Permalänk

Ska överklocka, för andra gången.

Här är ett datorsystem jag nyligen beställt, men dock ej fått hem ännu.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172279

Vissa säger att denna processor går väldigt bra att överklocka, dock bara i vissa fall och om man har tur.

Hur gör jag för att klocka denna bra? Höja vcore, höja fsb och fortsätter på detta, sen vilket program skulle man köra för att kolla om den var stabil eller ej?

Pallar kylningen som följer med att man överklockar, samt någon som vet hur mycket denna låter? Tänkte köpa en scythe ninja vid ett senare tillfälle.

Tack för svar!

Edit: Är moderkortet klockvänligt?

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Har likadant moderkort och processor som du och jag har aldrig klockat förrut men det var skit lätt.
Dock måste jag använda ClockGen för moderkortet är knas:D:S

Visa signatur

-=SanDiego 3700+ @ 2800Mhz - Crosair Value 1024 - Gainward 6800GS - 160GB Sata=-
I wanted to kill the sexiest person alive... But suicide is a crime.

Permalänk

clockgen?

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk

det var inte precis det jag ville höra då det är detta jag beställt. och eftersom ekonomin inte räckte till något fräsigare så. vad är det med människorna på detta forum? här har man köpt någonting nytt och direkt tycker dom att man borde köpt någonting annat istället för att hjälpa en med frågorna man ställer.

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
det var inte precis det jag ville höra då det är detta jag beställt. och eftersom ekonomin inte räckte till något fräsigare så. vad är det med människorna på detta forum? här har man köpt någonting nytt och direkt tycker dom att man borde köpt någonting annat istället för att hjälpa en med frågorna man ställer.

Om du menar att clockgen är något du måste köpa så har du fel, det är ett program man använder i windows för att klocka processorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
det var inte precis det jag ville höra då det är detta jag beställt. och eftersom ekonomin inte räckte till något fräsigare så. vad är det med människorna på detta forum? här har man köpt någonting nytt och direkt tycker dom att man borde köpt någonting annat istället för att hjälpa en med frågorna man ställer.

eeeh vah, om du nu ville ha råd och tips prova nästa gång att ställa frågorna innan du köper prylarna. Den prollen du har är den vanligaste överklockprollen, finns massor med FAQs och trådar om den, men du förväntar dig att specialbehandlas som om vi var en grupp människor som fick betalt av att hjälpa dig? Kul lirare. här är mitt tips: Google

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Bara att läsa FAQ överst på sidan och kolla runt i vad andra skrivit om överklockning/dina saker, SEN kan du göra en tråd om det är nåt du undrar över.

Permalänk

vill tillägga här att jag svarade på en som tagit bort sitt inlägg nu. där skrev han att moderkortet jag tagit inte var bra, utan att jag borde tagit ett dfi istället. detta gjorde mig lite frustrerad, eftersom detta inte var tanken med tråden. mitt "clockgen?" var mer än fråga om "vad är det?", vilket jag nu fått svar på.

Detta är ett forum. Ett forum är till för att ställa frågor och diskutera annat skit. Om jag ställer en fråga, utan att ha (enligt er)läst igenom forumet, så får jag en utskällning. Det är inget trevligt forum. Jag har snabbt kollat igenom forumet, sökt med sökfunktionen och läst en del. Men jag startade ändå denna, för jag har inte sett någon med mitt moderkort. Vill ni att detta ska vara ett bra forum, så hänvisa mig gärna till någon tråd jag missat. Vill ni inte svara eller hjälpa, så svara inte. Svårare än så är det inte.

Jag orkar faktiskt inte leta efter exakt min uppsättning, för att sedan hitta en kanske 2 trådar som svarar på något helt annat. Så jag gör det enkelt för mig själv genom att posta en egen fråga. Om man inte fick göra detta skulle detta forumet vara helt onödigt med tanke på att ALL info (nästan) finns någonstans på internet, och i sådana fall gör alla fel.

Nu tycker ni säkert att "om du inte orkar leta, varför ska någon annan orka svara åt dig?". Och ja, varför ska någon annan orka/behöva svara? Och här är det bästa: DE BEHÖVER INTE! Men det finns faktiskt vänliga människor där ute som vill hjälpa en trött nybörjare.

I korta drag: Camper du är så ute och cyklar. Spring och drick lite varm mjölk istället.

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk

Hmm, rätta mig om jag har fel, men vore inte en Opteron 146 ett bättre val? Bara uppfattningen jag fått

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk

Re: Ska överklocka, för andra gången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
Här är ett datorsystem jag nyligen beställt, men dock ej fått hem ännu.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172279

Vissa säger att denna processor går väldigt bra att överklocka, dock bara i vissa fall och om man har tur.

Hur gör jag för att klocka denna bra? Höja vcore, höja fsb och fortsätter på detta, sen vilket program skulle man köra för att kolla om den var stabil eller ej?

Pallar kylningen som följer med att man överklockar, samt någon som vet hur mycket denna låter? Tänkte köpa en scythe ninja vid ett senare tillfälle.

Tack för svar!

Edit: Är moderkortet klockvänligt?

Hej! Du har ju köpt pissminnen ...Duger ju knappt 10% överklockat
Moderkortet är ju sådär, inget jag skulle ha köpt i alla fall om jag skulle överklocka. Du har köpt fel saker...Det enda som verkar någolunda i ditt köp är grafikkortet, men det skulle juuu ha stått Gainward på det och inte XFX dom klockar ju så dåligt.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Re: Ska överklocka, för andra gången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
Här är ett datorsystem jag nyligen beställt, men dock ej fått hem ännu.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172279

Vissa säger att denna processor går väldigt bra att överklocka, dock bara i vissa fall och om man har tur.

Hur gör jag för att klocka denna bra? Höja vcore, höja fsb och fortsätter på detta, sen vilket program skulle man köra för att kolla om den var stabil eller ej?

Pallar kylningen som följer med att man överklockar, samt någon som vet hur mycket denna låter? Tänkte köpa en scythe ninja vid ett senare tillfälle.

Tack för svar!

Edit: Är moderkortet klockvänligt?

Till skillnad från vissa andra så ser jag inga problem med ditt komponentval förutom att du kanske bör ha 2st minnen för dualchannel, fö hade jag nog valt någon form av dualcore, men det spelar mindre roll. Moderkort, processor, case och grafikkort är bra val.

Välj dessa program:
Överklockning: ClockGen
Tempkontroll mm: Everest
Stabilitet: Prime95, 3DMarks0X

Klockning av nVidia-brädor vet jag inget om.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ska överklocka, för andra gången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Hej! Du har ju köpt pissminnen ...Duger ju knappt 10% överklockat
Moderkortet är ju sådär, inget jag skulle ha köpt i alla fall om jag skulle överklocka. Du har köpt fel saker...Det enda som verkar någolunda i ditt köp är grafikkortet, men det skulle juuu ha stått Gainward på det och inte XFX dom klockar ju så dåligt.

Och jag har ett par Corsair VS som jag kör nära 25% överklock på, och de klagade inte mycket då jag drog på 280 och körde folding@home i någon dag. Vad är det för snack om att de inte klockar? Det kanske är jag som har ett par fina ex. eller så nått annat...

Jag har kört dem i originaltimings i 246 MHz, men foldning@home klagade lite då, efter en halv dag...

Har du dessutom reflekterat över att det finns olika varianter av överklockare. Jag t ex har valt att inte röra originalvolten (ja den vill vara 1.46 i standardutförande), skulle det kanske ha varit av intresse fråga HUR mycket människan vill maxa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lessismore
Till skillnad från vissa andra så ser jag inga problem med ditt komponentval förutom att du kanske bör ha 2st minnen för dualchannel, fö hade jag nog valt någon form av dualcore, men det spelar mindre roll. Moderkort, processor, case och grafikkort är bra val.

Välj dessa program:
Överklockning: ClockGen
Tempkontroll mm: Everest
Stabilitet: Prime95, 3DMarks0X

Klockning av nVidia-brädor vet jag inget om.

Stabilitet är Prime95 eller versionen SP2004, men den som pressar komponenterna till max alla kategorier är folding@home. Själv körde jag vid ett tillfälle 50 timmar Prime 95, men folding@home ville inte mer än en halv dag. Jag håller med om att det borde till en extra sticka.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk

extra minnessticka kommer till vid ett senare tillfälle. budgeten räckte inte med 2 vid detta köptillfälle.

borde jag skaffa gainward istället? alla rekomenderade ju xfx, ända tills nu.

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
extra minnessticka kommer till vid ett senare tillfälle. budgeten räckte inte med 2 vid detta köptillfälle.

borde jag skaffa gainward istället? alla rekomenderade ju xfx, ända tills nu.

Kör du på ditt XFX, du kommer inte bli missnöjd

Permalänk

allright! börja få en hel del nyttig information nu tack vare er.

jag kommer inte att överklocka speciellt mycket då det faktiskt inte behövs. man kommer långt på det system jag köpt i dagens läge, dock så undrar jag vilken extra gratisprestanda jag kan få ur mitt system. men jag antar att det bara är att testa mig fram. mer komponenter kommer som sagt, extra minnes sticka osv. dock så hade jag bara 14k i detta tillfälle. ska byta ut all kylning bl.a. visst kan man utan problem byta ut NB släkten mot en Zalman passiv?

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Klassikern att byta ut den lilla tjutaren, chipsetfläkten kan bli problem om den ligger i vägen för Grafikkortets plats med PCI-Expressbussen. Det verkar se OK ut av bilden som bifogas moderkortsspec:en, men vet inte hur det kan se ut för dig med grafikkortet, och då kanske i synnerhet om det ska bytas ut kylare på grafikkortet, men Zalman har kommit ut med en lägre variant.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk

har läst runt en del och vissa har böjt piggarna på zalmankylningen för att få rum med den, så jag kommer väl själv att testa med detta, borde väl inte bli någon större förlust av kylningsförmåga.

har du någon länk till den lägre varianten?

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Jag äger själv det där moderkortet,exakt likadant. Den lilla fläkten låter,men bara ibland.

NB fläkten på ASUS A8N-E brukar snurra i ca 6000-6750 Rpm,och då låter det som tusan.

Men när den håller sig vid 6000 så kan jag ärligt talat säga att den inte låter så väldigt mkt,det går att sova med datorn påslagen.

Moderkortet kan leverera max 1.55 Vcore till din processor,helt okej tycker jag.

Har också Corsair Value 1 Gb som fungerar mkt bra.

Är det mer du undrar över,fråga.

MVH/A

Permalänk

SneeX vad kör du för processor?

Är du overall nöjd med moderkortet? Kommer nog inte att röra Vcore det minsta, utan klocka så gott det går utan detta.

Hur tror du det skulle gå att byta ut NB fläkten mot en Zalman passiv, du som kan se den IRL så att säga? Funderat på det själv kanske?

Mvh/L

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Hittade den på Gtek, men den låga Zalmanflänsen kan ju finnas hos andra återförsäljare...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1972&session=41dcc0...

Men som sagt, det har du rätt i, man kan ju modda den större så man känner för det.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenDragon
Hmm, rätta mig om jag har fel, men vore inte en Opteron 146 ett bättre val? Bara uppfattningen jag fått

Jag har hört att opteron bara e bra ifall man ska ha den som typ server dator stämmer de ?

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem

Precis som i många tidigare trådar så har det konstaterats någonting i följande stil. Socket 939 Opteron Venus är så gott som samma sak som Socket 939 Athlon 64 San Diego. Det som kanske skiljer lite är att Opteron har genomgått lite hårdare kvalitetskrav, varför de generellt klockar bättre.

Opteron till 940 har en minneskontroller som hanterar mer minne, och lite annat som skiljer, men inte mycket. Mer kvalitetskontroll igen.

Vad Opteron är, är San Diego, fast snäppet bättre. Det finns inga speciella funktioner som gör Opteron sämre än en Athlon 64 i vanliga desktopburkar. De fungerar minst lika bra till spel etc.

Slutligen så är det steppingen som i stort sett avgör om vare sig Venus, eller San Diego klockar bra.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DemeeX
Jag har hört att opteron bara e bra ifall man ska ha den som typ server dator stämmer de ?

Nej det stämmer verkligen inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
SneeX vad kör du för processor?

Är du overall nöjd med moderkortet? Kommer nog inte att röra Vcore det minsta, utan klocka så gott det går utan detta.

Hur tror du det skulle gå att byta ut NB fläkten mot en Zalman passiv, du som kan se den IRL så att säga? Funderat på det själv kanske?

Mvh/L

Jag har en x2 3800+ som jag just nu bara kör i 2.3 Ghz 1.36 Vcore.

Det beror på vilken GPU du har,men jag som har ett 7800GT måste nog modda lite för att GPU inte skall krocka med NB,syftar på den blåa passiva Zalman fläkten.

Moderkortet funkar perfekt tycker jag,har aldrig krånglat dock,men en sak du inte kommer tycka om med moderkortet är just NB fläken som,ja du lär nog märka..

MVH/A

Permalänk

jag har ett a8n-e i min burk å har då iaf inte stött på några problem ännu vid klockning, jovisst en dfi bräda må vara bättre men är man inte så hajj på att klocka så duger a8n-e brädan så du behöver inte vara orolig.

Visa signatur

Mvh Rikard

C2D E4300 CPU 1.8ghz@3ghz 1.35v 31C Idle 58C Load, Gigabyte GA-965P-DS3 Mobo, Asus x1950pro 256mb Grafikkort, 2x2048 OCZ minnen, Samsung 500gb SATA2,Samsung DVDRW SATA, Antec Sonata II Chassi.Tgb Logitech UltraX, Mus Logitech MX1000

Permalänk

skönt att höra! tack för all hjälp! uppskattas mycket!

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Min 3700+ funkar mycket bra för "vardags clock". Den bootar i 2.9ghz med stockvolt, dock stabil i 2.8ghz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
extra minnessticka kommer till vid ett senare tillfälle. budgeten räckte inte med 2 vid detta köptillfälle.

borde jag skaffa gainward istället? alla rekomenderade ju xfx, ända tills nu.

Han vet inte vad han snackar om. Lyssna inte på killen.

Allt ser bra ut. Har dock ingen erfarenhet av ditt moderkort. Men det är kanske några andra som har? Om du har "tur" [95% har tur] med prollen så lär den göra cirka 2.8GHz. Alltså räcker mer än väl, inga begränsningar. XFX grafikkortet, var det inte ett sånt någon jävel på forumet drock upp till sanslösa hastigheter med voltmodd och dyl?

Nej. Kort och gott. Paketet är bra.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Han vet inte vad han snackar om. Lyssna inte på killen.

Allt ser bra ut. Har dock ingen erfarenhet av ditt moderkort. Men det är kanske några andra som har? Om du har "tur" [95% har tur] med prollen så lär den göra cirka 2.8GHz. Alltså räcker mer än väl, inga begränsningar. XFX grafikkortet, var det inte ett sånt någon jävel på forumet drock upp till sanslösa hastigheter med voltmodd och dyl?

Nej. Kort och gott. Paketet är bra.

Kort och gott: Tack! Känns som att pengarna blev välanvända.

Visa signatur

...and the circus leaves town