Startade om datorn ocj nu funkar inte nätverket

Permalänk

Startade om datorn ocj nu funkar inte nätverket

Har haft otroliga problem med Chrome senaste veckorna att det använder sjuka mängder minne utan anledning och det har inland slutat med att jag behöver starta om datorn, jag har provat att rensa all historik, cookies etc men Cjome är fortfarande icke super bra.

Iaf, skulle starta om datorn och nu har jag inget nätverk. När jag provar diagnosera problemet säger det "du ör ansluten med ett virutuellt nätverkskort som vi inte kan testa"

Har en sladd kopplad in i datorn, den går inte på wifi. Har provat starta om datorn och Windows föreslår men det funkar inte, har provat starta om routern etc.

Någon som vet vad som kan spöka eller är nätverkskortet helt fucked av någon anledning?

Permalänk
Medlem

Har du någon VPN eller liknande installerad som inte kopplat upp ordentligt?

Har du ett virtuellt nätverk så borde den finnas i nätverksanslutningar. Du kan alltid deaktivera den för att se om det löser problemet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du en router eller är datorn kopplad i tjänstefördelaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Har du någon VPN eller liknande installerad som inte kopplat upp ordentligt?

Nej jag har ingen VPN på datorn, provade bara en på chrome för någon dag sen men tog bort den då det så klart inte funka utan att betala.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova återställa din nätverksstack.

1. Öppna upp Kommandotolken (cmd) som admistratör.
2. Skriv kommandot netsh winsock reset följt av Enter.
3. Boota om datorn.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använder du en router eller är datorn kopplad i tjänstefördelaren ?

Nej datorn är kopplad direkt i väggen med kabel så den går inte via wifi eller in i routern.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Prova återställa din nätverksstack.

1. Öppna upp Kommandotolken (cmd) som admistratör.
2. Skriv kommandot netsh winsock reset följt av Enter.
3. Boota om datorn.

Provade det men gjorde ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Provade det men gjorde ingen skillnad tyvärr

Prova samma steg, men använd istället kommandot netsh int ip reset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Nej datorn är kopplad direkt i väggen med kabel så den går inte via wifi eller in i routern.

Du har alltså ingen router eller tjänstefördelare och inte heller något lan ?
Alltså inga andra klienter som ansluts mot internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Prova samma steg, men använd istället kommandot netsh int ip reset.

Ahh, gjorde det och när jag startade om datorn så kollade jag "Diagnostisera nätverksproblem" och då fick jag upp att jag kunde starta om nätverkskort eller något sånt, och då började det funka.
Tack så hemskt mkt, min natt är räddad hahah

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså ingen router eller tjänstefördelare och inte heller något lan ?
Alltså inga andra klienter som ansluts mot internet ?

Jo jag har ju en router som ger mig wifi men menar att datorn är enbart kopplad till nätverk via kabel.
Men gjorde som en ovan föreslog så rick jag igång det, tack så mycket för hjälpen