Windows 95/98 spel intresseklubben

Permalänk

Windows 95/98 spel intresseklubben

Är det någon annan som har en förkärlek för spel från Win95/98 erran? Någon som till och med har en Windows 98 uppställd som in spelar på ibland?

Permalänk
Medlem

Svar ja på båda, är väl dock även insnöad på DOS-spel. Det finns en serie videos som gör ett bättre jobb med att förklara varför än jag någonsin kunde göra i text, börjar med denna:

Har en Pentium MMX 233 och en Tualeron 1400 med W98 uppkopplade och redo för retrogaming. Den förstnämnda kan ställas in finkornigt mha manipulation av L1/L2-cache och TR12-registrena för att motsvara allt mellan slö 386 och avsedd prestanda. Den senare agerar även DOS-monster, och orkar dra Build-spelen i 1280x1024.

I garderoben står även en Athlon XP2600+baserad burk - ungefär så vasst det blir om man vill ha ISA-port utan att hålla på med obskyra industrimoderkort - samt en K6-3+burk och en Via C3 Ezra-burk. De två sistnämnda är också byggda för flexibilitet med prestandan.

Frågan är väl i övrigt om denna tråd inte passar bättre i retrodelen? Där finns det fler likasinnade

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Svar ja på båda, är väl dock även insnöad på DOS-spel. Det finns en serie videos som gör ett bättre jobb med att förklara varför än jag någonsin kunde göra i text, börjar med denna:

https://www.youtube.com/watch?v=C4yIxUOWrtw

Har en Pentium MMX 233 och en Tualeron 1400 med W98 uppkopplade och redo för retrogaming. Den förstnämnda kan ställas in finkornigt mha manipulation av L1/L2-cache och TR12-registrena för att motsvara allt mellan slö 386 och avsedd prestanda. Den senare agerar även DOS-monster, och orkar dra Build-spelen i 1280x1024.

I garderoben står även en Athlon XP2600+baserad burk - ungefär så vasst det blir om man vill ha ISA-port utan att hålla på med obskyra industrimoderkort - samt en K6-3+burk och en Via C3 Ezra-burk. De två sistnämnda är också byggda för flexibilitet med prestandan.

Frågan är väl i övrigt om denna tråd inte passar bättre i retrodelen? Där finns det fler likasinnade

Oh vad trevligt!! Har en win98se stående, fick inte dos att funka något bra med den dock, men för dos finns alltid dosbox, medans 98:an funkar fint för win95 och 98!

Hur flyttar jag denna tråd till retro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyborgmannen99:

Oh vad trevligt!! Har en win98se stående, fick inte dos att funka något bra med den dock, men för dos finns alltid dosbox, medans 98:an funkar fint för win95 och 98!

Hur flyttar jag denna tråd till retro?

Det kan nån moderator fixa

Retronörd här också. Få bra saker har hänt efter 2000

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av cyborgmannen99:

Oh vad trevligt!! Har en win98se stående, fick inte dos att funka något bra med den dock, men för dos finns alltid dosbox, medans 98:an funkar fint för win95 och 98!

Hur flyttar jag denna tråd till retro?

Du ber en mod flytta den åt dig.

Jag brukar köra en virtualbox med win 98 när jag känner för nått gammalt härke till spel som inte funkar ordentligt på något modernare.

Givetvis utan nätverk så man inte får in nå skit i nätverket i onödan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tråd flyttad till Retro-forumet.

Permalänk

Jag köper gamla windows 95/98 (och ibland dos) big box spel på tradera också, sen gör man säkerhets kopia och kör deamon tools på 98an. Skönt att slippa skivorna, FÖRUTOM när spelen har CD spår då måste man köra via CD spelaren annars laggar den som sjutton på 98:an.

Permalänk
Medlem

Har en del spel som följer med på min externa ssd som ligger i ryggsäcken och kan kopplas in i närmaste dator till och från.
T ex Worms armageddon, NFS 3 hot pursuit med modern patch, och även NFS porsche unleashed med modern patch.
Quake 1,2, Xash3D för half-life 1 och diverse mods vad jag kommer på just nu, är ett gäng spel till.

Har även Ignition, Driver, monster truck madness 1,2, Colin mcrae 1, POD/Planet Of Death, Rollcage 1,2 Unreal Tournament, Unreal.
Sega rally championship 2 (fick inte 1:a att funka så bra sist jag försökte.), Jazz Jackrabbit 2, carmageddon II carpocalypse now, Dethkarz...

Körs för det mesta på nuvarande stationära dator och har en Windows xp laptop man sparat undan till ett gäng spel också.
En Dell inspiron 6000, pentium m 1.5 ghz, 1.5 gb ram, ati x300 grafikkrets och mekanisk 80 gb ide hdd.

Har Windows 98 burk men behöver ominstallera OS på den.
Asus p55t2p4 rev 3.1 tror jag det var på moderkortet.
AMD K6-2+ 550 mhz @400 mhz från en Fujitsu Liteline laptop. annars var det pentium mmx 166 mhz överclockad till 200 mhz.
2x16 mb edo 72 pin ramminnen.
2d gpu: Matrox Mystique 4 mb
3d gpu: Diamond monster 3d voodoo 1 4 mb
LJudkort: Soundblaster awe 32 pnp, inget extra ramminne på kortet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Entusiast

Det låter som att du är klippt och skuren för att besöka ett av våra Retro Lan

https://www.sweclockers.com/galleri/14396-the-return-to-brain...

Vi skall ha ett retro Lan ganska snart faktiskt. Om drygt tre veckor

#20359894

Hade varit kul om du hade kunnat komma.

Permalänk
Skrivet av Necrodude:

Det låter som att du är klippt och skuren för att besöka ett av våra Retro Lan

Vi skall ha ett retro Lan ganska snart faktiskt. Om drygt tre veckor

#20359894

Hade varit kul om du hade kunnat komma.

Hade varit fantastisk roligt men Halmstad är lite långt bort tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic 1/2/3
Worms 1/2
C&C
Warcraft 2
Starcraft 1
Evil Islands
Settlers 2
Gta 1
Genewars
Civilisation 2

Gamla goda tider....