Var stryps bredbandshastigheten, om den stryps ?

Permalänk
Medlem

Var stryps bredbandshastigheten, om den stryps ?

Visste inte vad jag skulle skriva som rubrik, hoppas någon kan har svar.

2007 byggde vi vårt hus, blev telias testområde för fiber på vår gata, max hastighet 100/100, senaste minst 10 åren har vi tjatat på telia att även vi vill kunna få högre hastighet när resten av kommunen har fått det, men telia har ännu inte visat intresse för det, svaret man fått är "om" det blir möjligt så hör de av sig, vilket de även sa att de skulle göra när det blev öppen fiber för 5 år sedan, fortfarande ingen information, så jag tvivlar att info kommer.

Största anledningen att inte telia har brytt sig är att enligt olika källor så är det en hel del som måste bytas ut, gamla switchar och nyare fiber behöver blåsas till varje hus, olika tekniker har påtalat detta för telia länge då det inte finns reservdelar kvar utan att de lagar bara provisoriskt.

Men 19 januari så drabbades halva vägen av att uppkopplingen försvann, troligen tjälen som knäckte vår fiber, enklaste lösningen blev att gräva i diket bredvid vägen ca: 150m då den gamla fibern låg under vägen, i diket drog man ny fiber.

Tidigare när man loggade in på telia så har bara alternativet 100/100 funnits och ingen möjlighet att få högre fart, men efter att man dragit ny fiber, inte från sista skåpet och till varje hus så finns möjligheten att välja från 100/100 till 1000/1000.

Så lite frågor har ju såklart uppstått och att fråga telia är ju lönlöst, jag tror att jag kan få betydligt bättre svar från er.

Kan man man "bara" byta ut fibern mellan 2 skåp och det skulle ge möjligheten tillhögre hastighet, eller kan man inte koppla in ny fiber i gamla switchar ?
Jag har fått olika besked om den direktronik dosa vi har i huset, jag har för mig att generalagenten i sverige sa att den klarar högre fart, vilket skulle vara bra.

Låter ju verkligen konstigt om vi verkligen kan få högre hastighet så enkelt, finns det något sätt att typ pinga och läsa av vad vi verkligen skulle kunna få för hastighet utan att försöka få ett vettigt svar från telia för de vet ju aldrig vad man pratar om.

Tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jarker:

Visste inte vad jag skulle skriva som rubrik, hoppas någon kan har svar.

2007 byggde vi vårt hus, blev telias testområde för fiber på vår gata, max hastighet 100/100, senaste minst 10 åren har vi tjatat på telia att även vi vill kunna få högre hastighet när resten av kommunen har fått det, men telia har ännu inte visat intresse för det, svaret man fått är "om" det blir möjligt så hör de av sig, vilket de även sa att de skulle göra när det blev öppen fiber för 5 år sedan, fortfarande ingen information, så jag tvivlar att info kommer.

Största anledningen att inte telia har brytt sig är att enligt olika källor så är det en hel del som måste bytas ut, gamla switchar och nyare fiber behöver blåsas till varje hus, olika tekniker har påtalat detta för telia länge då det inte finns reservdelar kvar utan att de lagar bara provisoriskt.

Men 19 januari så drabbades halva vägen av att uppkopplingen försvann, troligen tjälen som knäckte vår fiber, enklaste lösningen blev att gräva i diket bredvid vägen ca: 150m då den gamla fibern låg under vägen, i diket drog man ny fiber.

Tidigare när man loggade in på telia så har bara alternativet 100/100 funnits och ingen möjlighet att få högre fart, men efter att man dragit ny fiber, inte från sista skåpet och till varje hus så finns möjligheten att välja från 100/100 till 1000/1000.

Så lite frågor har ju såklart uppstått och att fråga telia är ju lönlöst, jag tror att jag kan få betydligt bättre svar från er.

Kan man man "bara" byta ut fibern mellan 2 skåp och det skulle ge möjligheten tillhögre hastighet, eller kan man inte koppla in ny fiber i gamla switchar ?
Jag har fått olika besked om den direktronik dosa vi har i huset, jag har för mig att generalagenten i sverige sa att den klarar högre fart, vilket skulle vara bra.

Låter ju verkligen konstigt om vi verkligen kan få högre hastighet så enkelt, finns det något sätt att typ pinga och läsa av vad vi verkligen skulle kunna få för hastighet utan att försöka få ett vettigt svar från telia för de vet ju aldrig vad man pratar om.

Tacksam för svar

Man kan behöva byta fiberomvandlare men det är inte ditt problem.
Om du vill ha snabbare så beställ det du vill ha och om det inte fungerar så felanmäler du så får operatören sköta om att uppdatera hårdvaran så det fungerar enligt avtalet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan behöva byta fiberomvandlare men det är inte ditt problem.
Om du vill ha snabbare så beställ det du vill ha och om det inte fungerar så felanmäler du så får operatören sköta om att uppdatera hårdvaran så det fungerar enligt avtalet.

Tack för snabbt svar, jag har ju tröttnat på telia kan man ju säga, jag hade ju helst velat få bekräftat att det är möjligt att få högre hastighet innan man byter leverantör för att inte hamna mellan stolarna mellan nätägare och operatör om vem som ska stå för uppdatering av hårdvaran.

Kollade för några år sedan när man enligt bredbandsval kunde välja högre hastighet hos alla andra än telia och det är telia som skickar ut listor med tillgängliga hastigheter på alla adresser, fick telia att se över detta, och de operatörerna sa att det är telia som ska uppgradera hårdvaran då det är deras nät oavsett.

Fick t.ex. mail förra året att de skulle höja månadskostnaden men att de då skulle uppgradera vår hastighet till 250/250, kanon tänkte man ju, men 3 dagar senare kom ett nytt mail att de inte kunde erbjuda oss högre hastighet än vi redan hade, men höjningen skulle vi ändå få, som sagt, inte särskilt nöjd med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Visste inte vad jag skulle skriva som rubrik, hoppas någon kan har svar.

2007 byggde vi vårt hus, blev telias testområde för fiber på vår gata, max hastighet 100/100, senaste minst 10 åren har vi tjatat på telia att även vi vill kunna få högre hastighet när resten av kommunen har fått det, men telia har ännu inte visat intresse för det, svaret man fått är "om" det blir möjligt så hör de av sig, vilket de även sa att de skulle göra när det blev öppen fiber för 5 år sedan, fortfarande ingen information, så jag tvivlar att info kommer.

Största anledningen att inte telia har brytt sig är att enligt olika källor så är det en hel del som måste bytas ut, gamla switchar och nyare fiber behöver blåsas till varje hus, olika tekniker har påtalat detta för telia länge då det inte finns reservdelar kvar utan att de lagar bara provisoriskt.

Men 19 januari så drabbades halva vägen av att uppkopplingen försvann, troligen tjälen som knäckte vår fiber, enklaste lösningen blev att gräva i diket bredvid vägen ca: 150m då den gamla fibern låg under vägen, i diket drog man ny fiber.

Tidigare när man loggade in på telia så har bara alternativet 100/100 funnits och ingen möjlighet att få högre fart, men efter att man dragit ny fiber, inte från sista skåpet och till varje hus så finns möjligheten att välja från 100/100 till 1000/1000.

Så lite frågor har ju såklart uppstått och att fråga telia är ju lönlöst, jag tror att jag kan få betydligt bättre svar från er.

Kan man man "bara" byta ut fibern mellan 2 skåp och det skulle ge möjligheten tillhögre hastighet, eller kan man inte koppla in ny fiber i gamla switchar ?
Jag har fått olika besked om den direktronik dosa vi har i huset, jag har för mig att generalagenten i sverige sa att den klarar högre fart, vilket skulle vara bra.

Låter ju verkligen konstigt om vi verkligen kan få högre hastighet så enkelt, finns det något sätt att typ pinga och läsa av vad vi verkligen skulle kunna få för hastighet utan att försöka få ett vettigt svar från telia för de vet ju aldrig vad man pratar om.

Tacksam för svar

Telia bytte nog ut switcharna i samband med att en ny fiberkabel grävdes ner då det var ett större projekt. Att hastighetsbegränsningen skulle bero på fiberkabeln köper jag inte överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Telia bytte nog ut switcharna i samband med att en ny fiberkabel grävdes ner då det var ett större projekt. Att hastighetsbegränsningen skulle bero på fiberkabeln köper jag inte överhuvudtaget.

Ah, ok, hoppas du har rätt, har kollat med grannarna, hittade en som har gått över till Bahnhof för några år sedan som direkt valde att höja hastigheten, hoppas han lyckas, mycket konstigt att man inte bytt ut switcharna för länge sedan.

Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Ah, ok, hoppas du har rätt, har kollat med grannarna, hittade en som har gått över till Bahnhof för några år sedan som direkt valde att höja hastigheten, hoppas han lyckas, mycket konstigt att man inte bytt ut switcharna för länge sedan.

Tack för ditt svar

Jag är inte förvånad det är ändå Telia vi pratar om. Arbetskostnaderna för ett utbyte av switcharna hade säkert hamnat på ett 6 siffrigt belopp i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Jag är inte förvånad det är ändå Telia vi pratar om. Arbetskostnaderna för ett utbyte av switcharna hade säkert hamnat på ett 6 siffrigt belopp i slutändan.

ja, och nu åkte de kanske på det ändå, med tanke på inflationen kanske man skulle gjort det tidigare men de kanske anar att de kommer att tappa kunder hur de än gör.

Permalänk

Skicka PM till mig om du vill ha info. Fibern och den lagningen har inget att göra med hastigheten.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem

Hastigheten till dig bestäms antingen fysiskt av leverantörens utrustning närmast dig eller konfiguration av sagda utrustning (switchar).

För att ansluta fiber till en switch så används en mellanadapter SFP (Small Form-factor Pluggable optical transceiver). Porten i switchen benämns SFP eller SFP+. Den äldre SFP-porten är maximerad till 1 Gbps medans SFP+ stödjer 10 Gbps, vill man gå högre upp i hastighet så finns det andra standarder. https://en.wikipedia.org/wiki/Small_Form-factor_Pluggable

Leverantören kan också nyttja flera parallella fiber https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation (som ökar bandbredden, men inte maxhastigheten) till området innan de tar steget och uppgraderar swticharna.