare att det är mer komplicerat än att det bara skulle finnas en rak serie versionsnummer för Word.
"Word for Windows" började räkna från 1.0, trots att det funnits tidigare Word-versioner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Allt innan 2016 för sedan började man skita fullständigt i språkinställningar för det tog man från tangentbordet som var inställt i Windows (!!!) istället för från själva applikationen.

Helt sjukt att man än idag inte klarar av att anpassa språkinställningar efter vad som skrivs, det klarade ju Google typ 2015...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa med Word är att stänga det och öppna Excel istället

Svårt att avgöra vilken version som är favoriten. Mest använd är 2007 men det var fasen ingen bra version... satt fast med den till 2018 på jobbet...

Word 2000 gillade jag dock... kanske främst för att det hörde ihop med Windows 2000 och det är ju som bekant bästa windowsversionen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Använt word sedan tidigt 90-tal, även om jag numer mer och mer gått över till markdown för dokumentation av kod och skrivande av texter. Grattis 🎉

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Musikälskare

Jag är gammal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det bästa med Word är att stänga det och öppna Excel istället

Svårt att avgöra vilken version som är favoriten. Mest använd är 2007 men det var fasen ingen bra version... satt fast med den till 2018 på jobbet...

Word 2000 gillade jag dock... kanske främst för att det hörde ihop med Windows 2000 och det är ju som bekant bästa windowsversionen.

Jag skaffade Office 2000 för ett år sedan komplett i box. Sista versionen som inte kräver online aktivering. Och Windows 2000 är också sista OS som intervjuar någon online aktivering.

Var länge sedan jag körde Windows 2000 nu men minns att det var väldigt bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag föredrog WordPerfect men sedan blev MS Word en de facto standard.

Permalänk
Medlem

Jag körde Word och Corel Draw på windows2 från mitten av 80 talet, sedan byttes det till win3.0 (senare 3.11) och m$ Works fram tills mitten 90 talet då allt uppgraderades till w95 och tillbaka till det "riktiga" office paketet.

Fu.k I'm old...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Word ja, har aldrig skrivit något i det programmet. Det var nära en gång då en konsult ville ha en incidentrapport. Jag skrev ihop en berättelse i "vi" och mejlade över den, varpå han kom tillbaka och bad mig skriva den i "proper format". Jag talte om för denne herre att han kunde formatera det hur han ville, men jag hade viktigare saker för mig. (Bad honom fara och flyga med andra ord.)

Permalänk
Medlem

Körde väl någon MS Office version från tidigt 2000 tal tidigare.

För mig privat tycker jag att OpenOffice och LibreOffice funkar okej för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag skaffade Office 2000 för ett år sedan komplett i box. Sista versionen som inte kräver online aktivering. Och Windows 2000 är också sista OS som intervjuar någon online aktivering.

Var länge sedan jag körde Windows 2000 nu men minns att det var väldigt bra.

Tror jag förstår vad du menar...
...men formuleringen blev lite knas?

Windows 2000 intervjuar någon online aktivering?

Permalänk
Medlem

Körde länge Office XP, och lite senare Office 2003; därefter har det gått utför och varit för modernt för mig även om jag ju har 2021 installerat för säkerhets skull.

Men, det första jag använde mycket, och tyckte var rätt bra, var Office 97 (och Word). Kändes lite mer kompetent än det jag hade på min Amiga tyvärr, å andra sidan fortsatte jag att skriva en del skolarbeten på Amigan då den var 100% tyst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Var det inte 2007 versionen som introducerade ribbon-gränsnittet?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Helt sjukt att man än idag inte klarar av att anpassa språkinställningar efter vad som skrivs, det klarade ju Google typ 2015...

Exakt vad syftar du på? Den verkar klara att identifiera språk för varje mening även om man blandar språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Var det inte 2007 versionen som introducerade ribbon-gränsnittet?

Jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror snarare att det är mer komplicerat än att det bara skulle finnas en rak serie versionsnummer för Word.
"Word for Windows" började räkna från 1.0, trots att det funnits tidigare Word-versioner.

Word for Windows - filen heter fortfarande ”winword.exe” - skapades genom att MS portade Mac-versionen till Windows, inte genom att använda DOS-versionen som bas. Därefter verkar de ha utvecklats parallellt för DOS, Windows och Mac, även om Windows och Mac-versionerna var väldigt lika. MS gjorde ett par försök att synka upp versionsnumren - de hoppade över 2.0 för Mac och 3.0, 4.0 och 5.0 för Windows - men de gled isär flera gånger. Från Word 6 är alla versioner portningar från Windows-versionen, och de har lugnat ner sig med att hoppa versionsnummer. De hoppade bara över 13.0 för att skrockfulla amerikaner inte skulle få spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att Word fanns redan då. Jag trodde att det började med Works och sen byggdes om till dagens Office med de olika komponenterna. Hade jag gissat hade jag trott att Word var 25 år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Exakt vad syftar du på? Den verkar klara att identifiera språk för varje mening även om man blandar språk.

Hur har du lyckats med det?
Jag har sedan 2016 haft problem med alla licenser, alla datorer oavsett privat eller på jobbet så fort jag vill ex. Har displayspråk på engelska och skriva på svenska, just för att Office skiter fullständigt i vilka inställningar du har utan plockar det från tangentbordet i Windows - har du svensk layout så kommer den alltid att defaulta till svenska oavsett.

Ex
https://superuser.com/questions/1117467/can-i-make-microsoft-...

Annat exempel är när man kör OneNote Online - då tvingar den att kolla språk på engelska (trots allt annat) och vägrar byta oavsett inställningar.

Finns massvis med fler exempel men jag har väl bara haft otur för det verkar gå att slippa det på något vänster

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur har du lyckats med det?
Jag har sedan 2016 haft problem med alla licenser, alla datorer oavsett privat eller på jobbet så fort jag vill ex. Har displayspråk på engelska och skriva på svenska, just för att Office skiter fullständigt i vilka inställningar du har utan plockar det från tangentbordet i Windows - har du svensk layout så kommer den alltid att defaulta till svenska oavsett.

Ex
https://superuser.com/questions/1117467/can-i-make-microsoft-...

Annat exempel är när man kör OneNote Online - då tvingar den att kolla språk på engelska (trots allt annat) och vägrar byta oavsett inställningar.

Finns massvis med fler exempel men jag har väl bara haft otur för det verkar gå att slippa det på något vänster

Installerad version är Office 2021 och något annat har inte varit installerat på den här datorn.

Så här ser det ut om jag öppnar ett tomt dokument i Word och klickar på språket utan att göra något annat:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Installerad version är Office 2021 och något annat har inte varit installerat på den här datorn.

Så här ser det ut om jag öppnar ett tomt dokument i Word och klickar på språket utan att göra något annat:

Funkar inte, det biter under den aktuella sessionen sedan är man tillbaka på ruta ett (...eftersom Office ser att du har en annan tangentbordslayout (eller displayspråk) och automatiskt ändrar så det passar dina inställningar.

Det är skräp och har varit i flera år tyvärr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Funkar inte, det biter under den aktuella sessionen sedan är man tillbaka på ruta ett (...eftersom Office ser att du har en annan tangentbordslayout (eller displayspråk) och automatiskt ändrar så det passar dina inställningar.

Det är skräp och har varit i flera år tyvärr

Jaha, men jag har ju inte samma displayspråk och tangentbordslayout, så vad blir det då?

Permalänk
Hedersmedlem

@SuperSverker
Jag har inte gjort en enda inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

@SuperSverker
Jag har inte gjort en enda inställning.
<Uppladdad bildlänk>

Du har svenska som displayspråk, kan mycket väl vara en del av problemet (svenska i Windows också?)

Det är ju detta som är problemet (se länk ovan), det blir något skumt om det skiljer sig mellan displayspråk, visningsspråk etc som antagligen gör att Office ballar ur.

På jobbdatorn defaultar den alltid till engelska exempelvis, vilket gör det bra rörigt varje gång man använder Office Online eftersom språkinställningarna i Office inte spelar någon roll (såklart är språkpaket installerade, eng +sv)

Edit*

...men detta är inte ett problem som kommer lösas idag, och antagligen kommer det aldrig göra det, det är inte mer med det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Du har svenska som displayspråk, kan mycket väl vara en del av problemet (svenska i Windows också?)

Windows är på engelska, men då jag inte har installerat engelskt språkpaket för word verkar det vara på svenska. Jag är dock rätt säker på att detta brukar fungera även om det är installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Windows är på engelska, men då jag inte har installerat engelskt språkpaket för word verkar det vara på svenska. Jag är dock rätt säker på att detta brukar fungera även om det är installerat.
<Uppladdad bildlänk>

Men för den som tittar i mina skärmdumpar ovan framgår att där är Windows på engelska, liksom själva Office, samt att svenska är förstavalet för redigering. Tangentbordet (det fysiska) förvisso svenskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Men för den som tittar i mina skärmdumpar ovan framgår att där är Windows på engelska, liksom själva Office, samt att svenska är förstavalet för redigering. Tangentbordet (det fysiska) förvisso svenskt.

Nu har jag såhär (engelskt windows som sagt):

Samma resultat: