Permalänk
Medlem

Kan jag ha den här gpu i den här pc:n?

Hej, jag har en Acer ASPIRE M3800 med 250w output. Jag vill sätta i ett Geforce gtx 1080 med 6gb. Det har en strömkontakt med 6 hål. Men jag ser inte nån sån kabel i datorn. Funkar det om jag har en adapter eller en extr kabel? Kan det funka med det grafik kortet? Skickar med en bild på datorn

Permalänk
Medlem

Du kan glömma idén direkt. Det finns inte en chans att du kan montera ett modernt graffikkort i den där, och även om du kunde så är CPU:n för slö för spel, och du har antagligen inte heller tillräckligt med RAM.

Permalänk
Medlem

Ta reda på fulla spec på hårdvaran i datorn så är det lättare att ge en bättre svar på om det är värt att använda datorn till lättare spel.
Angående grafikkortet så bör du ju byta nätaggregatet ifall du vill använda det grafikkortet, 250W nätaggregat räcker inte på långa vägar. Nvidia rekommenderar minst 450W.

Permalänk
Medlem

Och inte säkert att du kan köpa vilket nätagg som helst heller, du bör kolla om det krävs några specialsladdar som vanliga nätagg inte har

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och inte säkert att du kan köpa vilket nätagg som helst heller, du bör kolla om det krävs några specialsladdar som vanliga nätagg inte har

Just i detta fallet så ser det ut att följa ATX standarden i alla fall, så det bör inte vara några problem.
Men visst risken finns.

Om jag tolkar pixlarna rätt så är det ett: Acer G45T/G43T AM3v moderkort om nu undrar.

Permalänk
Medlem

Här loefet är lite spec på hårdvaran:
Intel Pentium Dual-core processor E5400 2.66GHz,
8gb ram 1333MHz
geforce gt 320 1gb

Jaha, då kanske grafik kortet som sitter i är det mesta som går att ha med 250w.

Ja dlq84, det är max 8gb ram i den, jag tänkte mest spela old school runescape och heroes of might of magic 3, men också köra lite adobe program. Det kanske inte är nån mening att byta nät agg och ha ett större grafik kort, när cpu och ram är som dom är?

Permalänk
Medlem

Okej loefet, om jag kan byta nät agg till tex 500w, kan jag köra med 1060 kortet då om jag kan ta ström från nånstans? Borde ju gå att hitta nät agg i nån gammal dator burk

Permalänk
Medlem

@kefflon, AHA, så det är ett 1060 och inte ett 1080 som det gäller, då kan det kanske vara värt att testa med en adapter då Nvidia rekommenderar ett 300W. Även om det vore bättre att köpa ett billigt med passande kontakter, då det kan vara vanskligt att ligga nära max effekt i och med nätaggregatet i datorn är rätt gammalt.
Dock är väl CPUn i äldsta/långsammaste laget även för ett 1060..

Men visst värt att testa om du vill. Men räkna inte med någon vansinnig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@kefflon, AHA, så det är ett 1060 och inte ett 1080 som det gäller, då kan det kanske vara värt att testa med en adapter då Nvidia rekommenderar ett 300W. Även om det vore bättre att köpa ett billigt med passande kontakter, då det kan vara vanskligt att ligga nära max effekt i och med nätaggregatet i datorn är rätt gammalt.
Dock är väl CPUn i äldsta/långsammaste laget även för ett 1060..

Men visst värt att testa om du vill. Men räkna inte med någon vansinnig prestanda.

Precis Loefet, det är ett 1060, jag kollade precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Precis Loefet, det är ett 1060, jag kollade precis

Som sagt det kan fungera med adapter.
Men hade varit bättre om du hade haft ett lite kraftigare nätaggregat och som gärna har alla kontakter som krävs så du slipper använda adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Som sagt det kan fungera med adapter.
Men hade varit bättre om du hade haft ett lite kraftigare nätaggregat och som gärna har alla kontakter som krävs så du slipper använda adaptrar.

Okej vad bra, jag brukar vara på el-återvinningen rätt ofta, där ligger det ofta datorer, ska se om jag ser något där

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Okej vad bra, jag brukar vara på el-återvinningen rätt ofta, där ligger det ofta datorer, ska se om jag ser något där

Det är tyvärr olagligt att ta saker som är lagt på återvinning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är tyvärr olagligt att ta saker som är lagt på återvinning

Ja FX9 jag har hört det, men vissa anställda gilöar återvinning och ser inget på övervsknings kamerorna när man är och skruvar bort saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Ja FX9 jag har hört det, men vissa anställda gilöar återvinning och ser inget på övervsknings kamerorna när man är och skruvar bort saker

Ok, sure fine.

Men du vill ändå inte ta ett nätagg från återvinningen. Det finns ett skäl till att en dator ligger där och om du tar ett trasigt nätagg så kan det förstöra resterande delar i datorn.

Om du mäter innan du kopplar in, så kanske...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ok, sure fine.

Men du vill ändå inte ta ett nätagg från återvinningen. Det finns ett skäl till att en dator ligger där och om du tar ett trasigt nätagg så kan det förstöra resterande delar i datorn.

Om du mäter innan du kopplar in, så kanske...

Aha, vad bra då ska jag be en kompis mäta om jag kör med ett begagnat. Tack för tipset. Synd att paja andra delar…