2GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency lika bra som 3,3GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency?

Permalänk
Medlem

2GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency lika bra som 3,3GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency?

Jag kollar på Ryzen 7 7730U vs Ryzen 5 7535HS och undrar följande:

Om en processor har 2GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency, är den då ungefär lika bra som en processor med 3,3GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency?

Jag tänker så att de ligger ju på samma nivå när det behövs. Den med 2GHz basfrequency borde väl prestera lika bra när det behövs, eller är det som att trycka ner gasen på en bil och att det tar längre tid för den med lägre basfrequency att nå högre farter?

Förklara gärna som om jag är 5 år gammal.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Basklockan harningen större betydelse är mer att den ev spar lite mer ström när den klockar ner sig.

Boosten är relativt instant.

Men tippar att det är mer än frekvensen som är skillnad under huven typ cache osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av favouredhawk:

Jag kollar på Ryzen 7 7730U vs Ryzen 5 7535HS och undrar följande:

Om en processor har 2GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency, är den då ungefär lika bra som en processor med 3,3GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency?

Jag tänker så att de ligger ju på samma nivå när det behövs. Den med 2GHz basfrequency borde väl prestera lika bra när det behövs, eller är det som att trycka ner gasen på en bil och att det tar längre tid för den med lägre basfrequency att nå högre farter?

Förklara gärna som om jag är 5 år gammal.

Du ser benchmarks längre ner på sidan. Anledningen till att 5:an är snabbare i flerkärnig last trots färre kärnor är tack vara en högre strömbudget. HS-chip drar mycket mer än U-chip.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av favouredhawk:

Jag kollar på Ryzen 7 7730U vs Ryzen 5 7535HS och undrar följande:

Om en processor har 2GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency, är den då ungefär lika bra som en processor med 3,3GHz frequency + 4,5GHz turbo frequency?

Jag tänker så att de ligger ju på samma nivå när det behövs. Den med 2GHz basfrequency borde väl prestera lika bra när det behövs, eller är det som att trycka ner gasen på en bil och att det tar längre tid för den med lägre basfrequency att nå högre farter?

Förklara gärna som om jag är 5 år gammal.

Turbon är bara under korta perioder, längden bestäms av effektbudgeten. H-modellen har mycket högre effektbudget än U-modellen och kommer således ha högre turbo över tid både för få och multitrådade laster.

Vilken som är rätt för dig beror helt på vad du ska göra med datorn och vad det är för dator du ska använda. I en thin-and-light ultrabook så hade jag inte velat ha en HS-processor. I en GPU-bestyckad 15.6" gaming laptop på 2-3 cm så är det roligare med en HS-processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Basklockan harningen större betydelse är mer att den ev spar lite mer ström när den klockar ner sig.

Boosten är relativt instant.

Men tippar att det är mer än frekvensen som är skillnad under huven typ cache osv.

Skrivet av Donnerstal:

Du ser benchmarks längre ner på sidan. Anledningen till att 5:an är snabbare i flerkärnig last trots färre kärnor är tack vara en högre strömbudget. HS-chip drar mycket mer än U-chip.

Skrivet av DavidtheDoom:

Turbon är bara under korta perioder, längden bestäms av effektbudgeten. H-modellen har mycket högre effektbudget än U-modellen och kommer således ha högre turbo över tid både för få och multitrådade laster.

Vilken som är rätt för dig beror helt på vad du ska göra med datorn och vad det är för dator du ska använda. I en thin-and-light ultrabook så hade jag inte velat ha en HS-processor. I en GPU-bestyckad 15.6" gaming laptop på 2-3 cm så är det roligare med en HS-processor.

Tack! Nu förstår jag lite bättre.

En snabb följdfråga: Hur relevant är performance core vs total core? Här ser jag att exempelvis i5-12450H har 4 performance cores och 8 performance threads, men 8 total core och 12 total threads. Hur gör det skillnad jämfört med en processor som har 6 performance cores och 12 performance threads och lika många total core/threads?

Gäller ungefär samma princip där som med base frequency vs turbo frequency?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Tack! Nu förstår jag lite bättre.

En snabb följdfråga: Hur relevant är performance core vs total core? Här ser jag att exempelvis i5-12450H har 4 performance cores och 8 performance threads, men 8 total core och 12 total threads. Hur gör det skillnad jämfört med en processor som har 6 performance cores och 12 performance threads och lika många total core/threads?

Gäller ungefär samma princip där som med base frequency vs turbo frequency?

Beror mäst på programmet vad som är bäst.

Kan det använda alla trådarna paralellt så kommet troligen den med fler p kärnor prestera bättre.

Men kan du bara använda 4-5 trådar eller nått så är det typ shittakwitta.

Typ spel brukar vara ett bra exempel på som sällan använder alla kärnor aktivt.

De brukar va optimerade för vanligaste antalet kärnor ungefär och 4-8 kärnor har väl varit rätt dominant i några år nu.

Har du fler visst de används men oftast inte specellt aktivt och i dessa vinner man på bättre prestanda per kärna än bättre multi core prestanda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows