Begränsa bandbredd med switch, vilken rekommenderar ni?

Permalänk

Begränsa bandbredd med switch, vilken rekommenderar ni?

Hej!

Jag har en 500Mbit lina som jag gärna vill begränsa för olika portar.

D.v.s att det är uppdelat till 400Mbit via ena uttaget och 100Mbit i andra.
Försöker förhindra att saker och ting stör varandra.

Vilken switch skulle ni rekommendera till detta? En liten 4-5 portars räcker.
Minns att jag hade en Netgear eller TP-link tidigare som kunde göra detta.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Billigaste sättet att begränsa ena porten till 100mbit är att använda en kabel som endast stödjer 100mbit. Att begränsa den andra till 400 blir svårare.

Kanske går ställa in i routern?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Jag har en 500Mbit lina som jag gärna vill begränsa för olika portar.

D.v.s att det är uppdelat till 400Mbit via ena uttaget och 100Mbit i andra.
Försöker förhindra att saker och ting stör varandra.

Vilken switch skulle ni rekommendera till detta? En liten 4-5 portars räcker.
Minns att jag hade en Netgear eller TP-link tidigare som kunde göra detta.

Tack för tips!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2352286

Den stödjer rate limit. haft en i samma linje förr men kan inte komma ihåg att jag använt rate limit på den så kan inte säga nått om det. Det kanske är uppenbart men du kommer även begränsa hastigheten inom ditt lan också, det kanske inte är relevant för dig dock. Om man har en NAS tex kanske det inte är önskvärt.

Permalänk
Skrivet av varget:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2352286

Den stödjer rate limit. haft en i samma linje förr men kan inte komma ihåg att jag använt rate limit på den så kan inte säga nått om det. Det kanske är uppenbart men du kommer även begränsa hastigheten inom ditt lan också, det kanske inte är relevant för dig dock. Om man har en NAS tex kanske det inte är önskvärt.

Smart! Det har du rätt i, då får jag kanske ha dubbelswitch.

Datorer -> Switch -> Switch som sänker hastighet -> Router

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Smart! Det har du rätt i, då får jag kanske ha dubbelswitch.

Datorer -> Switch -> Switch som sänker hastighet -> Router

Med den setup:en behöver du vlan stöd i alla led också, för att hålla isär vilken trafik som ska route:as till vilket nät begränsningsmässigt. Du behöver även WiFi som inte körs från routern utan är kopplad i ditt switch nät, om du har bandbreddsslukare på WiFi vilket många har idag (TV, konsoler, laptops m.m.).

Men i ärlighetensnamn förstår jag inte riktigt poängen? Bra QoS känns som en oändligt bättre lösning?

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Med den setup:en behöver du vlan stöd i alla led också, för att hålla isär vilken trafik som ska route:as till vilket nät begränsningsmässigt. Du behöver även WiFi som inte körs från routern utan är kopplad i ditt switch nät, om du har bandbreddsslukare på WiFi vilket många har idag (TV, konsoler, laptops m.m.).

Men i ärlighetensnamn förstår jag inte riktigt poängen? Bra QoS känns som en oändligt bättre lösning?

Hej!

Ursäkta var lite otydlig.

Datorer Familj A -> Switch A-> Switch med rate limit A-> Router A---> Fibermodemet A
Datorer Familj B-> Switch B -> Switch med rate limit B-> Router B ---> Fibermodemet A

Så ska det vara, är 2 familjer som delar på 1 uppkoppling på större tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Ursäkta var lite otydlig.

Datorer Familj A -> Switch A-> Switch med rate limit A-> Router A---> Fibermodemet A
Datorer Familj B-> Switch B -> Switch med rate limit B-> Router B ---> Fibermodemet A

Så ska det vara, är 2 familjer som delar på 1 uppkoppling på större tomt.

Ännu mer komplicerat när du skriver koppingen baklänges!. XD

Fiber->switch->Router där du sätter limit på portar som går till respektive hus->Switchar osv.
skulle jag säga är bättre lösning.
Om du får 2 IP adresser från din ISP.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ännu mer komplicerat när du skriver koppingen baklänges!. XD

Fiber->switch->Router där du sätter limit på portar som går till respektive hus->Switchar osv.
skulle jag säga är bättre lösning.
Om du får 2 IP adresser från din ISP.

Hej! Haha, sorry!

Ena huset har en router med VPN och den andra utan så känns som detta ändå är den enklaste ful-lösningen.

Vilken av dessa switchar är bäst tror ni?

GS105Ev2
- ca 400kr


https://www.netgear.com/support/product/gs105ev2
https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/Gigabit_Ethernet_...
Livstidsgaranti.

GS305E - ca 400kr


https://www.netgear.com/support/product/gs305e
https://www.netgear.com/media/GS305E_GS308E_tcm148-76658.pdf

5 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ännu mer komplicerat när du skriver koppingen baklänges!. XD

Fiber->switch->Router där du sätter limit på portar som går till respektive hus->Switchar osv.
skulle jag säga är bättre lösning.
Om du får 2 IP adresser från din ISP.

Det har jag svårt att tro att han skulle få. ISP skulle nog vilja hävda att det ska vara två abonnemang då, förutsätter att TS tar betalt för Internet på ett eller annat sätt av Familj B.

Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Ursäkta var lite otydlig.

Datorer Familj A -> Switch A-> Switch med rate limit A-> Router A---> Fibermodemet A
Datorer Familj B-> Switch B -> Switch med rate limit B-> Router B ---> Fibermodemet A

Så ska det vara, är 2 familjer som delar på 1 uppkoppling på större tomt.

Med det upplägget är "Switch med rate limit B" om det är 100mbit begränsade helt onödig, bara sätt en kabel som inte klarar mer där så är saken biff. Då räcker det med en rate limit switch för att helt säkert förhindra att Familj A äter upp all bandbredd.

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Det har jag svårt att tro att han skulle få. ISP skulle nog vilja hävda att det ska vara två abonnemang då, förutsätter att TS tar betalt för Internet på ett eller annat sätt av Familj B.

Med det upplägget är "Switch med rate limit B" om det är 100mbit begränsade helt onödig, bara sätt en kabel som inte klarar mer där så är saken biff. Då räcker det med en rate limit switch för att helt säkert förhindra att Familj A äter upp all bandbredd.

Eller ännu lättare kläm ihop en patchkabel där du lämnar ute ett kabelpar. Så kommer den max länka 100Mbit mot den delen som sitter bakom den kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

INTERNET Fibermodem -> Edgerouter X -> Switch (rate limiter på web porten)

Är nog bättre att göra så istället på ena? Då begränsar jag bara den porten som går från switchen till routern. Så blir det fullspeed internt och begränsat ut mot internet.

T.ex TP-link TL-SG116E V2.
https://www.tp-link.com/us/business-networking/easy-smart-swi...

EDIT:
Alternativt en bättre router där man kan begränsa hastigheten.

Budget: 1500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

INTERNET Fibermodem -> Edgerouter X -> Switch (rate limiter på web porten)

Är nog bättre att göra så istället på ena? Då begränsar jag bara den porten som går från switchen till routern. Så blir det fullspeed internt och begränsat ut mot internet.

T.ex TP-link TL-SG116E V2.
https://www.tp-link.com/us/business-networking/easy-smart-swi...

EDIT:
Alternativt en bättre router där man kan begränsa hastigheten.

Budget: 1500kr

Använd en nätverkskabel som bara klarar 100Mbit mellan Edgerouter X och familjen som bara ska ha 100Mbit, som två andra redan har skrivit?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Använd en nätverkskabel som bara klarar 100Mbit mellan Edgerouter X och familjen som bara ska ha 100Mbit, som två andra redan har skrivit?

Hej!

Ja, på ena kan man göra så ja. Men den andra då?

Maxar vi 500Mbit så blir ju 100Mbit berörd också..

Jag tror det blir en sån TP-link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Maxar vi 500Mbit så blir ju 100Mbit berörd också..

Alldeles korrekt. För att komma ifrån det så behöver du en router som hanterar flera nivåer utav QoS och traffic shaping som exempelvis den FortiGate jag kör hemmavid. Där kan man dels sätta en "garanterad" hastighet för viss trafik, men även ett maximal bandbreddsutnyttjande samt tre nivåer av prioritet (high, medium, low). Men.... då är å andra sidan FortiGate inget du ser hemma hos gemene Svenne.

Enklast är förstås att begränsa hastighet på fysisk port-länk, men då har du å andra sidan bara 10/100/1000 som alternativ. EdgeRouter X kan till viss del forma trafiken, men nackdelen är att denna router har relativt klen prestanda så Smart Queue/QoS drar ner prestandan på routern drastiskt. Sen så är också hårdvaru-accelerering avstängt dumt nog på dessa routrar så om du har en sådan så bör du följa guiden för att aktivera detta.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Alldeles korrekt. För att komma ifrån det så behöver du en router som hanterar flera nivåer utav QoS och traffic shaping som exempelvis den FortiGate jag kör hemmavid. Där kan man dels sätta en "garanterad" hastighet för viss trafik, men även ett maximal bandbreddsutnyttjande samt tre nivåer av prioritet (high, medium, low). Men.... då är å andra sidan FortiGate inget du ser hemma hos gemene Svenne.

Enklast är förstås att begränsa hastighet på fysisk port-länk, men då har du å andra sidan bara 10/100/1000 som alternativ. EdgeRouter X kan till viss del forma trafiken, men nackdelen är att denna router har relativt klen prestanda så Smart Queue/QoS drar ner prestandan på routern drastiskt. Sen så är också hårdvaru-accelerering avstängt dumt nog på dessa routrar så om du har en sådan så bör du följa guiden för att aktivera detta.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Hej! Tack för tipset. Jag tror jag gjorde det där redan 2018.

admin123@ubnt:~$ show ubnt offload
IPSec offload module: loaded

HWNAT offload module: loaded

Traffic Analysis :
export : disabled
dpi : disabled