Permalänk
Medlem

Routern stryper hastighet?

Hej alla.

Skaffade en Asus RT-AX82U för ett par år sedan för att höja prestandan i mitt närverk. Leverantörens router gav inte de funktioner jag önskade.
Fungerar klockrent förutom att den verkar strypa hastigheten på nåt vis. Har 1Gbit/1Gbit men får ut ca 40% av hastigheten nedströms. Om jag fabriksåterställer routern får jag ut max, men efter ett tag så trillar hastigheten ner igen. Naturligtvis utan att jag själv har gjort några ändringar.
Trodde det berodde på QoS men det verkar inte vara orsaken.
Några tips? Börjar bli trött på att återställa skiten varannan månad.
Just ja, routerns inbyggda speedtest (ookla eller vad det heter) visar full hastighet (via routerns adminsida och app) , men den levererar inte det till de anslutna enheterna.
Undanber mig dumheter om att kolla kablar och testa med andra datorer, jag har redan gjort det 50 gånger.
Konkreta tips om Asus routrar och lösningar, annan firmware eller nåt, är vad jag efterfrågar.

Vänligen
Daniel

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kör senaste firmware eftersom du redan nämnt det i texten. Det låter som nån form av minnesläcka du beskriver, att den hela tiden läcker lite men att det tar en månad innan det börjar påverka prestandan. Såna minnesläckor kan bara Asus själva lösa, så finns inte mycket du kan göra där.

Har du kontaktat Asus och inte får någon vettig hjälp så får du nog kika på att byta router isåfall. Tråkigt.

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Medlem

En vanlig omstart av routern hjälper inte?
Jag har som vana att schedulera omstart av AP och router någon gång i veckan, tror det går på de flesta Asusnätprylar.

Permalänk

kan tänka mig 2 orsaker vid dessa hastigheter.

1. CPU´n blir överbelastad
2. routern överhettar inte ovanligt att de kan bli rätt varma vid hög belastning.

så kolla hur pass belastad cpu´n i den är och testa ställa en bordsfläkt eller nått att blåsa på den och se om hastigheten går upp.

vet att min kan bli ganska stekig vid längre sessioner dataförflyttning genom den och då har jag inte mer än 500/500.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Att firewalla/NATa och routa 1gbit/s är relativt resurskrävande, därför finns det hårdvaruaccelerering för att avlasta de relativt klena cpuerna i dessa konsumentrouters.
Det finns en hel del funktioner i routern som om de aktiveras kan leda till detta, dvs att hårdvaru-accelereringen inaktiveras vilket leder till lägre prestanda.

Om du gör ett speedtest och samtidigt kikar på CPU-användningen för samtliga cores på routern, går någon av kärnorna i taket?
Isåfall är det definitivt ovanstående du sprungit på.

Edit:
Problemen har varit desamma sedan jag började med min AC68U 2013.
Kolla in följande post och säkerställ hela tiden under relevant flik att hårdvaruaccelereringen är aktiv efter respektive ändring:
https://www.snbforums.com/threads/would-appreciate-wireless-p...

Att dessutom köra Merlin FW på routern skadar inte då du där får fler möjligheter till inställningar samt mer detaljerad info om hur routern presterar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Oj, tack för snabba svar 🙂
Cpu verkar inte överbelastad, flexar runt 50-75% vid belastning, oftast mindre. Verkar inte varm heller.
Fimpade dock alla nätverksbelastande saker och gjorde en vanlig omstart och det verkade hjälpa. Kanske fragmentering eller nåt.
Har inte hjälpt förut, men nu gjorde det det.
Skulle vara intressant att testa Merlin, men har inte hittat nåt officiellt stöd för just min modell, typiskt.
Lustigt nog så visade speedtest.net och bredbandskollen helt olika resultat före omstart, men nu liknar de varandra.

Hur som helst. Tack för bra svar. Omstart av routern är nu schemalagd 🙂

//Daniel

Permalänk
Medlem

Har för mig att asus har haft detta problem länge, nvram fylls med loggar, syns inget i interfacet, enda som hjälper är norsk reboot, ett par dagar.
Schemalagd omstart kan fungera, var längesen jag hade en router från asus så kan tyvärr inte vara mer hjälpsam än så.