Produkttest: ATI lanserar X1000-serien

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerade på att ATI:s kort var STÖRRE denna gången?
De har ju alltid varit m i n d r e innan.
Blir svårt att få in den i en barebone, när inte en 7800 GTX går in i en Shuttle SN26P

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jo såg det med Calle... såg faktiskt större ut än Asus Dual Core model.. tycker att den fysiska storleken börjar bli lite mastig

Citat:

Shuttle med SLI onsdag 28 september av Bjorn

Shuttles senaste SFF-dator heter Shuttle XPC SN26P och stödjer SLI. Datorn har en Nvidia nForce4 SLI-krets och har fullt stöd för både socket 939-processorer och Nvidiagrafikkort i 7x00-serien. De viktigaste specifikationerna är SATA med stöd för RAID, gigabitnätverkskort och 7.1-ljud. Datorn kommer att finnas i butik i oktober och priset kommer ligga på ungefär 5 200 svenska kronor.

Permalänk
Medlem

Ett FP32 only kort, kunde inte varit bättre
Ja att prestandan är bra och priserna pressas är den bästa fördelen

Permalänk
Medlem

Inte är kortet bara större, det förbrukar även mer ström...än något annat kort.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Nu är det ju tyvärr så att DirectX är begränsad till Microsofts produkter. OpenGL stöds på flera operativsystem. I framtiden i och med Vistas intåg och deras TCP/Palladium-tjafs så tror jag faktiskt att fler kommer söka sig till mer öppna plattformar. Jag tror mer på OpenGL eftersom det är tillgängligt på fler plattformar.

Vad gäller spelen så finns exempelvis Unreal Tournament 2004 samt Doom 3 med OpenGL-stöd. Det finns en hel del spel som kör med OpenGL, jag spelar dock inte så mycket därför är jag inte så bevandrad i spelvärlden.

Mvh Jonathan

Ja det där med andra platformar är intressant... Jag har läst att Carmack på id software skall börja använda xbox360 som primär utvecklingsplatform för att de tror att PC grafiken kommer gå åt det hållet med unified shaders. Nu följer väl inte xbox360 directX riktigt utan har utökat version 9 utan att stödja directX 10 som inte var färdigspeccat när grafikchippet i xbox designades av ATi. Därför förvånade det mig mycket att id software som har varit grymmt trogen openGL skulle gå över till directX för som jag förstod det lättare porta spel mellan PC och xbox360...

Tack för infon!

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men varför tar ni med er en FX-53 för att testa ett så cpukrävande grafikkort? Verkar inte så seriöst det här testet. Kanske inte var meningen heller?

Visa signatur

Opteron 144 CABYE 0540APMW | DFI Lanparty nF4 Ultra | 2x200GB Seagate Barracuda SATA 2xWD Raptor 36.7GB | G.Skill 2x256MB PC4400LE TCCD | Sapphire Radeon X850XT | Win XP Pro

Permalänk

Inget nytt under solen: ATI är bättre i direct X, Nvidia är bättre i Open-gl...
Så bf2 spelare tar radeon.... medans cod2 spelare tar nividia...

Nån nämnde klock upptill...864/1980.... flyt i spel kanske?
Bara dom ordnar stabila drivisar så är det nog lugnt

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenon
Ursäkta, men varför tar ni med er en FX-53 för att testa ett så cpukrävande grafikkort? Verkar inte så seriöst det här testet. Kanske inte var meningen heller?

Ah just det har ju 30 FX57: or i lådan här, undrar varför jag inte använde en av dem
Skicka mig en FX57:a?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Sorgligt av ATI att inte ens ha drivrutiner för de nya grafikkorten redo för allmänheten.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ah just det har ju 30 FX57: or i lådan här, undrar varför jag inte använde en av dem
Skicka mig en FX57:a?

Du kan få en Operton 144 s939 ifall jag får X1800XT av dej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ah just det har ju 30 FX57: or i lådan här, undrar varför jag inte använde en av dem
Skicka mig en FX57:a?

Med så mycket tid som ni hade innan lanseringen tycker jag ni borde ha skött det bättre och inte behandlat det som ett budgetkort.
Tror säkert flera företag hade ställt upp och lånat ut en bättre processor om ni hade ansträngt er att göra något åt saken.

Visa signatur

Opteron 144 CABYE 0540APMW | DFI Lanparty nF4 Ultra | 2x200GB Seagate Barracuda SATA 2xWD Raptor 36.7GB | G.Skill 2x256MB PC4400LE TCCD | Sapphire Radeon X850XT | Win XP Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenon
Med så mycket tid som ni hade innan lanseringen tycker jag ni borde ha skött det bättre och inte behandlat det som ett budgetkort.
Tror säkert flera företag hade ställt upp och lånat ut en bättre processor om ni hade ansträngt er att göra något åt saken.

Trevligt att du tror att företag skickar saker så fort man ber om det, visst försökte jag fixa en bättre processor men lyckades inte. Skall sätta mig och lata mig lite till nu (eg: leka med sonen)

Desto snabbare du inser att man inte kan få allt man pekar på i livet desto bättre. Skall vi hålla oss till ämnet nu?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Trevligt att du tror att företag skickar saker så fort man ber om det, visst försökte jag fixa en bättre processor men lyckades inte. Skall sätta mig och lata mig lite till nu (eg: leka med sonen)

Desto snabbare du inser att man inte kan få allt man pekar på i livet desto bättre. Skall vi hålla oss till ämnet nu?

Givetvis inser jag att man inte får allt man pekar på. Men skulle ni be ett företag om en tjänst, produkt etc. och fråga om de vill ha något i utbyte tror jag säkert de skulle prata vidare med er. Håller nämligen på med det själv.
Du verkar inte ta det här särskilt seriöst, jag ger er bara lite kritik på vad som kan förbättras till nästa recension av X1800 korten då jag tar för givet att ni kommer testa det igen inom kort och då få leka med det lite mer än det ni hann göra då.

Visa signatur

Opteron 144 CABYE 0540APMW | DFI Lanparty nF4 Ultra | 2x200GB Seagate Barracuda SATA 2xWD Raptor 36.7GB | G.Skill 2x256MB PC4400LE TCCD | Sapphire Radeon X850XT | Win XP Pro

Permalänk

Såg att ni testade med guru3d:s demo i BF2. Testade att bencha den och endast sample demot funkade, när man kör det riktiga så blir skärmen bara svart några sek och exitar sedan.. nån som vet vam som kan vara fel?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenon
Givetvis inser jag att man inte får allt man pekar på. Men skulle ni be ett företag om en tjänst, produkt etc. och fråga om de vill ha något i utbyte tror jag säkert de skulle prata vidare med er. Håller nämligen på med det själv.
Du verkar inte ta det här särskilt seriöst, jag ger er bara lite kritik på vad som kan förbättras till nästa recension av X1800 korten då jag tar för givet att ni kommer testa det igen inom kort och då få leka med det lite mer än det ni hann göra då.

Nu ligger det till så här. De svenska eller rättare sagt de nordiska grenarna av de "större" tillverkarna jobbar inte på samma sätt som de mindre. De är inte beroende av de tester som nättidningarna gör. Samt att de oftast inte riktigt lägger fokus på svenska siter pga att de är för små. Detta skilljer sig dock hårt mellan de olika tillverkarna då tex ATI lägger mer kraft på webb och nät media. Medans tex Intel och AMD har för många som drar i dem. Vilket gör att de prioriterar tex Microdatorn.

Hur många test siter tror du har en FX-57 som ref cpu?

Visa signatur

Gammal är gubbe