Permalänk
Medlem

Prime stabilt?

Är dubbla Prime eller SP2004 verkligen lämpligt för att testa dual core med tanke på att hårddiskarna swapar när man kör detta? Systemet har 2 GB. Jag kör på blended och får sällan mer än 2h stabilt. Har testat olika inställningar (fsb/dividers/Vcore etc) i två veckor nu och börjar tröttna. Inte ens oklockat är det helt stabilt.

Om jag hittar en inställning som är stabil i Prime 1-2 timmar är det ett okej resultat eller krävs 24h+ för att anse att systemet är problemfritt.

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD X2 4400+ | Gigabyte K8NXP-SLI | WinFast PX7900 GTX Extreme | Corsair TWINX2048-3200C2 | Kab Nexus Breeze 500W | 35 GB Raptor/140 GB Raptor | 3DMark05: 11,600

Permalänk

24h ska det vara då är den prime stabil. Du får väl nöja dig med att din dator inte är HELT stabil. 2h i prime95 och den packar in ....Det är inga bra resultat. Testa köra lite memtest finns här http://www.memtest86.com
se om den är stabil på minnerna, sen får du testa ändra lite på minnesinställningen mm. eventuellt byta ut hårdvara!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

När jag kör en SP2004 (prime) process är datorn stabil i mer än 12 timmar utan problem. har inte haft möjlighet att testa längre. Men dubbla SP kan ibland fela efter cirka 2 timmar. Jag har inga stabilitestproblem i spel såsom wow, bf2 etc. 3DMark05 flyter fint.

Ska jag vara nöjd och släppa detta? Det är ju inte direkt det roligaste man kan hålla på med att köra prime dagarna i ända.

Visa signatur

AMD X2 4400+ | Gigabyte K8NXP-SLI | WinFast PX7900 GTX Extreme | Corsair TWINX2048-3200C2 | Kab Nexus Breeze 500W | 35 GB Raptor/140 GB Raptor | 3DMark05: 11,600

Permalänk

Beror ju helt på hur du känner. Vill du ha en dator som kan hänga sig i vissa spel nån gång ibland så behöver du itne testa mera. T.ex War Craft 3 kan vara känsligt för klockning, finns mån ga andra också. Jag trodde att min dator var stabil förut, hade testat p95 i 1h och memtest och grafikkortet. Alla spel gick bra att spela, men när jag testade wc3 hängde det sig efter 10-40 minuter hela tiden. Klockade ner processorn typ 30mhz och det funkade perfekt. Men i ditt fall verkar lösningen inte vara så enkel. Du måste nog tyvärr testa del för del om du vill få det stabilt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

jag har gett upp med att få min dator "primestabil" kör superpi 32M istället.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
jag har gett upp med att få min dator "primestabil" kör superpi 32M istället.

och vad menar du med det? att du inte vill att din dator ska klara hög belastning under lång tid.. och vad har superpi med primestabil att göra??

Permalänk
Medlem

Idag såg jag några märkliga fenomen.

Minnet hoppar ibland ner från 211 MHz ner till 205 MHz. Är det normalt? Hoppade upp och ner under några minuter sen vart det stabilt sen kom det tillbaka. VCore går mestadels mellan 1.47 och 1.49, men dök vid ett tillfälle ner mot 1.45. I BIOS har jag dock 1.425 inställt. Varför är det så mycket högre i CPU-Z? CPU:n verkar ligga ganska stilla mellan 2530.5 och 2531.0.

Kan tillägga att om prime skiter sig så är det oftast tidigt i första testet i blended (1024K). 1024 tyder kanske på att det är minnet? Eller så råkar det bara bli det eftersom 1024 är det första som körs i blended. Men kör jag ett test en gång till direkt efter kan den tugga på i timmar utan problem. Verkar precis som att problemen uppstår då datorn har stått still ett tag.

Kör med dessa inställningar i BIOS:

FSB: 230
HT: 3x
VCore: 1.425
Divider: 2/1.83
Timings: 2.5-3-3-8 2T
Vmem: +0.1V (~2.7 V ?)

EDIT: Kollade min gamla Intel-dator och den pendlade också i VCore mellan 1.47 och 1.50, men inga hopp i minnes-frekvens.

Visa signatur

AMD X2 4400+ | Gigabyte K8NXP-SLI | WinFast PX7900 GTX Extreme | Corsair TWINX2048-3200C2 | Kab Nexus Breeze 500W | 35 GB Raptor/140 GB Raptor | 3DMark05: 11,600

Permalänk
Medlem

Jag skulle nöja mig med 1hr prime stabilt nu när jag fått ett måndagsexempel av SD3700+ som klarar endast 2.7GHz 1.65v 15min. För mig behöver de vara ca 5min primestabilt för att spel ska börja krascha så jag tycker det är onödigt med 24hr primestabilt om 1 timme räcker för vadsomhelst du använder datorn till inte ska krascha. Tar hellre dendär extra 100 - 200MHz ifrån prollen istället för att ha 24hr stabilt. Mitt motto går ut på att klocka så långt prollen bara klarar av med så pass hög vcore jag vågar ge till den för att va 1hr+ primestabilt. Inte köra t.ex 2.7GHz @ 1.4v t.ex om prollen fungerar i 3.1GHz 1.55v.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ja fast du verkar ju ha lyxen att kunna välja om du vill ha en "prime stabil" dator eller inte. För min del känns det som det kvittar vad jag gör. Prime (SP2004) vill bara inte vara stabilt hela tiden. Med samma instälningar kan det vara stabilt i timmar, men också smälla direkt ibland. Jag har inga problem i spel, inga problem i memtest eller 3DMark05, men prime är lönlöst med dual, single går bra.

Kanske jag ska vara nöjd. Jag använder ju datorn till spel och prime är inget spel Men det retar mig att jag inte vet vad problemet är.

Är det verkligen ingen som har nån idé ens om vad problemet kan vara? Är prime själva problemet rent utav?

Visa signatur

AMD X2 4400+ | Gigabyte K8NXP-SLI | WinFast PX7900 GTX Extreme | Corsair TWINX2048-3200C2 | Kab Nexus Breeze 500W | 35 GB Raptor/140 GB Raptor | 3DMark05: 11,600

Permalänk
Inaktiv

Re: Prime stabilt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perfa
Är dubbla Prime eller SP2004 verkligen lämpligt för att testa dual core med tanke på att hårddiskarna swapar när man kör detta? Systemet har 2 GB. Jag kör på blended och får sällan mer än 2h stabilt. Har testat olika inställningar (fsb/dividers/Vcore etc) i två veckor nu och börjar tröttna. Inte ens oklockat är det helt stabilt.

Om jag hittar en inställning som är stabil i Prime 1-2 timmar är det ett okej resultat eller krävs 24h+ för att anse att systemet är problemfritt.

Tacksam för svar!

Asså är din dator inte ens stabil med default?

Haru kört memtest86 på minnet?

Sen för det andra så kan det helt enkelt vara ditt moderbord som har inverkan på din dåliga klock.

Mitt KN8-Ultra ursäkta mitt uttryck sög helt enkelt med min opteron 146, men klockade guden på mitt DFI.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Prime stabilt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
Asså är din dator inte ens stabil med default?

Haru kört memtest86 på minnet?

Nope, inte ens prime-stabil oklockad.

Jag har kört memtest 5,6,8, hittills bara i 1 timme som mest, men alla test har gått bra.

SuperPi har jag bara kört några enstaka gånger (alla utom 32M än så länge) utan att jag har fått nått felmeddelande, vilket jag antar att man får om det går fel.

Visa signatur

AMD X2 4400+ | Gigabyte K8NXP-SLI | WinFast PX7900 GTX Extreme | Corsair TWINX2048-3200C2 | Kab Nexus Breeze 500W | 35 GB Raptor/140 GB Raptor | 3DMark05: 11,600

Permalänk
Medlem

jag har också märkt att prime verkar vara lite instabilt i sig själv..
har hänt att det kraschar efter 2-3min och när jag sedan starta om så klara det sig hur länge som helst... har dock aldrig orkat köra längre än 7timmar..
håller med RPGWiZaRD om att det räcker så bra om datorn klarar 1 timme
jag gör väldigt många Xvid filmer och då belastas processorn runt 90% i ca 2 timmar och jag har aldrig några problem med det

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nått.

Jag har nu kört lite längre Memtest två gånger med olika dividers. Förut har jag bara kört test 5,6 och 8. Men det är i test 7 det smäller. Båda gångerna smällde det på exakt samma adress och samma bit-fel!!!

"Failing address 000469d81d4 err-bit:00000200" i båda testen. I ett av testerna körde jag utan överklock. Alltså orginal 200 MHz.

Detta måste ju förklara varför jag har ändrat på inställningar i 3 veckor utan att få till det. Varför körde jag inte memtest tidigare? Aaaarg! Och varför testade jag inte datorn ordentligt innan jag började klocka. Jaja man lär sig väl alltid nått.

Går det att se vilken av mina moduler som är fel med hjälp av adressen?

Visa signatur

AMD X2 4400+ | Gigabyte K8NXP-SLI | WinFast PX7900 GTX Extreme | Corsair TWINX2048-3200C2 | Kab Nexus Breeze 500W | 35 GB Raptor/140 GB Raptor | 3DMark05: 11,600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perfa
Nu börjar det likna nått.

Jag har nu kört lite längre Memtest två gånger med olika dividers. Förut har jag bara kört test 5,6 och 8. Men det är i test 7 det smäller. Båda gångerna smällde det på exakt samma adress och samma bit-fel!!!

"Failing address 000469d81d4 err-bit:00000200" i båda testen. I ett av testerna körde jag utan överklock. Alltså orginal 200 MHz.

Detta måste ju förklara varför jag har ändrat på inställningar i 3 veckor utan att få till det. Varför körde jag inte memtest tidigare? Aaaarg! Och varför testade jag inte datorn ordentligt innan jag började klocka. Jaja man lär sig väl alltid nått.

Går det att se vilken av mina moduler som är fel med hjälp av adressen?

Nej du kan inte se via memtest vilket minne det är fel på...
Dock hade jag samma problem med mina minnen. Det löste sig med att jag ökade volten på dem till 1.7 (kanske var 1.75)
Om inte det hjälper kan du ta och testa med att ta ut ett av minnena och köra memtest för att kolla om det är just ett minne det är fel på eller om det är båda två.

Permalänk
Medlem

kan också va att dina minnen inte tål den lilla ökningen av spänningen du gjort.. testa kör minnena på standard-spänningen

funkar det fortfarande inte får du köra de ett i taget för att se vilket det är fel på.. är det fel på båda kan det vara moderkortet.. testa då de andra slotsen på moderkortet..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har nu testat över natten och det ena minnet har jag kört memtest på i 9h utan problem. Det andra har smällt på exakt samma adress 3 gånger i rad.

Visa signatur

AMD X2 4400+ | Gigabyte K8NXP-SLI | WinFast PX7900 GTX Extreme | Corsair TWINX2048-3200C2 | Kab Nexus Breeze 500W | 35 GB Raptor/140 GB Raptor | 3DMark05: 11,600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perfa
Har nu testat över natten och det ena minnet har jag kört memtest på i 9h utan problem. Det andra har smällt på exakt samma adress 3 gånger i rad.

Jag hade samma problem med mina minnen (ser ut att vara samma modell jag också kör) jag skickade tillbaka dem på RMA och fick ett par nya och har nu inga problem längre.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jag hade samma problem med mina minnen (ser ut att vara samma modell jag också kör) jag skickade tillbaka dem på RMA och fick ett par nya och har nu inga problem längre.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
och vad menar du med det? att du inte vill att din dator ska klara hög belastning under lång tid.. och vad har superpi med primestabil att göra??

min erfarenhet är att överklockning som prime säger är ostabil har varit helt stabil eller stabil nog (BF2 ca 6 timmar )
när Superpi säger ifrån däremot så brukar även BF2 m.m. bli instabilt. Enligt mig är alltså Prime95 överkänsligt.
För du vet väl att man kan testa stabilitet med superpi också? du ställer in den på att räkna ut 32 miljoner decimaler av pi, räknar den fel så klagar den.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Liten fråga bara. Jag kan köra prime stabilt med 2x prime95 i över 10timmar. Men SuperPi vägrar den köra alls med samma OC konfiguration... Vad ska man gå efter? Väger resultatet av Prime högre än SuperPI???

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Avstängd

Bara datorn funkar att spela osv med varför köra prime????..

Prime e så överskattat..

Permalänk
Medlem

@Tifus
jo visst vet jag det... tråden handlar ju om Prime Stabil så det hjälper ju inte så mycket om burken klarar SuperPi 32M. superpi verkar inte belasta datorn lika mycket.. eller så är Prime en massa dåligt skriven kod som gör det svårare att klara lång tid... för SuperPi fungerar altid men Prime e svårare.. även OCCT ger upp fortare än superpi

Permalänk
Medlem

Klarar du 30 - 45 min i prime så kan du klassa den som stabil. Det har jag gjort då jag klockat min cpu. Efter 30 min i prime har den inte låst sig på över ett år. Skulle den ändå krångla är det med största säkerhet övrigt hårdvarustrul som inte beror på överklock (att cpu'n räknar fel).

Permalänk
Medlem

Jag har slutat köra prime då jag inte har tid helt enkelt. Kan vara stabilt i prime i 12h och helt plötsligt krasha i mohaa.

Så kan jag köra mohaa krashfritt i flera månader så vet jag att den är stabil
Krashar det så sänker jag lite grann i taget.

Edit: färsk tråd

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen