Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Vad är haken? Hur kan NUC:en (6 käring i3 13th gen med Intel Nätverk) vara billigare än om jag köper en 4 kärnig i3 13th gen processor med moderkort som har Intel Nätverk? Bara dom två komponenterna går på 4-5000 kr.

Laptop chip, större säljvolym, färre konfigurationer vilket gör "enklare" tillverkning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Så här tänker jag: Noctua-fläkten och nätagg har jag redan. Jag nöjer mig med en fläkt i botten som pressar upp hettan från den passiva kylaren genom toppen. Alltså bara en fläkt i hela chassit. Då skapas ett övertryck.

Lite osäker på SSD:n. Går säkert lika bra med en P3 för 50 kr billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Men nu har jag redan köpt en fläkt: Noctua NF-A12x25 LS-PWM

En sån där NUC måste väl bli väldigt varm? Det skulle helt klart räcka för mina behov men jag gillar att sätta ihop något eget.

Tror du jag inte behöver någon kylare på i3:an? Den kanske jag kan stänga av i BIOS och se hur temperaturen blir.

Tja, lite varm kan den väl bli, men knappast så det blir något problem. Speciellt inte om du inte pressar den till 100% i längre stunder. NUC:en har alltså en laptopprocessor med högre effektivitet och lägre förbrukning än en motsvarande för desktop. För ditt use case verkar det rätt perfekt, tycker jag.

Kylare är inkluderad.

Skrivet av Night Prowler:

Vad är haken? Hur kan NUC:en (6 käring i3 13th gen med Intel Nätverk) vara billigare än om jag köper en 4 kärnig i3 13th gen processor med moderkort som har Intel Nätverk? Bara dom två komponenterna går på 4-5000 kr.

Många faktorer påverkar. Köper du moderkort och processor separat ska många ha en del av kakan. Här är det bara Intel och butiken du köper från. Dessutom har de ett mera avskalat moderkort utan insticksportar, mindre kretskort (ledningar), mindre tid på produktionslinjen och en chip som produceras i större mängder. Chassit är specifikt gjort för den här produkten, vilken också innebär inbesparingar. Sen så tror jag att Intel till viss del subsiderar de här produkterna för att hållas relevanta på företagsmarknaden...

Om det finns någon hake så är det väl att du förlorar en del flexibilitet i framtiden om du t.ex. vill sätta in mera lagring, ram eller ett grafikkort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Så här tänker jag: Noctua-fläkten och nätagg har jag redan. Jag nöjer mig med en fläkt i botten som pressar upp hettan från den passiva kylaren genom toppen. Alltså bara en fläkt i hela chassit. Då skapas ett övertryck.

Lite osäker på SSD:n. Går säkert lika bra med en P3 för 50 kr billigare.

https://komponentkoll.se/bild/YFnEr.png

Du har en grym obalans i det där bygget. Bygg istället lite billigare och vettigare, och sätt in ett externt nätverkskort för några hundralappar.

Att ha passiv kylning på CPU, där värmen uppstår, men separata fläktar runt i chassit är ju inte heller vettigt. Bättre då att ha mindre fläktar i chassit och t.ex. en AIO som spottar ut varmluften ut ur chassit.

Men som sagt, en NUC är bara så mycket vettigare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Du har en grym obalans i det där bygget. Bygg istället lite billigare och vettigare, och sätt in ett externt nätverkskort för några hundralappar.

https://komponentkoll.se/bild/gzmnH.png

Att ha passiv kylning på CPU, där värmen uppstår, men separata fläktar runt i chassit är ju inte heller vettigt. Bättre då att ha mindre fläktar i chassit och t.ex. en AIO som spottar ut varmluften ut ur chassit.

Men som sagt, en NUC är bara så mycket vettigare.

Visste inte att det fanns externa nätverkskort, men det låter ju intressant om man kan få Intel Nätverkskontroller. Då behöver jag inte ha Gaming-moderkortet.

Vattenkylning verkar lite overkill. Då väljer jag hellre en vanlig luftkylare, men ska läsa på om vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Så här tänker jag: Noctua-fläkten och nätagg har jag redan. Jag nöjer mig med en fläkt i botten som pressar upp hettan från den passiva kylaren genom toppen. Alltså bara en fläkt i hela chassit. Då skapas ett övertryck.

Lite osäker på SSD:n. Går säkert lika bra med en P3 för 50 kr billigare.

https://komponentkoll.se/bild/YFnEr.png

Ser bra ut, och tycker att du ska montera fläkten på kylaren (kör exakt samma kombo på min E5 2696 v4 vilket fungerar utmärkt)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Ser bra ut, och tycker att du ska montera fläkten på kylaren (kör exakt samma kombo på min E5 2696 v4 vilket fungerar utmärkt)

Ingen annan fläkt, bara montera fläkten på kylaren? Är datorn tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ingen annan fläkt, bara montera fläkten på kylaren? Är datorn tyst?

Ja precis, det hade jag gjort, eftersom det bara är en komponent som ska kylas så bör bli bäst
Nu har jag tre fem andra 140mm i den datorn (be quiet silentwings 4(?)), men den fläkten är i princip ljudlös, och jag är ganska ljudkänslig skulle jag säga.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ingen annan fläkt, bara montera fläkten på kylaren? Är datorn tyst?

Skrivet av sweisdapro:

Ja precis, det hade jag gjort, eftersom det bara är en komponent som ska kylas så bör bli bäst
Nu har jag tre fem andra 140mm i den datorn (be quiet silentwings 4(?)), men den fläkten är i princip ljudlös, och jag är ganska ljudkänslig skulle jag säga.

Helt fruktansvärt overkill för en i3. Då spenderar du ju 1200kr på heatsinken och sen dessutom 360kr på fläkten. Vill du ha aktiv kylning så kan du ju då lika gärna bara köpa en NH-U12S Redux för typ 600kr. Med en i3 som används för kontorsarbete märker du verkligen ingen skillnad på de två. Det är bara att kasta närmare 1000kr i sjön. Om du inte "behöver" ha Noctua så skulle jag bara köra på en Thermalright Peerless Assassin, som är praktiskt taget lika bra men kostar endast 450kr.

Du blir garanterat nöjd, utan att spendera absurda pengar på kylning för en i3:a.

Gällande vattenkylningen så finns den fördelen att de kan ställas på stabilare varvtal pga av buffern som vätskan ger, men det är minimala skillnader vi pratar om vid såna här belastningar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Helt fruktansvärt overkill för en i3. Då spenderar du ju 1200kr på heatsinken och sen dessutom 360kr på fläkten. Vill du ha aktiv kylning så kan du ju då lika gärna bara köpa en NH-U12S Redux för typ 600kr. Med en i3 som används för kontorsarbete märker du verkligen ingen skillnad på de två. Det är bara att kasta närmare 1000kr i sjön. Om du inte "behöver" ha Noctua så skulle jag bara köra på en Thermalright Peerless Assassin, som är praktiskt taget lika bra men kostar endast 450kr.

Du blir garanterat nöjd, utan att spendera absurda pengar på kylning för en i3:a.

Gällande vattenkylningen så finns den fördelen att de kan ställas på stabilare varvtal pga av buffern som vätskan ger, men det är minimala skillnader vi pratar om vid såna här belastningar.

Absolut, jag hade personligen inte köpt samma som TS, men om TS köper detta så hade jag monterat det så som jag skrev.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Sando:

Helt fruktansvärt overkill för en i3. Då spenderar du ju 1200kr på heatsinken och sen dessutom 360kr på fläkten. Vill du ha aktiv kylning så kan du ju då lika gärna bara köpa en NH-U12S Redux för typ 600kr. Med en i3 som används för kontorsarbete märker du verkligen ingen skillnad på de två. Det är bara att kasta närmare 1000kr i sjön. Om du inte "behöver" ha Noctua så skulle jag bara köra på en Thermalright Peerless Assassin, som är praktiskt taget lika bra men kostar endast 450kr.

Du blir garanterat nöjd, utan att spendera absurda pengar på kylning för en i3:a.

Gällande vattenkylningen så finns den fördelen att de kan ställas på stabilare varvtal pga av buffern som vätskan ger, men det är minimala skillnader vi pratar om vid såna här belastningar.

Fläkten har jag ju redan köpt och den är dessutom mycket tystare än fläkten på NH-U12S eller någon annan luftkylare. Jag kanske inte har skrivit det men att datorn är knäpptyst är av yttersta vikt. Jag har tinnitus och den blir mycket sämre av fläktar som låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Fläkten har jag ju redan köpt och den är dessutom mycket tystare än fläkten på NH-U12S eller någon annan luftkylare. Jag kanske inte har skrivit det men att datorn är knäpptyst är av yttersta vikt. Jag har tinnitus och den blir mycket sämre av fläktar som låter.

Okej, men om du är villig att spendera pengar och inte behöver mer prestanda så kunde du ju bara köra helt passivt? i3 eller 5600g funkar fint utan fläkt på NH-P1. Skaffa ett passivt eller semi-passivt nätagg (kanske ditt stannar redan vid låg belastning?) så har du en 100% tyst dator.

Jag skulle oberoende rekommendera 5600G över i3 12100, men det är väl av mindre vikt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Okej, men om du är villig att spendera pengar och inte behöver mer prestanda så kunde du ju bara köra helt passivt? i3 eller 5600g funkar fint utan fläkt på NH-P1. Skaffa ett passivt eller semi-passivt nätagg (kanske ditt stannar redan vid låg belastning?) så har du en 100% tyst dator.

Jag skulle oberoende rekommendera 5600G över i3 12100, men det är väl av mindre vikt.

Jag kan sätta Noctua fläkten på det lägsta RPM i såna fall, då borde den vara ljudlös. Agget jag har är på 400W Gold och jag använder kanske 100W. Just nu överröstar stockkylaren och frontfläkten så jag hör inte om agget eventuellt låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag kan sätta Noctua fläkten på det lägsta RPM i såna fall, då borde den vara ljudlös. Agget jag har är på 400W Gold och jag använder kanske 100W. Just nu överröstar stockkylaren och frontfläkten så jag hör inte om agget eventuellt låter.

Den noctua-fläkten kommer att vara i princip ljudlös oavsett varvtal

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Den noctua-fläkten kommer att vara i princip ljudlös oavsett varvtal

Va bra. Jag köpte den för att den hade lägst dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den noctua-fläkten kommer att vara i princip ljudlös oavsett varvtal

Min erfarenhet av Noctuas 120mm är att de är helt ljudlösa upp till en 70% eller så och ganska tysta till 90%, men de låter märkbart om man verkligen maxar dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Ändrade lite.

DDR5 verkar ha fler buggar än DDR4 och ASUS verkar ha problem med moderkorten jag var intresserad av, vilket jag läste på Amazon. Egentligen behöver jag inte 192 GB minne som detta MSI-kort erbjuder, men vem behöver det liksom? Samma sak med trådad hastighet på 2,5 Gbit/s. Vem behöver sånt? MSI-kortet har "bara" 1 Gbit/s. Jag tror jag klarar mig. Med detta mATX-kort behöver jag inte oroa mig för att kylaren inte ska få plats och jag kan slänga in ett bättre ljudkort.

Istället för att göra bättre kvalitetsprodukter så ökar dom bara hastigheter och minnen som ingen behöver, men det ser häftigt ut på pappret och då säljer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min erfarenhet av Noctuas 120mm är att de är helt ljudlösa upp till en 70% eller så och ganska tysta till 90%, men de låter märkbart om man verkligen maxar dem.

Den han köpt har dock max 1200RPM, och jag har både 1200 och 2000 varianten.
1200 är ljudlös om du inte sticker örat i fläkten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P