Permalänk
Medlem

Tagan eller Hiper?

Nytt nätagg står på inköpslistan. Men vilket??

Har sorterat ut 2 st som jag läst mycket bra om på detta forum.

Dessa är i final, vilket vinner?

Hiper Nätaggregat ATX 480W Svart
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311056

ELLER

Tagan 430W, Easyconnect-series
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TAG430WECS

Nätagget ska driva följande:

AMD X2 3800+
DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D nForce4 SLI
POV 7800GT
TwinMos 1024Mb

Vad skulle ni tagit i den prisklassen?

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen valt tagan.

Permalänk
Medlem

jag har också tagit tagan.. men mest för jag tkr dom är supersnygga ocks¨:) men bra med!

Visa signatur

Aws0M^CitroZ

Permalänk
Medlem

Båda funkar nog bra till det systemet.. Driver själv a64 3700+ klockad till 3ghz å ett x1800xt me det det Tagan du hade där och det funkar bara bra.. rekommendras, (btw 36 månaders garanti på tagan e ju inte helt fel heller )

Visa signatur

Intel 3570k | Asus P8z77-V-Pro | Tagan Easycon 480w | Corsair Vengeance LP 1600 Mhz | Geforce 460 GTX | Plextor M3 Pro

Permalänk
Medlem

Tagan. Snygga och bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kan säga att hipern är nästan helt ljudlös, har en sj!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309565 Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin Pris: 1.049:- i så fall.

Läste lite om Hipers 480W-modell innan jag själv köpte 580W-modellen och har för mig att 480:an har en del problem med någon av railsen. 580W är superstabil. Om inte du har råd med 580W skulle jag ta Tagan istället.

Permalänk
Medlem

Ta hiper, 50 mer watt.. det är lagom

sen det finns billigare på datorbutiken än på komplett

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HIPTR480WBL

varför inte? funkar sjukt bra.

Permalänk
Medlem

Har Hiper, det är näst intill ljudlöst.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Mitt Tagan EasyConnect 530w är då också ljudlöst så. Tycker personligen att du ska ta Tagan.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om Hiper'n är modulär. (snabbkontakter för alla kablarna så man kan koppla in bara de man faktiskt tänker använda) Det har dock Tagan agget, och det är något jäkla skräp.

Inte Tagan agget då, utan de modulära kontakterna över huvudtaget. Varje kontakt är en källa till spänningsfall, en måste man ha i alla system, men 2? helt onödigt.
Exempel för att förklara vad jag menar.
Alt 1:
Du har ett "vanligt" ATX agg med alla kablarna fastlödda i psu't. Du har ett spänningsfall i ATX kontakten på moderkortet, det går att minimera med förgylda kontakter osv, men där är ett spänningsfall.

Alt 2:
Du har exakt samma psu, fast i en updaterad version med modulära kontakter. Du har ett spänningsfall i kontakten på PSU't, och ett i ATX kontakten på moderkortet.

Det påverkar bland annat överklockningsmöjligheterna, men ökar även risken för smälta kontakter osv...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SEAS12-430

Jämförelse mellan olika nätagg: http://www.silentpcreview.com/article28-page6.html
Random test: http://www.ocmodshop.com/default.aspx?a=383&p=1037
SPCR test: http://www.silentpcreview.com/article226-page4.html

Tyst, effektivt, "billigt" åtminstone om man ser till vad man får för pengarna.

Antec Smartpower 450W bra pris/prestanda också.

Permalänk
Medlem

Mitt Hiper Type-R 580W (blå) låter som bara fan när det belastas!
480 watts 120mm fläkt varianten låter dock inte ett smack

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk
Medlem

Mitt tre dagar gamla Hiper 580W gick sönder igår när jag slog på datorn. Pang, så kortslöts skiten. Nu i efterhand ångrar jag valet av nätagg.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

tagan skulle vart mitt val eftersom det är vad jag har och aldrig i livet att jag skulle byta

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Hjälpsam

Tagan, överlag kör jag med Tagan på "kvalitets burkar". Byggt på både den lite äldre och den nyare 2fore. Just nu kör jag en easyconnect variant... ingen som helst anledning att klaga.

Jag övervakar spänningarna via Speedfan konstant och de ligger frpn -2 -> +5%. Jag får verkligen överjävlas med datorn för att 12an skall komma ner till 11.98v eller liknande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tagan, jag har ett själv. Riktigt nöjd

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

tagan

jag har superstabila spänningar

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Ska själv köpa ett Tagan 430W så det får min röst.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk

Jag har ett Hiper och det är jag väldigt nöjd med, så gott som ljudlöst. Men du behöver nog inte oroa dig för att ta fel. För båda nätaggen är riktigt tysta och bra!

Permalänk
Medlem

Precis som föregående talare säger jag att vilket du än bestämmer dig för så har du köpt ett bra nätagg. Min röst går till Hiper eftersom jag äger ett själv(580w) och hittils bara har bra erfarenheter av det.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Mest smaksak. Skulle dock ha tagit hiper, eftersom att jag har 1 med bara bra erfarenheter och dels att det har 50w mer för 3kr.

Sen att tagan är fula är ännu ett skäl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Mest smaksak. Skulle dock ha tagit hiper, eftersom att jag har 1 med bara bra erfarenheter och dels att det har 50w mer för 3kr.

Sen att tagan är fula är ännu ett skäl

Jag tycker Tagan är stilrena och snygga

Svårt dock att välja mellan Hiper eller Tagan, smaksak antar jag.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Det är hugget som stucket.
Både Hiper och Tagan är bra märken vars produkter är mycket tysta.

Är själv ägare till ett Hiper 580W och är helnöjd.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Har själv ett hiper 580 modular som jag var lite halv nöjd med i början ... hade då ett epox 9nda3+ mobo som inte var riktigt kompatiblet... kall boot trubbel, fick vänta typ 1 timma minst när jag skulle stänga av o starta upp datorn igen, gick bra när man startade om direkt dock.. inte så skoj när man ska byta hårdvara mm o måste stänga ner datorn helt.

men efter att jag bytt till dfi mobo så har det funkat perfekt! har nog till o med rättat mig några ggr då jag "råkat" rycka o slita i lite delar medans datorn varit på, en gång så satt en hdd- kontakt lite löst o råkade lossna, då kom det lite blixtrar mm ur hela burken... agget stände genast ner allt och sedan var det bara att boota om igen utan några problem...

så jag kan rekommendera hiper 580, tycker inte att det låter heller ....

Kolla bara så att agget e kompatilbelt me ditt mobo vilket än det blir...

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk
Medlem

Det är som att välja mellan en snygg naken brud och en snygg naken brud, alltså ingen större skillnad. Haha, nej den var dålig. Skyller på tiden.

Nej men alltså, båda gör ypperliga nätagg.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w