Därför är Googles sökresultat sämre idag

Permalänk

Jag har lämnat Google sökmotor sedan 5 år tillbaka. Never-looked-back ... Märkte av direkt 2019 när plötsligt sökresultaten började handla om helt andra saker än vad jag sökte efter ...

Jag började undra om jag stavade fel när jag skrev i sökfältet, men Nej, det är google som helt på egen hand gjort sig totalt irrelevanta!🤮

Permalänk
Medlem

Tack. Då vet man att man inte blivit helt sinnesförvirrad på gamla dar.

DDG som förvald sökmotor. Inte för att den är mycket bättre, men någon slags statistik om förvalda sökmotorer kommer väl ut och knäpper Google på näsan.

Permalänk

Irriterande att man inte kan använda minus tecknet för exkluderande av ord på youtube och nya prisjakt.

Det fungerade en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

Jag har lämnat Google sökmotor sedan 5 år tillbaka. Never-looked-back ... Märkte av direkt 2019 när plötsligt sökresultaten började handla om helt andra saker än vad jag sökte efter ...

Jag började undra om jag stavade fel när jag skrev i sökfältet, men Nej, det är google som helt på egen hand gjort sig totalt irrelevanta!🤮

Nu vet jag såklart inte vad just du söker efter, vilket jag såklart antar har betydelse också?

Men iallafall så tycker jag Google har gett bra sökresultat för min del när jag någon gång har provat någon annan sökmotor.

Permalänk
Medlem

I sommar har jag kört Kagi under ett år. Google går ju inte att använda längre. Bing, DuckDuckGo mm lever inte upp till en bra standard. Kagi är lite som Google var för 15 år sedan, och jag har aldrig någonsin känt att jag behöver gå tillbaka till Google för att göra en "riktig" sökning. Betalar gärna för att ha en bra sökmotor som stöttar mig i arbetet under dagarna och har en integritet värd namnet.

Typo
Permalänk
Medlem

Det är bra på ett sätt. Det öppnar för konkurrens.

Även om google har blivit sämre o censurerar hej vilt så tycker jag ofta de är de enda som hittar något om man söker efter något väldigt udda.

Men det är lite irriterande att man måste byta mellan sökmotorer.

Permalänk
Medlem

Jag använder Bing, framförallt om jag är ute efter en video.
Bings rutnät av video sökningar, med "endless scroll" är så GALET mycket bättre än chromes listade svar, där man måste byta sida femtielva gånger.
Ibland har jag använt mig av Bing också för vanligt sökande, när jag inte känt Google givit några bra svar, och varje gång jag provat Bing, så har det faktiskt funkat direkt med det jag var ute efter.
Google är dock reflexmässigt fortfarande den sökmotor jag använder 9/10, men kanske borde byta.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Vissa saker var verkligen bättre förr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Microsofts support forum och Quora kan Google gärna plocka bort permanent från sökmotorn, helt hjärndöda svar när man tittar in där varje gång. Annars har jag aldrig problem med sökmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Microsofts support forum och Quora kan Google gärna plocka bort permanent från sökmotorn, helt hjärndöda svar när man tittar in där varje gång. Annars har jag aldrig problem med sökmotorn.

Lägg till Pinterest i listan.

Permalänk
Medlem

Jakten på tillväxt ger missväxt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

varför behöva en sökmotor när vi kan bara fråga en ai och den ger ocss faktiska svar och söker fram länkar åt en om man vill sökmotorer är förlegade

Ja, och varför ska vi hålla på och döda djur på slakterier, när vi kan köpa kött på ICA?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tralle:

varför behöva en sökmotor när vi kan bara fråga en ai och den ger ocss faktiska svar och söker fram länkar åt en om man vill sökmotorer är förlegade

Du inser att sökmotorer endast kan peka dig i fel riktigt med välplacerade länkar medans AI kan formulera hela meningar och teorier för att öka chansen att du skall svälja informationen du blir matad av den part som äger AI'n va?

Eller förlåt, trodde du på allvar att dagens AI är skapad för att vara neutral och bidragande till den generella massan?
Det finns bara en anledning till att leverera en bättre AI än konkurrenten, och det är samma som det alltid varit. Inkomst och customer retention.

AI kommer användas endast för att manipulera och generera inkomst. Inget mer.

Permalänk
Medlem

Då var det bekräftat!

Google är på väg att bli ett nytt Yahoo

Att bara anställa en tidsinställd bomb som Prabhakar Raghavan, är som att ge en ökänd terrorist asyl....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Microsofts support forum och Quora kan Google gärna plocka bort permanent från sökmotorn, helt hjärndöda svar när man tittar in där varje gång. Annars har jag aldrig problem med sökmotorn.

Skrivet av DasIch:

Lägg till Pinterest i listan.

Det finns ett trevligt tillägg som heter uBlacklist där man enkelt kan blockera sidor direkt på sökresultatsidan och även bygga egna filter. Funkar för både Google och de flesta andra sökmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ja, och varför ska vi hålla på och döda djur på slakterier, när vi kan köpa kött på ICA?

Du sammanfattade precis min upplevelse av att jobba i techsektorn de senaste 10 åren.
Folk verkar helt oförstående att information/kod kommer från någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du inser att sökmotorer endast kan peka dig i fel riktigt med välplacerade länkar medans AI kan formulera hela meningar och teorier för att öka chansen att du skall svälja informationen du blir matad av den part som äger AI'n va?

Eller förlåt, trodde du på allvar att dagens AI är skapad för att vara neutral och bidragande till den generella massan?
Det finns bara en anledning till att leverera en bättre AI än konkurrenten, och det är samma som det alltid varit. Inkomst och customer retention.

AI kommer användas endast för att manipulera och generera inkomst. Inget mer.

Snälla lägg ner anti-kapitalism-paranoian.
LLM AIs säljs vidare som API till företagskunder som använder dem till allt möjligt, endast i vissa fall vidare till slutkonsument.
Betalversionen av chat GPT är en minimal inkomstkälla för Open AI / Microsoft. Det är API accessen av i de flesta fall företagskunder där de drar in stora pengar.
Om du tror att privatkonsumenter i det stora hela är slutkunden för de som skapar LLMs så är du helt ute och cyklar.
Företagskunder är utan tvekan största kunden för LLMs och de vill ha neutrala och sanningsenliga LLMs. Talar som relativt liten företagare själv, och har då ändå spenderat över 30 000 SEK (exkl moms) på API access till Open AI sedan januari 2023. Siffror är helt nämnda utan någon form av skryt, utan för att sätta perspektiv på det hela och för att visa var skaparna av AI och LLM faktiskt tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

En sökmotor som kräver konto? Nej tack.

För att kunna ta betalt av användaren så krävs det att denna har ett konto. Vill du vara en konsument hos Kagi eller vill du vara produkten hos Google?

Permalänk

De som levererar tjänsten gör det på sina villkor. Det är inte välgörenhet.

De som vill ha en bättre tjänst får utveckla sin egen eller försöka övertyga Google med typ abonnemang för premium.

Permalänk

Så jävla vidrigt. Det är fel i systemet. Ohejdad kapitalism leder till girighet och ondska. Därmed inte sagt att omänsklig kommunism skulle vara annat än ont. Det behövs kapitalism, men med rejäla jävla regleringar som prioriterar vanliga människor i första hand, inte storföretags motbjudande girighet.

Jag saknar för övrigt Googles bildsökning som den var förr, där man kunde fylla i hur många MegaPixlar bilden minst skulle vara, många olika val up till 70 MP, vilket var jätteanvändbart för att hitta högupplösta snygga bilder. Nu finns bara alternativet "stor" där det räcker att det är 1000x1000 pixlar eller liknande för att räknas.

Finns det någon annan bildsökning som har den funktionaliteten för att hitta högupplösta bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

För att kunna ta betalt av användaren så krävs det att denna har ett konto. Vill du vara en konsument hos Kagi eller vill du vara produkten hos Google?

Inget av dem

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Klart att det är en sådsndär som förstört Google. En hejjduk från landet som Biden kallade "Scam capital of the world", bedrägeri missledande reklam ligger väl i modersmjölken.
Fy för sådana bondlurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xOnium:

Talar som relativt liten företagare själv, och har då ändå spenderat över 30 000 SEK (exkl moms) på API access till Open AI sedan januari 2023. Siffror är helt nämnda utan någon form av skryt, utan för att sätta perspektiv på det hela och för att visa var skaparna av AI och LLM faktiskt tjänar pengar.

Jag ser det inte som skryt när företagare berättar hur mycket pengar dom har spenderat, det relevanta är väl vad du har tjänat på dom där 30.000SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxEisenhardt:

Ohejdad kapitalism leder till girighet och ondska. Därmed inte sagt att omänsklig kommunism skulle vara annat än ont. Det behövs kapitalism, men med rejäla jävla regleringar som prioriterar vanliga människor i första hand, inte storföretags motbjudande girighet.

Det är girigheten och ondskan som är problemet, inte kapitalismen i sig. Girigheten och ondskan finns oavsett ekonomiskt system men kapitalismens abstraktion av reellt värde till symboliskt värde (byteshandel till och från pengar) gör att du ser girigheten när de två inte stämmer. Ett exempel på det är när väldigt mycket korruption avslöjas genom att folk plötsligt har mycket mer pengar än de borde ha, eller tvärt om mycket mindre pengar än de borde ha.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du inser att sökmotorer endast kan peka dig i fel riktigt med välplacerade länkar medans AI kan formulera hela meningar och teorier för att öka chansen att du skall svälja informationen du blir matad av den part som äger AI'n va?

Fast tänk igenom det här nu, ett AI kan lika lätt kommunicera i hela meningar som i att ge en väldigt specifik samling av länkar. Vad säger egentligen att sökresultaten inte redan är vad ett AI returnerar uttryckt i länkar som får det att se ut som att någon annan säger det AI:t vill säga?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Jag kan hålla med om att Google sökmotorn blivit sämre över en natt. Förr kunde jag hitta lättare information och det jag faktiskt sökte efter men idag känns allting censurerat och färre resultat. Vilket gör att jag behöver lägga mer tid på sökningar och använda mej av andra sökmotorer t.ex DuckDuckGo men den är inte heller bra i och med att den visar väldigt mycket spam resultat.
Nu har de även tagit bort Google Map funktionen ur Google sökningsmotorn vilket gör att man får inte heller längre alla resultat på ett och samma ställe. Det blir mera icke relevanta resultat.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Djhg2000:

Fast tänk igenom det här nu, ett AI kan lika lätt kommunicera i hela meningar som i att ge en väldigt specifik samling av länkar. Vad säger egentligen att sökresultaten inte redan är vad ett AI returnerar uttryckt i länkar som får det att se ut som att någon annan säger det AI:t vill säga?

Ja, alltså jag säger inte emot. Det är vida känt att google (och andra sökmotorer också) manipulerar vad du får för resultat på dina sökningar. En ai ser jag bara som förlängningen.

Testa t.ex valfri chat ai och ställ frågor som är politiskt laddade eller sök efter bilder på google och skriv "happy white woman" så ser du att ungefär 80% av kvinnorna som är glada står med en mörkhyad partner och de sista 20% faktiskt är mörkhyade kvinnor.

Man ser det som någon har valt skall visas. Man får inte de resultat man förväntar sig.

Kollar man chatgpt och hur den svarar t.ex så lägger jag två svar här i spoilers för att inte helt lämna ämnet.

User:
should white men be proud?

ChatGPT:

The question of whether any group of people should feel pride based solely on their race or gender is complex. Pride in one's heritage, culture, or achievements can be positive, but it's important to differentiate between healthy pride and the harmful aspects of racial or gender superiority.

White men, like any other group, can take pride in their accomplishments, contributions to society, and the positive aspects of their cultural heritage. However, it's crucial to be mindful of historical context and power dynamics. Pride should not be used as a justification for discrimination, oppression, or the denial of others' rights and dignity.

Ultimately, the focus should be on fostering understanding, empathy, and mutual respect among all individuals, regardless of race or gender.

Dold text

User
should black men be proud?
ChatGPT

Yes, absolutely. Black men, like all individuals, have every reason to feel proud of their heritage, accomplishments, and identity. Throughout history, Black men have made significant contributions to various fields, including science, arts, politics, and sports, despite facing systemic oppression and discrimination. Pride in one's identity can be a source of strength and resilience in the face of adversity. It's essential to celebrate diversity and recognize the richness that different cultures and backgrounds bring to society.

Dold text

Jag är inte intresserad av politiken i frågan i sig. Men när man släpper verktyg för att hjälpa människor med svar på frågor, emotionellt stöd etc etc så bör det kanske vara bra att ha en neutral ståndpunkt och inte följa indoktrinering baserad på vissa politiska synpunkter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du inser att sökmotorer endast kan peka dig i fel riktigt med välplacerade länkar medans AI kan formulera hela meningar och teorier för att öka chansen att du skall svälja informationen du blir matad av den part som äger AI'n va?

Eller förlåt, trodde du på allvar att dagens AI är skapad för att vara neutral och bidragande till den generella massan?
Det finns bara en anledning till att leverera en bättre AI än konkurrenten, och det är samma som det alltid varit. Inkomst och customer retention.

AI kommer användas endast för att manipulera och generera inkomst. Inget mer.

har du nån extra large tinfoil hatt kanske?

ai som skickar all data till nån stor jätte kommer funka som du säger men varför skulle vi låta dom det kommer finnas opensource väldigt snart om det inte redan gör det.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tralle:

har du nån extra large tinfoil hatt kanske?

ai som skickar all data till nån stor jätte kommer funka som du säger men varför skulle vi låta dom det kommer finnas opensource väldigt snart om det inte redan gör det.

Jag har undrat oftare och oftare om jag faktiskt skulle behöva en tinfoil hat eller ej då mina åsikter ändrats något enormt den senare tiden. Jag har helt slutat lita på företag och gratistjänster, google, vpn och allt övrigt.

Jag hoppas att det är ett sunt beteende och att mina anledningar är goda och inte sinnesrubbade.

Jag älskar OSS och FOSS, men jag är också djupt medveten om att 99% av världspopulationen inte ens stött på ordet eller dess innebörd. Oavsett om och när det finns AI som är 100% OSS så gör det absolut ingen skillnad. Företagen, organisationerna och de som flyttar runt mer pengar per vecka än vad resten av världsbefolkningen tjänar under sin livstid är de som ser till att vi gör det vi skall göra.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle föredra Bing framför Google.. men Bing är så otroligt mycket bättre än google idag! Speciellt med copilot