Permalänk

Hur länge vågar man datorn stå?

Det är så, att jag gärna skulle ha på datorn på dagarna när ingen är hemma. Nu är jag så feg så jag vågar inte riktigt fastän jag vet att de flesta har de på. Min fråga är om det finns någon stor risk att de ska börja brinna etc. Moderkortet har ju nödavstägning vid en viss temperatur och så men iallafall?

Cheers

P.S. Vet inte vart jag skulle lägga denna: Ta tillbaka tråden övriga kanske D.S.

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk

Det ska inte vara nån fara med att lämna den på om datorn är i sin ordning o så. Bara se till att det finns gott om ventilation. Min (nu sålda) dator lämnade jag ofta på om nätterna eller när jag gick hemifrån. Du kan ju i värsta fall installera program som stänger av datorn vid högre temperatur, alltså redan innan värmeskyddet på moderkortet hoppar igång.

Men visst finns det alltid en risk med vad man än gör.

Permalänk
Medlem

SOm ni säger så stängs datorn av/pajjar inann det börjar brinna, så det är inte så farligt. Sedan finns det säkert extremafall där datorer börjat brinna, men då tror jag mer det är fel på någon hårdvara, nätagget tex som skapar gnistor eller i nätkontakterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Sannolikheten att en dator ska börja brinna är extremt liten. Dock bör du se till att nätaggregatet är någorlunda rent från damm eftersom detta annars ökar risken för brand betydligt. På det hela taget tror jag nog att det är mer sannolikt att du dör i trafiken än att din dator börjar brinna.
Så kör försiktigt!

Permalänk

Det är ytterst osannolikt att din dator skulle börja brinna om du lämnar den påslagen. I de flesta kontorsmiljöer läåter de datorerna stå påslagna i stort sett jämt, detsamma gäller för servrar av olika slag. Tror inte jag har ens hört talas om någon dator som spontant börjat brinna.
De enda fall jag har hört att komponenter i datorer börjat brinna är om de är extremt överklockade och man har pajat kylningen, eller om man kopplat in något fel och sätter på datorn med en kortslutning som följd. (även då är det sällsynt att det verkligen börjar brinna, för det mesta smäller det till och det ryker en del, eller så går säkringen)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om du har ett stabilt nätagg rent från damm ska det nog fungera fint fint tror jag. Själv är jag lite rädd för det, men jag har egentligen ingen anledning, måste vänja av mig nu, hade förut ett sjukt ostabilt nätagg.

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Sannolikheten att en dator ska börja brinna är extremt liten. Dock bör du se till att nätaggregatet är någorlunda rent från damm eftersom detta annars ökar risken för brand betydligt. På det hela taget tror jag nog att det är mer sannolikt att du dör i trafiken än att din dator börjar brinna.
Så kör försiktigt!

Ord.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Tack för svaren, det är mestadels min moder som får panik, men jag själv ha rju börjat undra. Ska kolla nätagget och sedan får den stå

Cheers

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk
Medlem

min har varit på sedan 2003 24/7 med undantag för fysiska ingrepp, omstarter och så... det är i så fall damm som kan orsaka något.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Man har iofs hört talas om männsikor som självantänt så inget är omöjligt. Risken finns men är liten

Permalänk

En dator kan inte brinna , bara cpun men inte brinna så det fattar eld

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Slår det kortslutning eller liknande i nätagget eller om det uppstår gnistor kan det mycket väl börja brinna. Beror på vad som fattar eld också.

En hårdisk kan brinna. det har jag lyckats med

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Menar ni att folk fortfarande stänger av sina datorer?
Jag trodde den sedvanan dog ut för flera år sen

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk
Medlem

Min dator står ALLTID på även när jag inte är hemma (den sysslar med lite andra grejer ) och det funkar bra..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

helt ärligt så kan inte ett nätagg börja gnista , bara om det kosta 100 kr eller något som följde med ett chassit på 300 kr :S , jag går El och jag vet att ett agg inte kan börja brinna det kan bara slås ut det finns alltid säkringar i nätaggen. kör på bra saker så är det tekniskt omöjligt

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

det går iof att få en dator att explodera av dammet

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
helt ärligt så kan inte ett nätagg börja gnista , bara om det kosta 100 kr eller något som följde med ett chassit på 300 kr :S , jag går El och jag vet att ett agg inte kan börja brinna det kan bara slås ut det finns alltid säkringar i nätaggen. kör på bra saker så är det tekniskt omöjligt

Tekniskt omöjligt?! Då har du inte sysslat med el och elektronik mycket (vilket du uppenbarligen inte har eftersom du fortfarande går i skolan). Även i dyra nätaggregat kan komponenter gå sönder och går något sönder på ett olyckligt sätt, kan den överhettas och börja brinna, oavsett vilka skydd som finns. Säkringen skyddar mot kortslutning på primärsidan (om man nu kan tala om primärsida i ett switchat nätaggregat), men även lågspänningskomponenter kan bli överhettade (vilket egentligen är mer troligt eftersom dessa hanterar större strömmar) och blir det tillräckligt varmt så brinner det. Det är mycket osannolikt, det håller jag med om, men ingalunda omöjligt.

Permalänk
Medlem

JAg har haft sönder ett nätagreggat genom att ställa in för lågt volt-tal och koppla in den i kontaktuttagget... Visst låter det om smäler till.. Men brinna? Nej nej!

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
helt ärligt så kan inte ett nätagg börja gnista , bara om det kosta 100 kr eller något som följde med ett chassit på 300 kr :S , jag går El och jag vet att ett agg inte kan börja brinna det kan bara slås ut det finns alltid säkringar i nätaggen. kör på bra saker så är det tekniskt omöjligt

Ett nättagg kan visst brinna,har själv varit med om det när mitt 350 nät brann upp förra året,då innebar det att agget gick fortfarande när det sköt sen började det blåsa ut lågor från agget som orsakade en svart fläck på tapeten.Kan lova att jag var snabb med att dra ur sladden ur datorn.Och det var inget skitnät för 100 spänn heller.Kommer inte ihåg märket men det hade gått stabilt i 3 år och jag hade någon vecka före branden blåst ur allt damm ur chassit.
P.S jag hade tur med härdvaran enbart nätet brann allt annat klarade sig:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det ända som kan brinna i en dator är väl damm i nätagget eftersom alla kretskort är brandsäkra, rätta mig om jag har fel?

Min dator har stått på sen jag köpte den för ca 1,5 år sen, Har startat om några gånger och bytt ett grafikkort bara...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB