Samsung soundbar HW-Q610B och HDMI problem

Permalänk

Samsung soundbar HW-Q610B och HDMI problem

Som vanligt har jag seriös brist på HDMI-anslutningar i min LG C2 tv. Jag upptäckte att man kunde använda HDMI2 (ARC) på soundbaren för att koppla in ytterligare grejer, det hade jag helt missat tidigare. Jag kopplade in min UHD-spelare där. Problemet är bara att oftast (men inte alltid) så tycker tv'n att det inte är nån signal på HDMI2 trots att UHD-spelaren är igång, jag fattar inte varför. Nån som har koll på vad det kan bero på?
Jag ska möjligen försöka investera i en ny HDMI-kabel (som har 4K-stöd), att ansluta mellan soundbaren och tvn, men det är det enda jag kan tänka på. Borde jag tänka på nått annat?
Oerhört tacksam för fler idéer.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Som vanligt har jag seriös brist på HDMI-anslutningar i min LG C2 tv. Jag upptäckte att man kunde använda HDMI2 (ARC) på soundbaren för att koppla in ytterligare grejer, det hade jag helt missat tidigare. Jag kopplade in min UHD-spelare där. Problemet är bara att oftast (men inte alltid) så tycker tv'n att det inte är nån signal på HDMI2 trots att UHD-spelaren är igång, jag fattar inte varför. Nån som har koll på vad det kan bero på?
Jag ska möjligen försöka investera i en ny HDMI-kabel (som har 4K-stöd), att ansluta mellan soundbaren och tvn, men det är det enda jag kan tänka på. Borde jag tänka på nått annat?
Oerhört tacksam för fler idéer.

Vad är det för Blu ray spelare förutom att den är 4K ? Du kopplar ARC port (ut) ("brölimpan") till TV:ns ARC port (in), Blu ray spelaren HDMI (ut) till "brölimpan" HDMI port (in), du måste alltså ha 2st HDMI portar på "brölimpan", har du inte det får du koppla in TV:ns HDMI portar (dock inte ARC porten, om du ska köra ljudet via "brölimpan"). Min setup är så har: Marantz NR 1711 (hemmabio recvier, eARC), inkopplad i TV:ns (Panasonic TX - 58HX810E) ARC/eARC HDMI port 2, 4K Blu ray spelare (Sony UBP - X700) inkopplad i recviern. Certifierade 4K HDMI Ultra High Speed kablar från Nördic. Jag hade köpt 2 nya HDMI kablar, då dessa är rätt så billiga. Jag har 2st 2m å 1st 1m (4K Apple TV) . "Bröllimpa" = soundbar. ARC = Audio Return Channel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Det är en Panasonic DP-UB820EGK UHD-spelare.
Jag har kopplats såhär:
1) TV:n har 4 HDMIanslutningar. port 2 är eARC. Den har har jag dragit till ARC anslutningen på soundbaren. Införskaffade idag en HDMI2.1 kabel så den borde fixa det mesta.
2) UHD-spelaren har jag dragit, med medföljande kabel, till HDMI-anslutningen på soundbaren.
Resultatet är oförutsägbart och resulterar ibland i "ingen signal". Kopplar jag in spelaren direkt i TV'ns uttag får jag aldrig problem. Jäkligt frustrerande och förvirrande då jag uppenbarligen går miste om ett uttag eftersom resultatet är inte att lita på.
Jag har kört en HDMI-switch sen tidigare men den funkar inte så bra ihop med tv'n eftersom tv'ns fjärrkontroll har tendens att ta över enheten den styr så den startar ibland saker som är anslutna till switchen trots att det inte är den man vill titta på, så den lösningen går bort.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Det är en Panasonic DP-UB820EGK UHD-spelare.
Jag har kopplats såhär:
1) TV:n har 4 HDMIanslutningar. port 2 är eARC. Den har har jag dragit till ARC anslutningen på soundbaren. Införskaffade idag en HDMI2.1 kabel så den borde fixa det mesta.
2) UHD-spelaren har jag dragit, med medföljande kabel, till HDMI-anslutningen på soundbaren.
Resultatet är oförutsägbart och resulterar ibland i "ingen signal". Kopplar jag in spelaren direkt i TV'ns uttag får jag aldrig problem. Jäkligt frustrerande och förvirrande då jag uppenbarligen går miste om ett uttag eftersom resultatet är inte att lita på.
Jag har kört en HDMI-switch sen tidigare men den funkar inte så bra ihop med tv'n eftersom tv'ns fjärrkontroll har tendens att ta över enheten den styr så den startar ibland saker som är anslutna till switchen trots att det inte är den man vill titta på, så den lösningen går bort.

Du kan ju ha Blu ray:n inkopplad i TV:n. Ljudet ska då komma från soundbaren. CEC (påslaget på alla inkopplade enheter gör att man kan använda TV:ns fjärr på t.ex Blu ray spelaren.Du förlorar en HDMI port på TV:n ( jag har bara 3st HDMI portar på min TV, bara en ledig). Då 4K Chromecast Google TV:n är inkopplad i TV:ns HDMI port 1 av vissa skäl. Får ljudet ut genom recviern (kör Atmos 5.2.2) . Hade själv en budget 55 4K LG TV för några år sen å tyckte att LG:s SimpLink (CEC) var rent så klabbig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Du kan ju ha Blu ray:n inkopplad i TV:n. Ljudet ska då komma från soundbaren. CEC (påslaget på alla inkopplade enheter gör att man kan använda TV:ns fjärr på t.ex Blu ray spelaren.Du förlorar en HDMI port på TV:n ( jag har bara 3st HDMI portar på min TV, bara en ledig). Då 4K Chromecast Google TV:n är inkopplad i TV:ns HDMI port 1 av vissa skäl. Får ljudet ut genom recviern (kör Atmos 5.2.2) .

Ja som jag skrev, kör jag spelaren direkt i tv'n funkar allt felfritt. Men jag ville använda HDMI-porten i soundbaren men den verkar bara leda till problem. Jag har ont om portar så ville använda alla jag kan (har AppleTV, UHD-spelare, Digitalbox, Switch, Wii-U m.m.)
Det där med CEC (om det är det jag har aktiverat ) ställer till problem när den tror jag vill titta på det jag tittade på senast och glatt slår på blu-ray spelaren istället för tv'n när jag slår på den.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

[quote postid="20318073" userid="146352" name="oRBIT2002"]
Ja som jag skrev, kör jag spelaren direkt i tv'n funkar allt felfritt. Men jag ville använda HDMI-porten i soundbaren men den verkar bara leda till problem. Jag har ont om portar så ville använda alla jag kan (har AppleTV, UHD-spelare, Digitalbox, Switch, Wii-U m.m.)
Det där med CEC (om det är det jag har aktiverat ) ställer till problem när den tror jag vill titta på det jag tittade på senast och glatt slår på blu-ray spelaren istället för tv'n när jag slår på den.
[/quote
Stäng av CEC på Blu ray:n. Prova å koppla Apple TV:n i soundbaren å se om Apple TV startar först då. Problemet med CEC är att det finns ingen standard på detta, alla TVtillverkare har sina egna. CEC på min TV heter VieraLink, som sagt LG:s heter SimpLink. Ibland funkar det inte när man har olika märken inkopplade, tillverkarna vill ju man ska köpa samma märke som TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det låter rätt så troligt att problemet ligger I ljudlimpans hårdvara/mjukvara.
Vist det går att arbeta runt det, vilket ni värkar vara inne på just nu.

Men hur ser det ut med uppdateringen till enheterna speciellt ljudlimpan? Tror dock inte att det hjälper men man vet ju inte.
Om det är okej där så kan du tästa att resetta limpan, kvarstår problemet fortfarande så är det garanti/reklamtion om du kan. Men svårt att bevisa något som bara sker ibland...

Och sist. Leva med det
Eller
Arbeta runt det som ni gör nu. Och tästa med kanske något annat mindre viktigt i ljudlimpans hdmi port.

Edit: Kollade runt lite och kom att tänka på det här med Dolby Vision på dina Blu-rayskivor. Är det något viktigt för dig? För ja kan inte hitta att ljudlimpan stödjer Dolby Vision (bara HDR10 och samsungs egna HDR10+) så är det något som du vill ha så kör Blu-ray spelaren direkt i tv:in och som sagt något mindre viktigt genom baren. Typ din wii.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Jag hittar en inställning, SIMPLINK (HDMI-CEC) men disablar jag den kan jag inte använda HDMI ARC och den defaultar till högtalarljudet i tv'n istället. Jag hittar inget sätt att "koppla bort" UHD-spelaren (som jag nu satt i HDMI3 istället för i soundbaren). Spelaren sätts på varenda gång jag sätter på tvn. Enormt störande, jag fattar inte hur jag ska få bort det. Tycker jag är skapligt tekniskt kunnig men jag hittar verkligen inget sätt...

EDIT: Hittar en "VIERA LINK" (med reservation för felstavning) på UHD-spelaren. Stänger jag av den verkar allt bete sig som jag vill. Pust!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Ja som jag skrev, kör jag spelaren direkt i tv'n funkar allt felfritt. Men jag ville använda HDMI-porten i soundbaren men den verkar bara leda till problem. Jag har ont om portar så ville använda alla jag kan (har AppleTV, UHD-spelare, Digitalbox, Switch, Wii-U m.m.)
Det där med CEC (om det är det jag har aktiverat ) ställer till problem när den tror jag vill titta på det jag tittade på senast och glatt slår på blu-ray spelaren istället för tv'n när jag slår på den.

Jag hade en 4K Panasonic DP - 450 (någonting) men minns inte var man hittar i vilken inställning, (då jag inte har den kvar) , var på denna , i min Sony UBP - X700 hittar jag det i "HDMI - inställningar" . I min Panasonic TV heter det Viera Link.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.