Min recension av Acer Travelmate 3002 (~130kB bilder)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Vad är det som strulat för dig?

Touchpaden har inte fungerat ordentligt, dålig känslighet på vissa ställen.
Nån tangent trillade bort oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Touchpaden har inte fungerat ordentligt, dålig känslighet på vissa ställen.
Nån tangent trillade bort oxå.

Var ifrån köpte du din laptop? Har du testat om det går att sänka CPU-hastigheten och kolla på DVD/Xvid-film utan att fläktarna går igång?

Enligt en del ställen som jag läste på internet så var fläktljudet så pass högt att de var tvungna att lämna tillbaka datorn, är det verkligen så?

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Var ifrån köpte du din laptop? Har du testat om det går att sänka CPU-hastigheten och kolla på DVD/Xvid-film utan att fläktarna går igång?

Enligt en del ställen som jag läste på internet så var fläktljudet så pass högt att de var tvungna att lämna tillbaka datorn, är det verkligen så?

Datorbutiken.com

Det verkar finnas tre lägen på fläkten, av, ett där den surrar hörbart (säkert irriterande för en del) och ett där en nästan låter som ett flygplan (vid full load, körde prime 95 när det hoppade igång)

Den låter lite mer än min DELL C610 kan jag säga iaf.

Om man ställde ner hastigheten på minsta gick det bra att kika på DivX utan att fläkten hoppade igång.

Skulle försöka undervolta den för en liten stund sen, men den versionen av RM-clock som användes i guiden var inte samma som den som fanns att ladda ner, och de såg inte riktigt likadana ut (den nya saknade "restore defaults on exit"- möjligheten), så jag vågade inte riktigt.

Om det är ngn som har den 1.6, så hör av er så ska jag testa!

Permalänk
Medlem

Okej schysst! Beställer nog en iaf!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Skulle försöka undervolta den för en liten stund sen, men den versionen av RM-clock som användes i guiden var inte samma som den som fanns att ladda ner, och de såg inte riktigt likadana ut (den nya saknade "restore defaults on exit"- möjligheten), så jag vågade inte riktigt.

Om det är ngn som har den 1.6, så hör av er så ska jag testa!

Det verkar som om alla föregående versioner finns kvar på deras sida, bara att skriva filnamnet manuellt:
http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_16_bin.exe

Permalänk

Har pillat en hel del med volten, håller precis på och gör det avslutande lite längre testet i Prime 95.

Har lyckats sänka volten från 1.356 till 0.940 vilket är nästan 31%.
Vid 0.924V så kraschade min dator, den startade inte om sig själv som jag hade trott den skulle göra, utan den bara hängde sig så jag fick dra ur sladden och ta bort batteriet för att få den att starta om.

Det gjorde ganska mycket med temperaturen också.
När jag körde Prime innan jag sänkte volten så maxade den på straxt över 70 grader (har jag för mig, noterade inte det så noga just då...). Nu efter att ha kört Prime i ca. 20 minuter står tempen på 52 grader.

Lite märkligt är att även tempen på HD:n sjönk med 5 grader.

Nu väntar jag bara på att tiden ska gå, det hela verkar fortfarande stabilt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Har pillat en hel del med volten, håller precis på och gör det avslutande lite längre testet i Prime 95.

Har lyckats sänka volten från 1.356 till 0.940 vilket är nästan 31%.
Vid 0.924V så kraschade min dator, den startade inte om sig själv som jag hade trott den skulle göra, utan den bara hängde sig så jag fick dra ur sladden och ta bort batteriet för att få den att starta om.

Det gjorde ganska mycket med temperaturen också.
När jag körde Prime innan jag sänkte volten så maxade den på straxt över 70 grader (har jag för mig, noterade inte det så noga just då...). Nu efter att ha kört Prime i ca. 20 minuter står tempen på 52 grader.

Lite märkligt är att även tempen på HD:n sjönk med 5 grader.

Nu väntar jag bara på att tiden ska gå, det hela verkar fortfarande stabilt iaf.

Trevligt att höra!

Har precis lagt en beställning hos dustin på en 3004!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Har pillat en hel del med volten, håller precis på och gör det avslutande lite längre testet i Prime 95.

Har lyckats sänka volten från 1.356 till 0.940 vilket är nästan 31%.
Vid 0.924V så kraschade min dator, den startade inte om sig själv som jag hade trott den skulle göra, utan den bara hängde sig så jag fick dra ur sladden och ta bort batteriet för att få den att starta om.

Det gjorde ganska mycket med temperaturen också.
När jag körde Prime innan jag sänkte volten så maxade den på straxt över 70 grader (har jag för mig, noterade inte det så noga just då...). Nu efter att ha kört Prime i ca. 20 minuter står tempen på 52 grader.

Lite märkligt är att även tempen på HD:n sjönk med 5 grader.

Nu väntar jag bara på att tiden ska gå, det hela verkar fortfarande stabilt iaf.

Underbart! Några stora skillnader i fläktljud och/eller värmen under tangentbordet som det har klagats mycket på?

Att HDns temperatur sjönk beror nog på att hela laptopen värmdes upp av processorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Underbart! Några stora skillnader i fläktljud och/eller värmen under tangentbordet som det har klagats mycket på?

Att HDns temperatur sjönk beror nog på att hela laptopen värmdes upp av processorn.

Själva ljudet på fläkten har inte ändrats ngt, men däremot så går den inte alls lika ofta och länge.

På högersidan om touchpaden är det ju lite ljummet, där hårddisken sitter, man annars tycker jag nog att datorn håller ganska nära rumstemp.

Borde kanske även tillägga att i DC-mode (800Mhz) kunde jag ställa volten 0.716 istället för 0.988.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Har pillat en hel del med volten, håller precis på och gör det avslutande lite längre testet i Prime 95.

Har lyckats sänka volten från 1.356 till 0.940 vilket är nästan 31%.
Vid 0.924V så kraschade min dator, den startade inte om sig själv som jag hade trott den skulle göra, utan den bara hängde sig så jag fick dra ur sladden och ta bort batteriet för att få den att starta om.

Det gjorde ganska mycket med temperaturen också.
När jag körde Prime innan jag sänkte volten så maxade den på straxt över 70 grader (har jag för mig, noterade inte det så noga just då...). Nu efter att ha kört Prime i ca. 20 minuter står tempen på 52 grader.

Lite märkligt är att även tempen på HD:n sjönk med 5 grader.

Nu väntar jag bara på att tiden ska gå, det hela verkar fortfarande stabilt iaf.

Är det fortfarande stabilt?

Kan du ta skärmdumpar på dina inställningar i RM-clock?

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem

Jag har undervoltat mitt exemplar till 1.1 V utan problem. Den kraschade först runt ~1.03 V men jag brukar inte köra den så hårt och så gillar jag marginaler så jag kör den i 1.1 V.

Den maxade på typ 62 grader i Prime med 1.1 V. Har märkt en viss skillnad i temperaturen på datorn. Vid normalt användande är den ganska behagligt varm så här i tidig vinter Tyckte i och för sig aldrig att den var riktigt störande varm tidigare heller.

Permalänk

Ni som nu har haft denna laptop ett tag, hur har den funkat, och är ni nöjd med denna? Är nämligen sugen på att köpa en

Visa signatur

If windows is the anser you don't understand the question

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High|ander
Ni som nu har haft denna laptop ett tag, hur har den funkat, och är ni nöjd med denna? Är nämligen sugen på att köpa en

Jag beställde som sagt en Travelmate 3004 WTMI. Det första jag märkte när jag startade den är att det var en död pixel på skärmen vilket är enormt irriterande eftersom man inte får byta skärm om man bara har en död pixel enligt Acers pixelpolicy.
Det andra som jag är missnöjd med är att den dör av överhettning ibland om man lirar lite tyngre applikationer, ex Max Payne 2.
Det sista som jag inte gillar är att den fungerar väldigt dåligt i Gnu/Linux (Fungerar inte alls i OpenBSD) och det är en stor nackdel för mig eftersom jag oftast jobbar i de systemen.

Fläktljudet som en del har klagat på tycker jag inte alls är så farligt, det är helt ok. Prestandan i sig är ju absolut inget att klaga på, synd bara att man inte kan nyttja den till 100% innan den dör av överhettning.

Batteritiden verkar ligga (med det stora batteriet, jag fick 2 stycken till min) runt 3-4 timmar.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

De problem som räknats upp, kan man räkna med att de förekommer även på andra Acer modeller? ÄR service/support bra? Är nämligen lite sugen på en TM8104, men all kritik man får höra om Acer avskräcker mig, vill ju inte köpa en dator för 17 lax som sen inte funkar :S.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk

Jag har nu införskaffat en 3002 och haft den i drygt 4 dagar, och är verkligen toknöjd!!!
Funkar som en klocka!

Visa signatur

If windows is the anser you don't understand the question

Permalänk
Medlem

Återupplivar den här tråden då den är väldigt informativ och för att jag själv funderar på att köpa en Acer 3002 WTMi.

Jag undrar om någon har provat att undervolta just denna modell. Vilka resultat kan ni redovisa?

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

men alltså är det ingen slot in eller nåt på själva datorn ?, om man ska se en film eller nåt måste man koppla till den externa dvd grejen då ?

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Återupplivar den här tråden då den är väldigt informativ och för att jag själv funderar på att köpa en Acer 3002 WTMi.

Jag undrar om någon har provat att undervolta just denna modell. Vilka resultat kan ni redovisa?

Jag har haft min sen i julas (nångång i början av december har jag för mig). Undervoltade den nästan direkt, och värderna jag fick då kör jag fortfarande på.

AC 1.35V 1V Temp Load: 76 56 Temp Idle: 56 48+ Batteri 0.98V 0.76V Temp Load: 54 48+ Temp Idle: 47 Discharge Load: 16.5W 14W Discharge Idle: 16W 11-13W Battery Load: 3:10 3:40 Battery Idle: 4:10 4:50

De vänstra värderna är standard, de högra de undervoltade. Med batteri menas även underklockat (speedstep, till 800MHz). Jag fick alla siffrorna (förutom batteritiden som jag fick från Windows lilla batterimätare) ifrån RM-Clock Utility. Idle-tiden är jag lite misstänksam mot, tycker det är mycket närmare 4 timmar än 5... men men. I och för sig så är det inte ofta man inte gör något alls.

edit: Höll på att glömma: +et brevid temperaturen betyder att fläkten växlar mellan på och av. Den slås på vid 50 grader och slås av vid 46.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zingoman
men alltså är det ingen slot in eller nåt på själva datorn ?, om man ska se en film eller nåt måste man koppla till den externa dvd grejen då ?

Helt korrekt. Värt att notera är att firewiresladden är väldigt stel, och således är det lite bökigt att få driven att ligga still brevid datorn.

Permalänk

har haft min 3004 sen strax innan jul och hittade nu denn atråd.
tänkte undervolta men pallar inte testen... vad har ni med 3004 or ställt in?

kan se att Nebudchanezzer ställt in max på 15x 0,940 men vad har ni ställt in som minivärden?

ställde in minsta 6x 0.940 och max 15x 1.100 för att testa prime på de.. men!!!

...men när jag kör prime så märks inget och när jag sedan tittar i rm så strå det fortf current 1.356 ibland och 0.940 ibland

vad gör jag för fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kroken20006
har haft min 3004 sen strax innan jul och hittade nu denn atråd.
tänkte undervolta men pallar inte testen... vad har ni med 3004 or ställt in?

kan se att Nebudchanezzer ställt in max på 15x 0,940 men vad har ni ställt in som minivärden?

ställde in minsta 6x 0.940 och max 15x 1.100 för att testa prime på de.. men!!!

...men när jag kör prime så märks inget och när jag sedan tittar i rm så strå det fortf current 1.356 ibland och 0.940 ibland

vad gör jag för fel

Säker på att du har ställt in det korrekt? Det jag har gjort (om jag minns korrekt) är bara att jag kryssade i "Use P-State Transitions (PST)" och la till två stycken p-states. En för 6.0x som ligger på 0.732V och en på 13.0x på 1.004V. Sen ändrade jag något i rutan där under, vid profilerna. Nu står det på "AC Profile -> Maximal" och "Battery Profile -> Minimal" samt de andra två på Balanced Performance.

Mer tror jag inte jag behövde göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Säker på att du har ställt in det korrekt? Det jag har gjort (om jag minns korrekt) är bara att jag kryssade i "Use P-State Transitions (PST)" och la till två stycken p-states. En för 6.0x som ligger på 0.732V och en på 13.0x på 1.004V. Sen ändrade jag något i rutan där under, vid profilerna. Nu står det på "AC Profile -> Maximal" och "Battery Profile -> Minimal" samt de andra två på Balanced Performance.

Mer tror jag inte jag behövde göra.

man tackar man tackar, nu funkar det perfekt.. bara ne fråga, du kör på 13x 1.004V? varför inte 15x?

jag kör iaf på 6x 0,732 och 15 x 1.020 och det rullar på finfint