Permalänk
Medlem

Förbättra en förstärkare?

Hej har tagit ut förstärkaren ur en billig högtalare Och om nu de kostade 200 kr och förstärkaren levererar 150 W på pappret är ju sin sak... men tänkte så hära kan man inte byta ut typ kondingar och lite annat för att få ljudet lite finare?
För generelt har jag fått veta ju större och tyngre transformatorn är i en förstärkare ju hägre kvalitet är det på den. sen har jag fått mina aningar om att om man bytar ut de stora kondingar mot lite större dvs mer kapasitet så skulle basen bli lite tyngre. jag är lite ny bland detta men är otroligt intreserad så går det att förbättre en billig förstärkare genom att byta ut nån del?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

billiga förstärkare = billiga komponenter!
de mesta kan bytas ut... kondningar, motstånd, trafos osv...
men en fetare trafo och lite större kondningar kan man ju börja med, men det är inte helt säkert att det går att få bättre ljud ur en redan dålig förstärkare, det beror ju på hur den är designad i från början!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Men som jag har förstått det då man bygger delningsfilter ör spolarna och de stora kondingarna till basen samt de små till diskanten? försvinner inte diskanten om man bytar de små till lite större? men kan ett motstånd verkligen försämra ljudet? och TRAFO menar du transformator? annars vad menar du?

Kan lägga upp nån bild på det med så ni kanske kan ''peka'' vilka komponenter som oftast försämrar ljudet om inte allt..

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Visst, byt alla komponenter mot bättre så låter det kanske bra.

En förstärkare är förhoppningsvis byggd med en balans av lika dåliga komponenter överallt. Att byta någon komponent till en bättre flyttar bara begränsningen till nästa komponent, d.v.s. nästintill värdelöst effekt.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

I en sån billig pryl så hänger det mer åp förstärkarkomponenten än på trafon. Ta reda först på vilket förstärkarchip det sitter i den sen kan du börja filosofera om att förbättra.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citgho
I en sån billig pryl så hänger det mer åp förstärkarkomponenten än på trafon. Ta reda först på vilket förstärkarchip det sitter i den sen kan du börja filosofera om att förbättra.

Exakt...

Men om det skulle va en "budget" model (ja den va billig men att det finns en likadan fast bättre) så skulle det gå att byta vissa komponenter för bättre ljud... Men det börjar bli lite avncerat om man inte är eletronik kunig

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Nä men hade tänkt byta ut kondingarna om det gick o få bättre bas... sen kollade jag och alla motstånd hade en guldring så de är bra men kanske inte av kvalle Där är ochskå sen ''styrenhet'' på 9 pinnar och tror att det är antagligen där ljudet går igenom... bilder kommer senare i dag men som sagt går det i vare fall och få bättre bas i en förstärkare genom att byta till fetare kondingar?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det ens är bas rms:en liger säkert på 25watt (om inte ännu mindre) (alltså den "riktiga" effekten den klarar att ge ut) och du kan ändå inte förvänta dig att driva några större element med den...
Men man kan alltid testa

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

jo rms:en ligger säkert mycket lägre och om den skule ligga högre upp skulle ljudet endå diffas men hade endå stora förväntningar om detta för typ man kan lägga in feta kondingar i bilen för att få mer kräm och jag var inne på en sida där de hade HQ kondingar man kunde köpa för att byta ut i sin förstärkare för att få bättre ljud av nått slag var nåttt år sen så...

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Hehe, bara för att det är guldring på motstånden så betyder inte det att dom är av någon exceptionell kvalitet, utan det är felmarginalen i motstånden. Guld indikerar en 5%-ig felmarginal har jag för mig. Sen finns det 1%, och så vidare.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Motstånden är nof det du sist behöver byta.

Om jag var du skulle jag köpa en ny förstärkare eller vara nöjd med den du har.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

iiiih så det blir altså inte bättre bas med fetare kondingar? :S :S :S eller nån förstärkar kunnig som kan svara?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

I detta fall är jag i princip säker på att det inte blir det. Då vi pratar om såna små effekter.
I bilen har du inte kondensatorn för att ge mer effekt i den bemärkelsen, utan för att jämna ut strömmen till steget så man slipper fading i matningen.

Min personliga åsikt är att det är onödigt arbete och bortkastade pengar att börja byta komponenter. Jag har själv byggt en förstärkare, riktiga prylar är inte billiga.
För 200kr får du ett förstärkarchip och en kondensator ungefär.

Och på vilken nivå ligger dina elkunskaper? Tex om du ska byta förstärkarchipet så måste det vara samma pinlayout så du får rätt ben på rätt plats. Spänningarna från nätdelen måste vara rätt för det nya chipet osv osv.

Jag föreslår att du skaffar en riktig förstärkare istället om du vill ha mera effekt än den du har.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

hehe okej då får ta och bygga in den i nån låda då kan ju bli farligt annars Citgho du värkar rätt kunnig inom detta.. finns det nån bra sida med sådana ritningar av den lite lättare varianten

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
hehe okej då får ta och bygga in den i nån låda då kan ju bli farligt annars Citgho du värkar rätt kunnig inom detta.. finns det nån bra sida med sådana ritningar av den lite lättare varianten

här

och här

Inte så enkla men alltid hittar man nått...
Funderar själv på att bygge en lite enklara men det var det där med ström försörjningen...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Att byta kondingar i sig ger inte mer/bättre bas om inte resterande komponenter åxå är bra. Kondensatorernas uppgift är att förse förstärkaren med ström under det spänningstoppar som finns i musiken. Det är alltså en strömreserv. Om denna inte finns kommer man inte att ha tillräckligt med ström och då blir ljudet distorderat. Att byta kondingar hur som helst är inte heller säkert att det gör någon nytta även om resten av komponenterna är bra. Det är ju önskvärt att ha hög kapacitans, men stora kondingar är "långsamma" och kan inte avge strömmen lika fort som en mindre. Därför ser man, framför allt i lite dyrare förstärkare, en hel drös med lite mindre kondingar istället. Detta ger en snabbare och mer responsiv bas.

Därtill ska förstärkarkretsarna/transistorerna i slutsteget klara av att leverera denna ström. Om de inte klarar det, utan bottnas så kommer ljudet att distordera.

Att ljudet distorderar innebär inte bara att det låter väldigt illa utan det kommer åxå att flyta likström genom högtalarna vilket mycket snabbt kan ta död på dem.

Vill du bygga en mycket enkel förstärkare som låter bra så ska du bygga en gainclone. ThorAmp är en variant på den tex http://jwg.student.utwente.nl/fedde/audio/thor-amp.html

Sök på gainclone på google.

Jag har själv legat i startgroparna att bygga en dylik ett tag, men har inte orkat engagera mig i att hitta en lämplig trafo ännu.
Fast du får ju räkna med att lägga kanske en 500kr eller så på komponenterna. För den summan kan du ju få en vettig begagnad förstärkare.

Permalänk
Medlem

Tillläger att det är enklast att bygge en förstärkare som drivs på 12-24 volt då det är enklare att hitta en trafo som passar

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

På blott 12-24V blir det inte någon kraftfull trafo. Att tänka på är att man åxå bör ha ett mittutag på trafon då en förstärkare behöver både plus- och minusspänning (med undantag för vissa specifika förstärkarkretsar).

Permalänk
Medlem

Okej efter att se på bilder på andra gainclone ser de inte så jätte märkvärdiga ut fast o andra sidan då man kollar på ritningen blir man lite skraj men får se kan ju faktiskt bli mycket roligt Sen de otroligt snygga rörförstärkare som finns som andra byggt själva ser ochskå mycket fina ut samt ''lite mindre jätte avancerade'' hur det nu gårihop :S... vad heter rörförstärkare på engelska?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

MEd reservation för att det kanske finns någon mer benämning som jag inte kommer ihåg såhär efter en vecka på jobbet och fredagswhiskyn i handen så heter det iaf Tube Amplifier, eller förkortat, Tube Amp.

Edit:
Fast dessa är både betydligt dyrare och mer kompliserade att bygga. De kräver speciella trafos med många olika spänningar ut osv. Dels för att driva den "vanliga" elektroniken och dels för att driva rören som vill ha spänningar på flera hundra volt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Okej efter att se på bilder på andra gainclone ser de inte så jätte märkvärdiga ut fast o andra sidan då man kollar på ritningen blir man lite skraj

Jag byggde denna. Lite komponenter och riktigt välljudande.
Effekt? Tja.. tillräckligt

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk

Jah byggde en egen förstärkare från grunden i ett gammalt CDROM-chassi på 2x20W som spelar bra mycket högre och bättre än ettpar multimediahögtalare på "150W" då dessa watt bara är ren bluff, man kan inte ens få den effekten ur transformatorn om man kortslöt den, sådana högtalare går efter en konstig märkning: P.M.P.O jag har glömt vad förkortningen betyder men det är ett sätt att snygga till siffrorna till det tiodubbla ungefär. Att ta förstärkaren ur sådana högtalare är meningslöst om man inte tänkt bygga en intern hörlursförstärkare eller annat som kan vara intressant.

Visa signatur

Kan inget om mycket