Skulle denna dator duga som första dator?

Permalänk

Skulle denna dator duga som första dator?

Byggde ihop en dator lite hastigt på inet länk: https://www.inet.se/datorbygge/b1482234/datorbygge

Skulle denna bli bra som första dator åt pojken? Han kommer spela fortnite/roblox/ ev lite cs. Jag själv önskar kunna spela lite mw2/mw3. Skulle den palla det? Är det värt slantarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beardedroadrunner:

Byggde ihop en dator lite hastigt på inet länk: https://www.inet.se/datorbygge/b1482234/datorbygge

Skulle denna bli bra som första dator åt pojken? Han kommer spela fortnite/roblox/ ev lite cs. Jag själv önskar kunna spela lite mw2/mw3. Skulle den palla det? Är det värt slantarna?

Det är lite underligt att ta en 5600g (apu) om du ändå ska ha ett grafikkort direkt, en vanlig 5600 eller 5600x är mer logiskt i det fallet eller en x3d om du har råd.
Du bör ha 2 minnesstickor och dessutom kanske du ska välja 2x16 Gbyte direkt.
Varför har du med en liten 2,5" sata ssd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är lite underligt att ta en 5600g (apu) om du ändå ska ha ett grafikkort direkt, en vanlig 5600 eller 5600x är mer logiskt i det fallet eller en x3d om du har råd.
Du bör ha 2 minnesstickor och dessutom kanske du ska välja 2x16 Gbyte direkt.
Varför har du med en liten 2,5" sata ssd ?

Tack för input, någon tusenlapp kan jag nog kasta på. Som sagt längesedan jag höll på med datorer, sist var i tonåren 😝 Därav jag la till ssd, man hade ju alltid det då.

Hur ser det ut nu tycker du?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1482242/datorbygge

Och hur tror du den kommer prestera i spel?

Permalänk
Medlem

byt CPU till 5700x så kommer du inte köpa en APU modell i AM3 som är svagare, köp 32GB DDR4 3600mhz CL16, mindre CL desto snabbare men det är några kronor mellan dem.

Sen hade jag personligen bytt hårddisk till M.2 för att det sparar så OTROLIGT mycket plats och är så mycket snabbare att du inte kan jämföra

Har du RÅD så är det en 5800X3D för gaming, ska själv byta min 5900x mot en senare, den CPUn kommer hålla i många år.

Förtydligande
Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

AMD släpper nya 5000-processorer 2024-01-31, bl.a. 5700X3D - kan ju vara värt att se hur priserna anpassar sig framöver.

Moderkortet har två platser för M.2-diskar, så du kan uppgradera senare (istället för SATA-disken). Ska du använda SATA så är det för backup/långtidslagring på snurrdisk tycker jag. Annars är det M.2 som gäller.

Du får välja en eller två minnesstickor efter eget tycke - men välj minst 3200-CL16 helst 3600-CL18, tror till och med du hittar snabbare 3600-CL16 minnen för en bra peng om du letar lite. 5000-serien bör kunna dra nytta av de högre hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardedroadrunner:

Byggde ihop en dator lite hastigt på inet länk: https://www.inet.se/datorbygge/b1482234/datorbygge

Skulle denna bli bra som första dator åt pojken? Han kommer spela fortnite/roblox/ ev lite cs. Jag själv önskar kunna spela lite mw2/mw3. Skulle den palla det? Är det värt slantarna?

Tycker det ser helt ok ut förutom grafikkortet, ett rx 7600 kostsrnågon hundralapp mer och kommer vara märkbart mkt bättre. Och är nvidia ett måste för dig så är. Rtx 4060 ett vettigare val. Just rtx 3050 är ett riktigt uselt kort för de priset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Oerhört overkill dator

Min grabb fick en Intel 930 med ett AMD 480...fungerar utmärkt för rocketleague.

Men har inte koll på kraven för MW-spelen.

Hur mång Hz ska han ha på skärmen? Det kan vara relevant att veta.

Vad gäller M2 vs Sata HD...det kvittar. Du lär knappt märka nån skillnad.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardedroadrunner:

Byggde ihop en dator lite hastigt på inet länk: https://www.inet.se/datorbygge/b1482234/datorbygge

Skulle denna bli bra som första dator åt pojken? Han kommer spela fortnite/roblox/ ev lite cs. Jag själv önskar kunna spela lite mw2/mw3. Skulle den palla det? Är det värt slantarna?

Skrivet av Beardedroadrunner:

Tack för input, någon tusenlapp kan jag nog kasta på. Som sagt längesedan jag höll på med datorer, sist var i tonåren 😝 Därav jag la till ssd, man hade ju alltid det då.

Hur ser det ut nu tycker du?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1482242/datorbygge

Och hur tror du den kommer prestera i spel?

Lite blandade råd här i tråden, men du bör nog tänka om, 1 sticka RAM är ingen höjdare alls, det ska vara 2 parade eller möjligen 4-pack för att dom ska prestera optimalt och det brukar inte heller vara nämnvärt dyrare.
5600G är en processor med ganska OK inbyggt grafik, men den mäter sig inte med ett externt grafikkort och den tar upp plats (i chippet) så att grafikkort inte fungerar lika bra som med en 5600 utan G till exempel. Du tappar både cache-minne och PCIE 4.0 stöd.
3050 är väl sedan också utsett till ett av de minst prisvärda grafikkorten och får därför anses som skräp, du kan få ett bättre grafikkort billigare som dessutom inte hankar sig fram på PCIE 4.0 som 5600G inte har, så det kommer få åla sig fram som en invalid utan rullstol.

Den här kommer stånka på väsentligt bättre:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att flesta som kommenterat missat att det finns både en nvme och en sata ssd i originalförslaget, jag undrar varför, finns det nån särskild anledning till att inte bara välja en större nvme enhet ?
Ska man ha nån enhet för backup så ska det ju i vilket fall inte vara nån enhet som monteras internt i datorn utan minst 2 hårddiskar som man lätt kan koppla bort från både dator och elnät när man inte gör backup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här. Diskar på 2 TB är just nu mycket billigare per GB än diskar på 1 TB. PSU med sju års garanti och ATX 3.0-stöd för framtida grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardedroadrunner:

Hur ser det ut nu tycker du?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1482242/datorbygge

Och hur tror du den kommer prestera i spel?

Ser att du kastat ut den onödiga 2.5 tum SATAn SSD:n nu i andra bygget - bra
Som nämnts bör RAM bytas mot 2 stickor istället.

5800x3d och RTX3050 känns som en rätt obalanserad kombination, men beror väl på hur man tänker med uppgraderingar framåt?

Ska det vara ett mer billigt "förstabygge" för lärande (där det kanske till och med kan vara lite kul att uppgradera på sikt?) och där det är osäkert hur stort intresset är, så skulle jag nog byta ner 5800X3d mot tex 5600, och kanske behålla 3050, eller försöka hitta något mer prisvärt i ungefär samma prisklass... Eller toksnåla och köra bara ett 5600G utan grafikkort, men det är kanske lite väl orkeslöst? (Isåfall bör man kanske fundera på nya 8600 och 8700 serien istället, men det lär bli relativt dyrt)

Ska det vara en hyfsat spelmaskin redan idag, och du helst vill slippa uppgradera CPU mm på sikt så kan det vara värt att slänga i ett 5800X3D! (eller 5700X3D om det nu släpps snart) ... Isåfall är det nog läge att uppgradera till tex det AMD 6750 grafikkort som nämnts också. Blir ju några tusenlappar diff där att fundera på

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

köp inte! Intenso Premium 1TB den är långsam som ett usb-minne
Läshastighet på 2100 MB
Skrivhastighet på 1700 MB

köp Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB

Läshastighet (Max)
7300 MB/s
Skrivhastighet (Max)
6000 MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

köp inte! Intenso Premium 1TB den är långsam som ett usb-minne

Alastor moody lade in 2tb versionen men jag gissar den är slö också?
Jag håller med man kan köpa nått snäppet bättre än den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Alastor moody lade in 2tb versionen men jag gissar den är slö också?
Jag håller med man kan köpa nått snäppet bättre än den.

ja men han kan omöjligt ha bra koll som har den i alla sina rekomendationer för byggen, folk kommer bli vansinniga när dom märker det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Alastor moody lade in 2tb versionen men jag gissar den är slö också?
Jag håller med man kan köpa nått snäppet bättre än den.

Runt 2000 MB/s är verkligen inte slött. Visst kan man köpa en snabbare disk men vill man hålla nere totalpriset är disken en bra komponent att spara in på då man sällan märker av skillnaden under vardaglig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Runt 2000 MB/s är verkligen inte slött. Visst kan man köpa en snabbare disk men vill man hålla nere totalpriset är en billigare disk en bra komponent att spara in på då man sällan märker av skillnaden under vardaglig användning.

Jag ligger nånstans mitt emellan: det är IMO värt några spänn för att köpa en disk som är testad att vara ok och där du vet vad du får, och som helst inte är QLC och helst har DRAM.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.