Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tänkte för när jag kollar på Asus sida så finns inte heller det kittet med i deras QVL, hittar inte ens 16/32Gb varianten.

Sitter med lite tunga CAD filer så hade varit skönt att ha lite minne över, har tagit slut på 16 så tänkte att jag lika väl kunde gå upp till 64.

Men du spelar också på datorn? Annars borde du valt annan processor.

Finns det något 64GB kit i QVL för ditt moderkort? Köp ett sådant i så fall, i annat fall ett 32GB kit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Men du spelar också på datorn? Annars borde du valt annan processor.

Finns det något 64GB kit i QVL för ditt moderkort? Köp ett sådant i så fall, i annat fall ett 32GB kit.

Ja jo, jag spelar också.

Oki.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Lite necro men.

Köpte precis det kitet du rekommenderade till min 5800x3d men kommer inte förbi post, den klagar på CPU.
Är det för jag kör B450 chipset (MSI Pro Gaming Carbon nått nått), men det är väl CPUn som styr det mer än moderkortet?

Testat med mina gamla minnen och då funkar allt igen.
Clearat CMOS.
Ska man fixa ett nytt moderkort eller ska man gå ner till 32Gb av samma kit, 32Gb är med i QVL från MSI på moderkortet men inte 64Gb.

Iom att du har ett helt annat moderkort så kan det mycket väl bete sig annorlunda.

Bootar datorn om du stänger av xmp profilen?

Isf kan det nog misstänkas att antingen minnena eller cpu inte vill jobba ihop med xmp profilen och att det kan behövas lite handpåläggning.

Även se till att bios är uppdaterat för kompabilitet är en bra id`e.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Iom att du har ett helt annat moderkort så kan det mycket väl bete sig annorlunda.

Bootar datorn om du stänger av xmp profilen?

Isf kan det nog misstänkas att antingen minnena eller cpu inte vill jobba ihop med xmp profilen och att det kan behövas lite handpåläggning.

Även se till att bios är uppdaterat för kompabilitet är en bra id`e.

Jo jag tänkte så, men då jag inte hittar minnena i Asus QVL men till min finns iaf 16/32Gb men inte 64Gb, så tänkte jag om listorna bara är gamla.

Får power men CPU fel LED lyser och kommer inte förbi post, helt clearat CMOS och inga XMP öht. Ska testa att ta bort XMP från mina gamla minnen innan jag stoppar in de nya och se om det hjälper, ska testa bara 1 sticka också. Men det blir väl en retur skulle jag tro.

Har senaste icke beta BIOS, kan testa beta och se om det hjälper. Hade jag fått boot men behövt ställa in timings och hastighet själv hade jag inte klagat. Men är liksom helt fast.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Jo jag tänkte så, men då jag inte hittar minnena i Asus QVL men till min finns iaf 16/32Gb men inte 64Gb, så tänkte jag om listorna bara är gamla.

Får power men CPU fel LED lyser och kommer inte förbi post, helt clearat CMOS och inga XMP öht. Ska testa att ta bort XMP från mina gamla minnen innan jag stoppar in de nya och se om det hjälper, ska testa bara 1 sticka också. Men det blir väl en retur skulle jag tro.

Har senaste icke beta BIOS, kan testa beta och se om det hjälper. Hade jag fått boot men behövt ställa in timings och hastighet själv hade jag inte klagat. Men är liksom helt fast.

Ja qvl listan uppdateras troligen inte längre för 450 korten så 64gb kit finns troligen inte med det finns sällan med på b550 kortens listor heller för den delen.

Du kan ju även testa de andra 2 minnesplatserna kan va ny problem med minnesplatserna.

Kör du nu A2 och B2, testa att köra dem i A1 och B1.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja qvl listan uppdateras troligen inte längre för 450 korten så 64gb kit finns troligen inte med det finns sällan med på b550 kortens listor heller för den delen.

Du kan ju även testa de andra 2 minnesplatserna kan va ny problem med minnesplatserna.

Kör du nu A2 och B2, testa att köra dem i A1 och B1.

Testade det A2/B2 och A1/B1 igår, samma fel.

Samtidigt blir jag osäker för fungerar inte 64 med samma kit som 32 finns det väl ingen garanti att de skulle fungera?

Vill inte köpa på mig en drös minnen i onödan, då köper jag hellre ett nytt moderkort.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.