Köpråd på TV som är lika bra som min egen + lite större?

Permalänk
Medlem

Köpråd på TV som är lika bra som min egen + lite större?

Hej!

Jag har i dagsläget en Samsung ue65ks7505 som jag är nöjd med rent bildmässigt.
Däremot saknar den HDMI Arc(tror det heter så) så jag måste styra mina högtalares volym med en annan kontroll än min TV-kontroll.
Ett litet problem med tanke på vilken värld vi lever i för tillfället men det i kombination med att jag inte hade haft något emot att gå upp 10" till 75" gör mig nyfiken på vad ett sådant byte hade kostat i dagsläget?
Jag är alltså egentligen bara ute efter en TV med åtminstone lika bra bild som jag har idag och minst 65" och som har HDMI Arc(men det har kanske alla nuförtiden?)

Ser på prisjakt att det finns någon Samsung QE75Q60B för 13.000.
Hade det varit en TV jag hade blivit nöjd med? Eller kommer jag t.o.m undan billigare än så?

Tack på förhand!

Mvh
Rickard

Permalänk
Bildexpert 📺

KS7505 ska definitivt ha ARC då det varit normen i över 10+ år och KS7005 är inte riktigt så gammal ännu. Bör vara tydligt märkt på baksidan vilken HDMI-kontakt som har ARC-funktionen.

Däremot saknar KS7505 eARC som är samma funktion (fjärrstyra soundbars etc.) fast med högre kvalitetsnivå på ljuformaten. För 2022 och 2023-utbudet måste man köpa det allra enklaste om man vill missa eARC, så det är så standard det kan bli.

Samsung KS7505 skulle idag motsvaras av Samsung Q80B-modellen eller Q80C-modellen som är Samsungs enklaste som fortfarande har en FALD. Den typ av kantbaserade local dimming som KS7505 har är i princip inte kvar idag. Så du kan köpa modeller som är bättre på detta – eller sämre på uppgiften.

Q60B är definitivt sämre än det du har. Mycket enklare modell på alla sätt. Q70B och Q70C är lite närmare vad du har, men ändå inte eftersom den modellen saknar FALD. Du får helt enkelt räkna med sämre kontrast på allt som är enklare än Q80-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

KS7505 ska definitivt ha ARC då det varit normen i över 10+ år och KS7005 är inte riktigt så gammal ännu. Bör vara tydligt märkt på baksidan vilken HDMI-kontakt som har ARC-funktionen.

Däremot saknar KS7505 eARC som är samma funktion (fjärrstyra soundbars etc.) fast med högre kvalitetsnivå på ljuformaten. För 2022 och 2023-utbudet måste man köpa det allra enklaste om man vill missa eARC, så det är så standard det kan bli.

Samsung KS7505 skulle idag motsvaras av Samsung Q80B-modellen eller Q80C-modellen som är Samsungs enklaste som fortfarande har en FALD. Den typ av kantbaserade local dimming som KS7505 har är i princip inte kvar idag. Så du kan köpa modeller som är bättre på detta – eller sämre på uppgiften.

Q60B är definitivt sämre än det du har. Mycket enklare modell på alla sätt. Q70B och Q70C är lite närmare vad du har, men ändå inte eftersom den modellen saknar FALD. Du får helt enkelt räkna med sämre kontrast på allt som är enklare än Q80-serien.

Tack för ett riktigt proffsigt svar!
Då står den sig rent bildmässigt ändå helt okej gentemot de billigare alternativen i dagens läge.
Måste säga att jag är rätt förvåna(men glad) då det ändå var ca 7 år sedan den inhandlades.
Och kollar man Q80B så ser 75an ut att ligga på ca 18 och 65an på ca 12 vilket förvisso kanske är samma prisklass som när jag köpte den.

Blir det "bättre" för mindre pengar från Samsungs konkurrenter?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rickardj:

Tack för ett riktigt proffsigt svar!
Då står den sig rent bildmässigt ändå helt okej gentemot de billigare alternativen i dagens läge.
Måste säga att jag är rätt förvåna(men glad) då det ändå var ca 7 år sedan den inhandlades.
Och kollar man Q80B så ser 75an ut att ligga på ca 18 och 65an på ca 12 vilket förvisso kanske är samma prisklass som när jag köpte den.

Blir det "bättre" för mindre pengar från Samsungs konkurrenter?

Bättre och sämre modeller beskrivs i TV-guiden. Vad saker kostar däremot varierar hela tiden.

Några intressanta att jämföra med är

Sony X90–X94-something-something
TCL C835 och C845
Philips PML9-serie
LG:s QNED9-serie platsar men är rätt annorlunda mot det du har. Inte samma kontrastförhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bättre och sämre modeller beskrivs i TV-guiden. Vad saker kostar däremot varierar hela tiden.

Några intressanta att jämföra med är

Sony X90–X94-something-something
TCL C835 och C845
Philips PML9-serie
LG:s QNED9-serie platsar men är rätt annorlunda mot det du har. Inte samma kontrastförhållande.

Du prickar verkligen rätt med dina svar hela tiden!
Tack x1000, nu har jag lite att fundera över och jag har verkligen fått raka och tydliga svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bättre och sämre modeller beskrivs i TV-guiden. Vad saker kostar däremot varierar hela tiden.

Några intressanta att jämföra med är

Sony X90–X94-something-something
TCL C835 och C845
Philips PML9-serie
LG:s QNED9-serie platsar men är rätt annorlunda mot det du har. Inte samma kontrastförhållande.

Kanske lite fräckt av mig att fråga detta trots den makalöst fina guiden som har släppts men antingen är jag bara trög men jag hittar inte riktigt svaret på min fråga där i.

Jag hade precis bestämt mig för en Samsung 75" Q85C och frågade min lokala tv-butik om den kunde skaka fram den.
Det kunde han ej utan han kontrade med att "TCL 75QM8 är en bättre TV" än den Samsungen jag hade valt. Stämmer detta?
Lyckades inte riktigt hitta den modellen i guiden så såg inte vad den var bra(eller inte) på.
Han släppte den för 19990:- (samma som Samsung-75an) men menade på att den egentligen var lite dyrare.

Är för övrigt kusligt nära att övertala mig själv till att välja en LG C3 istället men 5000 kr är 5000 kr

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rickardj:

Kanske lite fräckt av mig att fråga detta trots den makalöst fina guiden som har släppts men antingen är jag bara trög men jag hittar inte riktigt svaret på min fråga där i.

Jag hade precis bestämt mig för en Samsung 75" Q85C och frågade min lokala tv-butik om den kunde skaka fram den.
Det kunde han ej utan han kontrade med att "TCL 75QM8 är en bättre TV" än den Samsungen jag hade valt. Stämmer detta?
Lyckades inte riktigt hitta den modellen i guiden så såg inte vad den var bra(eller inte) på.
Han släppte den för 19990:- (samma som Samsung-75an) men menade på att den egentligen var lite dyrare.

TCL QM8 är den amerikanska modellen. Den kan du inte köpa i Sverige. Den verkar på pappret vara samma som C955 om man jämför siffra för siffra och på sådant som finish och form. Troligtvis har amerikanska modellen varit ute i snart ett år och C955 går omlott som en något modernare version av i samma hårdvara.

Så var det en C955 var han ärlig. Om du fick en annan, enklare TCL likt MQLED80/C805 kan man ifrågasätta ärligheten. Men de bör fortfarande vara jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TCL QM8 är den amerikanska modellen. Den kan du inte köpa i Sverige. Den verkar på pappret vara samma som C955 om man jämför siffra för siffra och på sådant som finish och form. Troligtvis har amerikanska modellen varit ute i snart ett år och C955 går omlott som en något modernare version av i samma hårdvara.

Så var det en C955 var han ärlig. Om du fick en annan, enklare TCL likt MQLED80/C805 kan man ifrågasätta ärligheten. Men de bör fortfarande vara jämförbara.

Tack!
Står något om HDR 1300 vilket jag tolkar som 1300 nits och då är det nog en MQLED80/C805 snarare än c955(om jag tolkar Google rätt).

Tror jag håller mig till min Samsung Q85C eller hoppar upp till LGs C3a istället!

Tack för snabbt svar!
Du är grym!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Och där sparade du mig massa efter-ett-felaktigt-köp-ågren
Tack!

Permalänk
Medlem

Den jag länka är det som gäller denna blackfriday i 75. Absurt mycket TV. Glöm resten

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Den jag länka är det som gäller denna blackfriday i 75. Absurt mycket TV. Glöm resten

Det är så pass alltså. Jag ska sätta mig och läsa lite mer noggrant om den men spontant verkar det riktigt bra.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Samsung gör inget själva under absoluta topp segmentet. TCL äger deras joint coop fabriker. Varför betala för padding när TCL säljer deras paneler för halva pengarna. Skulle isåfall vara deras LG TV OLED 77SQ93 ish något. Den är på komplett för typ 25.000kr sänkt ifrån 50.000kr. Annars får du inte skit om du betalar mera än MQLED 80 för 15990kr

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Samsung gör inget själva under absoluta topp segmentet. TCL äger deras joint coop fabriker. Varför betala för padding när TCL säljer deras paneler för halva pengarna. Skulle isåfall vara deras LG TV OLED 77SQ93 ish något. Den är på komplett för typ 25.000kr sänkt ifrån 50.000kr. Annars får du inte skit om du betalar mera än MQLED 80 för 15990kr

Det avgör saken med andra ord
Förstod inte att de var så lika. Tack för skolningen. Uppskattar det tydliga svaret

Permalänk
Medlem

Samsung = maffia
TCL = kinesisk jätte som gör 90% åt samsung
LG = rädda att gå i konkurs då deras slogan Lucky Goldstar är bajs.

Summa sumarum. Samsungs maskiner är 99% TCL och LG rebranded. Köp det som är i bra pris.

Samsungs maskiner går att fynda i TCL kostym billigt.
Samsung har tillgång till LGs 77” OLED monster. Fynda på rea

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tror jag summera det rätt bra trots 2.0 i blodet

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tror jag summera det rätt bra trots 2.0 i blodet

Hahaha klockrent

Så TCLn om jag ska köra det billigare kortet för 16.000 och LG C3 77" OLED om jag känner att jag vill lägga 25.000 men samtidigt då få en bättre TV
Got it!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AkUs:

Samsung = maffia
TCL = kinesisk jätte som gör 90% åt samsung
LG = rädda att gå i konkurs då deras slogan Lucky Goldstar är bajs.

Summa sumarum. Samsungs maskiner är 99% TCL och LG rebranded. Köp det som är i bra pris.

Samsungs maskiner går att fynda i TCL kostym billigt.
Samsung har tillgång till LGs 77” OLED monster. Fynda på rea

Om det ändå vore så enkelt. Det finns nog inte många som testat TCL, Sony, LG, Hisense, Philips och Samsung som skulle säga att det är samma TV-apparater i samma kostymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Hahaha klockrent

Så TCLn om jag ska köra det billigare kortet för 16.000 och LG C3 77" OLED om jag känner att jag vill lägga 25.000 men samtidigt då få en bättre TV
Got it!

Grovt ja

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om det ändå vore så enkelt. Det finns nog inte många som testat TCL, Sony, LG, Hisense, Philips och Samsung som skulle säga att det är samma TV-apparater i samma kostymer.

Inte helt fel. Varje RnD kör sina egna bildbehandlingschip.

Dyu får halvt rätt. Sony har t.ex visat dom kan trolla med samsung paneler.

Dock när det är 30-50% billgare med tcl än samsung. Så …

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Hahaha klockrent

Så TCLn om jag ska köra det billigare kortet för 16.000 och LG C3 77" OLED om jag känner att jag vill lägga 25.000 men samtidigt då få en bättre TV
Got it!

Nä samsumg är 77an i fråga. Men det är en ommärkt lg

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AkUs:

Nä samsumg är 77an i fråga. Men det är en ommärkt lg

Har du något belägg för det, annat än vad som kan spås i glöggen?

Det är ju rätt distinkta skillnader, reflexfiltrets beteende i ljusa rum, subpixelstrukturen är helt annorlunda och Samsungs QD-OLED klarar 144 Hz.

LG:s WOLED-paneler har däremot använts i andra världsdelar som 83-tumsversionen av S9XC, den storlek där Samsung inte har någon tillverkning ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du något belägg för det, annat än vad som kan spås i glöggen?

Det är ju rätt distinkta skillnader, reflexfiltrets beteende i ljusa rum, subpixelstrukturen är helt annorlunda och Samsungs QD-OLED klarar 144 Hz.

LG:s WOLED-paneler har däremot använts i andra världsdelar som 83-tumsversionen av S9XC, den storlek där Samsung inte har någon tillverkning ännu.

” Reuters reports that Samsung will buy 2 million panels from LG Display in 2024, and between 3 and 5 million in subsequent years. First units will be delivered in the current quarter but these are seen as test and product development deliveries and not for resale. The agreement is seen as a major step for both parties”

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Bara spådom i glögg…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs