RAM mhz inte korrekt inställt på moderkortet

Permalänk
Medlem

RAM mhz inte korrekt inställt på moderkortet

Hej!

Jag har nyss upptäckt att mitt moderkort inte går på den hastighet som min ram vill gå på. Jag kan inte så mycket om datorer…

Jag har moderkortet b250 bazooka
Och ramen är corsair 8gb 2400 mhz

Jag har försökt ändra hastigheten i Bios men inget händer. Jag har aktiverat xmp men inget händer. Den visar att hastigheten är 1200.

Tacksam för all hjälp

Permalänk

vars står det 1200? många program delar mhz på två om du kör två ram stickor. Vad står det i aktivitetshanteraren? Där visar den rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

vars står det 1200? många program delar mhz på två om du kör två ram stickor. Vad står det i aktivitetshanteraren? Där visar den rätt.

Det är inte pga att man har 2 st minnesstickor, det är för att DDR arbetar i double rate, så många program visar inte den effektiva hastigheten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är inte pga att man har 2 st minnesstickor, det är för att DDR arbetar i double rate, så många program visar inte den effektiva hastigheten.

Hur kollar jag om den är på rätt hastighet? Problemet var att jag fick ny ram som inte var på samma hastighet som den gamla ramen. Nu vill jag veta hur den presterar om min nya ram inte blir begränsad av de gamla.

Kollade i CPU-z innan med gamla ramen i då var det 1200. Den gamla går på 1333.

Tog bort de gamla, starta om, och det var fortfarande 1200

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Algebra:

Hej!

Jag har nyss upptäckt att mitt moderkort inte går på den hastighet som min ram vill gå på. Jag kan inte så mycket om datorer…

Jag har moderkortet b250 bazooka
Och ramen är corsair 8gb 2400 mhz

Jag har försökt ändra hastigheten i Bios men inget händer. Jag har aktiverat xmp men inget händer. Den visar att hastigheten är 1200.

Tacksam för all hjälp

Detta är klassisk enhetsförvillning.
Minnet är ett 2400 MT/s, dvs antal överföringar per sekund.
Minnet är DDR och överför data på stigande och fallande frank på klockan. Dvs två gånger per klockslag.

Frekvensen minnet drivs med blir då, 1200 MHz.

Allt är rätt, vi går vidare med livet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Algebra:

Hur kollar jag om den är på rätt hastighet? Problemet var att jag fick ny ram som inte var på samma hastighet som den gamla ramen. Nu vill jag veta hur den presterar om min nya ram inte blir begränsad av de gamla.

Kollade i CPU-z innan med gamla ramen i då var det 1200. Den gamla går på 1333.

Tog bort de gamla, starta om, och det var fortfarande 1200

De långsammaste minnena du har inkopplade bestämmer maxhastigheten och ska du öka över 1200MHz/2400MT så räknas det som överklockning och är inget som sker automatisk bara av att du byter minnen utan du behöver gå in i bios och överklocka på nått sätt typ SPD/XMP eller manuellt eller i ditt fall så finns det även nån typ av överklockningstestsystem (Memory Try It!) på moderkortet.

Från manualen
Some memory may operate at a lower frequency than the marked value when
overclocking due to the memory frequency operates dependent on its Serial
Presence Detect (SPD). Go to BIOS and find the Memory Try It! to set the memory
frequency if you want to operate the memory at the marked or at a higher
frequency

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du kör CPU-Z och postar bilder av både memory och SPD tab så kan du se vilka profiler dina ramstickor har, samt vad du har de ställt på. DDR gäller en sticka precis som det gäller 100 stickor. Med bara en sticka så får du däremot bara utnyttja en kanal som i praktiken halverar minnesprestandan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är klassisk enhetsförvillning.
Minnet är ett 2400 MT/s, dvs antal överföringar per sekund.
Minnet är DDR och överför data på stigande och fallande frank på klockan. Dvs två gånger per klockslag.

Frekvensen minnet drivs med blir då, 1200 MHz.

Allt är rätt, vi går vidare med livet?

Okej tack :), om du har lust kan du förklara varför den gick på 1200 med den gamla ramen som bara gick på 1333? Funkar de gamla ramen även ifall moderkortet går på en högre hastighet? + är det bättre att ha i alla tre med olika hastighet eller bara 2400 ramen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algebra:

Okej tack :), om du har lust kan du förklara varför den gick på 1200 med den gamla ramen som bara gick på 1333? Funkar de gamla ramen även ifall moderkortet går på en högre hastighet? + är det bättre att ha i alla tre med olika hastighet eller bara 2400 ramen?

3? Nej, man ska ha 2 eller 4 stickor normalt sett.

Ditt gamla minne låg säkert på 2666MT/s så det är väl förklaringen för att den visade 1333 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algebra:

Okej tack :), om du har lust kan du förklara varför den gick på 1200 med den gamla ramen som bara gick på 1333? Funkar de gamla ramen även ifall moderkortet går på en högre hastighet? + är det bättre att ha i alla tre med olika hastighet eller bara 2400 ramen?

för att använda xmp behöver du ha 2 eller 4st, likadana (med vissa undantag) minnen. Tänk på att ha de installerade på korrekta platser.

Däremot om stickorna är t.ex 8gb var, kan det vara bättre att ha 3 stycken med lägre hastighet (24gb totalt) än 2st (16gb) fast högre hastighet. Det beror dock på vad de används till

Men är de inte likadana kan man ha problem att köra de så också

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Algebra:

Okej tack :), om du har lust kan du förklara varför den gick på 1200 med den gamla ramen som bara gick på 1333?

Troligen joxade du runt en massa i dina inställningar. Då du inte berättar vad du har för RAM, CPU eller moderkort så är det svårt att ge några mer svar.

Skrivet av Algebra:

Funkar de gamla ramen även ifall moderkortet går på en högre hastighet?

Här är det ytterligare lite förvillning, de tre faktorerna som avgör vilken hastighet du kan köra ditt primärminne är:

  • Moderkortets ledare och impedansanpassning, dyrare moderkort oftast bättre. Det är en ren analog del och inget du kan påverka.

  • Minnescellerna på RAM-stickorna klarar av olika frekvenser, siffran som står på etiketten är den officiellt testade hastigheten, eventuellt kan du överklocka minnena, det är inte lika vanligt att man kan modernare DDR4/DDR5 som på tidigare DDR2/DDR3.

  • Processorn har en minneskontroller, den ska också klara av hastigheten som du vill köra minnet i. Processortillverkaren släpper vilka frekvenser(MHz) eller överföringstakt (MT/s) som processorn ska klara. Även här går det att överklocka.

Kör du DDR-minne så måste alla minnen klara av de officiella JEDEC-standarderna som finns, för DDR4 så är det väl 2133 MT/s som är den lägsta officiella hastigheten för att kalla minnet för DDR4. Du kan i princip alltid köra mixade minnen i åtminstone denna hastigheten ihop.

Skrivet av Algebra:

är det bättre att ha i alla tre med olika hastighet eller bara 2400 ramen?

Alla minnen i systemet måste köra med exakt samma hastighet, det går inte att blanda driften, däremot kan du montera alla stickor om du så vill men du kommer vara tvungen att köra i hastigheten av den långsammaste minnesmodulen.

Det kan vara som så att alla minnesmoduler klarar av en högre hastighet än den som står på etiketten, däremot måste du köra lite minnestester om du ska testa att köra i högre hastigheter än vad modulen är testad för. För du kommer inte märka av direkt om minnet inte klarar av den högre hastigheten utan risken är att du får minnesfel och korruption i filer/program och operativsystem om det blir fel i minnesmodulen av den höga hastigheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

3? Nej, man ska ha 2 eller 4 stickor normalt sett.

Skrivet av rwkk:

för att använda xmp behöver du ha 2 eller 4st, likadana (med vissa undantag) minnen. Tänk på att ha de installerade på korrekta platser.

Det går utmärkt att köra annat antal stickor än jämn multipel av antalet minneskanaler i systemet. Däremot är minnesbanorna på moderkortet single-ended, dvs stor risk för reflektioner. Således är det oftast mycket svårare att komma upp i högre överföringshastigheter med udda konfigurationer.

Det går även utmärkt att nyttja dual-channel på minnet monterat i systemet, det är bara att minnsrymden på den stickan som är "udda" inte kommer gå i dual-channelhastighet.

Finns såklart undantag då minnesarkitekturer är komplexa och det finns rätt många lösningar på att implementera minneskontrollers. Typ en för varje processorarkitektur.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går utmärkt att köra annat antal stickor än jämn multipel av antalet minneskanaler i systemet. Däremot är minnesbanorna på moderkortet single-ended, dvs stor risk för reflektioner. Således är det oftast mycket svårare att komma upp i högre överföringshastigheter med udda konfigurationer.

Det går även utmärkt att nyttja dual-channel på minnet monterat i systemet, det är bara att minnsrymden på den stickan som är "udda" inte kommer gå i dual-channelhastighet.

Finns såklart undantag då minnesarkitekturer är komplexa och det finns rätt många lösningar på att implementera minneskontrollers. Typ en för varje processorarkitektur.

Tack för alla svar men jag känner mig inte riktigt säker på vad jag ska göra eller inte göra?

Som jag skrev tidigare har jag moderkortet b250 bazooka msi. Den ny ramen är 8gb corsair 2400mhz. Min CPU är i5 7400.

Jag vill inte riskera att något går sönder och inte overclock. Jag vill bara att min ram går på den rätta hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algebra:

Tack för alla svar men jag känner mig inte riktigt säker på vad jag ska göra eller inte göra?

Som jag skrev tidigare har jag moderkortet b250 bazooka msi. Den ny ramen är 8gb corsair 2400mhz. Min CPU är i5 7400.

Jag vill inte riskera att något går sönder och inte overclock. Jag vill bara att min ram går på den rätta hastigheten.

Om du har DDR4-2400-minnen och CPU-Z visar 1200 MHz så är det redan rätt eftersom CPU-Z som sagt visar den verkliga frekvensen istället för den effektiva. Så du behöver inte göra något mer i det fallet.

Att dina gamla visade 1333 MHz lär som sagt bero på att de är DDR4-2666, d.v.s. dina nya är helt enkelt långsammare.

Sen kan det som sagt vara problematiskt om du har tre stickor eftersom du då kanske inte kan utnyttja dual channel, vilket i praktiken gör att åtminstone en del av minnet kommer gå på halvfart. Men eftersom du fortfarande inte specificerat exakt hur din minneskonfiguration ser ut så är det svårt att säga något om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du har DDR4-2400-minnen och CPU-Z visar 1200 MHz så är det redan rätt eftersom CPU-Z som sagt visar den verkliga frekvensen istället för den effektiva. Så du behöver inte göra något mer i det fallet.

Att dina gamla visade 1333 MHz lär som sagt bero på att de är DDR4-2666, d.v.s. dina nya är helt enkelt långsammare.

Sen kan det som sagt vara problematiskt om du har tre stickor eftersom du då kanske inte kan utnyttja dual channel, vilket i praktiken gör att åtminstone en del av minnet kommer gå på halvfart. Men eftersom du fortfarande inte specificerat exakt hur din minneskonfiguration ser ut så är det svårt att säga något om det.

Tack för svaret
Mina gamla ram är crucial technology 4gb 1333 hz. Jag har två av dem och sen 1 corsair 8gb 2400 Hz. När jag kollade i CPU z med alla tre visade den 1200 och samma efteråt. Vad blir det bästa att göra?

Permalänk
Skrivet av Algebra:

Tack för alla svar men jag känner mig inte riktigt säker på vad jag ska göra eller inte göra?

Som jag skrev tidigare har jag moderkortet b250 bazooka msi. Den ny ramen är 8gb corsair 2400mhz. Min CPU är i5 7400.

Jag vill inte riskera att något går sönder och inte overclock. Jag vill bara att min ram går på den rätta hastigheten.

är typ inget som kommer gå sönder iaf sålänge du inte försöker köra dem snabbare än de är specade för.

så du kan lugnt installera alla minnena och köra dem med 1200Mhz (2400MT/s) iom att det verkade vara det långsammaste minnet du hade.

sen om timings osv inte gillas av någon av stickorna så bör du se det ganska fort och då är det smidigast att bara sopa in jedec profilen (XMP = OFF) aka en profil som alla minnen ska kunna köras i för att va klassade som DDR"X" specad olika för varje DDR version men DDR4 1066Mhz (2100MT/s) och typ CL20 eller nå sånt på timings.

sen om du kommer märka nån större skillnad är väl lite situationsberoende men generellt njae ganska liten sådan på sin höjd speciellt men en 4 kärnig cpu från typ 2017-18 nånting dessutom som troligen kommer strypa långt innan minnet börjar halka efter i de flesta fall.

Skrivet av Algebra:

Tack för svaret
Mina gamla ram är crucial technology 4gb 1333 hz. Jag har två av dem och sen 1 corsair 8gb 2400 Hz. När jag kollade i CPU z med alla tre visade den 1200 och samma efteråt. Vad blir det bästa att göra?

låt det vara som det är om datorn fungerar som den ska, troligen bästa du kan göra med den kombon med blandade hastigheter.

din långsamma sticka med 1200Mhz (2400MT/s) kommer högst troligen inte gilla att köras i 1333Mhz (2666MT/s).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algebra:

Tack för svaret
Mina gamla ram är crucial technology 4gb 1333 hz. Jag har två av dem och sen 1 corsair 8gb 2400 Hz. När jag kollade i CPU z med alla tre visade den 1200 och samma efteråt. Vad blir det bästa att göra?

Du jämför nog äpplen och päron här. Dina gamla lär ha varit DDR4-2666 (1333 MHz) medan dina nya är DDR4-2400 (1200 MHz). Om du blandar dem så blir det som sagt de långsammaste minnena som bestämmer frekvensen, i det här fallet den nya 8GB-stickan.

Men hur som helst, om du har 2x4GB och 1x8GB så fungerar det ändå med dual channel men du behöver troligtvis flytta runt dem lite. Du har fyra minnessocklar, A1 A2 B1 B2 (med A1 närmast processorn, se manualen om det är oklart).

För att få dual channel behöver du ha lika mycket minne i kanal A och B, och dina gamla minnen satt t.ex. troligtvis i A2 och B2. Om du lägger till en 8GB-sticka så behöver du dock flytta om dem så att du t.ex. har 4GB-stickorna i A1 och A2 och 8GB-stickan i B1 eller B2, så att du får 8GB i både A och B.