Bästa Build Gaming PC i dagens marknad?

Permalänk

Bästa Build Gaming PC i dagens marknad?

Hej,

Jag vill bygga min första gaming PC och är helt ny inom detta. Jag har en budget på 10-15k. Vilka datordelar rekommenderas för min budget i dagens marknad? Jag kommer att spela en hel del olika spel men för det mesta Rainbow 6 siege, COD, olika racing spel som iRacing, Forza och assetto corsa bl. a.

Jag har funderat kring RX 7800 xt för grafikkortet, är detta kanske för mycket för de spel som jag kommer att spela? Vill inte spendera pengar i onödan heller så om jag kan få en grafikkort billigare än så och fortfarande klara av de spelen är det ju bara bättre men vilka grafikkort är bra inom min budget? För CPU har jag funderat kring Ryzen 5 7600x, är denna bra eller borde jag köpa en bättre?

Tacksam för all hjälp jag kan få och en lista på en klar build uppskatas!

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kommer du vilja spel i?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk

Har ej köpt en monitor än, tänkte göra det senare men förmodligen 1080 eller 1440 osäker på om jag behöver mer än så.

Permalänk

Vilken processor ska jag köpa?

Hej,

Vill bygga en speldator och har fastnat på vilken processor jag ska köpa. Har funderat att köpa en RX 7800 xt grafikkort och typ AMD Ryzen 5 7600x eller Intel i5 14600k. Vilken processor av de två är den bättre? vilken går bra ihop med RX 7800 xt? är det värt att spendera runt 800kr mer på i5? Tack för lite råd innan jag gör köptet!

Permalänk
Medlem

7600x eller om du kan sträcka dig till 7800x3d men det är ett stort hopp då i både pris och prestanda.
Finns det nån slant att spara in på resten av bygget? Har du nån ide idag på chassi, PSU osv?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Du ska räkna in kostnaden för moderkort och minnen också för att få en relevant prisskillnad. Sedan är det frågan vilka spel och vilken upplösning du tänker spela i. Ju högre upplösning desto mindre skillnad är det mellan processorerna.

Nästa fråga är också, hur framtidssäker vill du vara? Med Intel så är det stopp, du kan inte uppgradera till en nyare processor. Med AMD kan du uppgradera åtminstone en och troligen två generationer framåt, kanske fler.

Budget är också viktigt. Vill du ha bästa möjliga idag så är det 7800X3D som gäller. Den kostar visserligen en hel del mer än 7600X men presterar också bra mycket bättre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

7600x eller om du kan sträcka dig till 7800x3d men det är ett stort hopp då i både pris och prestanda.
Finns det nån slant att spara in på resten av bygget? Har du nån ide idag på chassi, PSU osv?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1510358/datorbygge

Planerat att göra något i den stilen. Öppen för ändringar om du har något bättre.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Du ska räkna in kostnaden för moderkort och minnen också för att få en relevant prisskillnad. Sedan är det frågan vilka spel och vilken upplösning du tänker spela i. Ju högre upplösning desto mindre skillnad är det mellan processorerna.

Nästa fråga är också, hur framtidssäker vill du vara? Med Intel så är det stopp, du kan inte uppgradera till en nyare processor. Med AMD kan du uppgradera åtminstone en och troligen två generationer framåt, kanske fler.

Budget är också viktigt. Vill du ha bästa möjliga idag så är det 7800X3D som gäller. Den kostar visserligen en hel del mer än 7600X men presterar också bra mycket bättre.

Vad menar du med uppgradera i framtiden? är detta inte möjligt med intel?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1510358/datorbygge

Detta är vad jag tänkt bygga, tacksam för feedback.

Permalänk

Feedback på min gaming PC!

Hej!

Har planerat att bygga min dator och har gjort något i den här stilen, https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1510358/datorbygge

Tacksam för feedback och om ni föredrar jag gör några ändringar. Datorn kommer användas för spel som bl. a. Raingbow 6 Siege, COD warzone, Iracing, Forza, Assetto corsa m.m. spelar 1080, 165 hz.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråd flyttad till rätt forumdel.

Bärbara -> Stationära datorer

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Byt minnena till 6000MHz CL30

Säker på att du vill ha ett mATX moderkort i ett ATX chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamblingAddict:

Vad menar du med uppgradera i framtiden? är detta inte möjligt med intel?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1510358/datorbygge

Detta är vad jag tänkt bygga, tacksam för feedback.

Nej, nästa generation från Intel kommer kräva nytt moderkort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamblingAddict:

Vad menar du med uppgradera i framtiden? är detta inte möjligt med intel?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1510358/datorbygge

Detta är vad jag tänkt bygga, tacksam för feedback.

Ser okej ut men behövs en justering eller två. Du behöver ange vilken upplösning det handlar om och om du kan montera datorn själv, såg att du inte valt till montering.

Om du bygger själv så kan man komma ned nästan en tusing och ändå få en bättre dator. Bättre grafikkort och mycket snabbare RAM. Finns ingen anledning att köpa X-versionen av processorn om vi snackar en gamingdator.

Eller så kan man få in en 7800x3d för 130kr mer om du hellre lägger fokus på processor.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Ser okej ut men behövs en justering eller två. Du behöver ange vilken upplösning det handlar om och om du kan montera datorn själv, såg att du inte valt till montering.

Om du bygger själv så kan man komma ned nästan en tusing och ändå få en bättre dator. Bättre grafikkort och mycket snabbare RAM. Finns ingen anledning att köpa X-versionen av processorn om vi snackar en gamingdator.
https://komponentkoll.se/bild/syBWz.png

Eller så kan man få in en 7800x3d för 130kr mer om du hellre lägger fokus på processor.
https://komponentkoll.se/bild/MCqNm.png

Tack för bygget!
Ja jag har glömt att lägga till det, kommer förmodligen att låta inet bygga den. Angående upplösning, har ej funderat på det faktist. Har ej köpt en monitor heller tänkte göra det tillsammans med köp av datorn. Vad tycker du jag behöver för spel som Rainbow 6 siege, COD warzone, Valorant, iRacing, Forza och assetto corsa bl. a. ?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/lXsnASywlkPZfBpNozZno7wAMcw/gamblingaddict

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bäst valuta för pengarna just nu, så frågan är var du vill lägga fokus och gå upp från detta:

Uppgraderingsvägar, 1440p eller max FPS? -Välj 2 av 3.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ungefär samma delar men bytt SSD:n mot en 1TB-variant, då SSD:er har blivit dyra på sistone. Det är lätt att lägga till mer lagring senare, och då får man in en RX 7900 GRE i budgeten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag hade valt ungefär samma delar men bytt SSD:n mot en 1TB-variant, då SSD:er har blivit dyra på sistone. Det är lätt att lägga till mer lagring senare, och då får man in en RX 7900 GRE i budgeten istället.

Nja, 7900 GRE är inte riktigt värt 1100Kr extra, bättre snåla in på Moderkort och SSD-hastighet då, samt nån hunka på RAM och PSU typ:

bytte PSU då säljare på Amazon var tveksam
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning man vill spela i är högst personligt. Vissa vill inte spela på lägre än 4k och jag är nöjd med 1080p. Du måste bestämma skärm innan du bygger ihop datorn men du bör hålla dig till antingen 1440p eller 1080p. 1440p kräver mycket mer av grafikkortet och då blir processorn lite mindre viktig, medans det blir tvärtom i 1080p.

Har du möjlighet att testa skärmar på någon butik i närheten där du kan se skillnaden mellan de två upplösningarna sida vid sida så vore ju det bäst. Svårt att uppskatta skillnaden utan att ha dem bredvid varandra.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@GamblingAddict:
*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bäst valuta för pengarna just nu, så frågan är var du vill lägga fokus och gå upp från detta:
https://komponentkoll.se/bild/FrHvj.png

Uppgraderingsvägar, 1440p eller max FPS? -Välj 2 av 3.

Denna datorn som du byggt, är den bra som den är om man spelar spel på 1080? sparar ju hälften av pengarna om den duger. Annars om man vill lägga mer fokus på mer FPS vad kan man göra ?

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@GamblingAddict:
*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Får ursäkta mig, är ny här.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Vilken upplösning man vill spela i är högst personligt. Vissa vill inte spela på lägre än 4k och jag är nöjd med 1080p. Du måste bestämma skärm innan du bygger ihop datorn men du bör hålla dig till antingen 1440p eller 1080p. 1440p kräver mycket mer av grafikkortet och då blir processorn lite mindre viktig, medans det blir tvärtom i 1080p.

Har du möjlighet att testa skärmar på någon butik i närheten där du kan se skillnaden mellan de två upplösningarna sida vid sida så vore ju det bäst. Svårt att uppskatta skillnaden utan att ha dem bredvid varandra.

Ok, så om jag spelar 1080 borde jag köpa bättre CPU? Vill ha mer FPS med, vilken kombination av CPU och GPU rekommenderar du på en säg, 165 Hz monitor på 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamblingAddict:

Denna datorn som du byggt, är den bra som den är om man spelar spel på 1080? sparar ju hälften av pengarna om den duger. Annars om man vill lägga mer fokus på mer FPS vad kan man göra ?

Ja, den duger bra till 1080p, för högre FPS kan du välja en snabbare CPU.
3600 -> 12400F -> 7600. Typ:

eller

Edit:
Bra uppgraderingsvägar och mer FPS:

eller

För 1440p skulle jag kika på RX6800 för 4698Kr men då krävs det kraftfullare PSU't och i3 neo chassit för att det ska få plats.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamblingAddict:

Ok, så om jag spelar 1080 borde jag köpa bättre CPU? Vill ha mer FPS med, vilken kombination av CPU och GPU rekommenderar du på en säg, 165 Hz monitor på 1080p?

Eftersom du vill att Inet bygger den så skulle jag kört ganska likt det du själv plockade ihop men har tagit bort lite onödig kostnad.

7800x3d går inte riktigt att få in i budget om allt ska vara från Inet med montering men det är också inte något krav på att ha.

Skulle verkligen inte kört något av budgetbyggena som föreslagits, du kommer bli besviken. Visst 7800XT är overkill för 1080p men då är du inte limiterad över huvud taget och kan enkelt gå över till 1440p när du vill. Denna dator klarar 1440p utan problem.

Om du inte tror du kommer vilja gå upp på 1440p så kan du definitivt köra på RX6800 som föreslagits och peta i det kortet själv efter du fått datorn. Länkar till det under bygget.

Windows är dock inte inkluderat. Det tycker jag du ska installera själv, är gratis om man inte aktiverar. Vill du aktivera kan du köpa nyckel på annat håll.

https://www.inet.se/datorbygge/b1510820/asd