Har jag missuppfattat detta angående minnen och FSB?

Permalänk
Medlem

Har jag missuppfattat detta angående minnen och FSB?

Hej!

Jag har beställt ett Opteron 165 baserat system som ni säkert sätt i min andra tråd, nu är saken den att jag har några frågor till er

Systemet består av följande:
Opteron 165 1,8GHz (9*200)
Corsair TWINX2048-4400PRO 550MHz
DFI Lanparty nForce4 Ultra-D
Vapochill micro kylning (plus Arctic Silver 5 pasta)

Jag har läst på lite och det sägs att FSB är på samma frekvens som minnet, och eftersom att mina minnen är på 275MHz så borde man kunna dra upp FSB i denna hastighet och på så sätt få ut dryga 2450MHz.

Men vissa har jag sett kör 290FSB på "vanliga" 200MHz minnen och det kan väl inte stämma, eftersom att FSB och Minnesfrekvensen ska vara synkade
Så lösningen är att använda minnesdividers för att "räkna om" frekvensen vad jag har förstått... Men jag förstår inte riktigt hur detta fungerar, så om någon skulle vilja förklara detta kortfattat för mig så blir jag helnöjd

En liten fråga till; det står att moderkortet pallar "max ddr400", men hur i helvete går det ihop med tanke på att mina minnen är ddr550?

Och en fråga till när vi ändå håller på... Måste man "bränna" in hastigheten i processorn om man vill köra på exempelvis 2.4 eller 2.6Ghz permanent och inte bara för att bencha en kväll?

Väldigt tacksam för svar

Permalänk

Visst går det att köra 290FSB på "vanliga" 200MHz minnen Även med minnena synkade med fsbn men då får man oftast dra på lite mera volt Tex mina Kingston khx3200 (bh-5) har jag kört 2-2-2-6-1 1:1 och fsb272 och 3.46v Givetvis går dom högre om jag krämar på lite mera volt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Divider = kvot. Beroende på hur du sätter den bestämda kvoten mellan FSB / Minnes-bus får du alltså olika frekvenser för minnesfrekvensen på olika värden av FSB.

Exempel: FSB = 200MHz Divider = 166MHz.

Nu för tiden anger BIOS-tillverkarna dividers med 100/133/166/200 osv, förut var det ett tydligt bråk. Såsom 5/6 4/6 1/2 (vet inte varför de slutat med det). Vad du får göra för att att få fram kvoten är att ta Dividern genom 200. I detta fall:

166/200 = 0.83 = 5/6.
För att räkna ut minnesbussen kör BIOS alltså FSB*5/6 vid denna divider.

Vid 250FSB ger detta: 250*(5/6) = 208MHz, vilket motsvarar 416MHz DDR (Dual Data rate, alltså frekvens multiplicerat med 2).

Kör du exempelvis 133MHz som divider får du 2/3 som kvot.
Vilket blir, vid samma FSB: 250*(2/3) = 167MHz (334MHz DDR)

-----------

Moderkortstillverkarna specifierar sig inte efter överklockare, utan efter "vanliga" konsumenter. Generellt sett kör inte folk överklockat, och överklockning är inte skyddat av exempelvis garanti, alltså anges Max DDR400 (eftersom det är standardfrekvens utan överklockning).
Du kan självklart köra dina minnen i DDR550 ifall du vill.

----

Angående inbränning säger alla olika. Vissa kan kräma ur lite mer av inbränning, vissa kan det inte. Själv tycker jag: varför inte?

Hoppas du hängde med på mina förklaringar

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Shit tack för den utförliga förklaringen Nu börjar jag förstå vad det handlar om.

Jag återkommer på onsdag eller torsdag när jag fått hem min dator för mer support, målet är att kräma upp den i 2.6Ghz stabilt för att sedan köras vidare på :), alltså FX-60 hastigheter till en bråkdel av priset

Går det att överklocka så pass mycket och ändå ha systemet stabilt för att köras på 24/7?

Permalänk

varierar från cpu till cpu, de bästa 165orna kanske klockar upp till ~2.9GHz på luft/vatten, de sämsta kanske ~2.6GHz... beror mycket på tillverkningsdatumet, steppingen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Okej, jag bytte även ut vapochill micron till en Zalman CNPS7000B-Cu
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311464
nu när jag hört massa dåliga saker om den, sen bytte jag även ut grafikkortet till ett x1800GTO som kostade 300:- mindre och är ca: 20% bättre än 7600gt

Några paniktips som behövs ändras innan dom packar allt imorgon?

Permalänk
Avstängd

lycka till med överklockningen själv fick jag upp min 144a i 2.6ghz de första dagarna (detta var min första riktiga överklockning).

RPGWiZaRD: de sämsta 165orna går inte att överklocka alls och är i värsta fall ostabila i original frekvens -_-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
lycka till med överklockningen själv fick jag upp min 144a i 2.6ghz de första dagarna (detta var min första riktiga överklockning).

RPGWiZaRD: de sämsta 165orna går inte att överklocka alls och är i värsta fall ostabila i original frekvens -_-

Ifall de inte ens är stabila i org hastighet är det något fel på den och jag hade skickat in på RMA.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Då är det bara att hoppas att man inte får ett måndags-ex då

De första dagarna sa du, vad hände sedan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Okej, jag bytte även ut vapochill micron till en Zalman CNPS7000B-Cu
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311464
nu när jag hört massa dåliga saker om den, sen bytte jag även ut grafikkortet till ett x1800GTO som kostade 300:- mindre och är ca: 20% bättre än 7600gt

Några paniktips som behövs ändras innan dom packar allt imorgon?

Har haft båda kylarna, zalmanen bytte jag bort illa kvickt.
Vapochillen kyler helt ok.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk

Jag kör på Arctic Coolings Freezer 64. Kyler riktigt bra för en billig peng, och är i övrigt en väldigt stabil konstruktion (du får dessutom med lite mysig AC-pasta som du nämner). Den kan jag rekommendera. Jag kör för tillfället överklockat 700MHz och den går inte över 35-40grader.

Om du är ute efter maximal spelprestanda så tycker jag du ska välja bort minnena och välja en billigare variant och istället satsa på ett bättre grafikkort. 7900GT ger VÄLDIGT mycket mer prestanda för dem extra futtiga hundralapparna.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

Köp absolut inte den cpu kylaren, det är det dummaste du kan göra!
Köp en ttbt eller ninja!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

hmm.. to late, dom har redan skickat skiten
Men en kylare kostar inte mycket så det är bara att köpa en ny om jag inte är nöjd med den.

Jag är inte ute efter maximal spelprestanda då jag nästan aldrig spelar Om det händer så blir det Garrys Mod eller HL2DM

*Längtar till imorgon* Kommer btw fixa en tråd med bilder när jag bygger ihop grejset och posta klockningsresultat. Lite annorlunda omväxling med en "vanlig" datorlogg istället för alla värstingburkar som alla bygger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Kommer btw fixa en tråd med bilder när jag bygger ihop grejset och posta klockningsresultat. Lite annorlunda omväxling med en "vanlig" datorlogg istället för alla värstingburkar som alla bygger

Gör så, det kan vara lite förvirrande första gången. Men manualen hjälper en lååång väg

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Manualen? Jag har byggt datorer förut, enda biten jag är lite grön på är klockningsdelen med minnestimings och allt vad det nu hette

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Manualen? Jag har byggt datorer förut, enda biten jag är lite grön på är klockningsdelen med minnestimings och allt vad det nu hette

Åh fan, ber om ursäkt i så fall Första gången jag byggde burk själv var jag grön både vad gällde byggandet och överklockningen

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2