E-handelssidan Temu anmäls för kundmanipulering

Permalänk
Melding Plague

E-handelssidan Temu anmäls för kundmanipulering

Konsumentorganisationer i Europa varnar för att Temu bryter mot lagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så är det ju på "alla" kinesiska varianter. Men jag läste artikeln innan och det vet dem ju om.
Det värsta är ju alla fakeade CE märkningar för om något börjar brinna pga din icke godkända enhet så täcker inte hemförsäkringen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen

Va?! Jag trodde Temu var ett riktigt helylleföretag!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Temu är ett roligt spel! Ibland blir det vinst, men oftast förlorar man.

Permalänk
Medlem

Tycker dessa tre punkter var väldigt svaga,

Jag tror inte den typen av kundbas som handlar hos temu bryr sig om reklamationer osv då det är lågpris produkter. Man drar helt enkelt en chansning när man beställer en vara för dessa priser.

Att reklamen inte är direkt visande kopplat till tidigare köp och ser inte jag som något negativt. Tvärt om så ogillar jag att få reklam för liknande produkter när jag redan köpt en vara.

Att EU skulle värna om våra unga med tanke på kopplingen till tiktok tror jag inte heller på. Man ogillar helt enkelt att Kina erbjuder sina egna tjänster och varumärken.

Men vad vet jag som lekman egentligen

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat hos dessa kinesiska lågprisföretag, ser mestadels ut att vara skräp ingen ändå behöver.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är bara acceptera att det inte går att konkurrera med Kina istället för att sjuda om det.

Permalänk
Medlem

Haha, no shit..

Permalänk
Medlem

SHEIN har också klivit fram som en jätteaktör inom lågprismarknaden. Främst kläder där, men finns teknik också (LTT byggde en SHIEN-dator t.ex.).

Är väl bara en tidsfråga till samma anmälning kommer mot dem.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara ett skitföretag om kritiken stämmer

Bra att det undersöks. Stämmer det så bötfäll/blockera och stämmer det inte så får de fortsätta.

Ett av problemen är att människor är så korkade att de bara ser ett lågt pris och handlar. De ifrågasätter inte varför priset är lågt och vad de går miste om. De kan helt enkelt inte förväntas tänka på sitt eget bästa.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Bra att det undersöks. Stämmer det så bötfäll/blockera och stämmer det inte så får de fortsätta.

Ett av problemen är att människor är så korkade att de bara ser ett lågt pris och handlar. De ifrågasätter inte varför priset är lågt och vad de går miste om. De kan helt enkelt inte förväntas tänka på sitt eget bästa.

Kan även vara svårt att acceptera att man blivit lurad med höga priser i så många år.

Permalänk
Medlem

Det går att fynda på detta företag men då krävs det lite sökning, och sökfunktionen på Temu är värdelös. Så en timme får du minst ägna åt sökning om du ska hitta något bra. Det får ej heller vara för dyrt per vara. Max en hundralapp. Jag hittade usb 4, höghastighetskablar med bra kvalitet. Jag undvek PostNord som leverantör. PostNord är kinkiga då det gäller tull och frakt från utlandet. Istället blev det Instabox. Om det var tur att jag slapp tullavgift, kan jag inte uttala mig om. Så du kan ju alltid pröva att handla där. Jag tror att du måste handla för 150kr (totalt) för att få det fraktfritt. Ett försök är det värt men räkna inte med någon garanti eller återbetalning, utan det är lite "grisen i säcken" att handla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Temu är ett roligt spel! Ibland blir det vinst, men oftast förlorar man.

Hahaha, klockren kommentar xD ^^ . Har faktiskt dock mest haft vinster, då jag endast köper sådant som jag vet vad det är .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Har aldrig handlat hos dessa kinesiska lågprisföretag, ser mestadels ut att vara skräp ingen ändå behöver.

Man kan sålla ut rätt bra grejer från dessa ställen dock om man vet vad man vill ha. Kör Aliexpress själv. Samma "skräpprodukt" som ligger i din närmaste lågprisbutik fast till 5-50% av priset. Är skillnaden mindre köper jag lokalt istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag postar den här också för det är ett helt fantastiskt erbjudande, jävla EU som ska lägga sig i vad jag köper 😡

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av xplojt:

Jag tror inte den typen av kundbas som handlar hos temu bryr sig om reklamationer osv då det är lågpris produkter

Varför skulle det spela någon roll? reklamationsrätten gäller i Sverige, så det är både vad man ska förvänta sig och vad som ska erbjudas oavsett butik.

Skrivet av xplojt:

Att EU skulle värna om våra unga med tanke på kopplingen till tiktok tror jag inte heller på. Man ogillar helt enkelt att Kina erbjuder sina egna tjänster och varumärken.

Jag tror grundanledningen är precis det som nämns i artikeln, dvs: "den här typen av företag kombinerar låga priser med totalt ointresse för grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd". Så det är ju jättebra att de anmäls, borde skett för längesedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Wizbro:

Har aldrig handlat hos dessa kinesiska lågprisföretag, ser mestadels ut att vara skräp ingen ändå behöver.

Handlat en hel del genom Temu, Wish, AliExpress mm genom åren. Det finns absolut mycket skräp, men det finns likväl mycket bra saker också.

Exempelvis köpte jag kloner av brytare för mekaniskt tangentbord, sida-vid-sida märker jag ingen skillnad mellan klonen och originalet: priset var dessutom 1/8 av originalen.

Sedan har jag hittat en del olika tejper, våtlister mm på Temu på senare tid. Utöver att vara billigare än vad som finns på Jula, Biltema etc.. Så är dem bättre också. Mycket bättre häftförmåga och toleranser mellan rullarna.

Jag hade nog haft enklare att svälja de överpriser Biltema, Jula, C&O och andra "Kina importörer" tar ut, om produkterna faktiskt hade någon garanti att vara okej också. Men så länge jag får både en bättre produkt, och till ett lägre pris, då är jag villig att chansa på dessa Kina-sajter, även om det kommer en nitlott ibland.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Bra att det trycks på emot diverse Kinabaserade företag som säljer random skit!

Men: "Det andra är att produkterna som Temu rekommenderar anses vilseledande då de inte baseras på vad du är intresserad av eller handlat förut." Vem handlar baserat på historik eller vad som rekommenderas? Man vet väl vad man är ute efter och söker upp det. Handlar folk verkligen produkter som visas i fälten "Andra som köpt vara A köpte även dessa varor?" eller bara köper för handlandets skull? Jisses.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Temu är nog sån sida jag undviker som pesten trots att de är billigare än nån annan, sidor som Amazon är ju betydligt dyrare i jämförelse redan. Så redan där blir oro-faktorn väldigt hög.

Problemet är idagsläget så dyker väldigt många Google resultat upp från Temu när man gör sökningar vilket gör att stor del av folk hittar till den sidan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Bra att det undersöks. Stämmer det så bötfäll/blockera och stämmer det inte så får de fortsätta.

Ett av problemen är att människor är så korkade att de bara ser ett lågt pris och handlar. De ifrågasätter inte varför priset är lågt och vad de går miste om. De kan helt enkelt inte förväntas tänka på sitt eget bästa.

Det kanske inte vore så dumt med ett internetkörkort.
Huvudpunkten är kritiskt tänkande för att få använda internet.

En av frågorna från sluttentan.
1. Microsofts support ringer och säger att du har fått ett virus på din dator. De ber dig gå till närmaste butik och köpa gåvokort som du sedan ska skicka till supporten.
a) Gör som supporten säger så att ditt medlemskap inte avbryts. Ett avbrutet medlemsskap innebär att supporten inte kan ta bort viruset från din dator.
b) Lägg på luren och polisanmäl.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Har aldrig handlat hos dessa kinesiska lågprisföretag, ser mestadels ut att vara skräp ingen ändå behöver.

Dom har mkt skräp, men också bra smådelar och sånt grejs som originalföretagen tar hutlösa priser för.
Jag hittade en ny triggerknapp till min damsugare för 20kr, och en torx skruvmejsel size 8 för 10kr, så jag kunde laga min dyson.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Kina krossar andra sidor med låga tillverkningskostnader och inga (ytterst få) mellanhänder.
Stora bolag utanför kina köper politiska beslut för att förhindra att bli utkonkurrerade, detta är absolut inget nytt.

Är vissa saker skräp: ja
Aggressiv reklam: ja

Kan du köpa samma skräp (från samma fabriker) på biltema, jula, dollarstore, ÖoB fast mera flera mellanhänder och högre pris utan att någon klagar: ja

Rent trams om du frågar mig, aldrig haft några problem med returer eller kvalitet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Det går att fynda på detta företag men då krävs det lite sökning, och sökfunktionen på Temu är värdelös. Så en timme får du minst ägna åt sökning om du ska hitta något bra. Det får ej heller vara för dyrt per vara. Max en hundralapp. Jag hittade usb 4, höghastighetskablar med bra kvalitet. Jag undvek PostNord som leverantör. PostNord är kinkiga då det gäller tull och frakt från utlandet. Istället blev det Instabox. Om det var tur att jag slapp tullavgift, kan jag inte uttala mig om. Så du kan ju alltid pröva att handla där. Jag tror att du måste handla för 150kr (totalt) för att få det fraktfritt. Ett försök är det värt men räkna inte med någon garanti eller återbetalning, utan det är lite "grisen i säcken" att handla där.

Verkligen, man kan väldigt enkelt åka på att betala 3ggr så mycket som man "behöver" på Temu för en pryl. Visst 10 kr eller 30 kr för något kanske inte spelar roll, men enda anledningen att handla på Temu är ju pris så då vill man ju se till att faktiskt få det så billigt som det går.

Skrivet av Yatagarasu:

Handlat en hel del genom Temu, Wish, AliExpress mm genom åren. Det finns absolut mycket skräp, men det finns likväl mycket bra saker också.

Exempelvis köpte jag kloner av brytare för mekaniskt tangentbord, sida-vid-sida märker jag ingen skillnad mellan klonen och originalet: priset var dessutom 1/8 av originalen.

Sedan har jag hittat en del olika tejper, våtlister mm på Temu på senare tid. Utöver att vara billigare än vad som finns på Jula, Biltema etc.. Så är dem bättre också. Mycket bättre häftförmåga och toleranser mellan rullarna.

Jag hade nog haft enklare att svälja de överpriser Biltema, Jula, C&O och andra "Kina importörer" tar ut, om produkterna faktiskt hade någon garanti att vara okej också. Men så länge jag får både en bättre produkt, och till ett lägre pris, då är jag villig att chansa på dessa Kina-sajter, även om det kommer en nitlott ibland.

Det här är verkligen huvudanledningen till att jag använder Temu. Biltema, Jula och allsköns svenska siter med Kina prylar tar helt hutlöst betalt för grejer som kostar kronor i inköp för dom. Min son hade fått en snigel i färglad plast i julkalendern från farmor, hon hade köpt den på Tgr för 79kr. Vad kostade den mig på Temu? 7kr... Det är så man blir arg på hur blåst man blivit genom åren. Och nej, jag ser faktiskt väldigt lite värde här i att bevara Biltema, Tgr och liknande aktörer, på det här segmentet. De har existensberättigande och överlever lätt Temu (och liknande) men bara om de fokuserar på vad de gör och kan leverera på bättre.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Temu är nog sån sida jag undviker som pesten trots att de är billigare än nån annan, sidor som Amazon är ju betydligt dyrare i jämförelse redan. Så redan där blir oro-faktorn väldigt hög.

Problemet är idagsläget så dyker väldigt många Google resultat upp från Temu när man gör sökningar vilket gör att stor del av folk hittar till den sidan.

Amazon är, i min mening, en mycket dyrare och sämre variant av Temu. Det är reklamationer och så Amazon har koll på så för dyrare grejer förstår jag iaf. Men då betalar jag långt hellre premium för att ta det via en aktör som inte jagar monopol ställning på ett sätt jag personligen tycker är grovt problematiskt.

Skrivet av dodie:

Dom har mkt skräp, men också bra smådelar och sånt grejs som originalföretagen tar hutlösa priser för.
Jag hittade en ny triggerknapp till min damsugare för 20kr, och en torx skruvmejsel size 8 för 10kr, så jag kunde laga min dyson.

Ja, det ihop med billiga prylar för barnen som kikare och liknande som är typ odugliga för en vuxen men jag vill ogärna ge barnen en flera hundra kronors kikare att leka med och de fungerar ändå klart bättre än en ren leksak i plast (plus att barnen gillar att sakerna ser "riktiga" ut.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Varför skulle det spela någon roll? reklamationsrätten gäller i Sverige, så det är både vad man ska förvänta sig och vad som ska erbjudas oavsett butik.

Säger inte emot vi har väldig bra lagar i Sverige. Men i mitt tycke så har konsumenten också ett ansvar. Om jag köper en vara där jag känner att produktens kostnad motiverar mig till att använda min reklamations vid eventuella fel. Så får ju jag se till att köpa ifrån ett företag jag kan tänkas lita på.

[/quote]Jag tror grundanledningen är precis det som nämns i artikeln, dvs: "den här typen av företag kombinerar låga priser med totalt ointresse för grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd". Så det är ju jättebra att de anmäls, borde skett för längesedan.
[/quote]

Hela deras affärs ide är billiga produkter.
Fortfarande upp till konsumenten om varorna ska köpas men såna här direktiv behövs väl antar jag, då människor inte verkar kunna tänka själv längre

Permalänk
Medlem

Borde vara en smal sak för EU att sätta upp skydd mot dessa oseriösa och omoraliska (och antaglkigen olagliga) företag.
Sätt upp strafftullar för företag som inte:
- Uppfyller EUs säkerhetskrav
- Ger skälig ersättning till sina arbetare
- Ger tillräckliga garantier
- Har enkelt reklamation
- Har en miljömedveten tillverkning
- Tillverkar saker som går att återvinna
- etc etc
Så slutar vi på en så där +200% i strafftull för förestag som Temu/Shein och så kommer "problemet" att lösa sig självt!!!
Visst, vissa företag i Europa kommer också åka på lite strafftullar.

Permalänk

Grundproblemet är som vanligt att vi konsumenter inte tar vårt ansvar. Att folk alls handlar på denna skitapp är ett grovt underbetyg åt allt vad heder och sunt förnuft heter. Samma sak när folk skiter i människorna bakom taxi resor för Bolt/Uber. Modernt slaveri som möjliggörs av oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

"... produkterna som Temu rekommenderar anses vilseledande då de inte baseras på vad du är intresserad av eller handlat förut."

Nej, tack! Påtvinga inte onlineaktörer att spåra vem jag är och vad jag gör! Rekomendationer får gärna vara helt slumpmässiga, eller baseras på varan jag tittar på just nu.

Permalänk
Medlem

Undviker själv de värsta avarterna, handlar nästan bara kinaprylar på Aliexpress. De gånger jag har reklamerat har det gått rätt snabbt.
Dessa sidor är ju "merchants", så att "de säljer skit" stämmer ju inte direkt, då de faktist bara förmedlar en tjänst.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli väldigt uppenbart att deras västerländska konkurrenter och deras återförsäljare börjar känna av konkurrensen från Shijiazhuang Donghua Jinlong Chemical Co., LTDs industriklassade högkvalitetes-glycin. Jag kommer aldrig mer köpa glycin från europeiska tillverkare som både är dyrare och har sämre kvalitet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Borde vara en smal sak för EU att sätta upp skydd mot dessa oseriösa och omoraliska (och antaglkigen olagliga) företag.
Sätt upp strafftullar för företag som inte:
- Uppfyller EUs säkerhetskrav
- Ger skälig ersättning till sina arbetare
- Ger tillräckliga garantier
- Har enkelt reklamation
- Har en miljömedveten tillverkning
- Tillverkar saker som går att återvinna
- etc etc
Så slutar vi på en så där +200% i strafftull för förestag som Temu/Shein och så kommer "problemet" att lösa sig självt!!!
Visst, vissa företag i Europa kommer också åka på lite strafftullar.

Låter bra, kommer aldrig fungera.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.