Steam Year in Review 2023, hur har ni spelat i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

***
Nej, det är verkligen helt obegripligt för mig hur det går ihop. Jag ser naturligtvis inget fel i det, utan det gläder mig att folk gör roliga saker. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur det är möjligt.

Ja det har onekligen blivit en hel del. Tror jag har spelat mer i år än någonsin tidigare faktiskt. Är singel så har tid..
Försökte räkna ut hur många timmar totalt, vet inte om det stämmer men kom fram till runt 1K timmar
Mer än jag trodde faktiskt! Typ 100t var nog idle gaming dock.

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen lite EU4 och Stellaris att lira innan årets slut...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Ja det har onekligen blivit en hel del. Tror jag har spelat mer i år än någonsin tidigare faktiskt. Är singel så har tid..
Försökte räkna ut hur många timmar totalt, vet inte om det stämmer men kom fram till runt 1K timmar
Mer än jag trodde faktiskt! Typ 100t var nog idle gaming dock.

Just ja, blir nog en del idéer tidäven här. Cookie Clicker framförallt och alla kortare och längre stunder när man lämnat datorn med spelet igång bidrar nog en hel del med.

Lite sjukt när man ändå får en siffra på det.

Samtidigt, hur många timmar lägger folk ner på serier, filmer och linjärTV på ett år? Kan bli rätt många timmar bara på en vecka säkert. En del vet jag i bekantskapskretsen har TVn på när de är hemma som bakgrundsljud vid matlagning men sen sätter de sig vid tvn resten av kvällen.

Inget fel i det heller kan jag tycka, men personligen får jag ut så mycket mer av att spela än passivt kolla. De filmer och serier jag verkligen fastnar för är få och långt emellan tyvärr. Men har ibland någon serie igång medan jag spelar. Sett om Frasier igen de senaste månaderna främst just så. En bit in i säsong 8 nu, 11 är sista och sedan nya serien.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, det är verkligen helt obegripligt för mig hur det går ihop. Jag ser naturligtvis inget fel i det, utan det gläder mig att folk gör roliga saker. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur det är möjligt.

Tja försöker man estimera tiden steam säger så har jag spenderat 17% i Baldur's gate 3, dvs 117 timmar om man kollar på steam vilket blir i runda slängar 690 timmar på ett år, sedan tror jag att jag har runt 100 till some inte är steam spel lite svårt att säga exakt men runt där tror jag i alla fall vilket blir 800 timmar på ett år eller 2,2 timmar per dag i snitt.

Normalt sett blir det färre under arbetsdagar och lite mer under helger i snitt, men oavsett så tycker jag personligen det inte är jätte mycket under ett år. Ser så got som noll på tv utan det är spel som är min hobby till stor del, samt läsa böcker men det är runt 30 min per dag precis när man går och lägger för att varva ner.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förvirringen är stor i min stackars hjärna när jag läser den här tråden. Själv har jag som sagt bara spelat ett enda spel (två om man räknar CS:GO och CS2 som olika), och jag är fullt medveten om att det är extremt åt ena hållet.

Men så kommer t ex @anders190, @Ostbullen, @Myllerman, @Tenerezza, och @VonCraft och har spelat över femtio olika spel … hur är det överhuvudtaget praktiskt möjligt? Det framstår som helt otänkbart att jag skulle lyckas få in det i min vardag, även om jag hade ett betydligt större intresse för gaming än jag har. Jag hinner inte ens spela CS i närheten av så mycket som jag skulle vilja (45 sessioner, lol). Och jag har ingen familj, driver företag eller liknande.

Då kanske någon invänder att nämnda användare kanske är i tonåren och har all tid i världen. Men många i tråden är ju registrerade i början av 2000-talet och måste således vara åtminstone 30–40 år gamla nu.

Nej, det är verkligen helt obegripligt för mig hur det går ihop. Jag ser naturligtvis inget fel i det, utan det gläder mig att folk gör roliga saker. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur det är möjligt.

För min del är det rätt enkelt att förklara Spelar inte alls så mycket längre som förr, men vi är fyra grabbar som har inplanerat att spela tillsammans var måndag kväll. Då testar vi gärna på lite nya spel!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Spelade 72% av spelen med en Xbox One-kontroller

Här är 2022 för jämförelse:

Dold text
Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Just ja, blir nog en del idéer tidäven här. Cookie Clicker framförallt och alla kortare och längre stunder när man lämnat datorn med spelet igång bidrar nog en hel del med.

Lite sjukt när man ändå får en siffra på det.

Samtidigt, hur många timmar lägger folk ner på serier, filmer och linjärTV på ett år? Kan bli rätt många timmar bara på en vecka säkert. En del vet jag i bekantskapskretsen har TVn på när de är hemma som bakgrundsljud vid matlagning men sen sätter de sig vid tvn resten av kvällen.

Inget fel i det heller kan jag tycka, men personligen får jag ut så mycket mer av att spela än passivt kolla. De filmer och serier jag verkligen fastnar för är få och långt emellan tyvärr. Men har ibland någon serie igång medan jag spelar. Sett om Frasier igen de senaste månaderna främst just så. En bit in i säsong 8 nu, 11 är sista och sedan nya serien.

Mm så är det för mig också. Kollar inte speciellt mycket film eller tv-serier. Faktiskt väldigt lite i år vilket nog gjort att jag spelat mer. Blir oftast att titta lite på äldre serier som du då jag också har svårt att sålla fram något nytt jag tycker är bra.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Mm så är det för mig också. Kollar inte speciellt mycket film eller tv-serier. Faktiskt väldigt lite i år vilket nog gjort att jag spelat mer. Blir oftast att titta lite på äldre serier som du då jag också har svårt att sålla fram något nytt jag tycker är bra.

Ger gärna en på papperet intressant serie typ 3 avsnitt att visa vad den går för men ofta innebär det 3 timmar aktivt tittande, lite för dyrt tidsmässigt. Tittar jag bara på första avsnittet är risken för stor att jag ger upp den för tidigt.

Men blir lite FOMO ibland när någon serie blir riktigt populär och man vill följa den, men lite tid att budgetera för serier skadar heller inte. Samtidigt trist att fastna för någon serie som knappt börjar visas innan den är canceled (hej Netflix!) Som gör det lite störande att se något som inte är en miniserie eller de nöjde sig med en säsong. Inser att jag överdriver något men känns ibland som det enda Netflix låter fortsätta är Stranger Things.

Spelen är i regel färdiga, såvida man inte spelar episodiska spel eller Early Access, men längre tid att ta fram ett spel än en film eller serie oftast.

Hoppet är nog inte helt slut att Firefly får en fortsättning utöver filmen. 25 år mellan Twin Peaks och fortsättningen. 12-13 år mellan Alan Wake och Alan Wake 2. Undrens tid är nog inte förbi ännu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jäkla mycket Rimworld verkar det ha blivit för min del på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ger gärna en på papperet intressant serie typ 3 avsnitt att visa vad den går för men ofta innebär det 3 timmar aktivt tittande, lite för dyrt tidsmässigt. Tittar jag bara på första avsnittet är risken för stor att jag ger upp den för tidigt.

Men blir lite FOMO ibland när någon serie blir riktigt populär och man vill följa den, men lite tid att budgetera för serier skadar heller inte. Samtidigt trist att fastna för någon serie som knappt börjar visas innan den är canceled (hej Netflix!) Som gör det lite störande att se något som inte är en miniserie eller de nöjde sig med en säsong. Inser att jag överdriver något men känns ibland som det enda Netflix låter fortsätta är Stranger Things.

Spelen är i regel färdiga, såvida man inte spelar episodiska spel eller Early Access, men längre tid att ta fram ett spel än en film eller serie oftast.

Hoppet är nog inte helt slut att Firefly får en fortsättning utöver filmen. 25 år mellan Twin Peaks och fortsättningen. 12-13 år mellan Alan Wake och Alan Wake 2. Undrens tid är nog inte förbi ännu.

Ja precis, serier tar upp mycket tid. Därför vill man verkligen veta att det är värt tiden och som du säger vet man aldrig om dom kommer bli canceled närsomhelst vilket snuvar en på en komplett upplevelse. Spel tycker jag är lättare att uppfatta om jag kommer gillar eller inte och engagerar på ett annat sätt. Blir mer inslukad i spel än serier och film. Varvar ofta med "walkim-sim" typ av spel när jag vill känna att det är som en film fast jag styr huvudkaraktären själv.

Tycker "The Invincible" som släpptes ganska nyligen var trevligt, om än ganska skumt

Permalänk

BG3 var så bra att jag körde det två gånger, det tog ett tag.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Funderar på om det är någon sekretess inställning som kommer ivägen. Ibland får jag inte kolla mitt egna inventory vid första försöket.

Fungerade efter jag öppnat det på min dator där jag hade Steam installerat.
Men inte så mycket spelande. 4 olika spel bara.
Lite dumt att man inte kunde se antal timmar nedlagt. Bara en procentsats av totala tiden. Eller så hittar jag inte det heller?

Permalänk
Medlem

Vart en del även fast jag hade 5 månader med 0h spelat.
Blivit lite på battle.net (warzone) samt epic med death stranding och total warhammer 3

Äntligen fått dottern med på spelandet, vilket syns på spelen 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Ja precis, serier tar upp mycket tid. Därför vill man verkligen veta att det är värt tiden och som du säger vet man aldrig om dom kommer bli canceled närsomhelst vilket snuvar en på en komplett upplevelse. Spel tycker jag är lättare att uppfatta om jag kommer gillar eller inte och engagerar på ett annat sätt. Blir mer inslukad i spel än serier och film. Varvar ofta med "walkim-sim" typ av spel när jag vill känna att det är som en film fast jag styr huvudkaraktären själv.

Tycker "The Invincible" som släpptes ganska nyligen var trevligt, om än ganska skumt

Instämmer, helt olika upplevelser med även om det ibland dyker upp något man inte kan slita sig ifrån.

Råkade spoila mig själv på den, någon av poddarna hade en spoilerdragning som jag missade inledningen av och sen var det kört. Ett spel som lät riktigt intressant men som det nog varit bra att höra så lite som möjligt om innan. Tänkt vänta ut att jag glömmer tillräckligt med detaljer så blir det nog ett försök ändå. Lät riktigt intressant spelmässigt.

Skrivet av fragglarna:

Vanlig + Honor eller var det inte live andra rundan? Intressant spel att spela i MP också kan jag tänka mig, men lite krångligt att hitta rätt medspelare kanske. Speciellt att få till det tidsmässigt kan jag tänka mig.

Skrivet av napahlm:

Fungerade efter jag öppnat det på min dator där jag hade Steam installerat.
Men inte så mycket spelande. 4 olika spel bara.
Lite dumt att man inte kunde se antal timmar nedlagt. Bara en procentsats av totala tiden. Eller så hittar jag inte det heller?

Vad bra!
Så länge man är nöjd med det man fått spelat så är det nog bra ändå. Få spel men mycket tid ger ju väldigt bra valuta på eventuell kostnad för spelet med.

Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Vart en del även fast jag hade 5 månader med 0h spelat.
Blivit lite på battle.net (warzone) samt epic med death stranding och total warhammer 3

Äntligen fått dottern med på spelandet, vilket syns på spelen 😁

Dottern spelade de tre första spelen och du tog Lego Harry Potter alltså?

Skämt åsido, kul att få med nästa generationen i spelandet med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...