Corsair RM850e med sapphire Nitro rx 7800 xt, PCIe ?

Permalänk

Corsair RM850e med sapphire Nitro rx 7800 xt, PCIe ?

Hej.
Ska bygga min första dator. Undrar om PSU-koppling till GPU.
Vissa rekommenderar 2 separata PCIe-kablar till grafikkortet för tillgodose strömförsörjning. I lådan finns enbart en som delar sig till två (Daisy Chain) och en som inte delar sig. Ska jag köra på den som delar sig eller köpa en till PCIe och köra separata kablar?

Förstår ni mina tankar?
Tack på förhand

Om köpa, är det sådana här då?
2-pack, så blir de enhetliga.

https://www.webhallen.com/se/product/306162-Corsair-Individua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faxekondi:

Hej.
Ska bygga min första dator. Undrar om PSU-koppling till GPU.
Vissa rekommenderar 2 separata PCIe-kablar till grafikkortet för tillgodose strömförsörjning. I lådan finns enbart en som delar sig till två (Daisy Chain) och en som inte delar sig. Ska jag köra på den som delar sig eller köpa en till PCIe och köra separata kablar?

Förstår ni mina tankar?
Tack på förhand

Om köpa, är det sådana här då?
2-pack, så blir de enhetliga.

https://www.webhallen.com/se/product/306162-Corsair-Individua...

Man ska helst använda 2 separata kablar från nätagget.

Använd både den som är singel och den som är delad (men koppla enbart in ena kontakten från denna sladd i grafikkortet).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faxekondi:

Hej.
Ska bygga min första dator. Undrar om PSU-koppling till GPU.
Vissa rekommenderar 2 separata PCIe-kablar till grafikkortet för tillgodose strömförsörjning. I lådan finns enbart en som delar sig till två (Daisy Chain) och en som inte delar sig. Ska jag köra på den som delar sig eller köpa en till PCIe och köra separata kablar?

Förstår ni mina tankar?
Tack på förhand

Om köpa, är det sådana här då?
2-pack, så blir de enhetliga.

https://www.webhallen.com/se/product/306162-Corsair-Individua...

Varför inte använda dom 2 som finns med?

Permalänk

Den som inte delar sig brukar vara till cpu med konfigurationen 4+4 istället för 6+2.

Kanske har du satt fel till cpu?

Edit: Läste manualen. Du ska ha 2st 4+4, 1st 6+2 "daisy-chain" samt 1st 6+2 med bara 1 kontakt.

Så det du har verkar stämma. Kör en av varje bara.

Permalänk
Medlem

RM850e ska inkludera 3 6+2-pinskablar.

Permalänk

Är det dessa kablar jag ska köra då?
Och enbart koppla i en av Y-splitten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faxekondi:

Är det dessa kablar jag ska köra då?
Och enbart koppla i en av Y-splitten?

<Uppladdad bildlänk>

Ja.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

RM850e ska inkludera 3 6+2-pinskablar.

Det är väl 3st 6+2 kontakter, vilket det blir med en Y splitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faxekondi:

Är det dessa kablar jag ska köra då?
Och enbart koppla i en av Y-splitten?

<Uppladdad bildlänk>

Stämmer och har du använt en av dom till CPU så är det den näst översta som skall vara till CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är väl 3st 6+2 kontakter, vilket det blir med en Y splitt.

Jo, verkar så. Kollade lite hastigt bara.

Permalänk

Den näst översta, som det står CPU på kabeln, är kopplad till CPU. Så den tror jag är rätt.
Men var osäker på om Grafikkortet fick tillräckligt med ström om man enbart körde daisy-chain-kabeln. (8 till PSU och 16 till GPU) men då testsr jag att enbart köra en av Y-splitten + den som heter (8-pin)(6+2). Alltså två kablar från PSU och likadant in i GPU med en löst hängande frå Y-splitten.
Tack för snabba svar. 🙌

Permalänk

OCH, om jag inte vill ha en kabel hängande från Y-splitten framför grafikkortet, Är det då den jag länkade till första inlägget jag ska köpa?
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faxekondi:

OCH, om jag inte vill ha en kabel hängande från Y-splitten framför grafikkortet, Är det då den jag länkade till första inlägget jag ska köpa?
Tack

Ja, Corsair Type 4 kablar ska det vara till det nätagget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faxekondi:

OCH, om jag inte vill ha en kabel hängande från Y-splitten framför grafikkortet, Är det då den jag länkade till första inlägget jag ska köpa?
Tack

Ja det ser ut att vara den du skall köpa i så fall.

Permalänk
Skrivet av Faxekondi:

OCH, om jag inte vill ha en kabel hängande från Y-splitten framför grafikkortet, Är det då den jag länkade till första inlägget jag ska köpa?
Tack

Eller klippa bort pigtailkontakten funkar också.

Ja brukar dock bara låta dem hänga inget som är ivägen ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows