Permalänk
Medlem

Får inte igång Deco x50

Hej!
Har ett märkligt problem. Har fiber kopplat till modem icotera i5801. Idag har jag en asus RT-AC58U som fungerar, men dålig mottagning i delar av huset. Köpte därför TP-link deco x50 meshsystem. Dock, när jag kopplar in den på samma port på fibermodemet lyser det bara rött på decon. Har testat alla tre olika Deco, samt att återställa dessa, återställa fibermodemet, koppla ur sladden till fibermodemet i tio minuter. Får ingen kontakt med internet. Testade även att sätta Deco i accesspunktsläge, fungerar fortfarande inte. Testade därefter att koppla in decon på en port på min gamla asusrouter, och då får jag plötsligt internet och den fungerar! Uppdaterar då Deco till senaste versionen, testar i fibermodemet igen. Rött ljus igen. Testade även koppla min dator direkt till modemet, fungerade utmärkt. Vill ju helst bli av med min gamla asus, men jag får inte till det! Någon som har någon ytterligare idé vad man kan prova för att få igång Deco x50 systemet som router? Har Bahnhof som fiberleverantör.

Permalänk
Medlem

Vilket läge kör du din Deco i?

Så här ser det ut hos mig:

Kan det vara så att din hamnat i "Access Point"-läget? Såg att du även testat det.

Vilka inställningar kan du göra hos Bahnhof? Jag har Ownit här och var tvungen att göra en "renew/release" från deras webbtjänst för att få Deco:n att bli accepterad som router.

Permalänk
Medlem

Hittar tyvärr inte att jag kan göra någon release eller liknande på Bahnhof. Men borde inte min dator också haft problem med att ansluta om det skulle vara det som är problemet?

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske? Installerat via appen? Brukar vara enkelt och funka bra.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Jo, har försökt typ 75 gånger att installera med appen. Måste man ringa Bahnhof och be att de gör en release?

Permalänk
Medlem

Brukar funka när man går igenom alla steg.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Testade ringa Bahnhof, finns inget MAC-lås på min adress… Börjar få slut på idéer.

Permalänk
Medlem

Chattade med tp-link, de kunde inte heller komma på något mer att göra. Testade ta hem Asus zenwifi xd5, den lyckas inte heller ansluta till internet! Det här är så sjukt konstigt. Bahnhof sa att de kunde se att min router försökte ansluta, men att den tappade anslutningen hela tiden. Fattar ingenting! Vad tusan kan det vara som så totalt blockerar mig från att skaffa ny router???

Permalänk
Medlem

Koppla ur allt och vänta 24 timmar, testa sedan igen. Du kanske inte har MAC-lås men att du har använt upp så många IP leases du får ha. Kan vara lönt att försöka timea ut dem.

Permalänk
Medlem

Alla enheter som delar ut IP nummer har "maclås". Det är därför man har samma IP om man startar om sin dator eller router t.ex. Får du bara ett IP av din ISP så är det anledningen till att den lyser rött. Om du inte har en funktion i routern att släppa IPt den har så får du som andra sagt koppla ur routern och låta allt vara urkopplat en längre stund tills tiden på leasen rinner ut. När du sedan ansluter din TP link så kommer den leasa ett IP.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Hej,

Har du loggat in på dhcp.bahnhof.se och "släppt" låsningen till din gamla router? Det behövde jag göra i vintras när jag köpa ny router iaf.

Permalänk
Medlem

Halleluja! Nu fungerar det! Testade att koppla ur allt 12 timmar, hjälpte inte ett smack. Testade sedan att koppla in den över natten och låta den lysa rött, på morgonen lös den dessvärre fortfarande rött. Två timmar senare hade den slagit om till grönt! Tydligen var det tid som behövdes, tack för all hjälp. Kanske hade funkat lika bra att ha allt urkopplat samma tid och sedan koppla in igen.