Permalänk
Medlem

Återkommande problem med PSU modell

Hej!

Jag försöker lista ut vad som kan ha gått fel med PSUn jag hade.
För ungefär 1.5 månad sen köpte jag en ny PC, byggde ihop den själv. Ända problemet jag stötte på va att ett av RAM minnen inte va helt i tryckt så det va enkelt att lösa.

Efter ungefär 3 dagar av användande så märkte jag en morgon att PCn inte hade någon el och efter ett tag så märkte jag att säkringen hade smällt.

Drog ut elsladden från eluttaget(PSUn va inkopplad direkt i uttaget ingen grendosa etc), slog på säkringen igen, pluggade i PSUn, säkringen gick igen. Drog ut sladden, slog av main switchen på PSUn, slog på säkringen igen, pluggade i PSUn, säkringen gick även fast PSUn är helt av.

Lämnade in den hos Inet för felsökning och dem va inte helt säkra på vad som hade gått fel men att PSUn behövde bytas och RAM.

Fick tillbaka PCn med ny PSU och nytt RAM, har gått ungefär en månad sen att jag fick tillbaka den och samma sak hände igen. Denna gången innan den dog så vaknade jag mitt i natten och hörde att säkringen gick(förstod inte det då men nu i efterhand så insåg jag det). När jag vaknade på morgonen så såg jag att PCn inte hade någon el gick till säkringsskåpet såg att säkringen hade gått och insåg att det va samma veva igen efter att ha provat samma steg samt en annan fas i lägenheten så har lämnat in PCn igen hos Inet.

Jag googlade lite på just den modellen jag har och hittade en reddit tråd med några stycken som har haft exakt samma problem som mig. Det var till och med någon där som hade gått igenom 3 st. Folk hade bytt märke och då var problemet löst för dem verkade det som.

Min förra PC som jag hade var det inga problem där hade jag en corsair PSU så har svårt att tro att det skulle va något fel med fasen den använder.

Den fasen jag använder har en 13A säkring med 1.5mm2 tråd eller vad man kallar det.

Listar dem viktiga specsen:
7950x
Crosshair x670e hero
32gb(2x16gb) 6000MHz
TUF 4090 gaming OC
Be quiet power pro 13 1300W(vet att det är smått overkill)

Jag ska be inet att stoppa in en seasonic PSU istället.

Vad tror ni? Är det be quiet modellen som det är fel på eller är det något annat?

Är det någon annan som har haft samma problem med be quiet PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaxel:

Hej!

Jag försöker lista ut vad som kan ha gått fel med PSUn jag hade.
För ungefär 1.5 månad sen köpte jag en ny PC, byggde ihop den själv. Ända problemet jag stötte på va att ett av RAM minnen inte va helt i tryckt så det va enkelt att lösa.

Efter ungefär 3 dagar av användande så märkte jag en morgon att PCn inte hade någon el och efter ett tag så märkte jag att säkringen hade smällt.

Drog ut elsladden från eluttaget(PSUn va inkopplad direkt i uttaget ingen grendosa etc), slog på säkringen igen, pluggade i PSUn, säkringen gick igen. Drog ut sladden, slog av main switchen på PSUn, slog på säkringen igen, pluggade i PSUn, säkringen gick även fast PSUn är helt av.

Lämnade in den hos Inet för felsökning och dem va inte helt säkra på vad som hade gått fel men att PSUn behövde bytas och RAM.

Fick tillbaka PCn med ny PSU och nytt RAM, har gått ungefär en månad sen att jag fick tillbaka den och samma sak hände igen. Denna gången innan den dog så vaknade jag mitt i natten och hörde att säkringen gick(förstod inte det då men nu i efterhand så insåg jag det). När jag vaknade på morgonen så såg jag att PCn inte hade någon el gick till säkringsskåpet såg att säkringen hade gått och insåg att det va samma veva igen efter att ha provat samma steg samt en annan fas i lägenheten så har lämnat in PCn igen hos Inet.

Jag googlade lite på just den modellen jag har och hittade en reddit tråd med några stycken som har haft exakt samma problem som mig. Det var till och med någon där som hade gått igenom 3 st. Folk hade bytt märke och då var problemet löst för dem verkade det som.

Min förra PC som jag hade var det inga problem där hade jag en corsair PSU så har svårt att tro att det skulle va något fel med fasen den använder.

Den fasen jag använder har en 13A säkring med 1.5mm2 tråd eller vad man kallar det.

Listar dem viktiga specsen:
7950x
Crosshair x670e hero
32gb(2x16gb) 6000MHz
TUF 4090 gaming OC
Be quiet power pro 13 1300W(vet att det är smått overkill)

Jag ska be inet att stoppa in en seasonic PSU istället.

Vad tror ni? Är det be quiet modellen som det är fel på eller är det något annat?

Är det någon annan som har haft samma problem med be quiet PSU?

Om säkringen går så har du förmodligen kortslutning och inte överlast

Har du satt dit distanser för moderkortet?
Har du kollat i uttaget att kablarna är. Okej och inte skadade?

Du får kolla själv (stäng av säkring först om du är osäker) och tag loss uttaget och se om något ser bränt ut/ser koppar eller glappar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om säkringen går så har du förmodligen kortslutning och inte överlast

Har du satt dit distanser för moderkortet?
Har du kollat i uttaget att kablarna är. Okej och inte skadade?

Du får kolla själv (stäng av säkring först om du är osäker) och tag loss uttaget och se om något ser bränt ut/ser koppar eller glappar

Japp distanser är på plats, vägguttaget ser normalt ut, använder det just nu utan problem. Innan jag lämnade in PCn så kollade jag runt på moderkortet för att se ifall något såg bränt ut men allt såg normalt ut. Hittade inget som visuellt skulle indikera kortslutning

Det konstiga är att andra gången nu så hände det mitt under natten när PCn var avstängd, jag använder inte sleep mode. Vet tyvärr ej när det hände första gången men det måste ha hänt när PCn va avstängd.

Samt att det är fler än jag som har haft exakt samma problem just med denna modellen och att när dem bytte så försvann problemet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar ju som att denna PSU har problem. Men vill man vara tvärsäker kan man koppla loss alla sladdar från moderkortet och låta datorn vara ansluten till vägguttaget. Går säkringen då också så kan inte PSU:n skylla på nått annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Verkar ju som att denna PSU har problem. Men vill man vara tvärsäker kan man koppla loss alla sladdar från moderkortet och låta datorn vara ansluten till vägguttaget. Går säkringen då också så kan inte PSU:n skylla på nått annat.

Jag antar att inet har testat detta, väl nära första felsökningen påbörjades gick det väldigt snabbt att gå från påbörjad till väntar på reservdelar/utbytesenhet

Gissar på att det kommer gå lika snabbt denna gången

Permalänk
Medlem

Har fått tillbaka min PC från inet. Bytte till ett seasonic Prime PX 1600W(var billigare än be quiet dark power 13 1300W). Hittills verkar det bra, ifall någon i framtiden stötter på samma problem rekommenderar jag att kolla igenom era komponenter för kortslutningen ifall du är säker på att du uteslutet felhavande av hårdvara eller att fasen du är inkopplad på är felfri så skulle jag föreslå att byta till ett annat märke t.ex. seasonic.

Det verkar som att be quiet har problem med just den modellen