Permalänk
Medlem

Har jag snyltare på mitt nätverk?

Hej
La märke till att jag har enheter på mitt nätverk som jag inte känner igen. Dessa syns på nätverket i utforskaren. Går jag in på min routers webbsida och kollar på klienter så ser jag dem inte. Så de syns i utforskaren/nätverk men inte på min routers webbsida/klienter, ser bara mina enheter där. Vad innebär detta? Eller behöver jag inte oroa mig eftersom de inte syns i min router?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

En bild vore ju bra.

Permalänk
Medlem

Är det möjligen så att du ser ett par enheter som benämns som DLNA?
I så fall är det inget att direkt oroa sig över. Men använder du inte denna funktion så går det att stänga av. Kan vara TV och router som skapar detta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows kan visa enheter från alla möjliga källor i utforskaren, bland annat bluetooth och wifi direct som finns i närheten. Det betyder inte att de finns på ditt nätverk.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Windows kan visa enheter från alla möjliga källor i utforskaren, bland annat bluetooth och wifi direct som finns i närheten. Det betyder inte att de finns på ditt nätverk.

Ok har kollat upp Phillips som står under telefon. Det är tydligen en smart-tv. Äger ingen Phillips. Utan en Panasonic men tittar jag i routerns webbsida så står bara mina prylar med, inget annat. Bara i utforskaren syns denna Phillips tv. Så med andra ord behöver jag inte oroa mig??

https://i.postimg.cc/449JpXZP/IMG20240309204920.jpg

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är det möjligen så att du ser ett par enheter som benämns som DLNA?
I så fall är det inget att direkt oroa sig över. Men använder du inte denna funktion så går det att stänga av. Kan vara TV och router som skapar detta.

Hur stänger jag av?? Har ingen bluetooth på datorn.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Ok har kollat upp Phillips som står under telefon. Det är tydligen en smart-tv. Äger ingen Phillips. Utan en Panasonic men tittar jag i routerns webbsida så står bara mina prylar med, inget annat. Bara i utforskaren syns denna Phillips tv. Så med andra ord behöver jag inte oroa mig??

https://i.postimg.cc/449JpXZP/IMG20240309204920.jpg

MS har infört stöd för Miracast i direkt i win och det kan vara nån granne som har en tv som du skulle kunna casta mot, många apparater som inte är anslutna till nått sänder ut att de är möjliga att ansluta till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.