Helgsnack: Hur ser framtidens teknik ut?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur ser framtidens teknik ut?

Året lider mot sitt slut, men i stället för att blicka bakåt vänder vi blicken mot Framtiden™ och spekulerar hur tekniken kommer se ut då.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var allt en väääldigt öppen fråga. Framtiden är ju allt från nästa sekund till (i frågans sammanhang) mänsklighetens slut. Och även teknik är ett brett begrepp, men här kanske vi ska göra antagandet att det handlar om teknik inom de områden som normalt berörs på SweC?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Framtidens teknik har nog inte så mkt med människan att göra. Legacy-design som är på väg att ersättas. Jag undrar om en ai med en fysisk gestalt som kan röra sig i rummet någonsin kommer att frukta att försvinna vid teleportering liksom vi människor kan frukta att plockas isär i atomer rimligen borde döda oss och vad som än återbildas på andra sidan kommer inte att vara vi.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det kommer såklart komma massa skumma saker som neurala kopplingar och vr/ar-linser och annat gott, men det får vi ta när det kommer

Jag längtar mer efter en steam deck 2

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en bra GPS så mat budet kan hitta hem till mig, utan att behöva ringa tusen gånger och fråga om adressen stämmer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Livet är lite för kort för att uppleva allt det har att återuppleva. Möjligheten att kunna leva längre, med hjälp av medicin och preparat, kloning/reservdelar eller helt enkelt bli en cyborg. Terminator? Etiskt eller ej. Främst Science fiction har tagit fram intressanta, ibland skrämmande scenarion, men jag känner också att tanken på att troligen inte få se den dag där mänskligheten på allvar börjar bege sig ut i rymden.

Att kunna få en blick vart världen är så långt framåt hade varit fantastisk, samtidigt kan man nog lätt avundas de då, som förmodligen lär ha så mycket dokumenterat vad som hänt de senaste 1000 åren till skillnad från oss idag försöker pussla ihop exakt vad som hände bara de senaste tusen åren.

Eller blir man konverterad till något annat, något vi idag kanske klumpigt klassar som en AI, ren energi, SoulKiller blir verklighet, "Cookies".

Fast den slutgiltiga frågan är väl om man vill leva så länge? Är ens den mest meningsfulla simulationen tillräckligt givande när inget fortsätter att utvecklas? Eller att man hamnat i något slags hellscape?

Finns så otroligt många områden här egentligen som är intressanta. Riktigt bra helgsnacks-underlag @Enviro , denna tråd kommer läsas under helgen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vi kommer såklart att se jättemånga tillämpningar i vardag, samhälle och arbetsliv, se bara några decennier bakåt, men en trend som jag själv hoppas på är att teknik ska bli mindre och energisnålare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nåt jag tror skulle kunna komma att bli rätt stort är "mjuk" elektronik. Elektriskt ledande plast som kan fungera som enkla kretsar i kläder och andra mjuka saker. Kan ha sensorer, belysning, mikrofoner, högtalare och sånt kopplade till sig. Och även små "solceller" för att driva elektroniken. Möjligen kan det komma mjuka, elektriskt aktiverade längdföränderliga fibrer som kan sys in i kläder för att anpassa passform dynamiskt utifrån sensorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi med hjälp av AI lär oss att kommunicera med djuren i vår värld och att upptäckterna detta för med sig för oss in i ett rejält storkrig som dunkar mänskligheten tillbaka flera hundra år i tiden befolkningsmässigt. Det som byggs upp efter detta "bakslag" är via spirituell uppvakning en värld där alla människor (med hjälp av teknologi) lever i samklang och total harmoni med naturen.

Energi urvinns via väte i luften och vi har tagit hjälp av insekter och svamp för att bryta ner allt vårt avfall. Det bildas ett framtida "FN" där alla arter på jorden är representerade och sen lever vi lyckliga i alla våra dar.

Antingen det, eller kärnvapenkrig inom 4 generationer och en total omstart av vår planet där nästa dominerande art åter igen blir någon form av svamp.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Kan tyckas märkligt, men jag tror på en total kollaps av hela systemet med teknik, ekonomi, världshandel, politik mm. Kanske kommer det inom 1 år, kanske inom 20, men det kanske inte behöver innebära att allt blir dåligt.

I bästa fall kommer vi tillbaka till 1980, i värsta fall nånstans omkring år 0.

1980 tillverkades nånstans kring hälften av de grejor vi kunde köpa i europa, i europa. Sedan en stor andel i japan och usa. För att hålla mig till elektronik och teknik, med tanke på vilken site detta är; gamla märken som luxor, philips, nokia, siemens, nordmende, saba, itt, telefunken, schneider, grundig, b&o, aga, asa, concerton, dux, finlux, salora, blaupunkt m.fl. Hur många 20-25 åringar idag känner till ens hälften av dessa? Allt var inte bara radio och tv, t.ex luxor, nokia, philips, siemens m.fl (inte bara dessa) tillverkade även datorer, men det är inte många idag som minns dem. Kanske någon haft en abc80. jag hade själv en grundig tv med inbyggt pong.

1980 gick grejorna reparera, med lödpenna. Det fanns reservdelar på lager i sverige eller åtminstone i nåt av de andra nordiska länderna, bara att ringa generalagenten och beställa, eller beställa via en elektronikverkstad. Det här är nåt vi bara måste komma tillbaka till, det håller inte att kasta flera ton elektronik på tippen och köpa nytt, i oändlighet.

1980 tävlade de olika fabrikaten med varandra om kvalitet, innovation, finesser, användbarhet, design, och det mesta var fortfarande gjort för att hålla i många tiotals år, och reparationer var en del av detta.

Idag är den första fråga man hör "vad kostar det" och 3 sekunder senare "Det är för dyrt" och så en diskusison om hur man kan komma ner i pris och ändå få det man vill ha. Knappt någon tänker kvalitet längre, bara pris, pris och pris, nä det är för dyrt.

Vi har kört helt i botten på den amerikanska modellen, köp, släng, köp, släng, köp, släng... "Alla" (inom citationstecken) måste ha allt, men de flesta har inte råd med det. "Alla" ska ha det nyaste, senaste, bästa, mest moderna, å vad bra det är, och 3 år senare minns man lite nostalgiskt "å, just det, en sådan hade jag, för länge sedan". I bästa fall såld, i värsta fall kastad.

Det här är inte hållbart på något sätt alls, och det vet alla, men ändå kör man vidare. Som en bilist som ser att det kommer bli en krasch i hög hastighet, vi har kört alldeles för fort, men istället för att försöka sänka hastigheten och gira undan väljer föraren att bara blunda och tro att då händer inget, man vill inte se faran, och den hårda kraschen kommer som en överraskning fastän det är så uppenbart.

Därför tror jag på en total kollaps, jag ser inga tecken på någon undanmanöver. Mycket prat men väldigt lite verkstad.

Permalänk
Medlem

Det känns som ett ämne som är svårt spekulera kring för sannolikheten att gissningarna blir rätt är låg. Det är bara titta historiskt hur det fallit ut. Å ena sidan trodde man vi skulle ha flygande bilar idag, å andra sidan var det få som trodde vi alla skulle sitta med datorer och göra mer eller mindre allt för inte så värst länge sedan.

Någon form av teknologi integrerad i kroppen är väl ofrånkomlig, på såväl gott som ont. Skulle dock tro att det kommer ske mycket på den medicinska fronten de närmaste årtiondena. Mycket teknologi som förbättrar livskvalitén för många grupper som t.ex. syn- och hörselskadade, proteser och artificiella organ. Det har hänt mycket där senaste årtiondena och jag tror det kommer ske än mer där framöver.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

AI för allt ingen behöver tänka eller jobba för den delen heller.

Gigantiska företag kommer äga världen men bara en handfull som slåss om olika världsdelar... Mer eller mindre helt drivna av AI.

Något sådant kanske?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Kan tyckas märkligt, men jag tror på en total kollaps av hela systemet med teknik, ekonomi, världshandel, politik mm. Kanske kommer det inom 1 år, kanske inom 20, men det kanske inte behöver innebära att allt blir dåligt.

I bästa fall kommer vi tillbaka till 1980, i värsta fall nånstans omkring år 0.

1980 tillverkades nånstans kring hälften av de grejor vi kunde köpa i europa, i europa. Sedan en stor andel i japan och usa. För att hålla mig till elektronik och teknik, med tanke på vilken site detta är; gamla märken som luxor, philips, nokia, siemens, nordmende, saba, itt, telefunken, schneider, grundig, b&o, aga, asa, concerton, dux, finlux, salora, blaupunkt m.fl. Hur många 20-25 åringar idag känner till ens hälften av dessa? Allt var inte bara radio och tv, t.ex luxor, nokia, philips, siemens m.fl (inte bara dessa) tillverkade även datorer, men det är inte många idag som minns dem. Kanske någon haft en abc80. jag hade själv en grundig tv med inbyggt pong.

1980 gick grejorna reparera, med lödpenna. Det fanns reservdelar på lager i sverige eller åtminstone i nåt av de andra nordiska länderna, bara att ringa generalagenten och beställa, eller beställa via en elektronikverkstad. Det här är nåt vi bara måste komma tillbaka till, det håller inte att kasta flera ton elektronik på tippen och köpa nytt, i oändlighet.

1980 tävlade de olika fabrikaten med varandra om kvalitet, innovation, finesser, användbarhet, design, och det mesta var fortfarande gjort för att hålla i många tiotals år, och reparationer var en del av detta.

Idag är den första fråga man hör "vad kostar det" och 3 sekunder senare "Det är för dyrt" och så en diskusison om hur man kan komma ner i pris och ändå få det man vill ha. Knappt någon tänker kvalitet längre, bara pris, pris och pris, nä det är för dyrt.

Vi har kört helt i botten på den amerikanska modellen, köp, släng, köp, släng, köp, släng... "Alla" (inom citationstecken) måste ha allt, men de flesta har inte råd med det. "Alla" ska ha det nyaste, senaste, bästa, mest moderna, å vad bra det är, och 3 år senare minns man lite nostalgiskt "å, just det, en sådan hade jag, för länge sedan". I bästa fall såld, i värsta fall kastad.

Det här är inte hållbart på något sätt alls, och det vet alla, men ändå kör man vidare. Som en bilist som ser att det kommer bli en krasch i hög hastighet, vi har kört alldeles för fort, men istället för att försöka sänka hastigheten och gira undan väljer föraren att bara blunda och tro att då händer inget, man vill inte se faran, och den hårda kraschen kommer som en överraskning fastän det är så uppenbart.

Därför tror jag på en total kollaps, jag ser inga tecken på någon undanmanöver. Mycket prat men väldigt lite verkstad.

Krig kan leda till en sådan kollaps av den nuvarande globaliserade ekonomin.

För att anpassa till forumet är det glasklart att den litografidrivna delen av elektronikindustrin står inför en situation som förmodligen kommer att leda till att de uppgraderingsdrivna marknaderna allt mer kommer att använda diverse knep för att driva försäljningen. De gamla vanliga som nya interface, nya anslutningsstandarder, mjukvaruinkompatibilitet, säkerhetsfunktioner som kräver ny hårdvara (men som tillåter Microsoft att gräva ut varje uns av säljbar information på din dator), introducera nya hårdvarufeatures som kräver ny mjukvara för att komma till användning (a la Nvidia) som finansieras av hårdvarutillverkaren och hypas utav techsiter och youtubekanaler som finansieras av försäljning, osv.
Vi kommer nog att få se en del nya grepp på mobilsidan som ännu inte marknadsförts hårt.

Permalänk

Ett Skynet som går exponentiellt bananas. Det borde ju gå att få till någon energiproducerande solcell som har likvärdig return of investment energimässigt som grässtrån, för folk behöver ju klippa gräsmattan varje vecka. Dvs ett AI-gräs. Och sedan blir det mänskligheten, beväpnade med gräsklippare, mot AI-gräset.

Annars arm-desktops och laptops. Vore kul att koda för 100+ kärnor.

Permalänk

Om man begränsar till den närmaste tiden. Så tror jag folk kommer se smart hemautomation som självklart, detta med att använda strömbrytare för att tända och släck lampor kommer vara förlegat. Folks hemelektronikprylar kommer ge varningar till ens mobil om det behovs.
Folks persondatorer kommer bli tråkiga. Och det handlar om att från första början var det nördar som höll på med datorer, någon gång började ungdomar köpa dem för att främst spela på, sedan kom vanligt folk. Tills varenda kotte vill ha en bra dator, den datorn nördar köpte ville vanligt folk också ha och de köpte en sådan dator fast några år senare. När så många köpte precis de datortyper nördar ville ha så blev det väldigt mycket pengar som gick in i branchen och utvecklingen går fort.

Sedan tar man idag och besöker en datorbutik och ser vad de säljer för laptops. Och man ser att i princip alla är riktade åt svenssonanvändare som ska ha datorn för kolla på film och kontorsjobb, där laptopen har väldigt begränsade uppgraderingsmöjligheter och få portar etc. Men den stora skaran bryr sig inte utan det är en sådan dator de vill ha.
Jag tror detta bara kommer bli värre för varje år som går. Och snart lär gamingPC försvinna, folk kommer spela på konsoler.

Permalänk
Medlem

Helvetet fryser till is och Gaben släpper HL3.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Den allra viktigaste och kommande förändringen är att RGB belysningen går samma öde tillmötes som Berlinmuren. Sedan kommer flugan, toalettpapper för gamers.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

som jag ser utvecklingen nu oavsett teknik eller samhälle blir jag bara deprimerad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

JT-60SA är ju faktiskt dåtid nu med 2-3 dagar men väldigt spännande.

Den omtalade sandbristens påverkan på tillverkning av kiselplattor. Tar grafen ( ihop med perovskitsolcellerna ) över där istället och vi får solceller med dubbla teoritiska verkningsgraden? Också spännande.

På lång sikt är ju drömmen någon sorts startreksamhälle där tekniken lyfter oss från våra biologiska brister och utrotar alla meningslösa konflikter vi håller på med nu. Utan att AI 1.0 utraderar mänskligheten eller att vi blir The Borg 2.0 då vill säga.

Permalänk
Medlem

Framtidens teknik är svår att svara på. Allt idag designas för att inte kunna repareras och inbyggda artificiella begränsningar. Bilar från 80-talet och 90-talet kunde repareras av nästan vem som helst men dagens behöver specialverktyg. John Deeres traktorer kan idag kanske repareras av bönderna men behöver John Deeres välsignelse av en tekniker kommer ut, kopplar in dator och trycker på en knapp så maskinen igen fungerar. Fortsätter vi samma väg nu kommer vi om säg 20 år äga något eller är det att bo i en lägenhet, åka kollektiv eller elcykel i en stad och om man vill ta längre sträcks så är det AI-styrd taxi som transporterar en. ??

Det finns tekniker som markant gör förbränningsmotorer mer miljövänliga men dessa tekniker får inte komma ut på marknaden. De är för bra för oljebaronerna. Finns mycket bättre tekniker där ute som inte får komma ut på marknaden för de är för bra. Såg någon lag i USA för länge sedan som var något med uppfinningar och om de var för bra skulle de konfiskeras. Solceller över 20% effektivitet var ett av dom. Lagen var från 50-talet. Sökte och tror den hette Invention secrecy act. Då vi lever i en global värld är det samma i alla länder. Om ett land tillåter något för bra kommer de i USA och deras vänner se till att det stoppas.

Om vi tar en utopi av bästa av det bästa så byggs allt med tanke av att kunna repareras och uppgraderas. Allt är open source (Inte Linux-open source där det finns stängd mjukvara inbakad utan allt 100% fritt att läsa och modifiera) Exempel mobiltelefoner kan den lätt öppnas och kretskortet bytas ut för att uppgradera hårdvaran då resten av mobilen är funktionell. Reservdelar till bilar kan skrivas ut eller delar lätt formas av robotar. Finns idag maskiner som ut en plåt kan forma nästan vad som helst med att en robot på varje sida trycker på plåten för att forma den.

Teknik för vår hälsa används för att vardagsmänniskan lätt kan mäta näringsvärden och kroppens hälsa för att kunna komplettera med bättre kost för att motverka sjukdomar. Samma teknik kan läsa av människor känslomässiga läge och tankarna för att visa att om dessa inte är bra kan det leda till sjukdomar och problem i relationer med andra människor. Inte en AI uppkopplad till en superdator som håller koll på hela mänskligheten som 1984 utan en offline-maskin. Maskinen kan också skapa tillfälliga förbättringar men fixas i längden bättre med bättre kost och läkandet av tanker och känslor. Om demoner skulle finnas så skall maskinen kunna ta bort dessa från människans energifält. Maskinen kan också scanna av kropp om det förekommer förgiftning av säg tungmetaller, bry, aluminium (finns kopplingar till Alzheimers sjukdom för aluminium) och andra gifter. Roundup, mikroplaster, parasiter, försurning...

Jag tror själv inte på att skapa artificiella organ och operera in som en primär lösning. Så samhället ser ut idag tror jag det är en stor orsak till att många idag mår dåligt och är sjuka. Med bra kost och balanserat sinne, renare inombords i kroppen från gifter och renare miljö så kommer sjukdomar minska avsevärt.

Men innan detta skall ske så måste mänskligheten ta stora steg i en annan riktning. Nu går mänskligheten mot en stor ekonomisk kris, ett tredje världskrig, maktgalna människor styr världen åt fanders, fertiliteten rasar och mycket mer. Jag börjar nästan tro på att syndafloden är något som hänt för vad mänskligheten håller på med idag. Den vägen vi idag går är absolut inte hållbar. Kommer euron och dollarn finnas om 10 år? Kommer EU finnas? Kommer mänskligheten vara några miljoner mindre eller en miljard? Sker ett stort krig och ekonomisk kris, kommer mattransporter fungera då vi i EU importerar mycket idag från andra sidan planeten?

Om mänskligheten överlever kommande kriser men fortsätter samma materialistiskt fördummande samhällsutveckling så kommer nog samhället år 2100 vara som filmen Idiocracy.

... Det jag hoppas mest på är att vi i framtiden kan bevisa alla Flat Earthers att jorden är rund med att bara flyga ett plan rakt över sydpolen. Hur svårt kan det vara? När det gjorts kan samma göras över nordpolen. Filma godkända kameror för Flat Earths på planet av hög bildkvalitet för att visa alla dessa teorier om dessa platser är falska. En video som släpps fritt, oklippt och sänds live. Video som alla kan spara och inte bakom DRM.... Fast med dagens utveckling av AI kan sådan video om några år automatiskt genereras utan några fel i sig. Se bara hur all AI-genererat material på Youtube där vanliga människor kan skapa fantastiska bilder, videoklipp och musik. Också skapa falska videoklipp som nästan ser äkta ut. Var en video i Ukraina-kriget med Zerlensky som var falsk. Finns det fler videoklipp som i detta krig är falska? I krig är första offret alltid sanningen.