Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Permalänk
Melding Plague

Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Återgången till kontoren inom IT-branschen har inte gått som planerat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tvärtom, bytte till ett jobb där jag var garanterad att få jobba på plats och med få distansarbetande kollegor. På gamla jobbet fortsatte majoriteten att jobba på distans trots att pandemin var slut så jag trivdes inte alls där. Jag jobbade på plats under hela pandemin och längtade till att kollegorna skulle komma tillbaka, vilket de aldrig gjorde...

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig återgå till regelbundet schema på kontoret. Ibland är det stormöten/workshops/temadagar och team-aktiviteter eller annat där folk gör ett bra jobb på plats, men annars jobbar jag bättre ostört hemma, och till och med oftast bättre samarbete med kollegor via skärmdelning och liknande (jämfört med traditionell parkodning alltså)

Sen är det ju livet utanför jobbet också, att kunna veta och planera saker som vem som hämtar barnen eller starta en diskmaskin och inte alltid leva med förbehållet ’om tågen går idag’. Jag tror inte det var en enda månad där jag var hemma rätt tid varje dad en hel vecka. Minst 5 gånger fick frun åka 8 mil med bil för att hämta mig för att jag ens skulle komma hem

Nej, verkligen aldrig mer

Permalänk
Medlem

Hämtar popcorn så allt er redo för hemmajobbshatet från folk som inte har möjligheten jobba hemma 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag gjorde tvärtom, bytte till ett jobb där jag var garanterad att få jobba på plats och med få distansarbetande kollegor. På gamla jobbet fortsatte majoriteten att jobba på distans trots att pandemin var slut så jag trivdes inte alls där. Jag jobbade på plats under hela pandemin och längtade till att kollegorna skulle komma tillbaka, vilket de aldrig gjorde...

Har du inget liv utanför jobbet?

Jag sparar timmar varje dag i pendlande, blir mer utvilad och med tid att fixa saker gjorda hemma vilket ger mig mer tid till sambo, vänner, hobbys.

Win win win

Permalänk

Jag är för lagkrav att alla minst måste lägga 15h i veckan på att ta sig till och från jobbet. Om man bor nära jobbet så får man ta en omväg. Detta för att det ska vara rättvisst emot de som lägger denna restid på att ta till och från jobbet.

Nej utvecklingen går emot effektiviseringar inom allt. Onödig restid till jobbet kan användas till annat. Många utför även vissa sysslor bättre enskild.
Det är inte konstigare med detta än att folk i grundskolan också för vissa arbetsmoment vill arbeta i tyst miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Hämtar popcorn så allt er redo för hemmajobbshatet från folk som inte har möjligheten jobba hemma 😂

Jag hade möjligheten och provade på det men trivdes inte alls med det. Man kan hata det öven om man har möjligheten. Men byta jobb är en bra lösning om man inte trivs så det går väl åt båda hållen - de som vill jobba hemma byter till sådana jobb och vice versa. Personalomsättning behöver inte vara dåligt och att byta jobb är det bästa jag har gjort

Permalänk
Medlem

Jag har möjligheten att jobba hemma. Och gör om jag behöver. För det är smidigt stundtals.
Men jag hatar det verkligen.

Har först och främst skitsvårt att avgöra människors reaktioner enbart på röst och video. Jag tappar fokus i onlinemöten och tänker på annat redan 10min in.

Tycker dessutom inte om att jobbet inkräktar på privatlivet vilket det gör när utrustning som laptop och mobil tas innanför ytterdörren.

Restiden är min paus som behövs för att slappna av och kunna njuta av kvällen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Permalänk
Medlem

På nuvarande och tidigare arbete, så jobbade jag 100% remote. Kommer aldrig att återgå till kontoret. Tittar in en gång i månaden och det räcker. Får verkligen ingenting gjort där.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Saknar inte att spendera en timme obetalt med att ta mig till och från ett tråkigt kontor där det är svårt att koncentrera sig på jobbet. Har däremot inget problem att åka in för en lyxlunch med kollegorna i stan nån gång i månaden.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Distansarbete, historiens största mygel efter VAB!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Har du inget liv utanför jobbet?

Jag sparar timmar varje dag i pendlande, blir mer utvilad och med tid att fixa saker gjorda hemma vilket ger mig mer tid till sambo, vänner, hobbys.

Win win win

Så bara för att man har ett liv utanför jobbet så behöver man inte ha ett jobb som man trivs med?
Alla är olika så det beror väl på hur man är och vad man vill göra för att man ska må bra.

För mig var det loose - loose med distansarbete. När jag var på jobbet fick jag sitta själv då kollegorna var hemma och samma sak hemma, där fick jag också jobba själv. Hur jag än gjorde blev det dåligt på det jobbet. Det är också skönt att komma bort från familjen och sambon emellanåt

Permalänk
Medlem

Kan nog stämma bra vet minst 3-4 vänner som har sagt upp sig och bytt arbetsgivare efter att deras möjlighet till distansarbete har begränsats kraftigt eller till och med tagits bort helt i ett fall.

Permalänk
Medlem

Samma som med kroglivet, folk inser nu hur mycket de kan spara på att inte göra som före pandemin. Lätt att rätta matsäck efter mun.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Finns nog lika många som kommer till kontoret och inte gör något vettigt heller, det är samma personer som inte klarar av att göra sitt jobb remote, tar inte lång tid att sålla ut dem från mängden.

Har aldrig hört någon skryta om det, måste en lokal grej.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen preferens, faktiskt ofta chill att gå till kontoret ibland. Men man gör ju ofta inget produktivt på kontoret, det är bara snack med kollegor och inget dokumenteras.

En dag jobb hemma är minst lika effektivt som tre dagar på kontoret, troligen ännu mer. Jobbade hemma en månad förra året och fick gjort mer än nästa fyra månader på kontoret.

Men när man envisas med att lägga kontoren i Stockholm och Göteborg så är det inte lika attraktivt.
Det kommer leda till att jag i framtiden främst söker distansjobb.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag har ingen preferens, faktiskt ofta chill att gå till kontoret ibland.

Men när man envisas med att lägga kontoren i Stockholm och Göteborg så är det inte lika attraktivt.
Det kommer leda till att jag i framtiden främst söker distansjobb.

Hade en diskussion med en kollega från ett kontor i Stockholm (själv är jag i mindre stad), synen på pendling är helt annorlunda.

1h enkel väg var ingen som lyfte på ögonen över, en annan cyklar 5 min och är framme och hade aldrig kunnat tänka mig att skänka så stor del av dagen till enbart transport...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

Föredrar själv att kunna träffa mina kollegor som jag ska samarbeta med. Känns som det blir betydligt bättre gemenskap och samarbete med personer jag regelbundet träffar och pratar med jämfört med de jag ser någon gång ibland. Det blir mindre avstånd för att ställa frågor och ta diskussioner när personen är 2 meter bort. Det blir bättre överhörning, man kan hjälpa spontant när man hör att någon är frustrerad osv.

Visst, när jag sitter hemma är det riktigt trevligt, jag kan ta min rast med en skål flingor i soffan och kolla på TV eller ta en promenad med hunden. Men tror jag inte skulle trivas så bra med jobbet om det var så hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Skrivet av THURGOOD:

Distansarbete, historiens största mygel efter VAB!

Eller så har man jobb där man kan mäta hur mycket man gör eller har X antal timmar att utföra något. Frihet under ansvar brukar ju ges dem som är duktiga, vilket ni verkar aldrig ha blivit antrodda med...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Cyklar till kontoret dagligen. Trivs så himla mycket bättre där och får mer gjort än hemma. Och sen är det skönt att komma hem efter jobbet och officiellt gå på helg på fredagar. Den känsla dog helt under covid när man var hemma hela tiden. Rutinerna försvann också.

Ne tacka fan för kontor och heja arbetsgivare som tvingar tillbaka folket. Man vet själv hur lite det jobbas hemifrån. Värsta som finns är att försöka få tag i personer som bara jobbar hemifrån. Helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hade en diskussion med en kollega från ett kontor i Stockholm (själv är jag i mindre stad), synen på pendling är helt annorlunda.

1h enkel väg var ingen som lyfte på ögonen över, en annan cyklar 5 min och är framme och hade aldrig kunnat tänka mig att skänka så stor del av dagen till enbart transport...

Mjo liknande här, jag har flyttat till Göteborg från mindre ort i Norrbotten.

Där jag växte upp accepterar folk inte mer än 10min till jobbet, att ha mindre än fem minuter pendel är normalt. Jag har haft en minut till jobbet (med bil). Två minuter om jag räknade från sängen. Har man 15-20min börjar vänner undra hur läget är, om man mår bra, ska man inte söka nytt jobb?

I Göteborg pendlar folk över en timme utan att reflektera på det, många räknar inte ens tiden det tar att gå till lokaltrafiken osv.
"Åh det är bara en timme!" Visar appen som säger en timme, glömmer att man måste gå 5-10min till stoppet (på varje sida) och sen komma tidigt ifall buss/tåg/spårvagn är tidigt. Eller får vänta länge pga förseningar.

Så i snitt lägger personen närmare tre timmar om dagen på transport till jobbet! Räknar man sen in hobbys, shopping mm så visar det sig att folk typ bor i lokaltrafiken.

Det gör ju också att man inte orkar besöka vänner/familj för det tar en timme att åka buss till andra sidan stan eller så.

Nu har jag ~13min promenad, 2min med cykel till jobbet men bor då på ett ställe jag egentligen inte vill.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Cyklar till kontoret dagligen. Trivs så himla mycket bättre där och får mer gjort än hemma. Och sen är det skönt att komma hem efter jobbet och officiellt gå på helg på fredagar. Den känsla dog helt under covid när man var hemma hela tiden. Rutinerna försvann också.

Ne tacka fan för kontor och heja arbetsgivare som tvingar tillbaka folket. Man vet själv hur lite det jobbas hemifrån. Värsta som finns är att försöka få tag i personer som bara jobbar hemifrån. Helt omöjligt.

Personer som inte svarar när de "jobbar" hemifrån får man i min erfarenhet inte mycket hjälp av när de är på plats heller. Själv kör jag någon dag i veckan hemifrån, antingen när det ändå bara är rutin/infomöten, teamsmöten med andra siter eller om jag behöver jobba ostört en dag med t ex rapportskrivning.

Permalänk
Medlem

Trivs på båda men rent objektivt så sparar man tid och pengar genom att jobba hemifrån, främsta anledningen att man jobbar är just pengar. Oftast kan man sova lite längre och det påverkar hälsan positivt och därmed livskvaliten. Sedan värderar jag nära och kära så det blir mycket lättare att ta en lunch med t.ex. min respektive eller familj.

De som tycker att vara på plats är bättre förstår jag mig inte på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Jag håller med. Tycker man det är skönt att jobba mindre än 100% borde man just ansöka om att gå ner i tid (och lön).

Permalänk
Medlem

Jag har ingen självdisciplin, så jag jobbar mycket hellre på plats. Jag trivs också väldigt bra med kollegorna, och mår mycket bättre av att vara där runt trevliga personer. Som tur är jobbar jag i en butik så det finns ingen chans till distansarbete ändå
Har ca 25 min enkel resa med bil. Gillar att köra bil också så det är bara ett plus

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

De som tycker att vara på plats är bättre förstår jag mig inte på.

De kanske får ut något av att träffa andra människor?

Permalänk
Medlem

Tiden man sparar genom att jobba hemma är väldigt betydande. Skulle inte stanna om jag inte själv fick bestämma när jag jobbar hemma och inte.

Permalänk
Medlem

Finna väl för och nackdelar men båda alternativen. Så länge som företagen själva får bestämma så har jag ingen speciell åsikt i frågan.

Permalänk
Medlem

Folk har blivit för bekväma och lata helt klart idag.