Black screen till Windows startar + mer strul

Permalänk

Black screen till Windows startar + mer strul

Tja.

Börjar med systemet jag har:
Windows 11 Pro / OS-version 22621.963
CPU: Intel Core i7 13700K
Minne: Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz
Disk:
1. Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB (Windows 11)
2. Samsung 960 EVO M.2 NVMe SSD 1024 GB (tidigare Windows, nu lagring)
Moderkort: Asrock z790 Steel Legend Wi-Fi
BIOS: 5.0.2 (uppdaterade idag från tidigare 2.x)
GPU: Gigabyte Nvidia GTX 1080

Utmaningar:
1. Får ej bild med GTX 1080 förrän Windows inlogg (första problemet)

2. När jag clear CMOS för att aktivera intern GPU så kommer jag ej in i Windows 11 utan att göra en system återställning.

3. iGPU verkar ej fungera, eller missar jag något?

4. Jag har 2 st M.2 diskar. En Samsung och en Kingston.
Kingston har Windows 11, Samsungen hade Windows 10, men den är efteråt formaterad. Trots detta indexerar BIOS endast Samsung i Boot ordern, men den finns under disk options:

Har tänkt på det, men utmaningen är då den här att BIOS hittar bara en och samma M.2 i boot ordern. Det konstiga är att den är formaterad och det finns ingen bootloader på den:
https://ibb.co/dkdjJCm

Kingston är också en M.2 som har Windows 11 i:
https://ibb.co/HBvyY0c

EDIT: Nu fungerar iGPU med auto inställningen.
Dock kvarstår punkt 1 och 4.

Jag ska förklara.

1. 2022-10
När jag köpte datorn så installerade jag Windows 11 på ett Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB.
Jag använde mig endast av det intern GPU under hela installationen till jag kom in i Windows 11. So far so good.

2. 2022-10 Jag startar om datorn och går in i BIOS. iGPU står som auto. Bra. Då ska både intern och extern GPU fungera antar jag?

3. 2022-10 Jag stänger av datorn och installerar GTX 1080. Kopplar in skärmen till 1080, startar upp och får total black screen.

4. 2022-10 Jag stänger av datorn, tar ut 1080 och kopplar in kabeln i integrerade GPU'n. Nu kommer jag in i både BIOS och Windows 11 med intern GPU.

5. 2022-10 Jag besöker BIOS igen och ser att det finns tre alternativ på iGPU:
Auto - antar att både externt och internt ska fungera beroende på vilken skärmkabeln är ansluten till)
Disabled - endast externt GPU fungerar
Enabled - endast intern GPU fungerar

6. 2022-10 Jag sätter nu iGPU disabled (då körs endast externt grafikkort).
Jag installerar 1080 igen och kopplar in skärmen dit. Nu får jag black screen enda fram till inloggningssidan av Windows 11. Jag loggar in och allt fungerar. Installerar grafikkorsdrivrutiner och kör på så i några månader.

7. 2023-01-11 Idag ville jag uppgradera BIOS då jag såg en ny version och tänker att dem har fixat iGPU-problemet, samt att jag vill kunna besöka BIOS med mitt 1080 utan att behöva clear CMOS varje gång.
Innan avstängning så gör Windows en uppdatering.

Datorn stängs av och jag kopplar ur 1080 (eftersom jag ej kommer in i BIOS än med 1080).
Clear CMOS och startar om med intern GPU.

8. Jag uppdaterar nu BIOS från version 2.x till 5.0.2 och startar om datorn och får ett felmeddelande:
inaccessible boot device

9. Jag försöker att reparera Windows 11, fungerar ej. Jag försökte återskapa bootloader på flera olika sätt enligt microsofts hemsida via bl.a. commando prompten. Inget fungerar. Till slut ser jag att M.2 Kingston inte ens finns med som en disk enligt "list disk" och andra commandos jag provade. Däremot så listar BIOS min M.2 Kingston.

10. Det enda alternativet som gör att jag får igång Windows 11 är genom att göra en system återställning från dagens datum vid 14.00 tiden. Det är också den enda systemåterställningsalternativet jag har.

11. Jag använder fortfarande intern GPU och väljer att göra system återställningen. Windows 11 startas och jag loggar in.

12. Ok, super. Jag stänger nu av datorn och installerar därefter 1080 och kopplar kabeln dit för att se om Asrock har fixat buggen med iGPU auto. #blackscreen all over again. Jag kommer inte någonstans.

13. Jag tvingar datorn att stänga av. Tar ut 1080. Sedan gör en clear CMOS och kopplar in skärmen igen till intern GPU.
Datorn startas och jag får bild, men Windows 11 laddar inte, igen. Jag gör samma system återställning och Windows 11 fungerar och jag loggar in.

14. Jag besöker BIOS och ändrar från iGPU Auto till Disabled och stänger av datorn. Det var ju det enda sättet jag fick igång mitt 1080 tidigare. 1080 är aktivt och startar upp datorn. Black screen, igen!

15. Jag stänger av datorn -> tar ut 1080 -> clear CMOS -> startar datorn med integrerad GPU. Jag får bild, men Windows 11 laddar ej. Jag gör ytterligare en system återställning och loggar in. Nu skriver jag detta du läser.

16. Jag vet ej om detta är uppdateringen som gjordes innan jag började med allt detta idag (är kvar på system återställningen från 14.00 tiden). Här är i alla fall uppdateringen:
10 januari 2023 – KB5022303 (OS-version 22621.1105)

Uppskattar all hjälp jag kan få. Se om någon kan hjälpa mig att lösa detta.

Tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Varför inte installera datorn med 1080 inkopplat?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

"7. 2023-01-11 Idag ville jag uppgradera BIOS då jag såg en ny version och tänker att dem har fixat iGPU-problemet, samt att jag vill kunna besöka BIOS med mitt 1080 utan att behöva clear CMOS varje gång.
Innan avstängning så gör Windows en uppdatering.

Datorn stängs av och jag kopplar ur 1080 (eftersom jag ej kommer in i BIOS än med 1080).
Clear CMOS och startar om med intern GPU"

Lät du datorn starta om och göra klart windosuppdateringen?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Prova att setta gen3 på primär pci slott för gpu:n där 1080sitter, i bios för står den på auto kan man ibland få problem med lite olika saker så som detta , värt att pröva kanske

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Varför inte installera datorn med 1080 inkopplat?

För att med 1080 kortet är det blackscreen till Windows inlogget.

Skrivet av sp1k3n:

"7. 2023-01-11 Idag ville jag uppgradera BIOS då jag såg en ny version och tänker att dem har fixat iGPU-problemet, samt att jag vill kunna besöka BIOS med mitt 1080 utan att behöva clear CMOS varje gång.
Innan avstängning så gör Windows en uppdatering.

Datorn stängs av och jag kopplar ur 1080 (eftersom jag ej kommer in i BIOS än med 1080).
Clear CMOS och startar om med intern GPU"

Lät du datorn starta om och göra klart windosuppdateringen?

Bra fråga, men eftersom att det stod (uppdatera och stäng av). Så antar att den uppdaterar och stänger av. Det vill säga att uppdateringen är klar? Eller tänker jag fel?

Skrivet av Tip Top:

Prova att setta gen3 på primär pci slott för gpu:n där 1080sitter, i bios för står den på auto kan man ibland få problem med lite olika saker så som detta , värt att pröva kanske

Mycket bra tips! Tusen tack. Ska prova.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Prova att setta gen3 på primär pci slott för gpu:n där 1080sitter, i bios för står den på auto kan man ibland få problem med lite olika saker så som detta , värt att pröva kanske

Intressant! Jag gick in och ändrade till Gen3, och nu kan jag ha externa kortet i och även inställningen iGPU auto.
Jag får bild från 1080, dock black screen fram till inloggningssidan.

Jag trodde först det hade med min Samsung G9 49" att göra, att den inte skalar ner upplösningen, men det kan ju inte stämma eftersom samma skärmen intern GPU klarar av det.

Så allt förutom black screen fram till Windows inloggning är löst.
Vad kan det bero på?

Tack. Du är en pärla. Ni andra med som lägger energi. <3

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Intressant! Jag gick in och ändrade till Gen3, och nu kan jag ha externa kortet i och även inställningen iGPU auto.
Jag får bild från 1080, dock black screen fram till inloggningssidan.

Jag trodde först det hade med min Samsung G9 49" att göra, att den inte skalar ner upplösningen, men det kan ju inte stämma eftersom samma skärmen intern GPU klarar av det.

Så allt förutom black screen fram till Windows inloggning är löst.
Vad kan det bero på?

Tack. Du är en pärla. Ni andra med som lägger energi. <3

Blir det samma om du inaktiverar iGPU? Har du valt i BIOS att PCIe-kortet ska föredras framför iGPU?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

8. Jag uppdaterar nu BIOS från version 2.x till 5.0.2 och startar om datorn och får ett felmeddelande:
inaccessible boot device

Kan bero på att UEFI är återställt eller behöver återställas, du behöver sedan konfa om det som det var innan

Permalänk
Skrivet av shugge:

Blir det samma om du inaktiverar iGPU? Har du valt i BIOS att PCIe-kortet ska föredras framför iGPU?

Jag har inget sådant alternativ, förutom att välja iGPU disabled, då är det endast externt kort om det var det du menade?
Ska prova det, men är rädd för samma utmaning med att Windows inte hittas, och behöver börja från nytt. Men men, det är så man felsöker! Du har rätt.

Nu med iGPU auto så fungerar extern GPU. Det gjorde det inte tidigare. Var tvungen att flasha om BIOS.

Skrivet av tcntad:

8. Jag uppdaterar nu BIOS från version 2.x till 5.0.2 och startar om datorn och får ett felmeddelande:
inaccessible boot device

Kan bero på att UEFI är återställt eller behöver återställas, du behöver sedan konfa om det som det var innan

Har tänkt på det, men utmaningen är då den här att BIOS hittar bara en och samma M.2 i boot ordern. Det konstiga är att den är formaterad och det finns ingen bootloader på den:
https://ibb.co/dkdjJCm

Kingston är också en M.2 som har Windows 11 i:
https://ibb.co/HBvyY0c

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag har inget sådant alternativ, förutom att välja iGPU disabled, då är det endast externt kort om det var det du menade?
Ska prova det, men är rädd för samma utmaning med att Windows inte hittas, och behöver börja från nytt. Men men, det är så man felsöker! Du har rätt.

Nu med iGPU auto så fungerar extern GPU. Det gjorde det inte tidigare. Var tvungen att flasha om BIOS.

Har tänkt på det, men utmaningen är då den här att BIOS hittar bara en och samma M.2 i boot ordern. Det konstiga är att den är formaterad och det finns ingen bootloader på den:
https://ibb.co/dkdjJCm

Kingston är också en M.2 som har Windows 11 i:
https://ibb.co/HBvyY0c

Enligt Software/BIOS Setup Guide för ditt moderkort:

3.4.2 Chipset Configuration
Primary Graphics Adapter
Allows you to select a primary VGA.
Configuration options: [Auto] [Onboard] [PCIE1] (Options vary when you’ve installed a
graphics card on your motherboard.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Enligt Software/BIOS Setup Guide för ditt moderkort:

3.4.2 Chipset Configuration
Primary Graphics Adapter
Allows you to select a primary VGA.
Configuration options: [Auto] [Onboard] [PCIE1] (Options vary when you’ve installed a
graphics card on your motherboard.

Så här ser det ut för mig:
https://ibb.co/bPJktc0
https://ibb.co/KLVbsgc

Problemet är att det är black screen när mitt 1080 är i kopplat ändå fram till Windows inlogg.

DMI link status: 8x Gen4 står det högst upp om du missade på länk 2.

Edit: kom på en grej.
Jag ska sätta primary graphic on board, koppla in 1080 och sedan gå in och endra till pcie. Det kanske fungerar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Samma sak. Black screen fram till windows inlogg. Nu så måste jag dock clear cmos om jag ska in i bios eftersom jag valde primary PCE1 slot och igpu disabled. Hm...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Samma sak. Black screen fram till windows inlogg. Nu så måste jag dock clear cmos om jag ska in i bios eftersom jag valde primary PCE1 slot och igpu disabled. Hm...

Hur många portar har du på grafikkortet?

Vet av erfarenhet att vissa grafikkort bara visar bild på en av portarna före os är laddat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Hur många portar har du på grafikkortet?

Vet av erfarenhet att vissa grafikkort bara visar bild på en av portarna före os är laddat.

Jag har 4 st. 1st hdmi (använder ej) och 3 st Displayport.

Jag har provat två av Displayport 1 & 2. Ska prova 3an imorgon. Jag har provat 3an tidigare, även Hdmi. Same same.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag har 4 st. 1st hdmi (använder ej) och 3 st Displayport.

Jag har provat två av Displayport 1 & 2. Ska prova 3an imorgon. Jag har provat 3an tidigare, även Hdmi. Same same.

Kortet jag har i min WS har fyra DP, det är bara den andra porten som ger bild i BIOS. Med ett OS igång går alla portarna. Sätt från
baksidan är det 2:a porten från höger. [-][-][x][-]

I Linux och Windows numreras portarna så här: [3][2][0][1] Dvs port 0 ger bild i BIOS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Kortet jag har i min WS har fyra DP, det är bara den andra porten som ger bild i BIOS. Med ett OS igång går alla portarna. Sätt från
baksidan är det 2:a porten från höger. [-][-][x][-]

I Linux och Windows numreras portarna så här: [3][2][0][1] Dvs port 0 ger bild i BIOS.

Intressant. Jag har provat alla tidigare och då har det ej fungerar. Men då hade jag heller inte primary pcie som VGA alternativ.

Jag tackar. Återkommer imorgon.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Sjukt, trodde jag hade uppdaterat härinne vad lösningen är. Nu har jag samma problem. Efter att jag avinstallerade Nvidia drivers så syns inget på skärmen längre. Super irriterande för jag minns ej vad jag gjort. ;P

EDIT: Kopplade in HDMI och får bild.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera firmware på ditt gtx1080s displayport; https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34