Permalänk

Är min prescott för varm? Åtgärden?

Hallå!

Jag har precis plockat ihop min nya P4 3.2gig Prescott, och jag tycker att gå från min P4 2.66 Northwood på 45/55 grader idel/full-load och till min P4 3.2 Prescott 60/69 idel/full-load känns oroväckande. Jag har hört att Prescott är varmare, men jag känner mig illa tillmods att processorns ska ta skada. Jag kör med original fläkt och kylning. Och mitt moderkort har med ett program "Asus-Probe" som har konfigureat sig efter vad för processor jag har och den har satt att den ska varna om den blir 72 grader varm. När jag spelar eller kör 3dMark 03 så blir den 68 ibland och det kan hålla i ett par minuter och sjunker någon grad i mellan åt, men det går inte högre. Jag har en chassi tempratur på 30-31 grader.

Så mina frågor lyder, är det skadligt att ha det så varmt?
Behöver jag göra något åt det? Jag tänkte ha datorn i alla fall 2-3 år innan jag uppgraderar eller köper ny. Jag vet inte hur krävande 3dmark 03 är, men finns risken att den kan stiga över 68 grader om jag spelar krävande spel som t.ex Doom 3 eller Half-life 2? Eller går 3dMark 03 och Doom 3/Hl2 jämnt ut?

Om det är så att jag tjänar på att byta fläkt och/eller kylning är är det svårt att få bort kylningn på processorn? Är det en väldigt delikat procedur? Jag är alltså inte ute efter att klocka eller så utan jag vill bara att datorn ska hålla i långa loppet när jag spelar.

Edit: min P4 3.2 är 49 grader idle, jag hade glömt att virusprogrammet gick i backgrunden.

Permalänk
Medlem

min ligger på 49-50 grader idle och 63-65 grader full load med zalman och as5 pasta.
med original låg tempen ca 3 grader högre.

din idle temp ligger lite i högsta laget.
Har du några chassifläktar i lådan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
min ligger på 49-50 grader idle och 63-65 grader full load med zalman och as5 pasta.
med original låg tempen ca 3 grader högre.

din idle temp ligger lite i högsta laget.
Har du några chassifläktar i lådan?

har en 120 och en 80 in och en 120 ut, jag har bara 30 grader i chassit.
Jag får några grader varmare i chassit om jag kör med öppen burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter
har en 120 och en 80 in och en 120 ut, jag har bara 30 grader i chassit.
Jag får några grader varmare i chassit om jag kör med öppen burk.

Ja då är det inte det som är problemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ja då är det inte det som är problemet.

Naj jag antog inte det heller, det jag är nyfiken på är om de tär skadlig för processorn, och om risken finns att den stiger över 70 grader, om den gör det så vill jag gärna kunn aåtgärda det. Fast på Komplett så sa dom att de tär ingen fara utan att Prescott tål en hel del och att om den stiger över 70 grader så börjar den "throttla", men jag tycker kanske att det är lite väl mycket ändå. Borde jag bry mig, eller kan jag sluta oroa mig om att datorn ska ta massa stryk.

Permalänk

Prescott börjar throttla vid 69,1C grader ...
Jag tycker du har för dålig kylning ....Den ska inte bli varmare än 60C håll dig under de så är de ingen fara alls ...
Livslängden på allt runt om kring prollen tar ju även de skada pga av cpu värmen
70C går ju steka ägg om man håller på ett tag vill säga..
Konningar som sitter runt cpu.n blir dom för varma så kan dom spricka och då rinner de ut gråvit sörja från dom....
Jag känner en som fick de problemet pga
prescott ...Det sög ström och pwr.en gick upp i 80C ...Det blev härdsmälta av konningarna...
Han hade taskig kylning kan man tro ...Men de är svårt få en normaltemp som är mellan 35C 60C grader vid load på en sådan processor som många anser vara felbyggt ...IDLE 60C grader de säger ju lite att de är ju konstruktions fel på den. Alla vet väl vad idle är? Jo när det inte finns några instruktioner som processorn ska utföra utan bara vila i de läget!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Ok, och hur går jag till väga för att sänka värmen så att den ligger under 60 grader? Köper böttre kylpasta och en annan fläkt blir nog svaret, men det finns ju så otroligt mycket olika fläktar och kylpastor så jag vet inte vart jag ska börja. Är det svårt att få bort den nuvaranda kylpastan som min boxed fläkt har kletat ut på processorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter
Ok, och hur går jag till väga för att sänka värmen så att den ligger under 60 grader? Köper böttre kylpasta och en annan fläkt blir nog svaret, men det finns ju så otroligt mycket olika fläktar och kylpastor så jag vet inte vart jag ska börja. Är det svårt att få bort den nuvaranda kylpastan som min boxed fläkt har kletat ut på processorn?

Bot på värmen!!

1: AS5 kylpasta
2: Thermaright XP120 + (Fläkt minimum (90cfu)
3: Chassifläktar minst 4st (minimum 40cfu)
4: Luft runt datalådan (innebär inte att den ska stå trångt i ett hörn)

Med rätt monterade fläktar 2 fram suger in kallluft och två fläktar bak blåster ut varmluft, samt
processorkylaren rätt monterat med AS5 bör du ligga på 45 idle och runt 55 till 60C load
Det är vad som jag tycker är acceptabelt på en sådan processor

Ps.. Stryk väldigt tunt lager med AS5 innan kylaren monteras...För mycket blir de tvärtom effekt ...

/zzplutozz

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Bot på värmen!!

1: AS5 kylpasta
2: Thermaright XP120 + (Fläkt minimum (90cfu)
3: Chassifläktar minst 4st (minimum 40cfu)
4: Luft runt datalådan (innebär inte att den ska så trågt i ett hörn)

Med rätt monterade fläktar 2 fram suger in kallluft och två fläktar bak blåster ut varmluft, samt
processorkylaren rätt monterat med AS5 bör du ligga på 45 idle och runt 55 till 60C load
Det är vad som jag tycker är acceptabelt på en sådan processor

Ps.. Stryk väldigt tunt lager med AS5 innan kylaren monteras...För mycket blir de tvärtom effekt ...

/zzplutozz

Well, den där kylaren ser lite för avancerad ut att monter för mig. Kan tänka mig något annat.
Jag har 3 chassifläktar, 120 och 80mm in och en 120 ut. så jag har runt 28 grader i chassit just nu så det tror jag räcker. Dessutom stog det på deras hemsida att den inte passade mitt moderkort utan vissa modifikationer.

Någon som kan rekommendera en annan kylare som funkar bra och inte låter mer än originalkylaren som följde med?

Permalänk

Det finns inga genvägar ...
Du får ta den smällen om du ska ha en tyst och sval pc...
Det är den bästa kylaren på marknaden för Prescott processorer
Den är inte alls märkvärdig att montera ...Jag har monterat några sådana kylare på Prescott
Moderkort som jag har monterat den på är
Abit (IC7, IC7Max3)
Asus (P4C800 Delux)
Samt på några MSI moderkort

Lätt att sätta dit tänk bara på att heatspridern ska vara vänd mot graffet då sitter den rätt

Vad har du för moderkort?? Av de så kan jag tala om om de funkar mm

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Det finns inga genvägar ...
Du får ta den smällen om du ska ha en tyst och sval pc...
Det är den bästa kylaren på marknaden för Prescott processorer
Den är inte alls märkvärdig att montera ...Jag har monterat några sådana kylare på Prescott
Moderkort som jag har monterat den på är
Abit (IC7, IC7Max3)
Asus (P4C800 Delux)
Samt på några MSI moderkort

Lätt att sätta dit tänk bara på att heatspridern ska vara vänd mot graffet då sitter den rätt

Vad har du för moderkort?? Av de så kan jag tala om om de funkar mm

Jag har ett Asus P4C800-E Deluxe, och det står att man kan få komplikationer på deras hemsida, och man måste modifiera för att få den sitta rätt, och jag känner mig inte tillräckligt erfaren för att "modifiera" så jag tror jag avstår.

Permalänk

Nejdå...
Jag har satt dit en sådan kylare igår på ett moderkort du har ...
Lätt som en plätt var de...
Hjälpte en vän för han hade sådana problem med sin pc över att de tjöt som fasen vid spelandet mm.
Hans pc låg i 62C idle ...Max i Prime 95 började den throttla vid 70C ...Tappade rätt mycket effekt av de...
Nu ligger han på 42C med en temp inne på 23C i rummet Max load i 1 timme 54C grader blev de när vi checkade ...
Det jag vill ha sagt är att det går bra med den setup du har ...
Han är nöjd som tusan...Vi fick ut med kortet ur lådan för montage av kylare ....Det tog mig en 1 och en halv timme att montera den...
Kylaren kostar 595 kronor + fläkt ... Han betalade de för den i Umeå!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Skall du köpa en Thermalright XP-120
Passa på idag i såfall!
komplett har weekendpris 379:-.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302128&cks=SWO

Permalänk

Som sagt, det står på deras forum att man måste modifiera lite för att få på den, och jag känner mig inte sugen på den utmaningen.

Permalänk
Medlem

Då föreslår jag att du köper en Zalman istället
och as5 kylarpasta.
Mycket lätt att montera och tyst.
Finns en helt i koppar som kyler ett par grader bättre men är
istället väldigt tung.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=35285
http://www.webhallen.com/prod.php?id=22645

Har du kollat temperaturerna på annat sätt än med asus probe?
Det är inte alltid de är så tillförlitliga.
Har själv provat med olika program och det kan skilja uppemot
så mycket som 10 grader.
Kollat vad tempen ligger på i bios?

Permalänk
Hjälpsam

Kör mina Prescotts på max load runt 50c (D0 stepping). Detta med en CoolerMaster heatpipelösning för s604. Prescotts skall mao inte behöva gå så jäklar varma som 65+ vid ett par timmar max load 2xPrime95 )per processor).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ingen som testat montera en thermalright xp120 i ett antec sonata?
undrar om den rymms...

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900