Permalänk
Medlem

dvdbrännare slö

När jag bränner dvdskivor med "max" ställer den sig snällt på 4.1x och efter 60% går den upp till 6.3x och sista 20%en ligger den på ~8x..
gör jag något i windows töms bufferten snabbt och den får sänka sin hastighet lite till, och ibland händer det när jag inte gör något alls i windows..

så jag undrar om detta är normalt betende eller vad jag borde göra åt det?

har en NEC 3500

kör med verbatim 8x dvd+r skivor..

överallt ibland Primär och Sekundär IDE-kanal är det instället på "DMA om tillgängligt"...

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det är nog fullt normalt, en skiva bränns innifrån och ut från centrum, och rotations hastigheten blir alltid mycket högre juh längre ut på skivan den kommer (mot slutet av bränningen).

Angående att bufferten töms snabbt så vettesjutton.
På min brännar burk står det under texten "DMA om tillgängligt" följande "Ultra DMA Mode 2" och det berättar vilket läge den körs i just nu, och med dom inställningarna funkar det bra här.
Där hårddisken sitter står det "Ultra DMA Mode 5" om det kan hjälpa.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

men ser du samma sak då? eller du har inget brännarprogram som visar vilken hastighet den går i "live" ?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jodå det händer samma sak, i början visar den från typ 2x hastighet för att mot slutet av bränningen uppnå kanske 6x-7x men bufferten går inte ned så mycket för mig, kanske beror lite på vad det är för dator och hur mycket den klarar av och vad man pysslar med under tiden den bränner.

Jag brukar bränna på 2 maskiner den ena är en Athlon XP 3200+ med 1GB ram och den andra är en P4 540J 3.2GHz med 1GB ram, Athlon XP maskinen jobbar jag och bränner från samma hårddisk medans P4:an har 2 diskar en System och en Lagring och på den bränner jag från lagringsdisken.

PS: har ingen cdrw eller dvdrw skiva hemma heller och har slut på vanliga skivor så kan inte prova just nu. =/

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

jag bränner från en 2,8@3,45 p4 med 1gbram och tre diskar där den ena disken har två partitioner. Den ena partitionen är system, så när jag bränner från den andra blir det extra känsligt. Vilket man kan förstå. Därför bränner jag från de båda andra diskarna.. där den ena är IDE och den andra SATA och jag märker ingen större prestandaskillnad.

edit, med vilken brände du bäst då? eller du visste inte?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein