Permalänk

Rekommenderad temp på P4

Jag har en P4 2.4 som är ca 3-4 år gammal. Jag har stört mig på att den låter en hel del, så jag har letat lite tystare kylning. Jag har bland annat köpt ny kylning till grafikkkortet som tydligen ska vara bra. När jag var i butiken fick även ett rätt bra pris på en passiv kylning till processorn som jag bara var tvungen att testa.

Nu sitter kylningen i datorn och processorn håller ca 48-50 grader. Är detta för mycket? Jag kan erkänna att jag inte hade koll på vad tempen låg på innan jag bytte, så jag blev lite osäker nu.

Jag kanske ska tillägga att denna temp är när jag sitter och skriver lite i word, inte vid spelande altså.

Kommentarer på detta uppskattas. Är det okej att köra processorn på denna temp, eller är det för mycket?

Visa signatur

P4 2.4GHz, 1GB ram, 280GB hd, GeForce 6800GT

Permalänk

Tycker det låter varmt, har du några chassifläktar i lådan då?
En sådan p4 ligger ju aldrig varmare än 45 grader fulload. Vad har du för kylpasta under den? rekomendation är ju AS5 och tunt lager på cpun. Processorn ska rengöras noggrand med kemisk acceton eller kemisk bensin innan man monterar kylaren.

Här har du instruktioner hur man lägger på AS5 enligt tillverkaren

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]