Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Vi kan ju köra arbetsförkortning med bibehållen lön för alla andra som inte kan få möjligheten att jobba hemifrån 😎

Varför ska man få något bara för att man saknar möjlighet att jobba hemifrån?

Om alla bara slutade bry sig om var andra får och inte får och istället bryr sig om sig själva skulle livet vara mycket enklare.

OnT så kommer jag aldrig att gå tillbaka till att jobba på ett kontor med alla moderna hemskheter som öppna landskap och aktivitetsbaserade arbetsplatser.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Känner inte direkt att jag behöver försvara varför jag föredrar att jobba hemma. Vet inte varför du blir så upprörd av det heller faktiskt. Kan finnas många olika anledningar till det. Tid är en som hör ihop med stress. "Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska må dåligt av stress" (som ju redan är ett väldigt stort problem idag). Att man sparar typ 2-3h om dagen för att man jobbar hemma.

Det är mer OK för vissa anledningar men inte vissa andra? Eller det är aldrig acceptabelt för dig?

Ja, jag ser då inte riktigt hur jag bidrar till samhället genom att pendla minst 3 timmar om dagen och betala 2200Kr/månad för det. Om jag kunnat jobba hemifrån på heltid hade jag istället kunnat ta ett extrajobb på 50%.
Annars kan man göra saker som att spendera mer tid med sina barn, för de som har sådana, utbilda sig, satsa mer på träning och hälsa osv. Finns mycket man kan göra som bidrar både till en själv och samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Känner inte direkt att jag behöver försvara varför jag föredrar att jobba hemma. Vet inte varför du blir så upprörd av det heller faktiskt. Kan finnas många olika anledningar till det. Tid är en som hör ihop med stress. "Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska må dåligt av stress" (som ju redan är ett väldigt stort problem idag). Att man sparar typ 2-3h om dagen för att man jobbar hemma.

Det är mer OK för vissa anledningar men inte vissa andra? Eller det är aldrig acceptabelt för dig?

1h till jobb, 1h tillbaks.
10h i veckan.
500h om året.

Det är mycket tid jag föredrar att ägna till något bättre ån obetalt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Varför ska man få något bara för att man saknar möjlighet att jobba hemifrån?

Om alla bara slutade bry sig om var andra får och inte får och istället bryr sig om sig själva skulle livet vara mycket enklare.

OnT så kommer jag aldrig att gå tillbaka till att jobba på ett kontor med alla moderna hemskheter som öppna landskap och aktivitetsbaserade arbetsplatser.

Varför ska du få jobba hemifrån bara för att andra får det?

Om arbetsförkortning skulle leda till effektivisering på samma sätt som att få jobba hemifrån gör, varför ska de som inte kan jobba hemifrån inte få samma möjlighet via arbetsförkortning? 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Varför väcker diskussioner om distansarbete så starka känslor hos folk egentligen?

Helt otroligt att man bryr sig så mycket om var folk jobbar. Kunde inte bry mig mindre om mina kollegor är på kontoret eller hemma. Tragikomiskt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Dom som bara jobbar på distans kan lika gärna bytas ut mot AI.

Så det värde du skapar består enbart i att du fysiskt är på plats, inte det arbete du gör?

Låter mer som att det är du som kan bytas ut mot en skyltdocka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Hur ser du på att medans det är ok för dig så lär medarbetare bli irriterade på att du potentiellt betalar en kollega samma månadslön för 2h arbete mot kollegors lika kompetenta jobb under 8h? Jag tror inte för 5 öre att du har kompetensen att korrekt bedöma om värdet som skapas verkligen stämmer överrens med ersättningen i sådan detalj att kunna kalla det "rättvist". Så gott som alla knegare vet att det finns slöa latnissar som cheferna inte fattar inte gör sitt, och där kollegor iställer får täcka upp. Skulle tro du i flera ambitiösa människors ögon är en sämre arvetsgivare med din inställning.

Ingenting är rättvist i livet, speciellt inte inom företag. Är det rättvist att jag kan sitta på mitt arsle och i princip inte göra någonting av värde för att sedan ta utdelning på miljoner med 20% skatt? Om man inte känner sig nöjd med sin kompensation så får man diskutera med sin chef varför man förtjänar mer och hur man känner runt det. Att gå runt och jämföra sig själv med andra gör en bara frustrerad och ledsen i det långa loppet.

Har personligen aldrig förstått mig på folk som blir irriterade på andra om saker som inte påverkar dem själv över huvud taget. Det finns inget krav att täcka upp för någon annan, om det går åt helvete för att de inte täcker för någon som latar sig så är inte det deras problem, det är företagets problem. När problemen börjar komma till ytan så undersöker man vart problemet härstammade ifrån och kan man då visa att man har gjort sin del så är allt frid och fröjd.

Att "go the extra mile" tjänar bara företaget på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller så har man jobb där man kan mäta hur mycket man gör eller har X antal timmar att utföra något. Frihet under ansvar brukar ju ges dem som är duktiga, vilket ni verkar aldrig ha blivit antrodda med...

Jo jag förstår inte heller... om en person kan göra sitt jobb och samtidigt handla, träna, lära sig japanska och bygga fågelholkar under arbetstid har ju antingen arbetsgivaren noll prestationskrav (det är ett fejkjobb) eller så är personen extremt effektiv när den jobbar. Jättekonstigt att det skulle gå ihop.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Ja du trivs bra med att vara bekväm helt enkelt, det är inte alls bra utveckling enligt mig. Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska sitta hemma och jobba."

Haha. Folk är ju galna. Samhället påverkas inte ett skit av att jag sitter hemma och jobbar förutom att det blir mer plats på spårvagnen för andra. Hur kan man vara så bitter över att någon väljer att utföra sina arbetsuppgifter hemma? Hahaha, helt otroligt. Gå till kontoret om du gillar det, klart.

Bättre för miljön också dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du vill ha barnomsorg, det är ju ingen absolut rättighet med barnomsorg, det finns gott om situationer där det faktum att du är hemma innebär att du inte har rätt till barnomsorg (i samma utsträckning).
Det är väl en helt rimlig fråga i en värld med begränsade resurser, varför du ska ha rätt till barnomsorg när du ändå är hemma, och speciellt då om man ställer det mot någon som inte kan jobba hemma.

Men nu tänker du nog lite tokigt. Du kan ju inte både säga att folk myglar med arbete hemifrån samtidigt som du anser att man ska ta hand om sina barn om man arbetar hemifrån.

Det luktar lite "surt sa räven" här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Du kan ju inte både säga att folk myglar med arbete hemifrån samtidigt som du anser att man ska ta hand om sina barn om man arbetar hemifrån.

Kan du citera var jag säger att folk myglar med arbete hemifrån? Jag kan inte hitta det..

Permalänk
Medlem

Jobbar i testlabb så jag cyklar en kvart till jobbet varje arbetsdag och ingen möjlighet till distansarbete.

Det är runt 900 personer på kontoren där jag jobbar som får jobba på distans två dagar i veckan hemma. Dessa dagar är alltid måndagar och fredagar. Det blev flera dagar per vecka hemma under pandemin som också startade möjligheten till distansarbeten.

Under tiden skedde några saker här i samhället:

Det var svårt att komma in på golfbanorna för det var långa köer.
Byggvaruhusen fick slut på sina lager och hyllorna stod tomma långa perioder.
Padelhallarna var fullbokade varje vecka. (nu har de flesta slagit igen p.g.a lågt besökarantal)

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Men nu tänker du nog lite tokigt. Du kan ju inte både säga att folk myglar med arbete hemifrån samtidigt som du anser att man ska ta hand om sina barn om man arbetar hemifrån.

Det luktar lite "surt sa räven" här...

Däremot har man sett kollegor som jobbar hemma trots att de har VAB. Har till och med ett namn - "vobbar". Menar inte att de myglar utan snarare att de sliter ut sig för att hinna med jobbet då de samtidigt ska ta hand om barnen. Var väl speciellt under pandemin när förskolan skickade hem ungarna för minsta lilla snuva i näsan. Det är väl en grej jag funderar på hur man lyckas med att separera arbete och fritid om man har hemmet som arbetsplats?

Själv tänker jag att folk får göra hur de vill om det funkar för dem. Men man kan ju ändå undra hur de löser det praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Vi kan ju köra arbetsförkortning med bibehållen lön för alla andra som inte kan få möjligheten att jobba hemifrån 😎

Många i dom sektorerna med kollektivavtal har redan 37 timmars veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jobbar i testlabb så jag cyklar en kvart till jobbet varje arbetsdag och ingen möjlighet till distansarbete.

Det är runt 900 personer på kontoren där jag jobbar som får jobba på distans två dagar i veckan hemma. Dessa dagar är alltid måndagar och fredagar. Det blev flera dagar per vecka hemma under pandemin som också startade möjligheten till distansarbeten.

Under tiden skedde några saker här i samhället:

Det var svårt att komma in på golfbanorna för det var långa köer.
Byggvaruhusen fick slut på sina lager och hyllorna stod tomma långa perioder.
Padelhallarna var fullbokade varje vecka. (nu har de flesta slagit igen p.g.a lågt besökarantal)

Under pandemin var det flera bolag som hade problem med ekonomin och fick stöd från staten med kravet att de anställda inte fick arbeta.
Så kanske inte så konstigt om folk byggde och spelade padel när de var ”lediga”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Många i dom sektorerna med kollektivavtal har redan 37 timmars veckor.

6h arbetsdagar eller 4 dagars arbetsveckor med bibehållen lön som är det heta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Däremot har man sett kollegor som jobbar hemma trots att de har VAB. Har till och med ett namn - "vobbar". Menar inte att de myglar utan snarare att de sliter ut sig för att hinna med jobbet då de samtidigt ska ta hand om barnen. Var väl speciellt under pandemin när förskolan skickade hem ungarna för minsta lilla snuva i näsan. Det är väl en grej jag funderar på hur man lyckas med att separera arbete och fritid om man har hemmet som arbetsplats?

Själv tänker jag att folk får göra hur de vill om det funkar för dem. Men man kan ju ändå undra hur de löser det praktiskt.

Så är det. Missar jag en dag tappar jag 8000kr att fakturera kund. Jag får 800kr i vabb eller nåt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Däremot har man sett kollegor som jobbar hemma trots att de har VAB. Har till och med ett namn - "vobbar".

Sjukt barn er inte samma som barn som måste ha attention och stöd 24/7. VAB ofta för att man fick va hemma. Nu när man jobbar hemma kan man ju jobba och gå iväg hjelpa med mat, läxor eller annat vid behov. Iallafall om barnet er lite äldre.

arbetet görs så arbetsgivare och kolleger happy, och man slipper VAB avdrag i lönen samt stress med ta igjen arbete sen

win win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så är det. Missar jag en dag tappar jag 8000kr att fakturera kund. Jag får 800kr i vabb eller nåt..

Och får i gengäld underbar ovärderlig tid med barnet. Värt varenda krona och mer därtill att få dom stunderna.
Dessutom, 8000 på en dag betyder att du har riktigt gott ställt och råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarfr:

Och får i gengäld underbar ovärderlig tid med barnet. Värt varenda krona och mer därtill att få dom stunderna.
Dessutom, 8000 på en dag betyder att du har riktigt gott ställt och råd.

Vettifan om jag håller med om att VAB är underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarfr:

Och får i gengäld underbar ovärderlig tid med barnet. Värt varenda krona och mer därtill att få dom stunderna.
Dessutom, 8000 på en dag betyder att du har riktigt gott ställt och råd.

Han kanske är egenföretagare och 1000kr/h är väl inte super hög debitering... Blir väl runt 40-50k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Spelar egentligen ingen roll vad gamla insnöade gubbar på SweClockers tycker när forskningen är rätt tydlig med att hemarbete är mer effektivt än att jobba på kontoret.

https://www.forskning.se/2023/03/06/manga-far-mer-gjort-vid-d...

Det är ju bara att läsa sista studien du länkade för att inse att det verkligen inte är svartvitt. Beroende på branch och arbetsuppgifter så har olika studier väldigt varierande resultat. Överlag slår den fast att det verkar vara positivt, men det finns nyanser (håller inte med om slutsatsen för övrigt, resultaten varierar på tok för mycket). En trend som nämns är att studier i samband med covid visar att hemmajobb negativt påverkar produktivitet, gissningsvis för att det inte passar alla. Några studier påvisar även en erroderad sammarbetsförmåga när för många anställda sitter hemma.

Utvecklare är nog en speciell grupp som är väldigt förtrogen med den it-utrustning som krävs för att bedriva bra distans jobb.

Som arbetsgivare verkar det smart att erbjuda distans till en viss gräns, för de som vill, när arbetsuppgifterna är passande. För till och med om produktiviten förblir den samma, så är garanterat de anställda gladare.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det jag har svårt för är att ingen i tråden kan tänka sig in i andras situation? Hela argumentationen handlar om att man antingen är lag hemma eller kontoret och de som inte tycker samma kan inte vara riktigt kopplade. Det pandemin har lärt mig är att olika arbetsuppgifter gynnas av att vara på plats och andra gynnas av att vara på kontoret. Vilket leder till slutsatsen i den sista av @viceroy artiklar kommer fram till:

Distansarbete passar många, inte alla och det viktigaste är att man har möjlighet att välja!

För många är det svårt nog att hålla isär oavsett. Med ett arbete som är inriktat mot tankearbete är inte insikten och förståelsen kopplad till arbetsplatsen: Jag arbetar dygnet runt oavsett vad jag sysslar med. En av mina mest användbara insikter fick jag i duschen, en annan i sommarstugan. Gissa om någon av dem kom mellan 08-17 på en semesterfri vardag? Är tankarna jag tänker när jag tar tvätten mindre värda än de jag tänker när jag sitter i ett konferensrum? De är annorlunda, men inte mindre användbara.

Mycket kan det sägas bero på, men distansarbete? Den rådande åsikten bland ekonomer är att det är Covid-lättnader som kommer tillbaka som en boomerang nu. Det är Nationalekonomi A: Vid en rörlig växelkurs kommer riksbanken behöva kontra stora svepande finanspolitiska satsningar med högre ränta för att kunna stävja inflationen. Nu vet jag inte om det är någon tröst, men vi lever alltså ut ett skolboksexempel. Alternativet hade varit att ta den ekonomiska krisen samtidigt som den epidemiologiska, så det verkar väl ha varit en relativt lyckad gamble.

Skrivet av Broken-arrow:

Dock säger forskning att en paus behöver inte vara sitta ner med kopp kaffe eller ta tupplur. Räcker med du gör något annat än vad du brukar göra när du jobbar.

Altså bryta av arbetet med något annat.

Skrivet av Shiprat:

Om man inte hinner ta tvätten under en rast när man jobbar hemma så har man inte någon riktig rast under dagen. Vet inte vad du tänker att en rast är men om de inte är längre än typ två minuter max så är det inte raster.

Och att sitta och snacka skit med kollegorna över kaffe kanske är en bra sak för dig, men i andra roller är fikat den plats man helst undviker då folk oundvikligen försöker lassa över mer jobb på en där, och även för att när man vill ha rast vill man faktiskt ha en minut för sig själv.

Och hela iden att "knacka kollegan på axeln" skulle vara enbart helt harmlöst är lite naivt det med. Vi har haft samma password till wifi på mitt jobb sedan tio år tillbaka, ändå kommer folk och frågar mig regelbundet om det när jag är på kontoret. Mängder av olika vardagsaker som folk kan sköta själva blir plötsligt något de hellre ber någon annan om när någon annan finns tillgänglig. Mer realistiskt är knacken på axeln oftare "Hej jag pratar med kund x skulle du kunna förklara y för dem" och så får man ursäkta sig för kund x i några minuter och sedan försiktigt läxa upp kollega att vi ger inte crash course i y över telefon då det involverar personskydd och andra saker som kräver riktig utbildning etc. Något som kollegan hade blivit varse som de tagit det genom rätt kanaler istället för att kunna bara luta förbi med telefonen.

Det blir samma dialektik som alltid med denna fråga - beroende på vad ditt jobb är så är distansarbete antingen en enorm lättnad, ett stort problem, eller neutralt. Realistiskt får man acceptera att det är olika, men ändå envisas folk med att säga att de vill att alla ska tillbaka kontoret för de trivs själva bättre så.

Det finns en kategori av folk som, om de inte har konstant omedelbar access till sina kollegors hjälp, verkar känna att de inte kan arbeta alls, detta uppdagades under pandemin. Optimalt noterar man att för att komma vidare i en specifik sak behöver man input från en kollega, och därmed får man vänta om de är upptagna och jobba på något annat så länge. Jag har ofta arbetat en hel del mot fälttekniker där det faktiskt är kritiskt att de får hjälp nu, det blir då lite fånigt när man hör att en kollega känner sig inkapabla att jobba då de hade något problem med skrivaren eller något på kontoret och inte kunde nå en då man satt i telefon.

Kör ett litet gruppsvar här. Jag tog bara väldigt generella exempel. Absolut att en paus inte behöver vara att sitta still och dricka kaffe. Tillhör själv den gruppen som inte gärna sitter still.

Problemet jag märkt av är att folk faktiskt utför saker som inte gör det en paus ska göra, snarare tvärtom om.

Lite som att en snickare tar en paus och lyfter atlaskulor för att sedan vara så trött i armarna att den inte orkar spika fast reglarna under resten av arbetspasset. Påhittat exempel så klart men samma princip.

Sen tycker jag folk ser distansarbete som lösningen på en dålig arbetsmiljö och det ställer jag mig helt emot. Självklart skall man ha en bra och fungerande arbetsmiljö. Har man inte det så måste det ju åtgärdas genom att lösa problemet.

Sen är jag helt med på att alla är olika men när det skall samverkas vilket är en väldigt stor del av arbetet så är 100% distansarbete segare, enligt min erfarenhet. Folk klagar på att det är för många onödiga möten hela tiden men samtidigt vill man jobba hemma och boka ett teamsmöte på 15min för en 3min fråga.

Om en kollega har en fråga till mig så är det ju mycket smidigare att de kommer förbi mig och frågar än mail/pinga/teams/röksignaler där man kollar om vi kan boka ett möte kl xx.xx för att diskutera en sak. Har jag tid så löser vi problemet direkt, sitter jag verkligen fast med något jag absolut inte kan släppa så säger kag helt enkelt att jag kommer förbi så fort jag är klar. Skulle jag finna mig i en situation där man inte betet sig som folk eller "missbrukar hjälpen" så tar jag upp det med den berörda personen. Fungerar inte det så tar man det med sin chef som då blir den som ansvarar för att lösa problemet.

Gällande undvikande av fikarasten så förstår jag att många inte gillar det. Det är helt ok och det behöver inte vara höjdpunkten på arbetsdagen. Men samtidigt om alla sitter och gömmer sig bakom sina skärmar och tar konversationerna via mail så är det ju självklart att man kommer hamna i en sitts där arbetsmiljön blir dålig.

Som sagt, det finns både för och nackdelar med distansarbete och jag tycker att en medelväg med en flexibel lösning fungerar bra.

Sen är folk över lag så jäv_a kinkiga också (åt båda hållen). Om Björne precis ska ha inskolning med snigel på förskolan så kan väl Björne få köra den veckan hemma ifall han snabbt behöver hämta snigel. Eller så kanske Nisse har en tandläkartid på tisdagen och har långt mellan jobb och hem, där tandläkaren ligger väldigt nära hemmet. Klart som fan Nisse kan sitta hemma på tisdagen! Men nej då jäklar ska folk börja med "men jag då?!". Ja nästa gång du behöver det så löser man det på samma sätt.

Ett behov kan självklart vara att man måste fokusera extra på en speciellt viktig sak som har en avgränsad tidsram där personen vinner på att sitta hemma. Kanske måste köra extra inför en deadline och kan jobba över men ändå hinna vara hemma till middagen. Återigen, det får ju inte "missbrukas" så att man belastar den anställde med extra övertid för att de ändå är hemma till middagen.

Kontentan av det hela (igen, enligt mig) är att det fuskas och sinkar arbetet mer, att ha 100% distansarbete än vad man vinner på det. Återigen jag tycker man kan utgå ifrån att man infinner sig på kontoret men att det finns flexibilitet och möjlighet att sitta hemma vid behov.

Nog rantat om detta så kag släppet denna diskussion nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja du trivs bra med att vara bekväm helt enkelt, det är inte alls bra utveckling enligt mig. Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska sitta hemma och jobba.

Vi har ingen pandemi längre ändå ska folk envisas med att vilja vara hemma istället för att gå till sitt jobb som är mycket roligare.

Om du nu, i kontrast till att trivas med att vara bekväm, föredrar att vara obekväm så kan du väl göra oss hemarbetare en tjänst och pröva ta bort sitsen på datorstolen och sitta direkt på pinnen?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av StenmanJones:

Dom som bara jobbar på distans kan lika gärna bytas ut mot AI.

Tänker tvärt om om man jobbar på distans kan man ersätra alla andra medarbetare med AI. Trevligare och effektivare.

Permalänk
Medlem

De senaste fyra åren har jag gått från 100% på plats på arbetsplats 1 till 100% remote på samma arbetsplats, till ~80% remote på ny arbetsplats, till ~40% remote på ännu en ny arbetsplats, till 20-40% remote på arbetsplats 1 igen, och jag kan väl tillstå att det jag har nu där 1-2 arbetsdagar i veckan (alltid fredag, ibland någon mer dag) hemifrån är det som passar mig bäst. Ett par dagar när man kan "kötta av" saker som blivit avbrutna, och några dagar för att dels få se annat än sina egna fyra väggar och sin egen nuna i spegeln, men även för att få jobb gjort som ligger mer på en grupperingsnivå.
Som ny däremot tyckte jag att jag kom in i saker och ting långt mycket långsammare när jag (eller oftare, mina kollegor) satt på distans, så blotta tanken på att byta till ett 100%-remote-jobb igen är otänkbar för min del.
Men, skulle jag söka nytt jobb om det helt plötsligt gick tillbaka till 100%-on-site igen? Njae, inte enbart av den anledningen i vart fall. Skulle det vara en bidragande faktor däremot? Absolut, åtminstone om jag inte får ett eget kontor på samma gång (och det lär knappast hända med tanke på att vi har en grotesk platsbrist ). Det stora behovet remote-möjligheter uppfyller för min del är just att kunna sätta mig ner i lugn och ro och fokusera på att få saker gjorda utan att behöva störa mig på folk som kommer och ställer frågor, pratar, går förbi, använder tangentbord, andas, eller helt enkelt existerar i min närhet. Om det sedan sker hemma eller i en dedikerad städskrubb på kontoret, ja det kvittar lite för min del.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av kotz:

Kan jobba 2/5 men cyklar gärna till jobbet och rör på mig samt träffar kollegor.
Lunchen drar jag ut och socialiserar.
Hellre än att sitta på röven hemma och bli fet 😆

Precis tvärt om för mig hemma arbete gör att jag kan börja jobba tidigt typ kl 6, istället för att äta lång lunch äta något snabbt och gå på gym/springa över lunch och sedan jobba till kl 16 och sedan ha tid för barn/familj/hus m.m.

Skulle jag gå till kontoret varje dag skulle jag äta för mycket och inte röra på mig. Samt vara väldigt trött för jag inte fått någon fysiskaktivitet/tempohöjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

många bittra her inne borde nog byta jobb prova ett hemmajobb, där behöver man inte jobba als tydligen, typ samma som VAB enligt vissa,. det er ju kul med sjuka barn, som en semester

Min fru är hemma mamma, hon sköter hela den biten. Själv så jobbar jag i olje och gasindustrin, stormtrivs med jobbet.

Ninja
"Färre IT-jobb på distans"

Är förvisso inte i den sektorn men jag jobbar på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Precis tvärt om för mig hemma arbete gör att jag kan börja jobba tidigt typ kl 6, istället för att äta lång lunch äta något snabbt och gå på gym/springa över lunch och sedan jobba till kl 16 och sedan ha tid för barn/familj/hus m.m.

Skulle jag gå till kontoret varje dag skulle jag äta för mycket och inte röra på mig. Samt vara väldigt trött för jag inte fått någon fysiskaktivitet/tempohöjning

Don't forget sen ta dig till jobb tidigt (eller iaf på obekväm tid då det kanske fortfarande är mörkt och/eller blött och så vidare) när så många samtidigt ska ta sig till jobb, sen samma sak när du ska hem, vilket är ännu en drain på ens energi.

Kritiker till "work from home" verkar mest mena på att arbetsgivaren inte längre kan övervaka sina drönare/anställda, och ignorerar logiken att det är vad de anställda får gjort snarare än var de är som är det viktiga, dvs om du utför lika mycket arbete som på kontoret så är du lika effektiv vart än du befinner dig. ("drönare" där för en stil-enig beskrivning från arbetsgivarens syn).. 😋

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem

Jag har inget jobb där jag kan jobba hemifrån. Det går liksom inte som processoperatör. Men inte är jag bitter för att andra har möjligheten att jobba hemifrån. Båda mina föräldrar jobbar hemifrån ibland och flera andra släktingar gör det också. Det är ju kanonbra, mindre pendlande, mindre trafik inne i stan, bättre luftkvalitet, och mycket enklare för andra att ta sig fram. Dessutom så kan man få en stadskärna med färre kontor och fler bostäder/butiker istället.

Har pratat en del om hemmajobb med morsan, då det är hon som oftast jobbar hemifrån. Hon upplever att hon är mycket mindre stressad när hon jobbar hemifrån. Sparar mycket tid på att inte behöva åka in till kontoret och på somrarna kan hon t.ex sitta ute i sommarstugan och jobba.

Det borde väl bara vara en fördel för alla om fler jobbar hemifrån kan jag tycka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare