Det gäller väl alla banker, de vill ha de stora kunderna och har inget ansvar för småkunder.
Mycket av informationssamlandet är ju för att ta reda på värdet på varje vandrande pengapåse(människa).
Att skaffa ett konto hos en bank idag är hur det brukade vara att be om lån, man får gå in med mössan i hand och sälja in sig.
Tro mig jag har försökt, de vill bara ha information och sedan tar dom 3 månader på sig innan man får dra ur dom ett nej. (erfarenhet från länsförsäkringar)
Med kontanter kan man kapa mellanhanden(banken), medans med Swish så får man ytterligare en mellanhand, för att inte tala om ansvarsförskjutningen att kund ska ha med sig betalningsapparaten.
Att det blir billigare för butiken med denna lösning är ju såklart rimligt i klang med extrapriser.
Som kund och ej teknisk analfabet utvärderar jag alltid om ny teknik faktiskt är bättre innan jag hoppar på bandvagnen och allt oftare finner jag den sämre.
Att handla med Swish har inget egenvärde för mig som person, därför vore det för mig mer intressant att veta vad som är så bra med den betalmetoden?
-Identifiering av motpart javisst (digitalt visitkort), men vad ska man göra med den informationen, börja med förföljelse(stalking), skicka till kronofogden (600Kr avgift) vid lurendrejeri?
-Kul att testa ny teknik, visst, men när anden är ute ur flaskan (informationen delgiven, GDPR kringgås superlätt med EULA) är den svår att stoppa tillbaks.