Speldator. Hjälp en vilsen förälder 😆

Permalänk

Speldator. Hjälp en vilsen förälder 😆

Hej hallå hejsan. Jag ska köpa en speldator till mina barn men denna teknikvärlden är mäkta förvirrande 🫠 Först tänkte vi beställa en HP Victus för 10000kr från Elgiganten men en bekant jobbar som IT expert och ska hjälpa oss bygga något mer prisvärt 🤗Kommer dessa delar palla trycket i Fortnite och Sims? Hoppas skärmdumpen jag försökte lägga in fungerar 🤔

Tack och ha de bäst allesammans 😊👍

Permalänk

Den där skärmbilden var inte vacker. Finns mer kunniga på detta forumet än mig men rent spontant ser det ut som gammalt skit som inte ens är värt att köpa som begagnat ännu mindre som nytt.

Permalänk
Medlem

Inom budget med fokus på plattformen/uppgraderingsmöjlighet:

Lite över budget med maximal prestanda:

Budgetdator som skulle räcka för er:

Permalänk
Medlem

Conrad kan för all del ha bra grejor, till rimliga priser, men de är sällan nyast eller billigast. Ska man inte kräma ut varje krona hade jag valt att köpa hela datorn från 1 ställe (Inet, Komplett, det finns många), kanske monterad för enklare reklamationshantering. Tangentbord, skärm, operativsystem kanske, det kan man ju köpa på annat håll. Men komponentkoll är jättebra för att få ett hum om vad som finns och vad det bör kosta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

köp Muumins sista exempel för 8200kr säger jag, räcker gott för fornite, sims och annat. Bättre och billigare än vad du visar på bilderna.

Du kan klart lägga till mer lagring ifall du behöver

Även om du lägger till att Inet bygger det (+899kr) är det värt det. T.o.m med 1600kr extra för att Inet ska installera windows om du vill... men det sistnämda rekommenderar jag såklart starkt ni gör själva, kan köpa licens för 100-200kr

Och förlåt men skyddskläderna och skyddsglasögonen... 🤣 får mig att skratta lungt sagt

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Och förlåt men skyddskläderna och skyddsglasögonen... 🤣 får mig att skratta lungt sagt

Samma här, undrar vad för "it-expert" deras kompis är ifall det var han som satte ihop det bygget. Aldrig ens hört talas om conrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

skyddskläderna och skyddsglasögonen... 🤣 får mig att skratta lungt sagt

Det är ju så att han inte ska råka spruta kylpasta i ögonen! 😅

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Och vill man köpa färdigt är den här förmodligen bättre än den från elgiganten.
https://www.komplett.se/product/1304883/demovaror/datorer/kom...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av FredrikStenberg:

Hej hallå hejsan. Jag ska köpa en speldator till mina barn men denna teknikvärlden är mäkta förvirrande 🫠 Först tänkte vi beställa en HP Victus för 10000kr från Elgiganten men en bekant jobbar som IT expert och ska hjälpa oss bygga något mer prisvärt 🤗Kommer dessa delar palla trycket i Fortnite och Sims? Hoppas skärmdumpen jag försökte lägga in fungerar 🤔

https://i.postimg.cc/HmSkT1V0/Screenshot-20240228-221946-Chrome.jpg

Tack och ha de bäst allesammans 😊👍

nätagget och CPUkylaren är troligen rent skräp och bara bortkastade pengar...

visserligen osäker på nätdelen men hittade reviews på techpowerup på äldre modeller senaste från 2019 och samma tema på alla de äldre modellerna och verkade inte lovande då iaf den de testade saknade div skyddskretsar vilket alla reputabla tillverkare ska ha i sin design...

luktar typ ass of sweden lång väg om det och skulle inte förvåna mig om det om det lämnar in relativt fort med dunder och brak.

4Gb ram moduler skulle jag säga är ett extremt dåligt val... 8Gb är troligen väääldigt gränsfall att det är tillräckligt och med Fortnites spelpatcher osv ska man nog ta ev rekomenderade systemspec som kom vid release med typ 2 lastbilar salt och högst troligt att systemkraven ökat lite.

skulle säga Muumins alternativ för ~8000:- är ett helt ok val och klarar systemspecen för bägge nämnda spel och lite till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge med mycket RAM, en stor och snabb SSD samt en riktigt bra PSU.